Koripallo.com

Energia juomat ja niiden vaikutus.

Energia juomat? Hyvä vai Huono?

Vaikuttaako energia juomat elimistöön huonolla tai hyvällä tavalla?
Jos ne aiheuttavat haittaa? Haittaavatko ne koripallon peluuta?
Jos ne parantavat elimistöä, millä tavalla?
Auttavatko ne niin kun niiden pitäisi, eli antaa piristystä?

Itseäni ne eivät auta pätkääkään, enkä myöskään piristy, vaikka joisin 0,5l (esim. Mad Croc) tölkin ja odottaisin tunnin.
Eli sen ajan, jonka jälkeen pitäisi sitä "piristystä" tulla.
Itseäni kiinnostaisi muiden mielipiteet, koska olen kuullut että energia juomat voisivat tehdä todella pahaakin.

Keskustelua aiheesta.

Vs: Energia juomat ja niiden vaikutus.

Energiajuomistahan on ennustettu, että ne aiheuttavat kansanterveydelle suunnattomia tappioita tämän sukupolven osalta! Nämä piristeet, joita energiajuomat sisältävät, vaikuttavat sydämen toimintaa, josta on seurauksena sydänpotilaiden suuri kasvu tulevaisuudessa, vaikka suuret ikäluokat ovatkin silloin jo poistuneet!

Energiajuoma on yhdyssana!

Itse en juo lainkaan energiajuomia. En vaikka ilmaiseksi saisi. En tiedä mistä moinen johtuu mutta minua ei saa juomaan energiajuomia millään. Ikävä huomata kun nykyään nuoret juovat energiajuomia jopa litran päivässä. Eivät joka päivä mutta viikossakin voi mennä 2-3 litraa.

Asiaahan on tutkittu ja todettu että energiajuomat ovat pahaksi elimistölle. En juo itse enkä suosittele kellekkään juotavaksi.

Mutta urheilujuomat on ihan ok. Joillain urheilujuomilla on todettu tieteellisesti olevan positiivinen vaikutus kehoon.

Kyllä energiajuomat piristää. Kun heräilin aamuyöllä katsomaan nba finaaleita niin auttoi kummasti kun veti red bullin naamaan.

En nyt mene vannomaan, mutta eikös yhdessä esim. Battery -tölkissä ole vähemmän kofeiinia kuin kahvikupissa? Tai korkeintaan suhteessa yhtä paljon? Joskus tuosta oli vain puhetta kavereitten kanssa.. Muitakin piristäviä aineita nämä "energiajuomat" toki sisältävät, joista guarana saattaa aiheuttaa tuota jo yllä mainittua sydämen toiminnan häiriöitä vaikuttamalla sydämen lyöntien määrään. Suurin piristystä aiheuttava tekijä kaiken maailman energialitkuissa lienee kuitenkin glukoosin ja fruktoosin yhdistelmä eli ihan perus sokeri sekä hiilihappo..

Kahvin kofeiini alkaa vaikuttaa piristävästi noin 15 min nauttimisen jälkeen ja vaikutus kestää noin 1,5 tuntia. (Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että tässä ajassa kaikki kofeiini olisi hajonnut, sillä kofeiini (kuten melkein kaikki muukin) noudattaa hajoamisensa suhteen luonnollista logaritmia. Kofeiinin puoliintumisaika on jotain 6 tunnin luokkaa.) Energiajuomilla tämä menee varmasti ihan samalla tavalla. On kuitenkin varmaan ihan se ja sama, juoko kokista vai batteya, molemmilla saavutettava virkistymisen taso lienee samaa luokkaa.

jaaaha

gatorade on paras. se on hiilihydraattipitoinen juoma eikä mikään kofeiinipommi. auttaa jaksamaan.

vinkki

Jos haluatte suoritustanne parantavan juoman hankkia, ei ostopaikka ole Alepa tai Siwa. Harvemmin edes S-Martket.

Kun haluaa jotain oikeaa urheilujuomaa, kannattaa miettiä mihin sitä tarvitsee ja milloin? Gatorade on ihan jees juotavaksi suorituksen aikana sen sisältämät hiilihydraatit ja suola vastaavat melkolailla kehosta hien mukana haihduttamaa määrää. Mutta sokeria siinä on aika paljon, lähinnä siitä syystä että se maistuisi paremmalta.
Nuuka voi tehdä Gatoradensa itse. Lisäämällä litraan vettä hyppysellisen suolaa ja sokeria saa aikaan jo paljon vettä tehokkaamman juoma.
Kuitenkin saatavuudeltaa ja tehokkuudeltaan sekä hinta-laatu suhteeltaan paras on vesi.

Palautumiseen taas on olemassa omat juomansa ja nestetankkaukseen ennen suoritusta omansa. Toki jos vain etsii, niin löytää artikkeleita tukemaan vaikka minkälaista juomaa. Mutta kohtuus kaikessa. Harvalla meillä on varaa alkaa tankkaamaan kuin huippu-urheilija sillä se ei ole paitsi kallista, mutta myös erittäin aikaa vievää.

Pari asiaa joihin kannattaa kiinnittää huomiota tuoteselostetta lukiessaa:
- hiilihydraatin määrä ja laatu (lyhyt kestoiset hiilihydraatit, eli sokerit, eivät auta suoritusta juuri lainkaan. Pitkä ketjuisista hiilareista saa energiaa pidemmäksi aikaa ja ne ovat siten tehokkaampia.)
- proteiini (onko sitä ja paljonko sitä on. 10% ja yli proteiinia sisältävät juomat on yleisemmin tarkoitettu nautittavaksi ennen suoritusta tai sen jälkeen palauttavana.)
- suolat

Koripalloilijan kannalta kaikkein eniten kannattaa laittaa aikaa, vaivaa ja rahaa palautumiseen. Vedellä pärjää siihen asti ihan hyvin, jos joku haluaa juoda jotain muuta, ei siitä haittaakaan ole. Palautuminen on muutenkin urheilun keskeisin osa-alue heti harjoittelun jälkeen ja siinä jokainen pikkukikka on hyödyksi.

Mitä mieltä...

Mitä mieltä olette Gainomaxista??

Mitä mieltä... sanoi:

Bananas are for monkeys.

varma voitto

Mitä mieltä... sanoi:
Mikäs siinä jos on lompsa lyönnillään. Ite en kyllä ostais, melkosta rahan haaskausta IMO. Vetäset vaan kato pari kolme raakaa kananmunaa naamariin, siitä saa hyvin proteiineja ja vitamiineja. Sen sisältämä kolesterolikaan ei ole haitta, sitä ei tarvitse surra "kun kolesteroliarvot nousee", sillä suurin osa siitä ei edes imeydy ja ihminen tarvitsee jokaiseen soluunsa rakenneaineeksi kolesterolia. Kananmuna on siis varma voitto ja pesee hinnallaan kaikkia palautusjuomia sun muita mennen tullen.. :-*

62-

Sinnä teille juoma! Halpaa ja hyvää!! ;)

Vieras

Lukekaa "Lääkkeet ja lisäravinteet urheilussa (2008), niin ei tarvitse "virpoa"!

En vuo, enkä varmaan tulekkaan juomaan!

Joo olen kuullut, että se tauriini hidastaa jonkin verran pituuskasvua. Vaikka eihän sitä ole paljoa yhdessä tölkissä, mutta kuitenkin. Evätkä ne muutenkaa taida olla kovin terveysvaikutteisia nuo energia- tai urheilujuomat. Urheilujuomat voivat kyllä vaikuttaa ihmisen hyväksi pitempi kestoisessa suorituksessa (esim. maraton tai koris-turnaus). Erikoisjuomat ovat muutenkin aika kalliita. Eli en suosittele!

Markoou

Oon juonut nyt viimesen kolmen vuoden ajan about battery per paivä ja oon kasvanut tossa ajassa about 25cm. olen nyt 195. Et mun mieelst se tauriini vain edisti kasvua.

Itseeni ei ainakaan vaikuta millään tapaa, mutta kyllä niitä juo vaikkei vaikutakkaan :)

Eipä nuo energiajuomat vaikuta mitenkään kuten ei kahvi tai muutkaan kofeiinipitoiset juomat. Tykkään juoda niitä muuten vain silloin tällöin, mutten kyllä urheillessani.

varma voitto sanoi:
Mikäs siinä jos on lompsa lyönnillään. Ite en kyllä ostais, melkosta rahan haaskausta IMO. Vetäset vaan kato pari kolme raakaa kananmunaa naamariin, siitä saa hyvin proteiineja ja vitamiineja. Sen sisältämä kolesterolikaan ei ole haitta, sitä ei tarvitse surra "kun kolesteroliarvot nousee", sillä suurin osa siitä ei edes imeydy ja ihminen tarvitsee jokaiseen soluunsa rakenneaineeksi kolesterolia. Kananmuna on siis varma voitto ja pesee hinnallaan kaikkia palautusjuomia sun muita mennen tullen.. :-*

Jos haluaa välttää tuon kolesteroliarvojen nousun niin jätää keltuaisen pois tai osan esim. kolme valkuiasta ja yksi keltuainen, valkuainenhan on kananmunassa se juomisen arvoinen.

hahha

Markoou sanoi:
Oon juonut nyt viimesen kolmen vuoden ajan about battery per paivä ja oon kasvanut tossa ajassa about 25cm. olen nyt 195. Et mun mieelst se tauriini vain edisti kasvua.
:DD uskotko tohon itsekkään vai oliko läppä? Energiajuomat ei oo pidemmän päälle kovin terveellisiä. Voihan niitä sillointällöin juoda mutta ei kyllä kahta päivässä.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.