Koripallo.com

Kuinka usein heittotekniikkaa?

Mukavaa vappua vaan kaikille koripallo.comin kirjoittajille. :)

Tahtoisin aloittaa keskustelua siitä, miten usein/paljon heittotekniikkaa pitäisi käydä yksityiskohtaisesti läpi eri ikäisten pelaajien kanssa. Missä roolissa teidän mielestänne heittotekniikka on vasta-alkajilla suhteessa niihin pelaajiin, jotka ovat pelanneet jo vuosikausia? Millaisilla harjoitteilla olette pitäneet heittotekniikan harjoittelun mielekkäänä valmennettavillenne tai itsellenne?

Kirjoittelin pohdintaa heittotekniikasta nimimerkillä Dorsi, kun en vielä ollut rekisteröitynyt tänne. Se löytyy täältä:

http://www.koripallo.com/forum/index.php?topic=9470.0

Se ei herättänyt keskustelua, joten ajattelin yrittää uudestaan. Vai onko heittotekniikka kerta kaikkiaan niin tylsä aihe keskustella, ettei siitä vaan viitsitä kirjoittaa sen enempää? ;)

Millaisia heittotekniikkaharjoituksia voi vetää ala-asteikäisille, entä millaiset sopivat mielestänne yläasteikäisille? Voiko samaa harjoitusta mielestänne tehdä vuodesta toiseen eri variaatioilla vai onko pelaajien kehityksen kannalta välttämätöntä aina uudistua ja kehittää uusia tapoja opettaa heittotekniikkaa? Vanhassa vara parempi vai...?

Entä oletteko valmentajina sitä mieltä, että jokaiselle löytyy se oma, ainutlaatuinen tyyli heittää vai pidättekö enemmän sitä tarkkaa varpaat-polvi-kyynärpää-ranne-linjaa tärkeämpänä asiana? Mihin kiinnitätte huomiota opettaessanne heittoa lapsille? Entä lukioikäisille?

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että valmentajat käyttävät aivan liian vähän aikaa tasapainoharjoitteisiin ja jalkojen koordinaatioon. Etenkin tytöillä keskitytään mielestäni ihan liikaa siihen heiton lopputulokseen eikä niinkään siihen, ovatko jalat oikein ja kannattaako sen hetkisestä tasapainosta ylipäätään heittää. Pojilla olen havainnut ongelmia etenkin jalkojen suhteen, monilla osuu polvet yhteen heittäessä tmv. Ja turhan usein jätkien puolella vissiin keskitytään siihen, että heittoliikkeestä saadaan mahdollisimman urheilullinen heittoprosentin kuitenkin jäädessä sinne alle 25% lähietäisyyksiltä. Miksi valmentajilla on niin kiire saada lyhyessä ajassa tuloksia näkyviin? Monella pelaajalla on vielä aikuisiässäkin vaikeuksia tasapainon ja jalkojen koordinaation kanssa, ja puolustuksen koventuessa ei yhtäkkiä sitten pystytäkään pistämään palloa pussiin. Voiko tasapainoaan löytää vielä kaksikymppisenä tai myöhemmin? Niin monen pelaajan elämä olisi paljon helpompaa, jos keskivartalon hallinta ja tasapaino olisivat kunnossa.

Vielä lisäkysymyksenä sellainen, että millä osa-alueella teillä itsellänne on ollut vaikeinta heittoa opettaessa ja itse pelaajana? Ovatko jalat menneet solmuun vai yläkroppa heittelehtinyt sinne tänne? Vai onko vikaa kenties ollut ranteessa? Liian monivaiheisessa heitossa? Olisin todella kiitollinen, jos kuulisin mielipiteitänne tämän asian tiimoilta. :)

Vs: Kuinka usein heittotekniikkaa?

Gordon Herbert aloittaa valmentamansa ammattilaisjoukkueen jokaiset treenit kymmenellä minuutilla yhden käden heittotekniikan hiomista. Tämän voisi kesällä tehdä jopa hieman laajennettuna aivan kaiken ikäisille pelaajille. Kauden aikana tätä voisi vähentää, mutta pitää kuitenkin koko ajan jollain lailla mukana.

Siitä olen samaa mieltä, että heittotekniikkaa pitää tehdä paljon. Jostai syystä se tuppaa ainakin Suomessa unohtumaan monelta ihan hyvätasoiseltakin joukkueelta. Miksi heittoa ei arvosteta Suomessa? Tai ainakaan oikeaa tekniikkaa? Vai onko oikeasti kyse valmentajan ammattitaidon puutteesta? ;)

linkomies

Koripallo on edelleen heittolaji. Kyllä heittotekniikkaa pitää harjoitella paljon aina ja kaikenikäisillä.

D.F. sanoi:
Se ei herättänyt keskustelua, joten ajattelin yrittää uudestaan. Vai onko heittotekniikka kerta kaikkiaan niin tylsä aihe keskustella, ettei siitä vaan viitsitä kirjoittaa sen enempää? ;)

Ei tylsä, mutta vaikea aihe kuitenkin. Varsinkin valmentajalle, joka ei koskaan oppinut heittämään.

Vielä lisäkysymyksenä sellainen, että millä osa-alueella teillä itsellänne on ollut vaikeinta heittoa opettaessa ja itse pelaajana? Ovatko jalat menneet solmuun vai yläkroppa heittelehtinyt sinne tänne? Vai onko vikaa kenties ollut ranteessa? Liian monivaiheisessa heitossa?

Kyynärpää heiluu vähän missä sattuu. Ensimmäisen kerran sivulla heiluvaan kyynärpäähän kiinnitettiin huomiota muistaakseni C-junnuikäisenä jossain alueleirillä - en sitä hirveän vakavasti silloin ottanut, kun uusi heittotyyli tuntui liian vaikealta. Ja jos kyynärpää on suorassa, niin ranne menee helposti vinoon - ilmeisesti jäänne tuosta ajasta, kun kyynärpää heilui sivulla ihan joka heitto.

Liian moni juniori muuten haluaa vetää sairaan makeita fadeawayjumpshotpumpshotwindmillfallonyourbackshootwithyoureyesclosed -heittoja á la Michael Jordan, Kobe Bryant etc etc. Ei voi olla vaikuttamatta itse heittoon. Itse en sen enempää lähde kuitenkaan filosofoimaan.

Veikkaus.fi

Kyynärpää on aika usein ongelmana, mutta myös liian alhaalta tai liian myöhään lähtevään heittoon kiinnittäisin huomiota. Liian alhaalta lähtevällä heitolla pärjää vielä A-pojissa, mutta mikäli 1-divariin tai mestikaan haluaa, niin nuo alhaalta lähtevät heitot ovat hyvin helppo puolustaa. Myöhään lähtevässä heitossa taas ei hyödynnetä jaloista saatua voimaa riittävästi. Usein seurauksena on joko liian lyhyt heitto (mikäli heitetään oikealla tekniikalla), tai juuri tekniikka alkaa taas kärsimään, kun yritetään antaa heitolle lisää voimaa.

Heittotekniikka kannattaa laittaa heti kuntoon. Mitä nuorempana sen omaksuu, sitä helpompaa on keskittyä esim. tasapainoon tai mikä nyt onkaan ongelmana. Uuden heittotekniikan opettaminen on myös vaikeaa, sekä aikaa vievää, ja useasti ei enää haluta oppia uutta heittotekniikkaa, koska vanhalla uppoaa tarpeeksi hyvin.

Veikkaus.fi sanoi:
Kyynärpää on aika usein ongelmana, mutta myös liian alhaalta tai liian myöhään lähtevään heittoon kiinnittäisin huomiota. Liian alhaalta lähtevällä heitolla pärjää vielä A-pojissa, mutta mikäli 1-divariin tai mestikaan haluaa, niin nuo alhaalta lähtevät heitot ovat hyvin helppo puolustaa. Myöhään lähtevässä heitossa taas ei hyödynnetä jaloista saatua voimaa riittävästi. Usein seurauksena on joko liian lyhyt heitto (mikäli heitetään oikealla tekniikalla), tai juuri tekniikka alkaa taas kärsimään, kun yritetään antaa heitolle lisää voimaa.

Heittotekniikka kannattaa laittaa heti kuntoon. Mitä nuorempana sen omaksuu, sitä helpompaa on keskittyä esim. tasapainoon tai mikä nyt onkaan ongelmana. Uuden heittotekniikan opettaminen on myös vaikeaa, sekä aikaa vievää, ja useasti ei enää haluta oppia uutta heittotekniikkaa, koska vanhalla uppoaa tarpeeksi hyvin.

Boldasin olennaisimman osan... Ei löydy halua oppia uutta. Itse olen aina halunnut olla paras heittäjä, mutta myös parhaalla "täydellisellä" tyylillä. En itse pysty kuvittelemaan tillannetta, jossa joku ei muka haluaisi opetella parempaa heittotyyliä tai muuta asiaa, koska se "on liian vaikeaa"

Mikä tätä nykynuorisoa vaivaa? :-X

Oikeaan heittoon pitäisi panostaa jokaisissa harjoituksissa mikropojista lähtien. Nimenomaan panostaa, ei riitä, että keksitään erilaisia drillejä pojille... Täytyy näyttää miten heitetään oikein ja motivoida pojat heittämään oikein.

+ Ei oo muuten kaikilla erinomaisilla heittäjillä mitään kauniita tyylejä ollut. Esim. Reggie Miller, Predrag Stojakovic, Ray Allen...
Kauniita heittotyylejä: Mitch Richmond, Mike Miller, Steve Kerr... Noin kumpaakin laitaa ihan pienet esimerkit.

Hyvä heittotyyli ei aina takaa tulosta, kaikki on toistojen määrästä kiinni.

The_accessory_dude sanoi:
Boldasin olennaisimman osan... Ei löydy halua oppia uutta. Itse olen aina halunnut olla paras heittäjä, mutta myös parhaalla "täydellisellä" tyylillä. En itse pysty kuvittelemaan tillannetta, jossa joku ei muka haluaisi opetella parempaa heittotyyliä tai muuta asiaa, koska se "on liian vaikeaa"

Mikä tätä nykynuorisoa vaivaa? :-X

Oikeaan heittoon pitäisi panostaa jokaisissa harjoituksissa mikropojista lähtien. Nimenomaan panostaa, ei riitä, että keksitään erilaisia drillejä pojille... Täytyy näyttää miten heitetään oikein ja motivoida pojat heittämään oikein.

+ Ei oo muuten kaikilla erinomaisilla heittäjillä mitään kauniita tyylejä ollut. Esim. Reggie Miller, Predrag Stojakovic, Ray Allen...
Kauniita heittotyylejä: Mitch Richmond, Mike Miller, Steve Kerr... Noin kumpaakin laitaa ihan pienet esimerkit.

Hyvä heittotyyli ei aina takaa tulosta, kaikki on toistojen määrästä kiinni.

Millerillä ja Allenilla on kaksi parasta tyyliä, mitä tiedän. Allenin hypäri on suoraan oppikirjasta. Kaunista katsottavaa, jos olet joskus nähnyt vaikkapa He got game- leffan alkua tai ihan vaan Allenin pelejä.

GSW

D.F. sanoi:
Tahtoisin aloittaa keskustelua siitä, miten usein/paljon heittotekniikkaa pitäisi käydä yksityiskohtaisesti läpi eri ikäisten pelaajien kanssa. Missä roolissa teidän mielestänne heittotekniikka on vasta-alkajilla suhteessa niihin pelaajiin, jotka ovat pelanneet jo vuosikausia? Millaisilla harjoitteilla olette pitäneet heittotekniikan harjoittelun mielekkäänä valmennettavillenne tai itsellenne?

Otan tässä kantaa ainoastaan aikuisiän pelaajien heittoharjoitteluun. Junnuvalmennukseen enemmän perehtyneet voivat sitten kommentoida fyysisen kasvun vaikutuksia ym.

Mielestäni heittotekniikan harjoittelu aikuisiälläkin on erittäin olennaista, siis oletuksella jossa koripalloon halutaan tosissaan panostaa. Ensin on kai todettava harjoittelussa periaatteellisesti tärkein, eli heittotekniikka hiotaan kuntoon verryttelyissä, heittoharjoituksissa, omissa harjoituksissa. Heittäminen on kokonaisuudessaan pelissä tapahtuva itseluottamus- ja tilannereagointiprosessi, jolloin pelaajan tulee heittoa valitessaan ja heittäessään siis ajatella ainoastaan "haluan pallon koriin" eikä esim. "muista vasen kyynärpää sisempään". Tekniikan on siis tultava selkäytimestä, muu on puhtaasti kiinni korvien välistä. Tekniikkaa varten ovat olemassa tekniset, hermostoa ja lihasmuistia kehittävät harjoitteet, jotka tehdään koripallon oheisharjoitteluna.

Toisena oletusarvoisena asiana heittoharjoittelussa on se, että sitä tehdään paljon, jolloin kehittyy ns. tatsi.

Puhtaasti tekniikkaharjoitteita on paljon, niistä ja niiden vaikutuksista voidaan kirjoitella vaikka myöhemmin. Yhtenä oikein hyvänä olen itse joskus kun tuli enemmän heiteltyä havainnut tuossa aiemmin mainitun yhden käden erilaisen heittoharjoittelun. Siksi, että yhdellä kädellä heittässä heittokäsi tekee automaattisesti oikean heittoliikkeen, ja oppii kulkemaan oikeaa liikerataa. Sitä olisi hyvä tehdä juuri lämmittelyksi, verryttelyksi, yksin heitellessä yms, ENNEN kuin aloittaa ns. kunnon heitot.

Heittotekniikka on erittäin mielenkiintoinen aihe, mutta veikkaisin syyksi vähään kirjoitteluun vähän samaa mikä tällä foorumilla yleensä - keskustelun taso on läpeensä heikkoa ja kirjoittajakunta pieni. Siksi perustellutkaan kysymykset harvoin synnyttävät keskustelua ja innokkaat, taitavatkin kirjoittajat passivoituvat. Suurin osa koripalloihmisistä joilla olisi jotain annettavaa ei yksinkertaisesti halua kirjoittaa mitään kaiken tämän sillisalaatin keskelle. Onneksi on sellaisia kuin Sophistifunk ja hamahakkimies.

Entä oletteko valmentajina sitä mieltä, että jokaiselle löytyy se oma, ainutlaatuinen tyyli heittää vai pidättekö enemmän sitä tarkkaa varpaat-polvi-kyynärpää-ranne-linjaa tärkeämpänä asiana?

Vastasit osittain omaan kysymykseesi, eli heitossa ovat tietyt periaatteet tärkeämpiä kuin se, että jokaiselle pyritään luomaan täysin samanlainen heitto.

Jo ihmisen fysiikka, erimittaiset raajat, erilaiset lihas- ja nivelliikkuvuudet ja erilaiset voimatasot sanelevat sen, että heitot ovat erinäköisiä ja osittain erilaisia suorituksia eri ihmisillä.

Tosiasia tietysti on, kuten golf-svingissä, keihäänheitossa tai muussa suorituksessa, että aika monella erilaisella tekniikalla (jopa oppikirjan kannalta täysin väärällä) saadaan tuloksia kun sitä harjoitetaan erittäin paljon. Bird ja kaikki muut vähän kummallisesti heittäneet ovat tehneet omasta tekniikastaan tappavan. Sitä, olisiko Larry voinut olla vieläkin tarkempi ja nopeampi heittäjä puhtaamalla tekniikalla ei voida tietenkään tietää.

Silti, syy miksi Ray Allen- tyyliseen heittoon (tässä käytetty oppikirjaesimerkki) tulisi pyrkiä on se, että se on puhtaasti fyysisesti ihmisvartalolle tehokkain prosessi saada pallo tarkasti tietyllä kaarella korirenkaan läpi. Kuten Golfissakin, on olemassa tietty optimaalinen tapa, Tigerin svingi lienee tässä tapauksessa Allenille oiva vertaus.

Se, millainen optimaalinen tekniikka mun (ja aika varmasti myös "oppikirjan") mielestä on, on pidempi tarina ja kirjoitellaan siitäkin vaikka toiste jos jaksetaan.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että valmentajat käyttävät aivan liian vähän aikaa tasapainoharjoitteisiin ja jalkojen koordinaatioon. Etenkin tytöillä keskitytään mielestäni ihan liikaa siihen heiton lopputulokseen eikä niinkään siihen, ovatko jalat oikein ja kannattaako sen hetkisestä tasapainosta ylipäätään heittää. Pojilla olen havainnut ongelmia etenkin jalkojen suhteen, monilla osuu polvet yhteen heittäessä tmv. Ja turhan usein jätkien puolella vissiin keskitytään siihen, että heittoliikkeestä saadaan mahdollisimman urheilullinen heittoprosentin kuitenkin jäädessä sinne alle 25% lähietäisyyksiltä. Miksi valmentajilla on niin kiire saada lyhyessä ajassa tuloksia näkyviin? Monella pelaajalla on vielä aikuisiässäkin vaikeuksia tasapainon ja jalkojen koordinaation kanssa, ja puolustuksen koventuessa ei yhtäkkiä sitten pystytäkään pistämään palloa pussiin. Voiko tasapainoaan löytää vielä kaksikymppisenä tai myöhemmin? Niin monen pelaajan elämä olisi paljon helpompaa, jos keskivartalon hallinta ja tasapaino olisivat kunnossa.

Tasapaino ja keskivartalon hallinta ovat tosiaan "the" avain nopeaan ja tarkkaan pelitilanneheittoon. Tähän siis vaikuttavat eniten jalkojen, keskivartalon ja vatsa- ja selkälihasten voimataso ja motoriikka. Luonnollisesti tietty myös koko vartalon hyvä lihastasapaino on olennaista.

Karkeasti jakaen kolmella olennaisella fyysisellä osa-alueella heittotasapainoa voidaan kehittää vanhemmallakin iällä, jos vaikka näiden harjoittelu on aiemmin jäänyt paitsioon: 1. Kuntosalilla - olennaisimpia es. rinnalleveto, tempaus, eri kyykyt, vatsat, selät jne keskivartalovoimaa kehittävät liikkeet, 2. Lajiharjoituksissa - heittotilanteisiin tottuminen eli itse erilaisten, vaikeampienkin heittosuoritusten toistaminen tarpeeksi monta kertaa siten että kroppa ja lihaksisto niihin tottuu, 3. Erilaisten koordinaatio- ja fysiikkaharjoitteiden kautta jotka parantavat hermotusta ja reagointia.

Vielä lisäkysymyksenä sellainen, että millä osa-alueella teillä itsellänne on ollut vaikeinta heittoa opettaessa ja itse pelaajana? Ovatko jalat menneet solmuun vai yläkroppa heittelehtinyt sinne tänne? Vai onko vikaa kenties ollut ranteessa? Liian monivaiheisessa heitossa? Olisin todella kiitollinen, jos kuulisin mielipiteitänne tämän asian tiimoilta. :)

Mulla on ollut muutamia juttuja joihin joskus onneksi sain korjauksia kun oli sellainen valmentaja joka niitä seurasi ja myös TIESI JA OSASI NEUVOA heittämisestä paljon. Niitä olivat vasemman kyynärpään karkaaminen ulos (olen oikeakätinen), oikean jalan tunkeminen eteen sekä useita muita pikku juttuja. Olennaisin ongelma mulla, niinkuin monella muullakin on silti koko prosessissa ja sen rytmissä, se että heitto olisi mahdollisimman tehokas, ja että voima lähtisi jaloista ja keskivartalosta ja kädet vain ikäänkuin ohjaisivat pallon sinne minne se halutaan.

Nykyään tietty kun kukaan ei katso heittoa, eikä sitä nää videolta, eikä niin kiinnosta, tekniikka väkisinkin hajoaa. Sillä ei kuitenkaan ole niin suurta merkitystä, pääasia että koriksen pelaaminen ja heittäminen on hauskaa.

LIHA sanoi:
Millerillä ja Allenilla on kaksi parasta tyyliä, mitä tiedän. Allenin hypäri on suoraan oppikirjasta. Kaunista katsottavaa, jos olet joskus nähnyt vaikkapa He got game- leffan alkua tai ihan vaan Allenin pelejä.

Allenin heitto on erittäin kaunista katseltavaa kyllä, mutta syy miksi en pidä sitä yhtä hyvänä heittona kuten esim Millerillä on se, että Allenin heittokäden ranne on pään vasemmalla puolella kun taas kyynärpää pään oikealla puolella. Kyynärpää ei siis ole pallon alla, eikö? (niin siis olen nähnyt sekä leffan, että useita allenin pelejä ja klippejä)

btw, jos katsoo He Got Game -leffaa+allenin alkuaikojen pelejä ja vertaa niitä nykyisiin peleihin, niin muutos on selvä: he got gamessa pallo lähtee allenilla pään edestä ja suurinpiirtein keskeltä otsaa. Uudemmissa kuvissa rayn heittoliike on enemmän sen näköinen, että pallo käy päälaen vasemmalla puolella ja kyynärpäälinja on kääntynyt vasemmalle (jos näin se pitää ilmaista) vielä enemmän.
Vanhempi allen siis heitti mielestäni paremmalla tyylillä.

Tää on mun näkemykseni.

GSW

Allenin heitto on erittäin kaunista katseltavaa kyllä, mutta syy miksi en pidä sitä yhtä hyvänä heittona kuten esim Millerillä on se, että Allenin heittokäden ranne on pään vasemmalla puolella kun taas kyynärpää pään oikealla puolella. Kyynärpää ei siis ole pallon alla, eikö? (niin siis olen nähnyt sekä leffan, että useita allenin pelejä ja klippejä)

btw, jos katsoo He Got Game -leffaa+allenin alkuaikojen pelejä ja vertaa niitä nykyisiin peleihin, niin muutos on selvä: he got gamessa pallo lähtee allenilla pään edestä ja suurinpiirtein keskeltä otsaa. Uudemmissa kuvissa rayn heittoliike on enemmän sen näköinen, että pallo käy päälaen vasemmalla puolella ja kyynärpäälinja on kääntynyt vasemmalle (jos näin se pitää ilmaista) vielä enemmän.

Optimaalinen heitolinjahan ei ole teoriassa ihan keskellä päätä ja kroppaa, vaan ns. tähtäävän silmän puolella. (Jos haluat tietää kumpi on oma tähtäävä silmäsi, muodosta laita kätesi eteen "kaukoputkeksi" ja katso niiden läpi jotain kiintopistettä. Sulje sitten silmät, ja avaa ensin pelkästään oikea, ja sitten pelkästään vasen. Se, kummalla silmällä näet käsiesi läpi saman kiintopisteen on vahvempi, tähtäävä silmäsi.) Jos tähtäävä silmä on oikea, optimaalinen linja kulkee jokseenkin oikean silmän kohdalla. Jos se on vasen, silloin vähän vasemmalta.

Siksi, että tähtäävällä silmällä katsot koria johon heität, ja näet edessäsi suorimman linjan korille. Koittakaas joskus heittää kolkkeja pelkkä vasen silmä auki (jos oikea on tähtäävä silmä). Ei ole helppoa ei.

Mitä tulee Allenin heittoon, mitä on itsekin tullut seurattua, on siinä tosiaan tapahtunut tietynlaisia muutoksia. Muutosten taustalla uskoisin olevan sen, että RayRay on halunnut nopeuttaa heittoaan. Tekniikan osalta erohan ei ole mitenkään merkittävä, käsien liike on pikkuisen erilainen. Olennaisempaa on se, että Allen pystyy nykyään heittämään suoraan oikean käden kuljetuksestaan erittäin nopeasti. Silloin Allenin heitossa pallo liikkuu ylös vähän enemmän oikealta puolelta. Toinen selvä ero on se, että heitto lähtee vähän edempää, kauempaa kropasta, jolloin liike on myös aavistuksen lyhyempi eli nopeampi suorittaa. Kyynärpää ei ole ihan yhtä paljon pallon alla kuin joskus, mutta tässä tapauksessa sillä ei ole merkitystä. Allenin heitto on kokonaisuudessaan rytmiltään loistava ja tasapainoinen suoritus.

Kannattaa edelleen muistaa että heitossa käsien tehtävänä on ainoastaan ohjata pallo haluttuun suuntaan. Voima tulee jaloista ja keskivartalosta.

"Täydellisen" tyylin puolesta on olemassa eri koulukuntia, joiden kesken on pieniä vivahde-eroja. 95% on kuitenkin samaa.

"Parempi" tekniikka on puolestaan aika suhteellinen käsite, ja sitä tässä keskustelussa ei kannattane käyttää. Se, onko jonkun ranne tai kyynärpää muutaman sentin eri suunnassa ei ratkaise mitään. Allenin, Allan Houstonin, Mike Millerin ja kumppaneiden heittotekniikat ovat kaikki täydellisiä. Joku saattaa tykätä jostain enemmän, mutta se ei kuulu tähän ketjuun, vaan enemmänkin "kaunein heitto" tms vastaavaan.

GSW sanoi:
(Jos haluat tietää kumpi on oma tähtäävä silmäsi, muodosta laita kätesi eteen "kaukoputkeksi" ja katso niiden läpi jotain kiintopistettä. Sulje sitten silmät, ja avaa ensin pelkästään oikea, ja sitten pelkästään vasen. Se, kummalla silmällä näet käsiesi läpi saman kiintopisteen on vahvempi, tähtäävä silmäsi.)

Heh. Luin tunti sitten saman golf-lehdestä, melko samoin sanan kääntein. En siis taida olla ainut, joka sitä lukee...

GSW

kalevi härvä sanoi:
Heh. Luin tunti sitten saman golf-lehdestä, melko samoin sanan kääntein. En siis taida olla ainut, joka sitä lukee...

Jep, muistan että golfissa on tosta ollut joskus juttua. Kuitenkin valitettavasti Golf-lehteä olen lukenut viimeksi 2003. Hauska yhteensattuma kuitenkin.
Sensijaan koriksessa mulle tää tuli vastaan joskus kauan sitten ameeeeriikoissa.

es.->
basketball-shooting-tip.jpg

Tää on mun näkemykseni.

Tunnistin loppupuolesta oman heittoni. Just kattelin sitä videolta. Hyvää huumoria. Itsellä sama ongelma eli pallo lähtee liikaa vasemmalta, kun heitän kuitenkin oikealla kädellä. Johtuu ehkä puuttellisesta jalkojen voimantuotosta, mutta luulisin, että pallon "kääntäminen" vasemmalle puolelle päätä on lähinnä lisävoiman hakemista. Kun vielä näin, että hyppyheitossani irrotuspiste on aivan liian myöhäinen, eli jalkojen voimaa ei saa kunnolla hyödynnettyä, on helppo tajuta, kuinka paska heittäjä olenkaan.

kysyjä

Saattaa olla vähä off-topic. Mutta voisiko joku kertoa millainen heitto on "tear-drop shot"? Kiitos jo etukäteen.

kysyjä sanoi:
Saattaa olla vähä off-topic. Mutta voisiko joku kertoa millainen heitto on "tear-drop shot"? Kiitos jo etukäteen.

heitto joka tähdätään normaalia korkeammalle, lyhyemmät pelaajat isompien pakkien edestä.

Onko tota He Got Game leffaa suomeksi tekstitettynä ja mistä vois ostaa?? Off-topic

Boobie Gibson sanoi:
Onko tota He Got Game leffaa suomeksi tekstitettynä ja mistä vois ostaa?? Off-topic
http://thepiratebay.org/ <----hyvä ja laaja valikoima

Näin on..

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.