Naisten ja Miesten NBA/WNBA menestystä on hankala arvioida keskenään, koska NBA:ssa on 30kpl joukkueita ja WNBA:ssa niitä on 12kpl. Mikäli suomalaisia naispelaajia olisi WNBA:ssa 2kpl niin miehissä niitä tulisi silloin olla jopa 5kpl.
Naiskoripallomaajoukkueen menestyksestä ja naiskoriksen lähtökohdista voi olla montaa mieltä. Minkälaisia mittareita tai menestysportaita voisi hahmotella NCAA-sarjoille naispelaajien osalta, jolla voisi arvioida onko suomalainen naiskoris menossa eteenpäin vai taaksepäin? Onko teillä ideoita?
Tässä minun ehdotuksia:
1) NCAA-sarjoissa olisi enemmän suomalaisia naispelaajia kuin miespelaajia.
2) NCAA-sarjoissa olisi enemmän suomalaisia naiskoripalloilijoita kuin naisjääkiekkoilijoita.
3) Suomalainen naispelaaja tekee parhaana kautenaan yli 10p pistekeskiarvon.
4) D1 NCAA-lopputurnauksessa pelaa 10kpl suomalaisia naiskoripalloilijoita.
5) Suomalainen naispelaaja pelaa Final Four lopputurnauksessa.
6) Suomalainen naispelaaja kutsutaan WNBA-harjoitusleirille.
7) Suomalainen naiskoripalloilija varataan WNBA:han.
8) Suomalaisen naiskoripalloilijan mukaan nimetään "Mestarinkatu" ja alueen puistoon pystytetään näköispatsas.
Mitkä näistä listaamistani kriteereistä ovat realistisia? Voiko niistä osa toteutua seuraavan kymmenen vuoden aikana?
Realistisia noista ovat varmasti ainakin 1, 2, 3 ja 6, ehkä myös 7. Noista ainakin 1 taitaa olla tällä hetkelläkin jo totta? Ja mahtaisiko 2 myös olla, vai kuinka paljon niitä naisjääkiekkoilijoita oikein on? 3 on myös totta jo nyt, jos Div II riittää (Rahkonen)... ja ensi kaudella pidän parinkin pelaajan kohdalla hyvin mahdollisena yli 10 pisteen keskiarvoa.
10 suomalaista NCAA-lopputurnauksessa kuulostaa aika kovalta tavoitteelta. Kuinka monella maalla tuollainen saavutus mahtaa olla? Tänä vuonna taisi olla Australia, Kanada ja Espanja.
Final Four on niin ikään aika lailla sattuman kauppaa, eikä kyllä kovin todennäköistä. Tänä vuonna Final Fourissa mukana olleiden joukkueiden rostereissa taisi olla yhteensä kaksi pelaajaa, jotka eivät ole yhdysvaltalaisia (yksi kanadalainen ja yksi australialainen).
Moni on varmaan sitä mieltä, että WNBA on suomalaisille tavoittamaton unelma. Itse uskon, että 10 vuoden aikana voi hyvinkin löytyä joku, joka pääsee WNBA:ssa ainakin porteille kolkuttelemaan. Tuohon aikaväliin mahtuu kuitenkin melkein kaikki tällä hetkellä yläkouluikäisetkin. Ja niisä ikäluokissakin on kovia lupauksia kasvamassa.
Tavoitteen 8 osalta voisin vaikka lyödä pienen vedon, että ei tule toteutumaan seuraavan 10 vuoden aikana.
Mutta sinänsä nuo mittarit kuulostavat ihan ok:lta. Ehkä muutamien kohdalta itse seuraisin ennemmin kehitystä, kuin yksittäisiä vuosia (esim. yli 10 p keskiarvoon yltävien pelaajien lukumäärä ja March Madnessiin pääsevät pelaajat.) Pisteiden merkitys korostuu, niin kuin lähes kaikkialla. Itse ehkä ottaisin mukaan myös Top 50 ja 100 kouluissa pelaavat ylipäänsä ja yli 20 min/ottelu saavat pelaajat.