Koripallo.com

Jos minulla olisi 5 miljoonaa, käyttäisin ne seurassani...

...mihin? Hypoteesina olisi, että taivaasta tipahtaisi viisi miljoonaa, jotka pitäisi käyttää omaan seuraasi. Iso-nenän kolumni Veikkaajassa pisti itselleni aivoriihen käyntiin ja muistoihin palasivat Turusen Eurocup-trippi ja Hongan samassa sarjassa tapahtuneet tappiopelit.

- Rakentaisitko uuden hallin ja toivoisit sen tuovan väkeä uutudenviehätyksen takia? (Kendo malli)
- Eläisitkö 3-5 kautta täysillä koluten Euroliigaa ja muita eurosarjoja läpi? (Jukka Suomelan malli)
- Pistäisitkö hynyt junnutoimintaan ja pitäisit peukkuja pystyssä tulevien rannikoiden ja klingojen toivossa? (Eurooppalainen malli)

Itse remontoisin hallin eurouskottavammaksi, hankkisin pari kovaa peluria Euroopasta muutamaksi vuodeksi, pistäisin junnuakatemian pystyyn ja laittaisin loput pankin ilkeille sedille. Hankkisisin myös uuden läppärin, jolla voi tehdä huikeita powerpoint-esityksiä.

Modet siirtäköön aiheen paremmalle paikalle, jos ei miellytä.

Vs: Jos minulla olisi 5 miljoonaa, käyttäisin ne seurassani...

rööriroope sanoi:
Hankkisisin myös uuden läppärin, jolla voi tehdä huikeita powerpoint-esityksiä.

Itse palkkaisin organisaatioon työntekijän joka osaisi myydä tuotetta. Raha tulee rahan luokse. Voittajat huomataan jne. Sijoittaisin rahaa etupainotteisesti luottaen, että menestystä seuraa junnuakatemiaa, hyvät koutsit etc. Tiivistetysti voisi sanoa, että varmistaisin, että rahaa tulee jatkossakin. Mielestäni ainoa terve tapa ajatella kun kyse on kuitenkin bisneksestä.

No jos vaihtoehtoina on Rööriroopen neljä eri ehdotusta:

1. Uusi halli (Kendo malli)
2. 3-5 kautta uusia kovia pelureita (Jukka Suomelan malli)
3. Junnutoiminta kuntoon (Eurooppalainen malli)
4. Uusi halli + 3/5 vuotta kovia uusia pelureita + junnutoiminta kuntoon + uusi läppäri ja rahaa pankkin (Rööriroope malli)

Niin noista on helppo valita kyllä Rööriroopen malli

Tuosta läppäristä tulikin mieleen, että minä rikkoisin Veikkauksen monopolin ja ostaisin 500 läppäriä. Pelien aikana sitten pelattaisiin Live-vetoja ottelutapahtumasta. Eihän ravitkaan oikeasti kiinnosta kuin... mutta paikalla pelattavat uhkapelit lisäävät lajin suosiota.

paint sanoi:
No jos vaihtoehtoina on Rööriroopen neljä eri ehdotusta:

1. Uusi halli (Kendo malli)
2. 3-5 kautta uusia kovia pelureita (Jukka Suomelan malli)
3. Junnutoiminta kuntoon (Eurooppalainen malli)
4. Uusi halli + 3/5 vuotta kovia uusia pelureita + junnutoiminta kuntoon + uusi läppäri ja rahaa pankkin (Rööriroope malli)

Niin noista on helppo valita kyllä Rööriroopen malli
Noi oli vain esimerkkejä.

Eiköhän jokainen koripalloa seuraava onanoi välillä näillä ajatuksilla.

Ensimmäinen mestaruus Joensuuhun. Ei tosin taitaisi tuokaan summa riittää edes alkuunsa siinä projektissa...

Odysseus sanoi:
Ensimmäinen mestaruus Joensuuhun. Ei tosin taitaisi tuokaan summa riittää edes alkuunsa siinä projektissa...
Nakkibussin velkoja saisi kuitenkin lyhennettyä jo suurimman osan...

Laku-Pelle se jaksaa aina yllättää hassuilla piloillaan.

Ehdotan muuten hiekkalaatikkoa, kuten ilmeisesti rööris on tämän piruillaan tarkoittanutkin.

Perustaisin Turkuun uuden seuran, joka pysyisi liigassa. Onhan aivan käsittämätöntä, ettei Turun kokoisesta kaupungista tule edes 1. divisioonassa pelaavaa joukkuetta. Mutta ongelmanahan on myös, ettei Turussa ole korikseen soveltuvaa hallia. Turku saisi varmasti kilpailukykyisen joukkueen, kunhan asiat hoidetaan taustalla oikein, talousalueena on ainakin riittävän suuri.

Tai sitten sijoittaisin rahaa Ouluun tai jonnekin pohjoiseen. Taitaa Kauhajoki olla pohjoisin pelipaikkakunta tällä hetkellä. Tai sitten Joensuu.

Jaa, ehkä sitten asiaan.

Junnutoimintaan pitäisi panostaa eniten, sinne päätoimisia valmentajian, niin seura voisi alkaa olla lähes omavarainen jossain vaiheessa pelaajatuotannon suhteen. Se ei taida tosin onnistua kuin pääkaupunkiseudulla, jossa on enemmän väestömassaa. Junnutoiminta on kaikkein tärkein, muut seikat tulevat sitten perässä.

Joo jos kataja palkattais vaikka NBA ukkoja täyteen, niin mestaruutta ei tulis.
Kataja ja mestaruus ovat täysin yhteensopimaton yhdistelmä.

Koris... sanoi:
Perustaisin Turkuun uuden seuran, joka pysyisi liigassa. Onhan aivan käsittämätöntä, ettei Turun kokoisesta kaupungista tule edes 1. divisioonassa pelaavaa joukkuetta. Mutta ongelmanahan on myös, ettei Turussa ole korikseen soveltuvaa hallia. Turku saisi varmasti kilpailukykyisen joukkueen, kunhan asiat hoidetaan taustalla oikein, talousalueena on ainakin riittävän suuri.

Kyllä Turussa on lajiniilot ihan itse sössineet asiansa. 2000-luvulla kaupungissa on ollut kaksikin ero viritelmää pelata liigassa (Piiloset ja AB) ja molemmat ajoittain vielä hyvällä menestykselläkin.

Saliongelma on toissijainen selitys miksi asiat eivät ole kunnossa. Pelasihan Raision Loimukin Loiumu-79 nimellä vuosia Turussa vaikka oli raisiolainen seura/joukkue. Vasta liikuntahallin valmistumisen jälkeen seura muutti takaisin "kotiin".

Nyt Turun korista ylläpitää Kaarinan Ura ja sen ympärille pitäisi rakentaa menestys. Jos nousu liigaan tapahtuisi, niin kyllä se sali jostain löytyisi tällöin väkisin. Ei yksikään kaupunki/kunta jätä liigatasolla pelaavaa seuraa yksin saliongelmansa kanssa.

Ja asiaan vielä eli alkuperäiseen kysymykseen vastaus: junioritoiminnan kehittämiseen ja laajentamiseen. Valmentajia, kouluvierailuja, valmentajien rekryä ja koulutusta ja samalla edustusjoukkueiden toiminnan terve turvaaminen eli polku A-SM:stä divariin ja liigaan. Samalla taustaorganisaatio sellaiseksi että se elättäisi itse itsensä. Muutamaan superjenkkiin tietysti voisi samalla investoida, jotta omien pelaajien peliaika olisi turvattu ;)

MC sanoi:
Ei yksikään kaupunki/kunta jätä liigatasolla pelaavaa seuraa yksin saliongelmansa kanssa.

Turku jättää. Ovat muovimatolla säbäilijöille päällystäneet mm. legendaarisen Samppalinnan palloiluhallin. Namikan viimeisenä kautena divarissa joukkue pelasi ottelunsa Elyseellä, jonne rahdattiin parketti. Treenit pidettiin milloin missäkin, alamittaisilla kentillä. Suuri Aura Basketin velkoja ja konkurssin syntipukki oli Caribia kylpylä, jossa Turun ainoa liigakriteerit täyttävä sali. Vuokrat olivat hirvittävät ja muistaakseni kaupunki lupasi Auralle tukia vuokriin, mutta kun maksun aika tuli, niin kukaan ei tuollaisia lupauksia enään muistanut. Samaan aikaan kaupunki nykyaikaisti suurilla summilla jääkiekkoilijoiden pyhätön kupittaalla uuteen uskoon.

Botslojo sanoi:
Turku jättää. Ovat muovimatolla säbäilijöille päällystäneet mm. legendaarisen Samppalinnan palloiluhallin. Namikan viimeisenä kautena divarissa joukkue pelasi ottelunsa Elyseellä, jonne rahdattiin parketti. Treenit pidettiin milloin missäkin, alamittaisilla kentillä. Suuri Aura Basketin velkoja ja konkurssin syntipukki oli Caribia kylpylä, jossa Turun ainoa liigakriteerit täyttävä sali. Vuokrat olivat hirvittävät ja muistaakseni kaupunki lupasi Auralle tukia vuokriin, mutta kun maksun aika tuli, niin kukaan ei tuollaisia lupauksia enään muistanut. Samaan aikaan kaupunki nykyaikaisti suurilla summilla jääkiekkoilijoiden pyhätön kupittaalla uuteen uskoon.
Asiaan liittyen:

Turku tappaa sisäpallot

...
Puheenjohtaja Rokala suomii suorin sanoin Turun kaupungin päättäjiä surkeasta tilanteesta. Koko kauden Aura Basket on pelannut tavallaan vieraskentällä, sillä harjoittelemaan Caribian ei ole liiemmälti päässyt.

Kun sitten tulee kauden tärkeimmät pelit, niin ne pitää viedä vieraaseen kaupunkiin.

- Tuntuu siltä, että liikuntalautakunta ja päättäjät eivät ole ymmärtäneet, että kaupungissa pelataan sisäpalloja pääsarjatasolla, Rokala sanoo.

- Surullista on se, että Turun kaupunki tappaa sisäpallot kaupungista, Rokala miettii.

- Siirtyminen Raisioon on myös yleisölle väärin. Toivottavasti ihmiset jaksavat tulla.

- Joka tapauksessa Aura Basket jatkaa toimintaansa. Mutta toiminta olisi tehokkaampaa ja urheilullisesti parempaa, jos olosuhteet olisivat paremmat, Rokala toteaa.

Aura B ei voinut siirtyä myöskään Kupittaan jäähalliin, sillä siellä pelataan samaan aikaan jääkiekon Turku-turnausta.
http://www.ts.fi/arkisto/haku.aspx?ts=1,0,0,0:0:289940,0

Tummensin ongelmakohdat. Omaan päähäni ei mahdu, että kendomafia myllytti jotain helvetin muovihökötystä Kupittalle, vaikka hieman kauempaa löytyi parempi juuri pystytetty kyhäelmä. Tampereella Kummolan kendoenkelit pystyttää ylimitoitettua kendohallia, mutta samalla raha ei riitä Tammelan korjaukseen. Hämeenlinnan urheiluraiskausta en ota edes puheeksi. Kaikki riippuu niin paljon poliittisesta tahdosta.

Meni OT.

Koris... sanoi:
Mutta ongelmanahan on myös, ettei Turussa ole korikseen soveltuvaa hallia.
OT jatkuu...

Miten on Karibia-hallin laita? On kai se vielä olemassa? Sehän oli ainakin Suomen hienoimpia korishalleja, ellei hienoin. Vai onko hinta vaan liian korkea?

paint sanoi:
Miten on Karibia-hallin laita? On kai se vielä olemassa? Sehän oli ainakin Suomen hienoimpia korishalleja, ellei hienoin. Vai onko hinta vaan liian korkea?

Salivuokrat olivat aivan tähtitieteelliset. Lisäksi Aura Basketilla taisi aikoinaan olla ongelmia oheismyynnin suhteen. Caribia-halliin oli mahdoton sujauttaa mitään seuran oheismyyntiä (kioskia, fanimyyntiä ym.), joten seura käytännössä jäi aivan ilman oheismyyntituloja. Tämähän väistämättä vaikutti myös seuran talouteen ja lopuksihan sitten kävi miten kävi.

Heittäisin Karhun penkin takaa Hakiksen hiuksista ...
Sen jälkeen hommaisin uudet korit halliin.
Panostaisin junnuihin.
Ostaisin yhden ulkomaalaisen takamiehen. Ja laiturin.
Lahjoisin tuomarit.

zack sanoi:
Salivuokrat olivat aivan tähtitieteelliset. Lisäksi Aura Basketilla taisi aikoinaan olla ongelmia oheismyynnin suhteen. Caribia-halliin oli mahdoton sujauttaa mitään seuran oheismyyntiä (kioskia, fanimyyntiä ym.), joten seura käytännössä jäi aivan ilman oheismyyntituloja. Tämähän väistämättä vaikutti myös seuran talouteen ja lopuksihan sitten kävi miten kävi.
Ja areenalla järjestettiin kaiken näköistä muuta ohjelmaa, joka vei ajan koripallolta.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.