- Viestejä
- 9 123
http://grilli69.chatango.com/
Pitkään mielessä muhinut ajatus realistisen Online Associationin perustamiseksi on vihdoin saanut momentumia, jonka johdosta päätin ottaa vihdoin härkää sarvista.
Kaikki tätä aluetta lukevat tietävät aiemmista NBA 2K-ketjuista minun pelaavan ainoastaan realistista simulaatiokorista. Tein näistä omista Association/Dynasty/Franchise-hässäköistä "päiväkirjaa" tähän topiciin, ja huomasin näiden juttujen kiinnostavan monia lukijoita. Kaiken A ja O näissä simulaatioissa oli realistinen ote pelaamiseen ja managerointiin. Käytin paljon aikaa oikeiden slidereiden löytämiseksi ja oikeanlaisen pelikokemuksen virittämiseksi. Tein paljon taustatyötä playbookin virittämiseksi, oikeaoppisten pick'n'roll/pop jne. kuvioiden hiomiseksi, samalla hioen vaihtorotaatiot totuudenmukaisiksi ja painottaen pelaamista oikean elämän suuntaan -> en vääntänyt LeBukalla 10-12 min erillä 80 pistettä per peli, vaan pidin heittomäärät ja statsit realistisina. Samaan aikaan pyrin manageroimaan jotakuinkin järkeenkäyvällä tavalla, enkä laittanut koko jengiä maan tasalle tai ketjutreidannut supertähtiä aina eteenpäin.
Ongelmaksi näissä Assoissa tulivat aina samat asiat. Tietokonetta vastaan ei yksinkertaisesti jaksa vääntää kovin montaa peliä putkeen ja pelikokemuksesta jäi puuttumaan vuorovaikutteisuus. NBA 2K12-peliin tulikin jo tämä Online Association, mutta en kiireiltäni silloin ehtinyt asiaan paneutua + minulla ei ollut pelaajatovereita, joista olisin voinut mennä salettiin osallistumisen onnistumiseksi. Olen tehnyt nyt taustatyötä netissä pyörivien Online Assojen osalta, ja ne kaikki tuntuvat kaatuvan aika nopeasti omaan mahdottomuuteensa. En halua sortua samaan virheeseen, vaan luoda liigan, jolla on pysyvyyttä niin osallistujien kuin alkuperäisen ideankin osalta.
Minkälaista nettiliigaa pelaajat sitten haluavat pelata? Minulla on teoria. On kaksi toimivaa vaihtoehtoa. Ensimmäinen olisi 4-x tyypin liiga, jossa pelataan yksinkertainen/kaksinkertainen/kolminkertainen/nelinkertainen runkosarja ja pelkistetyt pudotuspelit. Ei managerointia, ei krumeluureja, vain pelikokemus (arcade tai simulaatio). NBA 2k13 ei käsitykseni mukaan tarjoa tällaista tournament-tyylistä vaihtoehtoa. Eli kohti seuraavaa ideaa, jota olenkin kehitellyt jo pidemmän aikaa.
NBA 2K13 on koripalloSIMULAATIOPELI. Siitä ei saa parasta hupia ja iloa irti pelkästään arcadehöntsällä, koska sitä ei ole tarkoitettu sellaiseksi peliksi. NBA 2K13 tarjoaa poikkeuksellisen laajamittaisen ja syvällisen työkalupakin koripalloMANAGEROINTIIN ja REALISTISEEN koripallopelin mallinnukseen, jossa yksi tai useampi yksilö pelaa keskenään tai vastakkain koripalloa "niin kuin sitä tulisi oikeastikin pelata". Peli vaatii paneutumista ja kiinnostusta lajiin nimeltä koripallo ja liigaan nimeltä NBA. NBA 2K13 on erittäin kompleksinen peli, jonka pelaaminen "hulluedmäisesti" on pyhäinhäväistys.
No miten arvon Kik Jams aikoo saada kasaan toimivan ja realistisen simulaatioliigan, jonka pelaajat jaksavat vääntää pakettiin useamman kuin yhden tai kaksi kautta?
1) Kyse ei ole pelkästään pelaamisesta, kyse on kokonaisvaltaisesta kokemuksesta, jossa osallistuja palkitaan työpanoksestaan niin kentällä kuin sen ulkopuolella. MANAGEROINNIN aspektia tulee painottaa pelkkään pelaamiseen verrattuna. NBA 2K13 tarjoaa erittäin hyvät työkalut "Be a GM"-tyyliseen pelaamiseen, eikä Online Associationissa ole mieltä ilman tämän faktan huomioimista -> Step 1 on kehittää systeemi, joka painottaa managerointia.
* Osallistuja sitoutuu manageroimaan joukkuettaan realistisella ja paneutuvalla otteella. Hän haluaa kehittää joukkueen pelikirjaa, vaihtorotaatioita, scoutata draftattavia pelaajia, kehittää joukkueen pelaajistoa vapaiden agenttien markkinoiden sekä treidien kautta pitkäjänteisesti ja realistisesti, oikean elämän NBA:ta mukaillen.
Sanotaan, että Kik Jams valitsee Milwaukee Bucksin. Vaikka voisin saada Drew Goodenin sopparilla 1. kierroksen varausoikeuden Bobcatsilta, niin en tekisi tätä treidiä. Miksi? Koska se ei ole realistista. Treidissä saa ja pitää ajatella oman joukkueen etua, mutta lopsidedit CPU:n kanssa vetotaan pois, eikä niihin pidä aktiivisesti pyrkiä.
Treidien määrä kauden aikana on myös rajoituksien kohteena. Tarkoitus ei ole myllätä 2 kuukaudessa koko rosteria uusiksi, vaan jokaisen treidin tulee olla perusteltu ja treidien tekemisen tahdin tulee olla verrattavissa oikean elämän NBA:han. En lähde sanomaan montako treidiä kukainenkin voi kaudessa tehdä, mutta tuskin niitä puolta tusinaa kauden aikana tulee. Samoin esimerkki, jossa treidaat vaikkapa Rajon Rondon Chris Pauliin ja tämän jälkeen parin kk päästä Chris Paulin taas eteenpäin ei kanna, vaikka treidit sinänsä olisivat realistisia. Jos oikeassa NBA:ssa tehdään tämän tason jättimäinen blockbuster, niin hankittuihin pelaajiin SITOUDUTAAN pitkällä tähtäimellä. Eli tämän esimerkin CP3a ei treidata eteenpäin moneen, moneen kauteen. Ainoastaan, jos hänen sopimuksensa päättyy, voi manageri tämän jälkeen jättää tarjoamatta jatkosopimusta pelaajalle.
* Managereiden tulee kirjoittaa tähän topiciin aina ennen kauden alkua suunnitelmansa joukkueen kehittämiseksi. Esimerkin annan, kunhan liiga saadaan käyntiin. Tätä voivat sitten muut mukailla. Suunnitelman tarkoitus on luoda raamit pelaamiselle, joiden mukaan manageri tulee toteuttamaan visiotaan. Suunnitelma sisältää 1) pelaajat, joiden ympärille joukkueen tulevaisuutta rakennetaan, 2) pelaajat, jotka ovat "assets" joukkueen rakentamisen osalta 3) pelilliset tavoitteet (mestaruus, pudotuspelit, "nuorten pelaajien kehittäminen" = tankkaaminen) 4) yleinen strategia joukkueen rakentamiseksi, drafti vai vapaiden agenttien markkinat jne. jne.
* Manageroinnin painoarvon kasvattamiseksi CPU:ta vastaan pelattavia pelejä saa pelata enintään 1/3 pelistä -> Pelaat yhden pelin, seuraavat 2 peliä simuloidaan automaattisesti. Sinun tulee kuitenkin pelata vähintään 1/5 peleistä CPU:ta vastaan. Kaikki pelit ihmisvastustajia vastaan pelataan.
Näin ollen joukkueen kehittäminen on keskiössä ja menestyksesi runkosarjassa ei määrity pelkästään oman pelillisen osaamisen kautta. Pudotuspeleissä pelataan toki sitten kaikki pelit.
2) Realistinen pelikokemus kentällä. Tarkoitus liigan kanssa on edetä rauhassa, mutta simuloinnin ansiosta kuitenkin aika reippaasti. Pelien MÄÄRÄ ei ole se mikä ratkaisee, vaan jokaisen pelin tulisi olla elämys itsessään. Panostamme siis pelien osalta LAATUUN. Pelaamme pelit 10-12 minuutin erillä, mikä vaan antaa realistisimmat box scoret. Pyrimme realistiseen pelitempoon ja sitoudumme pelaamaan peliä, kuten se oikeassakin elämässä käyttäytyy. Voi olla, että viikon aikana ei tule pelattua kuin puolenkymmentä matsia, ehkä joskus jopa vähemmän, jos jollain managerilla on erityisiä kiireitä. Sovimme myöhemmin jonkinlaiset ground rulesit osallistumisaktiivisuuden osalta yms.
Tarkoitus on kuitenkin se, ettei kauden aikana tule runkosarjaa pelattua kuin 20-30 matsia, joista toivon mukaan suurin osa ihmisvastustajia vastaan.
3) Haluamme maksimoida ihmisvastustajien väliset pelimäärät ja kilpailun. Täten kaikki joukkueet valitaan samasta konferenssista! Despoottimaisesti päätin, että EAST > WEST, eli Idällä mennään. Hyvät puolet tässä painotuksessa ovat siis se, että vastakkaisten pelien määrä maksimoituu (3-4 peliä per kausi per vastustaja) ja saamme ikään kuin ihmispelaajien välisen mestaruuskisan Itäisen Konferenssin tittelistä. Toki jos jossain vaiheessa osallistujamäärä kasvaa vaikkapa 10 manageriin, niin jaon voi tehdä myös 5/5 Konferenssien välillä.
Joukkueiden valinnassa ei sinänsä rajoituksia, mutta jätetään tässä vaiheessa Idän Powerhouset Knicks, Heat ja Pacers valintojen ulkopuolelle. Itse suosittelen valitsemaan joukkueen sieltä kellarikerroksesta päin, niin saa sitä manageriaalista haastetta mukaan, mutta käytännössä 13 jengiä valittavana. Itse otan tod.näk. Milwaukee Bucksin.
4) Aikajänne on pelata tätä liigaa välillä toukokuu-marraskuu. Toivon mukaan saamme vyön alle 4-6 kautta. Matkan varrella hiotaan asetuksia ja sääntöjä yhä paremmiksi, jotta voimme aloittaa NBA 2K14 kanssa valmiiksi hiotun realistisen Online Associationin!
Osallistujat:
Kik Jams
Trancey
_vielä nimimerkitön peppukaveri_
The Game (?)
Mahdollisia muita osallistujia: Achilles (jos ostaa XBox), muut kp.comistit, jotka uskovat kykenevänsä realistiseen peliotteeseen ja sitoutumaan pitkäjänteiseen pelaamiseen, futisforum2/Jatkoaika NBA 2K-topicista nostettavat prospektit.
Tavoite on lähteä liikkeelle vähintään 4 pelaajalla. Mukaan voi hypätä kesken leikinkin, joten kannattaa miettiä rauhassa onko tämä sinun juttusi.
Pitkään mielessä muhinut ajatus realistisen Online Associationin perustamiseksi on vihdoin saanut momentumia, jonka johdosta päätin ottaa vihdoin härkää sarvista.
Kaikki tätä aluetta lukevat tietävät aiemmista NBA 2K-ketjuista minun pelaavan ainoastaan realistista simulaatiokorista. Tein näistä omista Association/Dynasty/Franchise-hässäköistä "päiväkirjaa" tähän topiciin, ja huomasin näiden juttujen kiinnostavan monia lukijoita. Kaiken A ja O näissä simulaatioissa oli realistinen ote pelaamiseen ja managerointiin. Käytin paljon aikaa oikeiden slidereiden löytämiseksi ja oikeanlaisen pelikokemuksen virittämiseksi. Tein paljon taustatyötä playbookin virittämiseksi, oikeaoppisten pick'n'roll/pop jne. kuvioiden hiomiseksi, samalla hioen vaihtorotaatiot totuudenmukaisiksi ja painottaen pelaamista oikean elämän suuntaan -> en vääntänyt LeBukalla 10-12 min erillä 80 pistettä per peli, vaan pidin heittomäärät ja statsit realistisina. Samaan aikaan pyrin manageroimaan jotakuinkin järkeenkäyvällä tavalla, enkä laittanut koko jengiä maan tasalle tai ketjutreidannut supertähtiä aina eteenpäin.
Ongelmaksi näissä Assoissa tulivat aina samat asiat. Tietokonetta vastaan ei yksinkertaisesti jaksa vääntää kovin montaa peliä putkeen ja pelikokemuksesta jäi puuttumaan vuorovaikutteisuus. NBA 2K12-peliin tulikin jo tämä Online Association, mutta en kiireiltäni silloin ehtinyt asiaan paneutua + minulla ei ollut pelaajatovereita, joista olisin voinut mennä salettiin osallistumisen onnistumiseksi. Olen tehnyt nyt taustatyötä netissä pyörivien Online Assojen osalta, ja ne kaikki tuntuvat kaatuvan aika nopeasti omaan mahdottomuuteensa. En halua sortua samaan virheeseen, vaan luoda liigan, jolla on pysyvyyttä niin osallistujien kuin alkuperäisen ideankin osalta.
Minkälaista nettiliigaa pelaajat sitten haluavat pelata? Minulla on teoria. On kaksi toimivaa vaihtoehtoa. Ensimmäinen olisi 4-x tyypin liiga, jossa pelataan yksinkertainen/kaksinkertainen/kolminkertainen/nelinkertainen runkosarja ja pelkistetyt pudotuspelit. Ei managerointia, ei krumeluureja, vain pelikokemus (arcade tai simulaatio). NBA 2k13 ei käsitykseni mukaan tarjoa tällaista tournament-tyylistä vaihtoehtoa. Eli kohti seuraavaa ideaa, jota olenkin kehitellyt jo pidemmän aikaa.
NBA 2K13 on koripalloSIMULAATIOPELI. Siitä ei saa parasta hupia ja iloa irti pelkästään arcadehöntsällä, koska sitä ei ole tarkoitettu sellaiseksi peliksi. NBA 2K13 tarjoaa poikkeuksellisen laajamittaisen ja syvällisen työkalupakin koripalloMANAGEROINTIIN ja REALISTISEEN koripallopelin mallinnukseen, jossa yksi tai useampi yksilö pelaa keskenään tai vastakkain koripalloa "niin kuin sitä tulisi oikeastikin pelata". Peli vaatii paneutumista ja kiinnostusta lajiin nimeltä koripallo ja liigaan nimeltä NBA. NBA 2K13 on erittäin kompleksinen peli, jonka pelaaminen "hulluedmäisesti" on pyhäinhäväistys.
No miten arvon Kik Jams aikoo saada kasaan toimivan ja realistisen simulaatioliigan, jonka pelaajat jaksavat vääntää pakettiin useamman kuin yhden tai kaksi kautta?
1) Kyse ei ole pelkästään pelaamisesta, kyse on kokonaisvaltaisesta kokemuksesta, jossa osallistuja palkitaan työpanoksestaan niin kentällä kuin sen ulkopuolella. MANAGEROINNIN aspektia tulee painottaa pelkkään pelaamiseen verrattuna. NBA 2K13 tarjoaa erittäin hyvät työkalut "Be a GM"-tyyliseen pelaamiseen, eikä Online Associationissa ole mieltä ilman tämän faktan huomioimista -> Step 1 on kehittää systeemi, joka painottaa managerointia.
* Osallistuja sitoutuu manageroimaan joukkuettaan realistisella ja paneutuvalla otteella. Hän haluaa kehittää joukkueen pelikirjaa, vaihtorotaatioita, scoutata draftattavia pelaajia, kehittää joukkueen pelaajistoa vapaiden agenttien markkinoiden sekä treidien kautta pitkäjänteisesti ja realistisesti, oikean elämän NBA:ta mukaillen.
Sanotaan, että Kik Jams valitsee Milwaukee Bucksin. Vaikka voisin saada Drew Goodenin sopparilla 1. kierroksen varausoikeuden Bobcatsilta, niin en tekisi tätä treidiä. Miksi? Koska se ei ole realistista. Treidissä saa ja pitää ajatella oman joukkueen etua, mutta lopsidedit CPU:n kanssa vetotaan pois, eikä niihin pidä aktiivisesti pyrkiä.
Treidien määrä kauden aikana on myös rajoituksien kohteena. Tarkoitus ei ole myllätä 2 kuukaudessa koko rosteria uusiksi, vaan jokaisen treidin tulee olla perusteltu ja treidien tekemisen tahdin tulee olla verrattavissa oikean elämän NBA:han. En lähde sanomaan montako treidiä kukainenkin voi kaudessa tehdä, mutta tuskin niitä puolta tusinaa kauden aikana tulee. Samoin esimerkki, jossa treidaat vaikkapa Rajon Rondon Chris Pauliin ja tämän jälkeen parin kk päästä Chris Paulin taas eteenpäin ei kanna, vaikka treidit sinänsä olisivat realistisia. Jos oikeassa NBA:ssa tehdään tämän tason jättimäinen blockbuster, niin hankittuihin pelaajiin SITOUDUTAAN pitkällä tähtäimellä. Eli tämän esimerkin CP3a ei treidata eteenpäin moneen, moneen kauteen. Ainoastaan, jos hänen sopimuksensa päättyy, voi manageri tämän jälkeen jättää tarjoamatta jatkosopimusta pelaajalle.
* Managereiden tulee kirjoittaa tähän topiciin aina ennen kauden alkua suunnitelmansa joukkueen kehittämiseksi. Esimerkin annan, kunhan liiga saadaan käyntiin. Tätä voivat sitten muut mukailla. Suunnitelman tarkoitus on luoda raamit pelaamiselle, joiden mukaan manageri tulee toteuttamaan visiotaan. Suunnitelma sisältää 1) pelaajat, joiden ympärille joukkueen tulevaisuutta rakennetaan, 2) pelaajat, jotka ovat "assets" joukkueen rakentamisen osalta 3) pelilliset tavoitteet (mestaruus, pudotuspelit, "nuorten pelaajien kehittäminen" = tankkaaminen) 4) yleinen strategia joukkueen rakentamiseksi, drafti vai vapaiden agenttien markkinat jne. jne.
* Manageroinnin painoarvon kasvattamiseksi CPU:ta vastaan pelattavia pelejä saa pelata enintään 1/3 pelistä -> Pelaat yhden pelin, seuraavat 2 peliä simuloidaan automaattisesti. Sinun tulee kuitenkin pelata vähintään 1/5 peleistä CPU:ta vastaan. Kaikki pelit ihmisvastustajia vastaan pelataan.
Näin ollen joukkueen kehittäminen on keskiössä ja menestyksesi runkosarjassa ei määrity pelkästään oman pelillisen osaamisen kautta. Pudotuspeleissä pelataan toki sitten kaikki pelit.
2) Realistinen pelikokemus kentällä. Tarkoitus liigan kanssa on edetä rauhassa, mutta simuloinnin ansiosta kuitenkin aika reippaasti. Pelien MÄÄRÄ ei ole se mikä ratkaisee, vaan jokaisen pelin tulisi olla elämys itsessään. Panostamme siis pelien osalta LAATUUN. Pelaamme pelit 10-12 minuutin erillä, mikä vaan antaa realistisimmat box scoret. Pyrimme realistiseen pelitempoon ja sitoudumme pelaamaan peliä, kuten se oikeassakin elämässä käyttäytyy. Voi olla, että viikon aikana ei tule pelattua kuin puolenkymmentä matsia, ehkä joskus jopa vähemmän, jos jollain managerilla on erityisiä kiireitä. Sovimme myöhemmin jonkinlaiset ground rulesit osallistumisaktiivisuuden osalta yms.
Tarkoitus on kuitenkin se, ettei kauden aikana tule runkosarjaa pelattua kuin 20-30 matsia, joista toivon mukaan suurin osa ihmisvastustajia vastaan.
3) Haluamme maksimoida ihmisvastustajien väliset pelimäärät ja kilpailun. Täten kaikki joukkueet valitaan samasta konferenssista! Despoottimaisesti päätin, että EAST > WEST, eli Idällä mennään. Hyvät puolet tässä painotuksessa ovat siis se, että vastakkaisten pelien määrä maksimoituu (3-4 peliä per kausi per vastustaja) ja saamme ikään kuin ihmispelaajien välisen mestaruuskisan Itäisen Konferenssin tittelistä. Toki jos jossain vaiheessa osallistujamäärä kasvaa vaikkapa 10 manageriin, niin jaon voi tehdä myös 5/5 Konferenssien välillä.
Joukkueiden valinnassa ei sinänsä rajoituksia, mutta jätetään tässä vaiheessa Idän Powerhouset Knicks, Heat ja Pacers valintojen ulkopuolelle. Itse suosittelen valitsemaan joukkueen sieltä kellarikerroksesta päin, niin saa sitä manageriaalista haastetta mukaan, mutta käytännössä 13 jengiä valittavana. Itse otan tod.näk. Milwaukee Bucksin.
4) Aikajänne on pelata tätä liigaa välillä toukokuu-marraskuu. Toivon mukaan saamme vyön alle 4-6 kautta. Matkan varrella hiotaan asetuksia ja sääntöjä yhä paremmiksi, jotta voimme aloittaa NBA 2K14 kanssa valmiiksi hiotun realistisen Online Associationin!
Osallistujat:
Kik Jams
Trancey
_vielä nimimerkitön peppukaveri_
The Game (?)
Mahdollisia muita osallistujia: Achilles (jos ostaa XBox), muut kp.comistit, jotka uskovat kykenevänsä realistiseen peliotteeseen ja sitoutumaan pitkäjänteiseen pelaamiseen, futisforum2/Jatkoaika NBA 2K-topicista nostettavat prospektit.
Tavoite on lähteä liikkeelle vähintään 4 pelaajalla. Mukaan voi hypätä kesken leikinkin, joten kannattaa miettiä rauhassa onko tämä sinun juttusi.