Jos on valmentanut/ohjannut tai on aloittamassa valmentamaan <10v ja 10-15v lapsia. Mielestäni on erittäin tärkeätä, että ohjaajia/valmentajia on väh. kolme! Kokemukseni perusteella esim .1h harjoitus menee ns. "reisille"jos on vain yksi valmentaja.
Yleensä lapset ovat niin erilaisissa kehitysvaiheissa, niin taidolisesti kuin kasvullisesti. Itse jaan ns. pienryhmiin esim. pelinomaisissa harjoitteissa, samantasoiset pelaavat vastakkain. Tämä siitä syystä, että jokainen, oli taso mikä hyvänsä pääsee osalliseksi peliin> pääsee ottamaan vastuuta/ratkaisuja> eikä vain ne jotka ovat jo taidollisesti pitemmällä. Mielestäni tämä tyyli kehittää koko joukkuetta.
Kommentteja.
Toisaalta kuinka rasittavaa keholle fyysiesti on esim. Pallonkäsittely harjoitteet, jos siis ei puhuta niistä joissa puolustaja on mukana. Jos ajatellaan vaikkapa että 15 ja sitä vanhempi jolla on hyvä pohja voi muutaman kuukauden varoajalla siirtyä harjoittelemaan n. 20-25h viikossa ( n.4½h/päivä) (siis VAIN jos pelaajan oma motivaatio riittää, mutta fyyisisesti tuo alkaa tuossa vaiheessa olemaan mahdollista) niin tuon voisi aika hyvin jakaa 50-50 joustaen kehitettävän asian ja yksilön mukaan. Suomessa pitäisi vain muistaa se, että yksilötaitoja/fysiikkaa ei voi kaikki treenata saman mallin mukaan. Siihen taas tarvittaisiin kokopäiväisiä juniori valmentajia, jotka voisivat suunnitella harjoittelun jokaisen pelaajan kanssa läpi ottaen huomioon pelaajan nykyiset ominaisuudet, motivaation ja muut seikat.
Suurin ongelma tuossa hieman vanhempien pelaajien valmentamisessa on, että kaikille lyödään joukkue harjoituksissa sama määrä harjoitusta erilaisille taidoille, ottamatta huomioon pelaajan pelipaikkoja, pelityyliä, vahvuuksia/heikkouksia, eikä anneta kunnollisia eväitä omatoimiseen harjoitteluun. Lähinnä ihmettelen, miksi kaikki harjoittelu tarvitsis tapahtua joukkueen kanssa. Kyllä luulisis että yli viisitoista vuotiaat osaavat valmentajan ohjeiden mukaan tehdä itse pallonkäsittelyä yms. yksilötaitoja tai käydä salilla, kun siellä on ensin opeteltu oikeat suoritustekniikat valmentajan kanssa.
Ja nuo ominaisuudet mitä laitoit...
Liikkuvuus-> Kuuluu tai pitäisi kuulua juoksu, sekä hyppy harjoitteisiin. Jos tahdotaan parantaa hyppäämistä vaikkapa niin silloin treenaamiseen pitäisi kuulua plyoja, punttia, venyttelyä, liikkuvuutta ainakin.
Voima -> Perus, ja räjähtävä ainakin sisältyvät sekä juoksu, että hyppy harjoitteluun, tuohon vielä lisäksi maksimivoima.
Mutta miksi siis koriksessa ei voitaisi keskittyä tuolla 60-80% fyysiseen, eivät kaikki, mutta tietyntyyppiset pelaajat voisivat aivan helposti. Ajatteleppa Dwight Howardia, keskittyi kouluaikana fysiikkaan, ei lajitaitoihin, mutta mikä tulos. Mites Russell Westbrook? Toki myös vastakkaisia vaihtoehtoja on, JJ Redick, Jose Calderon. Tässä toki nyt helposti tullee White-Black asetelma. Mutta valkoisistakin katsotaan vaikkapa Goran Dragicia, Blake Griffiniä tai mustista ... tähän joku ei fyysinen taidoilla pärjäävä musta ...
Mutta pointti siis se, että jos juokset kovaa(toki muttaen suuntaa nopeasti) ja hyppäät korkealle niin omaat jo hyvät edellytykset pelata lähes millä tahansa tasolla. Kaikki muu on plussaa.
Heitetäänpä vielä manzulle ja toki kaikille muille kysymys. Minkälainen valmennusryhmän rakenne eri ikäryhmille? Esim.
Alle 10v, 10-15, 15-20
Alle 10v:
Omasta mielestäni tähän riittäisi yksikin valmentaja tai mahdollisesti kaksi. Valmentajan täytyisi olla ennenkaikkea kasvattaja, joka osaisi opettaa pelaajille oikeanlaista asennetta ja pitää kuria, mutta saaden harjoittelun samalla olemaan leikinomaista johon kaikki pääsevät tasapuolisesti osallistumaan.
10-15:
Tämä on aika kriittinen ikä haarukka. Valmentajia saisi olla kolme helpostikkin. Yhden vastuulla pitäisi olla fysiikka, sillä muuten fyysiset ominaisuudet helposti laiminlyödään joka taas johtaa loukkantumisiin jne. Eli yksi joka huolehtisi pelaajien fysiikasta kaikinpuolin. Sen lisäksi vielä mahdollisesti ns. joukkue valmentaja ja taito valmentaja. Eli yksi jonka vastuu alueen olisi joukkueen pärjääminen, joukkueen kuviot yms. joukkuepeli ja yksi joka huolehtisi pelaajien henkilökohtaisista taidoista.
15-20:
Tänne myös 3 valmentajaa. Eli fysiikka-, joukkue-, taitovalmentaja. Vastuu opetettavista asioista voisi jakaa seuraavasti.
Fysiikka:Syöminen, Lepo(uni), Urheilijanelämäntavat yms., Fyysinen harjoittelu, Oikeat tekniikat, vammat ja niiden ehkäisy ja kuntoutus tai siinä auttaminen ja muu vastaava.
Joukkue:Katsoo joukkueen tarpeita, taktisen osaamisen opettaminen, yleisesti koripallon opettaminen joukkuepelinä, kuviot
Taito
allonkäsittely, heittäminen yms. taidot. Harhautusten käyttäminen 1v1 pelaaminen, pelinluku, oikeiden ratkaisuiden tekeminen.
Ja esim. puollustamista opettaisivat kaikki valmentajat. Fysiikkavalmentajan tehtävät olisi valmistaa pelaajille puollustamisen fyysiset edellytykset, taitovalmetaja katsoisi 1v1 puollustamista ja pärjäämistä omalle miehelle yms. kun taas joukkuevalmentaja kävisi puollustamista joukkueena, paikat yms. sideline defense jne.
Mitä mieltä muut?