Vs: Layup: ylä- vai alakautta
Oletteko hook-tyyppistä lay-uppia opettaneet myöhemmin? Ideanahan tuossa on, että pienille pelaajille erityisesti tuosta voi olla hyötyä, kun tehdään lay-up hieman hookmaisesti suojaten vartalolla palloa ja rintamasuunta pysyy aikalailla eteenpäin.
Tuohon ala- vai yläkautta väittelyyn tulee ihmeteltyä, että miksei molemmat? Yläkautta lay-uppia käytetään kun halutaan pallo mahdollisimman korkealle eli kun puolustaja on vastassa, edessä, sivulla jne. Alakautta lay-uppia käytetään, kun mennään vastustajan ohi kovaa vauhtia, jolloin alakautta tekeminen antaa mahdollisuuden saada pallo nopeammin sisään, kun juuri ohitettu iso ei ehdi vielä edes kääntymään. Alakautta lay-up antaa myös mahdollisuuden aloittaa lay-up huomattavasti aikaisemmin ja tehdä se huomattavasti kauempaa korista, kun voi venyttää kättä reilusti eteenpäin.
Ja tottakai ns. oppikirja tekniikka on opeteltava, mutta todellisuudessa niitä oppikirja lay-uppeja ei kuitenkaan tule kovin montaa per peli. Yksinläpi ja muutamat täysin vapaat paikat. Loogisesti ajateltuna olisi siis järkevää käydä hieman läpi myös muutamia variaatioita, kuten power lay-up jne. Jos alakautta lay-uppia meinaa pelaaja käyttää ns. normi lay-uppinaan eli yksinläpiajoissa tms. niin siitä on toki hyvä huomauttaa, mutta itse ohjeistaisin pelaajaa mielummin minkälaisissa tilanteissa kyseinen suoritus voisi olla toivottava jne. kuin että suoraan lähtee tyrmäämään, että ei tuollaista saa ollenkaan tehdä.
Itse koen, että yksi ongelma junnuvalmennuksessa saattaa olla tämä, että keskitytään liian teknisiin asioihin ja unohdetaan aika usein muutamia aika perustavanlaatuisia juttuja. Esimerkiksi se, että koris on kontaktipeli. Missä iässä teidän mielestä tämä kannattaisi ottaa huomioon ja miten? Itse olen vähän sitä mieltä, että ainakin poikien tapauksessa voisi jo aika aikaisin alkaa opettamaan, että kontaktia on hyvä ottaa ja varsinkin tuota korilleajamista pitäisi saada muokattua niin, ettei sinne jatkuvasti mentäisi väistämään jokaista puollustajaa ja kättä, vaan myös niiden läpi/yli meno olisi mahdollisuus.