Vs: Koripallo.com NBA Fantasy 4 Experts
Käyn läpi viime kaudella pelaamani 9 kategorian H2H-liigan meininkiä antaakseni pientä osviittaa pelaajille minkälaista tuota formaattia on pelata. Tai siis niille pelaajille, jotka eivät tätä systeemiä aiemmin ole harrastaneet.
Olin 10 joukkueen liigassa, jossa sain kunnian varata viimeisellä varausvuorolla. Sarjassa oli 2-3 hyvää pelaajaa, nippu keskinkertaisia ja 2-3 heikkoa/epäaktiivista osallistujaa.
Draftin 1. kierros:
1 Kevin Durant, OKC SF
2 Chris Paul, Nor PG
3 LeBron James, Mia SF
4 Dirk Nowitzki, Dal PF
5 Kobe Bryant, LAL SG
6 Dwyane Wade, Mia SG
7 Pau Gasol, LAL PF
8 Dwight Howard, Orl C
9 Brook Lopez, NJ C
10 Stephen Curry*, GS PG
Eka kierros aika perinteinen, muutama huomioitava asia löytyy. Joku meni nappaamaan jostain syystä Brook Lopezin jo 9. pickillä ja itse päädyin Stephen Curryyn ennakkohehkutuksen perusteella. Kaverihan on näissä kategoriajutuissa aika hyvä pelaaja monipuolisuutensa takia, mutta viime kauden loukkaantumiset pudottivat tasoa etukäteen oletetusta (ja näin ollen 1. kierroksen varaukseksi oikeuttavasta) jonkin verran. Ja minua hlö.koht. Curryn suht matalat syöttötilastot ykkös-PG:n paikalta vahingoittivat jonkin verran.
11 Amare Stoudemire, NY C
12 Steve Nash, Pho PG
13 David Lee, GS PF
14 Carmelo Anthony, NY SF
15 Danny Granger, Ind SF
16 Deron Williams, NJ PG
17 Chris Bosh, Mia PF
18 Jason Kidd, Dal PG
19 Josh Smith, Atl PF
20 Brandon Roy, Por SG
Deron Williams putosi 16. sijalle, joka oli hänet varanneelle aikamoinen onnenpotku. Royn varanneelle kaverille myös jaksamisia. Itse otin Amare Stoudemiren, joka toimikin yhdessä myöhemmin saamieni pelaajien kanssa hyvänä ankkurina levypallo- ja pistekategoriassa. Amare pelasi lopulta hyvän kauden ja oli mielestäni onnistunut valinta. Yksittäiset pelit häneltä saattoivat tosin olla tappavia tuolla NYKissä, kun heitti välillä aika holtittomalla prosentilla. PF/C-status myös plussaa.
21 Derrick Rose, Chi PG
22 Andre Iguodala, Phi SG
23 Chauncey Billups, NY PG
24 Rajon Rondo, Bos PG
25 Gerald Wallace, Por SF
26 Monta Ellis, GS PG
27 Russell Westbrook, OKC PG
28 Joe Johnson, Atl SG
29 Carlos Boozer, Chi PF
30 Tyreke Evans, Sac PG
Derrick Rose valui kolmannelle kierrokselle. Huge value. Muutoinkin tämä kolmas kierros vei boardilta monia haluamiani pelaajia, lähinnä Johnson, Ellis ja Westbrook, joka myös stiili näin alhaalta jälkikäteen katsottuna. Koska minulla oli kaksi peräkkäistä pickiä, tiesin toisella varaavani SF-paikan pelaajan ja päätin tämän lisäksi ottaa parhaan tarjolla olevan pelaajan pois kuljeksimasta. Ajattelin tässä vaiheessa, että Curry+Evans kaksikko olisi PG/SG-positioillaan hyvin toisiaan täydentävä parivaljakko, joka täyttää tilastokategorioita leveällä rintamalla. Ongelmaksi osoittautui se, ettei Evansikaan ole mikään varsinainen syöttökone ja hänen terveystilanteensa, joka häiritsi häntä käytännössä koko kauden tehden tästä valinnasta jälkikäteen katsottuna epäonnistuneen. Parempi valinta olisi voinut olla vaikkapa Al Jefferson, Al Horford tai todella kauas livennyt LaMarcus Aldridge.
31 Rudy Gay, Mem SF
32 Ray Allen, Bos SG
33 Paul Pierce, Bos SF
34 Al Jefferson, Uta C
35 Aaron Brooks, Pho PG
36 Al Horford, Atl C
37 O.J. Mayo, Mem SG
38 Tim Duncan, SA C
39 Andrea Bargnani, Tor C
40 Luis Scola*, Hou PF
Rudy Gay oli erinomainen viime kaudella niin kauan kuin pysyi kunnossa. Hyvät prosentit, teki pisteitä, otti levareita kohtuullisesti ja napsi tehoja eri kategorioihin hyvällä vauhdilla. Gayn loukkaantuminen yhdistettynä Evansin ongelmiin + Curryn nilkkatuskailuun oli lopulta se syy miksen tässä sarjassa pärjännyt monipuolisuudella vaan jouduin tekemään korjaavia liikkeitä tiettyjen kategorioiden kautta pelaamiseen.
41 Mo Williams, LAC PG
42 Stephen Jackson, Cha SG
43 David West*, Nor PF
44 Devin Harris, Uta PG
45 Jason Richardson, Orl
46 Joakim Noah, Chi C
47 Eric Gordon, LAC SG
48 Darren Collison, Ind PG
49 Vince Carter, Pho SG
50 Kevin Love, Min PF
Vitoskierrokselta eteenpäin pääsin hyödyntämään asiantuntemustani pelaajista ja nappasin koko draftin parhaan stiilin, Kevin Loven. Love ei auta stiileissä ja blokeissa, mutta niihin sain avut muualta. Täydellinen pelaaja joukkueeseeni.
51 Andray Blatche, Was PF
52 Andrew Bogut, Mil C
53 Marc Gasol, Mem C
54 Zach Randolph, Mem PF
55 John Wall, Was PG
56 Antawn Jamison, Cle PF
57 Rashard Lewis*, Was PF
58 Troy Murphy, Bos PF BC
59 Danilo Gallinari, Den SF
60 Jeff Green, Bos PF
Jatkoin nappaamalla hypetetyn Blatchen, jonka avut ovat monipuolisuudessa, asia jota pyrin korostamaan draftissani. Jälkikäteen ajateltuna sijoilta 52. - 54. olisi saanut varmempia apuja, mutta halusin kikkailla. Myös John Wall olisi ollut kohtuullisen tervetullut lisä joukkueeseeni.
61 Caron Butler*, Dal SF
62 Channing Frye, Pho PF
63 Baron Davis, Cle PG BC
64 Hedo Turkoglu, Orl SF
65 Marcus Camby, Por C
66 Blake Griffin, LAC PF
67 Gilbert Arenas, Orl PG
68 Paul Millsap, Uta PF
69 Brandon Jennings, Mil PG
70 Jrue Holiday, Phi PG
Jrue oli hyvä haku seiskakiekalta, tosin Blake Griffinin olisin napannut, jos olisi minulle asti valunut.
Loput valinnat:
8. kierros: Roy Hibbert (aloitti kauden vahvasti ja oli sinänsä hyvä haku, mutta olisin saanut miehen muutenkin. LaMarcus Aldridge meni kasikierroksen lopulla...)
9. - 13. kierros: JR Smith, Emeka Okafor, Austin Daye, Tyrus Thomas, James Harden.
Nämä menivät sitten vituilleen. Yritin liian kovasti hakea pommeja ja näistä kavereista ei hyötyä lopulta ollut kuin Okaforista.
Operoin tämän jälkeen treidimarkkinoilla ja vapaiden agenttien kanssa, ollen selvästi aktiivisin pelaaja liigassa. Tämä + keskikierrosten draftaukset auttoivat minua nousemaan liigassa runkosarjan osalta 4. tilalle, vaikka loukkaantumiset söivätkin joukkueeni iskukyvyn erittäin matalaksi.
Pudotuspeleissä joukkue näytti seuraavalta:
PG Stephen Curry*, GS PG, SG Draft
SG Marcus Thornton, Sac SG Free Agency
SF Jared Dudley, Pho SF, SG Free Agency
PF Amare Stoudemire, NY C, PF Draft
C Emeka Okafor, Nor C Draft
G Jrue Holiday, Phi PG Draft
F Chase Budinger, Hou SF Free Agency
UTIL Roy Hibbert, Ind C Free Agency
Bench Tyreke Evans, Sac PG, SG Draft
Bench Kevin Love, Min PF Draft
Bench Danilo Gallinari, Den SF, PF Trade
Bench Jordan Crawford, Was SG Free Agency
Bench Francisco Garcia, Sac SF, SG Free Agency
7 pelaajaa draftista jäi kehiin, Gallinarin hankin treidin kautta (jonka jälkeen hän hajoitti itsensä Denverissä) ja muita pelaajia pyörittelin vapailta markkinoilta. Joukkueen runko oli ottanut pudotuspeleihin mennessä niin pahasti leukaan loukkaantumisien osalta, että jouduin nostamaan penkille Budingerin ja Jordan Crawfordin kaltaisia jöyssejä. Siitä huolimatta lopputuloksissa olin kolmantena.
Joukkueen vahvuudet olivat levypallopelaaminen ja blokit (McGeen tiputin jengistä pois juuri ennen hänen breakouttiaan loppukaudesta), muutoin sijoituin tasaisesti Top5 monissa kategorioissa. Heikkouksina syötöt, joihin minulla ei ollut tarpeeksi erikoismiehiä tai leveyttä sekä FG%.
Yhteenvetona voisin sanoa, että ensimmäinen kausi H2H-kategorioissa oli haastava, eikä pelkästään loukkaantumisten takia. Yhteneväisen joukkueen rakentaminen on loppupeleissä aika haastavaa.