Vs: Ristisiteet poikki
Syksyllä sählyä pelatessa juostiin kaverin kanssa kulmaan täyttä hönkyä ja kaveri jotenkin pukkasi minua niin että jalka pääsi ilmeisesti vääntymään sivulle päin ja polvesta kuului pieni napsahdus ja kaaduin vaistomaisesti. Alkoi jomotus ja minut nostettiin laidan yli. Pidin aikani kylmää polven päällä ja se alkoi tuntua hyvältä ja pystyin kävelemään/hölkkäämään normaalisti, ei muutakuin takaisin kentälle ja kaartaessani tuntui kuin polvi jotenkin olisi "muljahtanut" ja taas vaistomainen kaatuminen. Tämän jälkeen polvi oli ihan oikeasti kipeä.
Heti maanantaina menin mehiläiseen ja lääkäri epäili ensin pohjelihaksen venähdystä, myöhemmin syyksi kirjasi polven sivusiteen venähdyksen. Jalka ei oikein tahtonut suoristua täysin eikä mennä kunnolla koukkuun. Olin poissa töistä 2 viikkoa. Palasin töihin ja koitin rasittaa jalkaa mahdollisimman vähän. Pikkuhiljaa jalka alkoi tuntua paremmalta ja uskalsin luottaa jalkaan enemmän ja enemmän. Se myös suoristui ja koukistui kivuttomasti lähes yhtä hyvin kuin ennen accidenttiä.
Alkuvuodesta astuin töissä alas noin 40cm korkealta askelmalta vasemmalla jalalla ja polvesta kuului räps. Ihan kuin sormia rusauttaisi. Polveen sattui niin helvetisti enkä ymmärrä miten sain linkattua autooni ja ajettua kotia.
Seuraavana päivänä mehiläiseen ja vanha tuttu lääkäri hämmästeli turvonnutta polvea ja otti siitä neulalla 3 ruutallista verta, eikä kaikkia edes ottanut pois. Siitä ortopedille, joka kirjoitti minulle magneettikuviin lähetteen.
Töissä tehtiin vakuutusyhtiölle maksuusitomus hakemus, tämä hylättiin sillä peruusteella kun ei ollut tapaturmallisesti sattunut eli en kaatunut tai muuta sellaista.
Eli kysymys kuuluu Mitä Minun Pitäisi tehdä? Kävelin kepeillä noin 2 viikkoa ja nyt pystyn kävelemään aikalailla normaalisti mutta vähäinenkin rasitus polveen vilhoo ja polvea alkaa särkemään. Lääkäri/Fysioterapeutti olivat aika varmoja että ristiside on poikki. Magneettikuva on jumalattoman kallis mutta mielestäni tässä tilanteessa se olisi välttämätön. Mutta toisaalta, mitä se hyödyttää koska jos se pitää leikata, ei minulla siihen ole kuitenkaan varaa.
Olen nyt ollut kuukauden sairaslomalla eikä polvi tunnu lähellekkään työkuntoiselta rekka hommiin, työ kun on suurimmaksi osaksi kiipeilyä ja hyppimistä kuormatilaan ja hyttiin + painavien kuormalavojen raahaamista lumihangessa pumppukärryllä.
Jos jollakulla kokemusta tai hyvää näkemystä asiasta niin vastauksenne olisi ns. kultaakin kalliimpia.