A-P.
Koripalloväki on ilmeisen hiljaa ja odottaa kiltisti, kun Suomen Koripalloliitto nostaa harrastuksemme kustannuksia.
Koripalloliitto aikoo kerätä ensi kaudesta alkaen osansa tuomaripalkkioista. Se tarkoittaa tuomarimaksujen välittämistä koripalloliiton kautta ja liiton edustajan mukaan "pienen hallinnollisen maksun" suuruus on 8,40 euroa / peli. Kun seuroja kevään lopuksi tiedotettiin asiasta ei ottelukohtaista hintaa ollut mainittu, mutta nyt tämän on tiedossa.
Tämä tarkoittaa, että muiden maksujen, sarja-, erotuomari-, ja lisenssimaksujen, noston lisäksi Suomen Koripalloliitto kerää uuden järjestelmän kautta itselleen n. 201 600 euroa pelkästään tuomarimaksujärjestelmällä.
Koripalloliiton suunnalta saamani tiedon mukaan kesällä koripalloliiton julkaistua päätöksensä järjestelmästä sinne saapui ainakin n. 60 kirjelmää eri seuroilta, jotka kritisoivat tuomarimaksujärjestelmää. Turhaan, sillä päätökset on nyt tehty.
Tämä ottelukohtainen hinnankorotus (tuomaripalkkiot + 8,40 euroa) ei ole pieni, vaan ainakin prosentuaalisesti laskien merkittävä.
Lentopalloliitto on aiemmin omilla kustannuksia nostavalla toimillaan saanut aikaan sen, että paikallistasolla monet alueellisesti toimivat peliporukat ovat sanoutuneet irti liiton alaisista toiminnoista ja perustaneet omilla alueillaan toimivat sarja, joiden kustannukset ovat siten pysyneet hallinnassa.
Nyt ilmeisesti Suomen Koripalloliitto on lähtenyt ilmeisesti samaan suuntaan.
Nostamalla kustannuksia ja maksupolitiikkaan liittyvää hallinnollista byrokratiaa ( kuten nyt tuomarikustannuksia), ajetaan ainakin pienet, harrastusmielessä pelailevat seurat/peliporukat, joko
a) perustamaan alueellisesti omat sarjansa
tai
b) lopettamaan liikunnallisen harrastuksen.
Tämä on siis skenaario, jos koripalloliitossa toimitaan vain ajattelemalla vain omaan taloudellista etuaan ja mahdollisesti vain isoja seuroja helpottavalla tavalla.
Paikallistasolla erotuomarimaksuuudistus ei saada aikaan kuin kustannusten nousua ja pahaa mieltä. Toki "pieni ottelukohtainen hallinnollinen maksu" on tietysti positiivinen asian koripalloliiton taloudellista tilannetta ajatellen.
Suomen Koripalloliitto on seuroille lähettämässään viestinnässään todennut, että kallis uudistus " vastaavasti vähentää seuroilta panostusta taloushallintoon".
Mitään positiivista ei maksujen etukäteen keräämisessä ja jälkikäteen maksattamisessa ole seuratoimijan kannalta.
Nyt väärinkäytösten mahdollisuus kasvaa, kun maksavilla seuroilla ei ole mahdollista tapahtumakohtaisesti valvoa maksamaansa tuomaripalkkion määrää tai kohdetta.
Koripalloliiton hanke tarkoittaa käytännössä kustannusten nousua ja päinvastoin, toisin kuten liitto omassa seuraviestissään toteaa, kasvattaa painetta seurojen panostukseen taloushallintoon.
Ja kuka kustannukset maksaa: junioripelaajien vanhemmat / pelaajat itse.
Pienen aikuispeliporukan näkökulmasta:
Miten uudistus helpottaa seurojen ja erotuomareiden arkea, jos ainoa lopputulos ainakin pienen, yhden sarjajoukkueen "seuran" osalta on kustannusten nousu sekä lisääntyvien maksujen etukäteen maksaminen. Ja ymmärtääkseni vielä siten, että etukäteismaksut on vähintään riittävät kattamaan tulevat pelit.
Paikallistasolla ei kymmeniä vuosia lajia harrastaneena ole ollut havaittavissa mitään ongelmia tuomarimaksujen maksussa ottelukohtaisesti, suoraan tuomareille. Maksu on mennyt tuomaritehtävän hoitaneelle, eikä mitään "pientä hallinnollista maksua" ole täytynyt koripalloliitolle maksaa.
Miksi tätä järjestelmään täytyy nyt muuttaa, paitsi jos tavoitteena on saada lisää tuloja koripalloliitolle!
Täytyykö koripalloliiton saada osansa myös tuomaripalkkioista ?
Koripalloliiton seuroille lähettämästä viestistä:
" Koska järjestelmä tuottaa jonkin verran kustannuksia liitolle ja vastaavasti vähentää seuroilta panostusta taloushallintoon, tulee jokaiselle ottelulle pieni hallinnollinen maksu. Tämä maksu laskutetaan seuroilta pelattujen otteluiden perusteella kuukausittain erotuomarilaskun yhteydessä."
" Keskitetyllä järjestelmällä Koripalloliitto haluaa helpottaa sekä seurojen että erotuomareiden arkea sekä vapauttaa seurojen voimavaroja taloushallinnosta koripallotoimintaan. Lisäksi Koripalloliitto haluaa varmistua, että yhteisömme toimii eettisesti kestävin ja lainmukaisin toimintatavoin.
Järjestelmän perusidea on esitelty syksyn aikana erilaisissa seuratapaamisissa, joissa saatu vastaanotto on ollut kannustavan positiivista. Lopullisen sysäyksen prosessille antoi marraskuun 2012 liittovaltuusto, joka velvoitti liiton jatkamaan hanketta siten, että se käynnistyy syksystä 2013."
Mielenkiintoista olisi tietää ketkä henkilöt tai millä motiiveilla ovat ne tahot, jotka ovat antaneet "kannustavan positiivisen vastaanoton" erilaisissa seuratapaamisissa. Ainakaan ne tahot, joiden kanssa olen tähän mennessä asiasta keskustellut, eivät ole löytäneet esittämästänne jäykästä ja kustannuksia kasvattavasta järjestelmästä niitä hyötyjä, jotka olisivat saaneet koripalloliiton päättämään hankkeeseen liittyvän jotakin positiivista.
Päätöksestä on unohdettu paikallistasolla toimiva entinen järjestelmä ja ennen kaikkea pienet seurat ja peliporukat.
Lopuksi pyydän huomioimaan, että muutaman vuoden sisällä on muutkin Koripalloliiton perimät maksut, mm. sarjamaksut nousseet ikään kuin huomaamatta, esim. 4. divisoonan sajamaksu on noussut parin kauden aikana 140 euroasta tukevaan 200 euroon. Kustannukset siis nousevat ikäänkuin huomaamatta.
Onko koripalloa harrastavien joukkueiden määrä noussut samaan tahtiin ? Vai onko harrastamäärien lasku samassa suhteessa tarkoitus pitää suhteessa Koripalloliiton kustannusten nousun kanssa ?
Koripalloliitto aikoo kerätä ensi kaudesta alkaen osansa tuomaripalkkioista. Se tarkoittaa tuomarimaksujen välittämistä koripalloliiton kautta ja liiton edustajan mukaan "pienen hallinnollisen maksun" suuruus on 8,40 euroa / peli. Kun seuroja kevään lopuksi tiedotettiin asiasta ei ottelukohtaista hintaa ollut mainittu, mutta nyt tämän on tiedossa.
Tämä tarkoittaa, että muiden maksujen, sarja-, erotuomari-, ja lisenssimaksujen, noston lisäksi Suomen Koripalloliitto kerää uuden järjestelmän kautta itselleen n. 201 600 euroa pelkästään tuomarimaksujärjestelmällä.
Koripalloliiton suunnalta saamani tiedon mukaan kesällä koripalloliiton julkaistua päätöksensä järjestelmästä sinne saapui ainakin n. 60 kirjelmää eri seuroilta, jotka kritisoivat tuomarimaksujärjestelmää. Turhaan, sillä päätökset on nyt tehty.
Tämä ottelukohtainen hinnankorotus (tuomaripalkkiot + 8,40 euroa) ei ole pieni, vaan ainakin prosentuaalisesti laskien merkittävä.
Lentopalloliitto on aiemmin omilla kustannuksia nostavalla toimillaan saanut aikaan sen, että paikallistasolla monet alueellisesti toimivat peliporukat ovat sanoutuneet irti liiton alaisista toiminnoista ja perustaneet omilla alueillaan toimivat sarja, joiden kustannukset ovat siten pysyneet hallinnassa.
Nyt ilmeisesti Suomen Koripalloliitto on lähtenyt ilmeisesti samaan suuntaan.
Nostamalla kustannuksia ja maksupolitiikkaan liittyvää hallinnollista byrokratiaa ( kuten nyt tuomarikustannuksia), ajetaan ainakin pienet, harrastusmielessä pelailevat seurat/peliporukat, joko
a) perustamaan alueellisesti omat sarjansa
tai
b) lopettamaan liikunnallisen harrastuksen.
Tämä on siis skenaario, jos koripalloliitossa toimitaan vain ajattelemalla vain omaan taloudellista etuaan ja mahdollisesti vain isoja seuroja helpottavalla tavalla.
Paikallistasolla erotuomarimaksuuudistus ei saada aikaan kuin kustannusten nousua ja pahaa mieltä. Toki "pieni ottelukohtainen hallinnollinen maksu" on tietysti positiivinen asian koripalloliiton taloudellista tilannetta ajatellen.
Suomen Koripalloliitto on seuroille lähettämässään viestinnässään todennut, että kallis uudistus " vastaavasti vähentää seuroilta panostusta taloushallintoon".
Mitään positiivista ei maksujen etukäteen keräämisessä ja jälkikäteen maksattamisessa ole seuratoimijan kannalta.
Nyt väärinkäytösten mahdollisuus kasvaa, kun maksavilla seuroilla ei ole mahdollista tapahtumakohtaisesti valvoa maksamaansa tuomaripalkkion määrää tai kohdetta.
Koripalloliiton hanke tarkoittaa käytännössä kustannusten nousua ja päinvastoin, toisin kuten liitto omassa seuraviestissään toteaa, kasvattaa painetta seurojen panostukseen taloushallintoon.
Ja kuka kustannukset maksaa: junioripelaajien vanhemmat / pelaajat itse.
Pienen aikuispeliporukan näkökulmasta:
Miten uudistus helpottaa seurojen ja erotuomareiden arkea, jos ainoa lopputulos ainakin pienen, yhden sarjajoukkueen "seuran" osalta on kustannusten nousu sekä lisääntyvien maksujen etukäteen maksaminen. Ja ymmärtääkseni vielä siten, että etukäteismaksut on vähintään riittävät kattamaan tulevat pelit.
Paikallistasolla ei kymmeniä vuosia lajia harrastaneena ole ollut havaittavissa mitään ongelmia tuomarimaksujen maksussa ottelukohtaisesti, suoraan tuomareille. Maksu on mennyt tuomaritehtävän hoitaneelle, eikä mitään "pientä hallinnollista maksua" ole täytynyt koripalloliitolle maksaa.
Miksi tätä järjestelmään täytyy nyt muuttaa, paitsi jos tavoitteena on saada lisää tuloja koripalloliitolle!
Täytyykö koripalloliiton saada osansa myös tuomaripalkkioista ?
Koripalloliiton seuroille lähettämästä viestistä:
" Koska järjestelmä tuottaa jonkin verran kustannuksia liitolle ja vastaavasti vähentää seuroilta panostusta taloushallintoon, tulee jokaiselle ottelulle pieni hallinnollinen maksu. Tämä maksu laskutetaan seuroilta pelattujen otteluiden perusteella kuukausittain erotuomarilaskun yhteydessä."
" Keskitetyllä järjestelmällä Koripalloliitto haluaa helpottaa sekä seurojen että erotuomareiden arkea sekä vapauttaa seurojen voimavaroja taloushallinnosta koripallotoimintaan. Lisäksi Koripalloliitto haluaa varmistua, että yhteisömme toimii eettisesti kestävin ja lainmukaisin toimintatavoin.
Järjestelmän perusidea on esitelty syksyn aikana erilaisissa seuratapaamisissa, joissa saatu vastaanotto on ollut kannustavan positiivista. Lopullisen sysäyksen prosessille antoi marraskuun 2012 liittovaltuusto, joka velvoitti liiton jatkamaan hanketta siten, että se käynnistyy syksystä 2013."
Mielenkiintoista olisi tietää ketkä henkilöt tai millä motiiveilla ovat ne tahot, jotka ovat antaneet "kannustavan positiivisen vastaanoton" erilaisissa seuratapaamisissa. Ainakaan ne tahot, joiden kanssa olen tähän mennessä asiasta keskustellut, eivät ole löytäneet esittämästänne jäykästä ja kustannuksia kasvattavasta järjestelmästä niitä hyötyjä, jotka olisivat saaneet koripalloliiton päättämään hankkeeseen liittyvän jotakin positiivista.
Päätöksestä on unohdettu paikallistasolla toimiva entinen järjestelmä ja ennen kaikkea pienet seurat ja peliporukat.
Lopuksi pyydän huomioimaan, että muutaman vuoden sisällä on muutkin Koripalloliiton perimät maksut, mm. sarjamaksut nousseet ikään kuin huomaamatta, esim. 4. divisoonan sajamaksu on noussut parin kauden aikana 140 euroasta tukevaan 200 euroon. Kustannukset siis nousevat ikäänkuin huomaamatta.
Onko koripalloa harrastavien joukkueiden määrä noussut samaan tahtiin ? Vai onko harrastamäärien lasku samassa suhteessa tarkoitus pitää suhteessa Koripalloliiton kustannusten nousun kanssa ?