Koripallo.com

Häirikköjunnut - miten toimia niiden kanssa?

Minicoach

Niin,
valmennettavani on kasa mini-ikäisiä poikajunnuja, joista pari on hitusen ongelmallisia tapauksia.

Treenaaminen maistuu silloin kun itseä huvittaa, selkeä "perheen ainoa lapsi" -mentaliteetti, eli maailma pyörii oman navan ympärillä, hirveää huutamista ja "minäminäminäminäminä" -toimintaa jatkuvasti. Huutaa omille minkä ehtii ja luulee olevansa kaikessa oikeassa, vaikka on yleensä täysin päinvastoin. Kaiken lisäksi tyyppi vaikuttaisi olevan jonkinmoinen koulukiusaaja, ainakin sellaista on haisteltavissa joistakin pelaajien välisistä suhteista hänen kanssaan. Muu joukkue kärsii, kun yksi tyyppi mökää koko ajan ja välillä tämä yksi vetää mukaansa toisen kiukuttelemaan.

Jos joukkueessa olisi hyvä luonnollinen kilpailutilanne, ei ongelmaa olisi. Nakkaisin kaverin pihalle aina, kun ongelmia alkaisi ilmetä ja käskisin tulemaan takaisin kun osaa käyttäytyä. Joukkueessa on kuitenkin kohtalaisen vähän pelaajia, joten peluutussäännöillä joskus saattaa olla hilkulla voidaanko edes pelata. Peluutussääntö aiheuttaa myös sen, että tuo kyseinen tyyppi pääsee väkisinkin kentälle (porukan ollessa vähissä), vaikkei olisi ansainnut minuuttiakaan peliaikaa.

Hyvä puoli tässä on, että kaverilla tuntuu olevan jonkinmoinen motivaatio pelaamiseen, mutta asenne on jostakin syvältä. Ainakin seuraavia asioita olen kokeillut tähän mennessä:
- Puhunut pojan kanssa kahden kesken
- Yrittänyt kiinnittää kyseiseen heppuun enemmän huomiota
- Yrittänyt kiinnittää kyseiseen heppuun vähemmän huomiota
- Heittänyt tyypin pihalle treeneistä
- Peluuttanut niin vähän kuin mahdollista ja kertonut miksi
- Juoksuttanut yhden tunaroinnin takia koko joukkuetta treeneissä (toivoin joukkuepaineen toimivan)
- Kannustanut, kehunut, neuvonut, ohjannut
- Puhunut joukkuehengestä kaikille ja siitä miten kaikki tarvitsevat toisiaan tässä lajissa

Perusteet ja periaatteet ovat pysyneet koko ajan samoina. Toistamalla ja pitkäjänteisestihän muutosta noissa saa aikaiseksi, eikä mitenkään muuten.

Välillä on hyviäkin päiviä, mutta useimmiten jääkiekkojoukkueen kokoinen ego nousee vähintään muutaman kerran treeneissä esiin. Jos jokin asia ei mene hänen mielensä mukaan (tehdään sitten väärää harjoitusta, hänellä itsellään ei kulje tai joku muu antaa vaikka huonon syötön), alkaa rähinä.

En usko että kyseinen terroristi on ainoa laatuaan, joten kertokaapa mitä tässä voisi tehdä? Miten itse olette toimineet? Mikä olisi oikea suunta lähteä menemään? En haluaisi poikaa ulos joukkueestakaan heittää, sillä juuri noille tyypeille tekee hyvää olla purkamassa energiansa jossakin tämän tyyppisessä, eikä hengailla ostarilla. Täytyisi vain keksiä suunta, minne päin pitkäjänteisesti kyseistä sälliä (ja koko joukkuetta) pitäisi ohjata.

Vs: Häirikköjunnut - miten toimia niiden kanssa?

Itse en tiedä hirveästi asiasta, mutta juttele asiasta pojan vanhempien kanssa. Niin ainakin itse tekisin.

auktoriteetti

Pistäisin kaverin pihalle harjoituksista esim. kolmen varoituksen jälkeen ja käskisin tulemaan seuraavalla kerralla kokeilimaan osaako jo käyttäytyä. Sama sääntö joka pelaajalla joukkueessa. Siitä mitään tule jos yks sotkee muidenkin harjoitukset tai valmentajan valmentamisen jos ei noudata joukkuueen sääntöjä.

Javelin

Sovi kahdenkesken säännöt, joista pidetään kiinni yhdessäsovitun rangaistuksen uhalla. Ole johdonmukainen ja pidä itse kiinni siitä mitä sovitte.

Kysy mitä haluaa koripallolta, mitä hakee treeneistä ja peleistä, mihin pyrkii ja mitä itse voisi tehdä saavuttaakseen sen mitä hakee. Kysy miten hän itse tuntee toimivansa ja onko se hänen mielestään oikea tapa vai voisiko sitä muuttaa. Mitä hän voisi mielestään tehdä koko joukkueen hyväksi, mikä hänen paikkansa on joukkueessa jne. Eli: heitä pallo pelaajalle, mutta tee samalla selväksi, että valmentaja määrää mihin suuntaan hyökätään.

Joo, pelisäännöt selviksi ja kuri jämptiksi. Kannattaa myös muistaa että näillä ns. 'häirikkötapauksilla' on usein myös vahvuuksia jotka oikein kanavoituna voivat olla suoranainen lahja. Mm. monet koulukiusaajatyypit ovat taitavia vaikuttamaan toisiin ja jopa johtajatyyppejä kentällä jos muuttavat rikkovan käytöksen rakentavaksi käytökseksi.

Minicoach sanoi:
Ainakin seuraavia asioita olen kokeillut tähän mennessä:
- Puhunut pojan kanssa kahden kesken
- Yrittänyt kiinnittää kyseiseen heppuun enemmän huomiota
- Yrittänyt kiinnittää kyseiseen heppuun vähemmän huomiota
- Heittänyt tyypin pihalle treeneistä
- Peluuttanut niin vähän kuin mahdollista ja kertonut miksi
- Juoksuttanut yhden tunaroinnin takia koko joukkuetta treeneissä (toivoin joukkuepaineen toimivan)
- Kannustanut, kehunut, neuvonut, ohjannut
- Puhunut joukkuehengestä kaikille ja siitä miten kaikki tarvitsevat toisiaan tässä lajissa

En tiedä onko mitään yleispätevää lääkettä edes olemassa, mutta tässä omia ajatuksiani tapauksesta. Kuvauksen perusteella kyseinen henkilö tuntuu olevan varsin itsevarma, joten joukkuehenki positiivisessa tai negatiivisessa mielessä tuskin auttaa (eli keskustelu joukkuehengestä tai juoksuttaminen). Todennäköisesti henkilö ymmärtää tilanteen ihan hyvin ja on juoksutuksen yhteydessä vain tyytyväinen, että muutkin joutuvat mukaan.

Toisaalta olen samaa mieltä, että liian rankkoja keinoja on pakko välttää, koska tuon ikäisille harrastamisen pitäisi olla aina mahdollista. Saa olla jo todalla pahaa häiriökäyttäytymistä, jos pidemmäksi aikaa sulkee ovet harjoituksiin.

Jotenkin oma fiilis on se, että tällaiselle henkilölle pitää antaa tilaa löytää itse itsestään se halu harjoitella. Eli jos vain mahdollista, niin kun rupeaa häiriköimään tai tekemään muuta kuin tarkoitus, niin ohjaus esim. erilliselle korille tai toiseen päähän salia. Muu ryhmä jatkaa varsinaisen harjoitteen tekemistä. "Jos haluat pelata nyt, niin pelaa tuohon koriin, me muut harjoittelemme nyt kuljetusta." Yleensä tällaisille tyypeille on huomio tärkeää ja jos heidät suljetaan ei vain valmentajan (joka on se näennäinen "vastustaja") vaan myös muiden pelaajien ("oma porukka") huomion ulkopuolelle, niin viesti menee perille. Ensimmäiset kerrat homma voi mennä varsin helposti, kun kaveri on innoissaan tästä "vapaudesta" ja "erikoishuomiosta", mutta sitten kun oivaltaa, mitä on tapahtumassa, niin vaikeudet alkavat. Silloin voi olla tarpeen toistaa tuo harjoituksista poistaminen, jotta oikeasti uskoo, että olet tosissasi.

Tietenkin tässä on tärkeää, että muu joukkue on selvästi harjoittelun takana eikä lähde mukaan leikkiin. Kuvauksestasi sain kuvan, että valtaosa porukasta haluaisi harjoitella tosissaan ja siksi uskon, että tämä voisi toimia. Jos taas muu joukkue seisoo varovastikin tämän yksilön mukana, niin tilanne on jo varsin vaikea. Silloin ensimmäinen tehtävä on tosiaan vakuuttaa muut pelaajat siitä, että koripalloa pitää harjoitella sinun valitsemallasi tavalla. Tässä voivat avuksi tulla vanhemmat. Oletan, että tämän häirikön vanhemmat eivät ole koskaan harjoituksissa paikalla? Siksi kääntyisin muiden vanhempien puoleen. Kun heitä on liuta paikalla, niin muu joukkue ei enää uskalla olla tottelematta sinua.

ennen aikaan keppiä oltas annettu, mutta on nämä ajat muuttuneet :-\

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.