Vs: Honka - Vilpas Tapiolan Urheiluhalli pe 15.1. klo 18.30
Muutamia huomioita ottelusta: Aloitetaan negatiivislla asioilla
1) Thorpe loukkaantui. Vielä ei tiedetä, kuinka pahasti, mutta ainakin Hongan nettisivuilla mies itse uskoin, ettei kyse ole vakavasta loukkaantumisesta. Näin todellakin toivotaan, tssä vaiheessa kautta ei todellakaan enää tee mieli katsastaa yhtään ylimääräistä jenkkiä (ellei tule loukkaantumisia tai Thorpe osoittautuu flopiksi). Voidaan sanoa, että Vilpas hävisi ottelun jo tuossa kohtaa, vaikka paikoitellen Vilpas taisteli joidenkin pelaajien toimesta hyvin
2) Olen edelleen sitä mieltä, että koripalloa ei voi pelata tällä tasolla näin, kun Vilpas pelaa. Rosteri on sitä mitä se on, sille ei tässä vaiheessa enää voi mitään, mutta voisiko tuosta rosterista saada enemmän irti paremmalla peluutuksella? Tänään Dejworek käytti, toki pakon sanelemana, hyvin penkkiä ja se mielestäni toimi. Himberg ja Tenkanen toivat aimo annoksen energiaa peliin. Kummallekin jätkälle 10 pistettä hyvästä taistelusta! Toivottavasti Dejworek huomioi tämän myös jatkossa, kun peliaikaa jaetaan. Itse en halua nähdä tällaista paskaa Burgessilta enää ikinä...
Myöskään "pelikirjaan" ei ole edelleenkään tullut mitään järkevän näköisiä kuvioita. Dejworek voisi vaikka kopioida suoraan Vilppaan A-poikien hyökkäyskuviot, jos ei itse jaksa kuvioita miettiä. Pallo saataisiin edes vähän liikkeelle ja tulisi muitakin variaatioita peliin kuin epätoivoiset 1vs3 -postpelit tai viime hetken kolmoset seitsemästä metristä.
3) Burgess oli tänään todella heikko. Kuulemma on polvivaivoja ollut, joten se varmasti osin selittää ,mutta puolustuspäässä Burgess oli varsin hukassa. Hyökkäyspäässä syöttö lähti vain pakon edessä, silloinkin usein seinille tai vastustajalle. Alkukaudesta pidin kovasti Burgessista, mutta nyt viime aikoina hänen otteissaan olisi ollut paljon parantamisen varaa. Kauheata kynäilyä ja pallonhautomista, joka ei vie peliä mitenkään. Mielestäni Vilppaan peli pyörii paremmin kun Ahonen pelaa pointtina, vaikka Ahonenkin tykkää pallosta.
4) Mitä on tapahtunut Hammille? Mies on ihan yössä. Kaverin ensimmäiset 5 peliä antoivat osviittaa siitä, että Hamm voisi olla helposti sarjan paras yleispelaaja, mutta nyt on tehot tippuneet huolestuttavasti. Yli 15p pelit ja yli 10 riban pelit alkavat olla jo harvinaisuus. Tarvitseeko Hamm enemmän huilia vai mistä kiikastaa? Peli näyttää katsomoon todella väkinäiseltä ja kaikki rentous puuttuu. Mutta, kuten sanottua, mehän emme tiedä, mistä homma kiikastaa.. Vilpas kuitenkin tarvitsee Hammilta ja Burgessilta paljon enemmän kuin nyt viime matseissa on saatu, mikäli tässä mielitään sarjassa ensi kaudellakin palloilla.
Sitten positiivisia mietteitä: huolimatta loppulukemista, oli pelissä myös hyvää...
1) Vilppaan penkki ja rotaatio pyöri hyvin. Paremmin kuin mitä minä olen tällä kaudella kertaakaan nähnyt. Tenkanen, Salminen, Tintti ja Sami osoittivat että pystyvät pelaamaan tällä tasolla, mikäli luottoa löytyy. Vilppaan aloitusviisikkoa on kuormitettu kohtuuttomasti, joka alkaa jo näkyä miesten tilastoistakin (Hammin ja Burgessin heikot otteet). Peli ei siihen ratkea, jos joku edellä mainitusta nelikosta tulee vetämään tuurauttavia parin minuutin settejä. Kokemuksesta voin sanoa, että erän puolivälissä parinkin minuutin huili ja siihen aikalisä vaikka päälle, niin väsy on tipotiessään. Parissa minuutissa ei paljon ehdi tapahtua, ei niitä kaikkia viisikon jätkiä tarvitse samaan aikaan ottaa huilimaan. Eli siis: Viisikon miesten minuutit lähemmäksi 30:tä kuin 40:tä minuuttia ja penkkiä kentälle! Tämä toimi tänään hyvin!
2) Yritys säilyi läpi ottelun hyvänä, vaikka peli olikin aika selvää kauraa jo alusta saakka. Honka pisti tosi pahoja kolmosia aina kun Vilppaan orastava takaa-ajo oli alkamassa. Silti päät eivät painuneet. Se oli hyvä asia! Joukkue ei varmaan tällä nykyrekordillaan (1 voitto 13 viime matsista) tarvitse mitään murskatappiota enää. Siihen oli tänään kaikki ainekset, mutta lukemat pysyivät inhimillisinä.
3) Karresvirta osoitti taas tänään, että kun heittopaikkoja tulee ja käsi lämpenee, on hän lähes mahdoton pysäytettävä. Itse en ole ainakaan koskaan pelannut joukkueessa, jossa joukkueen ylivoimaisesti parhaalle heittäjlle ei olisi saatu pelattua heittopaikkoja vaikka merkkaus olisi vastustajalta kuinka kovaa. Vilppaan hyökkäys on nyt pääosin niin onnetonta, että Kaaresvirralle ei vaan niitä paikkoja tule. Mutta, Kaaresvirta ei tarvitse paljoa aikaa tai tilaa ja jälki on kovaa. Paremmalla hyökkäyspelaamisella Kaaresvirralle saisi pelattua varmasti keskimäärin tuon 8-10 kolmospaikka matsia kohden ja kyllä Samu niistä huononakin päivänä 3-4 laittaa sukkaan. Hyvänä päivänä lähemmäs kaikki!
Pahaltahan tämä näyttää. Kyllä se divari valitettavasti väijyy jo nurkan takana ja valitettavasti näyttää nyt siltä, että Vilpas tulee kaatumaan koutsiin, jos kaatuu lainkaan. Parempi valmentaja olisi tuolla pumpulla hoitanut väh. 2 voittoa enemmän. Jos hyökkäyspelaaminen on puuroa, niin ketä siitä voi syyttää? Dejworekin pelivalmentaminen on varsin keskinkertaista enkä ole näin maallikkona edes varma siitä, onko Dejworekilla välttämättä uskottavuutta esimerkiksi jenkkien silmissä. Voi hyvin olla, mutta jenkkien tekeminen kentällä vähän viestii muuta...