Koripallo.com

Layup: ylä- vai alakautta

mini

Kannattaako layup tehdä ala- vai yläkautta? Mineissä viime kauden valkku hyväksyi vaan alakautta, koska silloin sitä ei kuulemma voi blokata. Tämän kauden valkku taas vaatii ehdottomasti yläkautta, koska jos on pitkä niin siitä pituudesta ei saa alakautta tekemällä mitään hyötyä. ???

Vs: Layup: ylä- vai alakautta

Ehdottomasti ylökautta ja siten että suojan puoleinen käsi ( ei siis heittokäsi) nostaa palloa ylöspain yhdessä jalosta ja keskivartalosta tulevan voiman avulla. Heitto käsi laittaa pallon pehmeästi vain koriin tai lautaan yli riman. Hyvä takakierre.
Pallo pysyy koko suorituksen ajan vain heittokäden puolella. PALLOA EI SA HEILUTTAA. SE VAIN NOSTETAAN YLÖS.

Tällä tavalla niin reach back (hook-mainen oli korin edestä ajettuna) kuin layback( korin taitse) heittokin löytävät helpon tavan toimia.

Näin asia opetteen jo 40-50-60 luvulla. Sitten donkit yms. sotkivat opetusta.

Minä jopa vaadin tätä pienemmillä junnuilla. Sitten kun asia hallitaan molemmilla puolilla ja ottelun tilanne vaatii eurosteppejä, floutereita yms. asia on toinen. Sitten niitäkin pitää ensin harjoitella, mut perus lay up ei muutu miksikään.

Miksi hävitä ottelu kun pelaaja viime sekunneilla heittää pallon eturautaan. Siitä tulee vielä ikävä ääni kaiken itkun joukkoon.

manzu sanoi:
Ehdottomasti ylökautta ja siten että suojan puoleinen käsi ( ei siis heittokäsi) nostaa palloa ylöspain yhdessä jalosta ja keskivartalosta tulevan voiman avulla. Heitto käsi laittaa pallon pehmeästi vain koriin tai lautaan yli riman. Hyvä takakierre.
Pallo pysyy koko suorituksen ajan vain heittokäden puolella. PALLOA EI SA HEILUTTAA. SE VAIN NOSTETAAN YLÖS.

Tällä tavalla niin reach back (hook-mainen oli korin edestä ajettuna) kuin layback( korin taitse) heittokin löytävät helpon tavan toimia.

Näin asia opetteen jo 40-50-60 luvulla. Sitten donkit yms. sotkivat opetusta.

Minä jopa vaadin tätä pienemmillä junnuilla. Sitten kun asia hallitaan molemmilla puolilla ja ottelun tilanne vaatii eurosteppejä, floutereita yms. asia on toinen. Sitten niitäkin pitää ensin harjoitella, mut perus lay up ei muutu miksikään.

Miksi hävitä ottelu kun pelaaja viime sekunneilla heittää pallon eturautaan. Siitä tulee vielä ikävä ääni kaiken itkun joukkoon.
Kyllä näihin koripalloilun tekemisissä olevien ihmisten ehdottomiin totuuksiin kannattaa aina suhtautua varauksella. Kyllä alakautta lay-up on monesti ihan yhtä hyvä ja jopa parempi vaihtoehto, vartalolla pääsee suojaamaan.
Samanlainen naurettava ehdoton totuus on että vasemmalta puolelta pitäisi aina tehdä kori vasemmalla kädellä- jos se pallo menee paremmin koriin oikealla niin siitä vaan.
Yhden totuuden kertojat ovat väärässä, koripalloa voi pelata monella tavalla - ja layupin voi tehdä monella tavalla. Pääasia että pallo menee koriin.

Pieni pedagogiikkatietoisku: tietyn tekniikan opetteleminen oikein voi estää monet itkut ja hampaiden kiristelyt sitten kun pitäisi sujua. Kun oikean tavan on oppinut vahvemmalla kädellä, se on myös helppo opettaa heikommalle. (Vahvempi käsi opettaa heikompaa. Esim. tässä tapauksessa suojaus ja palloon oikea kierre...)

Se, kuinka paljon luovuutta ja itse keksittyjä kikkoja voi käyttää ohjaajan silmien alla on sitten toinen juttu. Jos ohjaajalla on yhtään älliä, hän rohkaissee onnistuneista ja oikeansuuntaisista suorituksista joka tapauksessa, meni lopputulos syteen tai saveen.

Ja varmistukseksi, puhun nyt soitonopetuksesta (esimerkkiä lukuun ottamatta;)

kokok sanoi:
Pieni pedagogiikkatietoisku: tietyn tekniikan opetteleminen oikein voi estää monet itkut ja hampaiden kiristelyt sitten kun pitäisi sujua. Kun oikean tavan on oppinut vahvemmalla kädellä, se on myös helppo opettaa heikommalle. (Vahvempi käsi opettaa heikompaa. Esim. tässä tapauksessa suojaus ja palloon oikea kierre...)

Se, kuinka paljon luovuutta ja itse keksittyjä kikkoja voi käyttää ohjaajan silmien alla on sitten toinen juttu. Jos ohjaajalla on yhtään älliä, hän rohkaissee onnistuneista ja oikeansuuntaisista suorituksista joka tapauksessa, meni lopputulos syteen tai saveen.

Ja varmistukseksi, puhun nyt soitonopetuksesta (esimerkkiä lukuun ottamatta;)

Pedagoonisesti myös. Tutkimusten paneutuminen huonomman käden opetteluun parantaa myös samalla paremman käden tekniikkaa. Mitä myöhemmälle iälle näitä siirtelette sen huonompi pelaajan oppimiselle.

Ehkä meillä kauan asioita katselleilla on myös tullut ajatukset toisiin. 70 luvulla en ajatellut esimerkiksi että fyysisen kunnon kehittäminen kuuluu miulle. Onhan noita voimisteluopettajia ja kuntovalmentajia. Mikä on tilanne nyt? Alakautta heittoa opetteluna olen "vihannut" koko valmentajaurani ajan, mutta tää heiluttelu vie asiuta ytä enemmän eturautaan ja sitä todella pallon heittopaikkana vihaan. Siitä tulee inhottava äänikin ::)

Opetetaan ansin se oikein ja antaa pelajan sitten luoda omansa. Emme me voi tilantelle mitään kentällä. Mutta kun tarpeeksi heittää eturautaan ja toteaa sen tuovan penkille valmentajan viereen muutaman viskasun jälkeen, niin ehkä... ::)

.C.

Oletteko hook-tyyppistä lay-uppia opettaneet myöhemmin? Ideanahan tuossa on, että pienille pelaajille erityisesti tuosta voi olla hyötyä, kun tehdään lay-up hieman hookmaisesti suojaten vartalolla palloa ja rintamasuunta pysyy aikalailla eteenpäin.
Tuohon ala- vai yläkautta väittelyyn tulee ihmeteltyä, että miksei molemmat? Yläkautta lay-uppia käytetään kun halutaan pallo mahdollisimman korkealle eli kun puolustaja on vastassa, edessä, sivulla jne. Alakautta lay-uppia käytetään, kun mennään vastustajan ohi kovaa vauhtia, jolloin alakautta tekeminen antaa mahdollisuuden saada pallo nopeammin sisään, kun juuri ohitettu iso ei ehdi vielä edes kääntymään. Alakautta lay-up antaa myös mahdollisuuden aloittaa lay-up huomattavasti aikaisemmin ja tehdä se huomattavasti kauempaa korista, kun voi venyttää kättä reilusti eteenpäin.
Ja tottakai ns. oppikirja tekniikka on opeteltava, mutta todellisuudessa niitä oppikirja lay-uppeja ei kuitenkaan tule kovin montaa per peli. Yksinläpi ja muutamat täysin vapaat paikat. Loogisesti ajateltuna olisi siis järkevää käydä hieman läpi myös muutamia variaatioita, kuten power lay-up jne. Jos alakautta lay-uppia meinaa pelaaja käyttää ns. normi lay-uppinaan eli yksinläpiajoissa tms. niin siitä on toki hyvä huomauttaa, mutta itse ohjeistaisin pelaajaa mielummin minkälaisissa tilanteissa kyseinen suoritus voisi olla toivottava jne. kuin että suoraan lähtee tyrmäämään, että ei tuollaista saa ollenkaan tehdä.

Itse koen, että yksi ongelma junnuvalmennuksessa saattaa olla tämä, että keskitytään liian teknisiin asioihin ja unohdetaan aika usein muutamia aika perustavanlaatuisia juttuja. Esimerkiksi se, että koris on kontaktipeli. Missä iässä teidän mielestä tämä kannattaisi ottaa huomioon ja miten? Itse olen vähän sitä mieltä, että ainakin poikien tapauksessa voisi jo aika aikaisin alkaa opettamaan, että kontaktia on hyvä ottaa ja varsinkin tuota korilleajamista pitäisi saada muokattua niin, ettei sinne jatkuvasti mentäisi väistämään jokaista puollustajaa ja kättä, vaan myös niiden läpi/yli meno olisi mahdollisuus.

.C. sanoi:
Itse olen vähän sitä mieltä, että ainakin poikien tapauksessa voisi jo aika aikaisin alkaa opettamaan, että kontaktia on hyvä ottaa ja varsinkin tuota korilleajamista pitäisi saada muokattua niin, ettei sinne jatkuvasti mentäisi väistämään jokaista puollustajaa ja kättä, vaan myös niiden läpi/yli meno olisi mahdollisuus.
Mikä tässä kohtaa erottaa tytöt pojista? Mikäli sen kokee tärkeäksi, niin eikö tuota olisi vielä tärkeämpää opettaa tytöille, jotka taitavat varoa kontakteja luonnostaan enemmän kuin pojat.

.C.

&%¤¤&%#¤% sanoi:
Mikä tässä kohtaa erottaa tytöt pojista? Mikäli sen kokee tärkeäksi, niin eikö tuota olisi vielä tärkeämpää opettaa tytöille, jotka taitavat varoa kontakteja luonnostaan enemmän kuin pojat.
Mielelläähän tuota tytöillekkin opettaisi. Tytöt itse tuota aika vahvasti karstavat ja heidän vanhemmat, eivät ainakaan näin suomessa tuota katso ihan niin suopeasti sitten. Mutta jätän sen enemmän heidän parissa työskenteleville. Itse siis valmennan pääsääntöisesti poikia. Mutta tosiaan otan takaisin sen verran, että oman kokemukseni perusteella voin todeta vain, että suomalaisten pitäisi ainakin poikien kohdalla tuohon panostaa. En tiedä miten suomalaiset tytöt pelaavat noin yleensäkkään, eli jätän sen teille avoimeksi.
Mutta oman kokemukseni perusteelta joudun toteamaan, että liian usein näkee jengejä, joissa Stephen Curry junnuna olisi ollut kovinta peliä tarjoava pelaaja...
Lähinnä olen huolestunut siitä, kun yhä suuremmassa määrin tulee nähtyä, että korin alla olevaa apupuolustusta vastaan hyökkäämisen sijaan lähdetään ottamaan puolihaastettua keskimatkan hypäriä vauhdista tai hätääntynyttä floateria. Tässäkin järki käyttöön. Eli sen 20cm muita lyhyemmän takurin ei välttämättä kannata suoraan haastaa, mutta jos kyseessä on kaksi suurinpiirtein samankokoista kaveria, niin miksi ottaa se hypäri, varsinkin kun se ei noissa C-junnu tms. iässä kuitenkaan ole vielä niin hyvä ja tarjolla on joko and1 tai vaparit.
Muutenkin toisin aika pian tuon jälkeen kun perus lay-up on opittu mukaan sen, että siihen alkaa tulemaan pientä häirintää mukaan. Se kehittää myös sitä perus lay-uppia, sekä paineensietokykyä. Sen jälkeen kun häirinnän kanssa sujuu niin kontaktia vastaan jne.

Eli tiivistelmänä itse kritisoisin tapaa, tehdä asiat usein liian pitkään liian teknisesti, eli ilman häirintää, kontaktia jne. Kuljettaminen on ainoa poikkeus. Eli se vaikuttaa olevan sellainen, että se opetetaan painostusta vastaan tai sitä sietäen jo kohtuullisen aikaisin.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.