Jotenkin todella outo ja tyhjä olo. En kuvittele eläväni painajaista ja tiedostan tämän olevan täyttä totta, mutta jotenkin tätä on vaikea käsittää.
En ollut nuorempana koskaan se kaikkein suurin Kobe-fani, johon vaikutti varmasti hänen voittoheittonsa vuoden 2006 playoffien ensimmäisen kierroksen neljännessä ottelussa Sunsia vastaan. En ole tähän päivään mennessä kertaakaan pystynyt katsomaan sitä heittoa uudestaan. Se jätti silloin Suns-faniin niin syvät haavat, ettei edes ottelusarjan voittaminen lopulta saanut niitä umpeen. Myöhemmin, toki osin Sunsin alamäen kiihtyessä, opin arvostamaan myös Kobea ja hänen uraansa, mistä olen nyt kovin iloinen.
Se NBA jota minä olen seurannut, on ollut Kobe Bryantin NBA. Olin kenties liian nuori ja vähän myöhässä lajiin voidakseni kehittää Jordaniin mitään merkityksellistä suhdetta, joten minulle se NBA:n symboli on aina ollut Kobe Bryant. Naurettavan sulava heittotekniikka, käsittämätön urheilullisuus ja se aktiivisuus kentällä tekivät vaikutuksen varmasti jokaiseen koripalloa seuraavaan. Koben arvostus yli lajirajojen saattaa olla täysin ainutlaatuista.
En tiedä kuinka monta ihmistä maailmassa on, joihin voidaan viitata vain heidän etunimellään kontekstista riippumatta. Kobe Bryant on yksi heistä. Tätä listaa ihmisistä voidaan lyhentää entisestään, kun mietitään henkilöitä joiden nimi mainitaan tehdessä jotain täysin arkipäiväistä. Ihmiset Helsingistä Los Angelesiin ja Wellingtonista Pariisiin sanovat tai ajattelevat "Kobe", heittäessään sen rypistetyn post it -lapun viereiseen roskakoriin.
Kobesta on tullut vuosituhannen alun ongelmista päästyään esikuvallinen urheilija myös kentän ulkopuolella. Hän vei koripalloa eteenpäin, voitti Oscarin, levitti tietoisuutta luonnonkatstrofien uhreista ja syövän kanssa taistelevista ja aivan erityisesti, toimi naisten ja tyttöjen urheilun hyväksi. Kysyttäessä, haluaisiko Kobe pojan jolle siirtää hänen "mamba mentalitynsä", Kobe vastasi Giannan nyt kantavan sitä soihtua. On erityisen traagista, että myös Giannan, ja seitsemän muun ihmisen elämä, päättyi ennenaikaisesti.
Tähän loppuun vielä video hetkestä, jonka olen nyt nähnyt elämässäni toisen kerran.