Koripallo.com

Koripallokirjat

Mitäs lajiin liittyviä kirjoja comistit ovat lukeneet? Suosituksia? Varoituksia?

Itse olen plärännyt ainakin seuraavat opukset:

book-of-basketball.jpg

Simmonsin Book of Basketball. Luettu kannesta kanteen kahteen kertaan ja muistin virkistämiseksi tulee yhä selailtua silloin tällöin. On myös varmaan ainoa kirja jota ehdin n. vuoden verran odottamaan ennen julkistamista.

060211_MacMullan.jpg

Magicin ja Larryn muistelmat. Jonkin verran uuttakin tietoa, etenkin varhaisvuosista, mutta kokonaisuutena ei kyllä tarjoa juurikaan mitään uutta, jos nyt näistä herroista on sattunut etukäteen enemmänkin lukemaan/näkemään/kuulemaan.

Shaq.jpg

Viimeisimpänä Shaqin muistelmat. Kevyt, shaqmainen kirja. Kirjoittaja (tai pikemminkin kertoja) huomioon ottaen, kannattaa suhtautua tarinoiden totuudenmukaisuuteen varauksella, mutta ihan viihdyttävä.

Vs: Koripallokirjat

Näitä voin suositella. Osa melko vanhoja mutta se ei varmaan haittaa:

Paul Shirley - Can I Keep My Jersey
- Oikeasti todella hauska, ja muutenkin mainio kuvaus Journeymanin parin vuoden koripallotaipaleesta.

Larry Bird - Drive
- Mielestäni ainoita oikeesti hyviä superstara-elämänkertoja (niistä ainakaan jotka olen itse lukenut)

John Feinstein ei vissiin kirjoita NBA:sta, mutta kaikki miehen NCAA kirjat ovat mahtavia, esim:
- Last Dance, Behind the Scenes at the Final Four
Tämän syvemmälle kulissien taakse tuskin kirjoittaja koskaan pääsee.

- A March to Madness
Loistava! Kuten edellisessä, Feinstein pääsee syvälle valmentajien ja muiden maailmaan keskelle 1996-7 kautta ACC konferenssissa.

- The Last Amateurs
Koripalloa Patriot Leaguessa, jossa NBA ja suurten konferenssien ongelmat eivät ole mukana yhtälossä.

- A Season Inside: One Year in College Basketball
Klassikko. Bobby Knightin mukana Indianassa vuonna 1988

NCAA puolelta erittäin hyvä on myos Four Corners, joka kertoo North Carolinan neljän koulun rivalrysta.

- Spike Leen Best Seat in the House oli muistaakseni viihdyttävä kuvaus kymmenien vuosien fani-taipaleesta.. Putoaa varmasti Knicks faneille.

- Dennis Rodmanin eka kirja (Bad as I wanna be) oli musta tosi hyvä, vaikka siitä on kaiketi paljon negatiivistakin sanottu.

Viime kesänä tuli aikaa kulutettua Phil Jacksonin Sacred hoops: Spiritual Lessons of a Harwood Warrior:in parissa. Peukku tälle kirjalle.

Juha Vesalan nuortenkirjat Kaksoiskuljetus ja Tähtäimessä voitto.

No voi venäläinen, noitahan riittää. Ota vaikka käsittelyyn John Woodenin elämänkerta "My personal best", Dean Smithin "The Carolina way" tai Phil Jacksonin "More than a game". Siitä nälän kasvaessa vaikka Amazonin tai Book Plussan kautta eteenpäin.

NCAA-jukkka sanoi:
Näitä voin suositella. Osa melko vanhoja mutta se ei varmaan haittaa:

Paul Shirley - Can I Keep My Jersey
- Oikeasti todella hauska, ja muutenkin mainio kuvaus Journeymanin parin vuoden koripallotaipaleesta.
Tästä oon kuullut pelkkää hyvää, pitänee laittaa tilaukseen. Kiitos muistutuksesta, ehti jo nimittäin unohtumaan kertaalleen.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.