Juuri kun luulit, että Suomen Cupia ei tällä kaudella pelata niin pelataanhan se!
Muistelet varmaankin All Stars -ottelua, jossa pelasivat Korisliigan ja Viron-Latvian liigan pelaajista kootut joukkueet vastakkain.Muistanko väärin vai oliko joku vuosi joku pelaaja-äänestys ja jossain Liettuassa joku peli? Saattoi olla kyllä eri kilpailu, eikä Cupiin liittyvä.
Jep, liitossa varmasti ajateltu "Ei millään jaksaisi järjestää tuota Suomen Cupia, mutta on pakko" - tuloksena lopputurnaus neljän joukkueen minimimäärällä, ja nämäkin joukkueet saattavat päästä jatkoon vain siksi, että ovat marraskuun loppuun mennessä sattuneet pelaamaan yhden pelin enemmän kuin muut.Suomen Cup järjestetään siksi, että kansallinen koripallo näkyisi kerran vuoteen Ylen kanavilla. Muuta syytä en keksi.
Oon ehdottanut tätä aikaisemminkin, mutta cupista pitäisi tehdä avoin kilpailu, johon saisi osallistua pelkästään Suomen kansalaisuuden omaavat pelaajat. Tällöin se olisi vähän niin kuin koriksen Kalevan kisat. Periaatteessa divarijoukkueillakin voisi olla menestymismahdollisuuksia. Samalla voisi toimia melkoisena näyteikkunana divaripelaajille ja liigassa penkille jämähtäneille pelaajille. Tiedän - siis tiedän - että tämä formaatti herättäisi aivan eri tavalla kiinnostusta. Win/win/win kaikille osapuolille.
Meniskö niinkuin muistaakseni viime vuonna, että voittosuhde ratkaisee?Hetkinen, siis cupiin pääsee marraskuun lopussa runkosarjan neljä parasta joukkuetta? Mutta joukkueilla tulee olemaan eri määrä pelattuja otteluita kun marraskuu päättyy. Ei vittu mitä puuhastelua taas kerran.
Itse itselleni vastaten, ei seuroissa taideta tietää sen enempää jos valmentajat kyselee twitterissä perään.Siellä on liitossa taas painettu kovaa duunia näkyvyyden ja tiedotuksen saralla. Mahtaako seurat tietää cupista ja sen formaatista?
Tää tai sitten kokonaan kotimaisilla pelaaminen tekisi kyllä cupista paljon kiinnostavamman. Ja toki alasarjat mukana.Vähän samoilla linjoilla, tosin itse laittaisin ehkä 1 vahvistuksen/jengi mukaan ihan vaan pienempien paikkakuntien divari jengejä ajatellen.