Kommentoija sanoi:Ihmiset tekevät virheitä. Levypallo menee väärälle pelaajalle, jokin syöttö jää merkkaamatta, heittopaikka merkataan väärin yms. yms.
Virheiden vakavuus ja määrä vaihtelee, mutta eiköhän niitä virheitä siellä aina ole.
Mä jäin miettimään tota lihavoimaani ja kursivoimaani kohtaa. Taidan olla eri mieltä.Tilastovastaava sanoi:...
Syötön kriteeri on loppujen lopuksi melko tiukka, ja pääsääntönä on se, onko syöttäjä vaikuttanut korintekoon enemmän kuin itse korin tekijä. Tämä on usein se kaikkein vaikein tulkinta, ja eroavia näkemyksiä löytyy vaikkakaan ne eivät välttämättä ole vääriä.
...
Kysymys sanoi:Mitäs mieltä olette tästä, että tulisiko syöttö merkitä tilanteessa, missä hyökkääjä on syötöllään vapauttanut joukkuekaverinsa vapaaseen korintekopaikkaan. Kuitenkin vastustaja rikkoo ja varsinainen heitto menee ohi. Kuitenkin rikottu pelaaja laittaa molemmat vaparit pussiin. Onhan tällöin syötön ansiota, että vapariviivalle päästiin ja sitäkautta saatiin kori aikaiseksi...Vai kuinka?
Tilastovastaava sanoi:Vaihtojen tapahtuessa ja pelin jatkuessa pitää kentällä olla juuri se viisikko joka siellä on, ja silloin merkinnät tulee niille pelaajille jotka ovat oikeasti kentällä. On erittäin suositeltavaa käyttää sitä tapaa että esimerkiksi aikalisän aikana poistetaan kaikki pelaajat kentältä, ja katsotaan sen jälkeen ketkä tulevat kentälle, se on paras tapa nopeasti nähdä ketkä ovat kentällä pelin jatkuessa. Luonnollisestikaan pelaajalle joka ei ole kentällä ei merkitä yhtään tapahtumaa.
Itse pidän viikottain jossain tilastoja ja takana niitä on jokunen sata, joten kokemusta softasta voi hyvinkin sanoa jo olevan. Tuo +/- mennee ikävä kyllä ohjelmassa väärin ja siitä olen raportoinut eteenpäin.PikkuMikko sanoi:Joku tilastoinnista (tai tilastointisoftasta)vastaava voisi kertoa, kuka saa plussat ( miinukset) jos vaparitilannetta edeltää vaihto.
pulina sanoi:Toinen periaatteellinen epäkohta on tekniset ja epäurheilijamaiset virheet. Miksi ohjelma ei anna niistä menetystä niinkuin hyökkääjänvirheestä ? Toki sen voi itse lisätä, mutta yleensä näin ei tapahdu. Menetysmaininta puuttuu myös FIBAn tulkinnoista, mutta käsittääkseni asiasta on mennyt sinne kyselyä.
pulina sanoi:Uusi ohje mahdollisesta vapaaheiton syöttäjästä on tilastonpitäjälle haasteellinen. Itse merkkaan syötön tilastoon heti virheen jälkeen ja poistan sen mikäli kumpikaan vapaaheitoista ei onnistu. Muuten ollaan joskus tilanteessa, että syöttäjäksi merkittävä pelaaja onkin jo vaihdossa ja tilastoiminen ei onnistu.
Kyse onkin siitä, että tilastointiohjeet tai -tulkinnat eivät mainitse edes mahdollisuutta menetykseen, jolloin sitä ei oikeasti ole, sillä maalaisjärki ei ole tilastonpitäjän paras ystävä42 sanoi:Eikös se kuulukin niin olla, että menetys merkitään itse. Jos sellainen tulee. Eikai silloin menetystä tule merkitä, jos puolustavan joukkueen pelaaja tekee U- tai T-virheen? Menetyshän tulee noista kai vain silloin kun niihin syyllistyy oman joukkueen pallonhallinnan aikana? Hyökkääjänvirheen osaltahan niin on aina.
pulina sanoi:42, mietipä uudestaan puolustavan joukkueen U- tai T-virhettä. Onnistuneen vapaaheiton jälkeen joukkue menettää hyökkäysvuoronsa ja epäonnistuneenkin jälkeen menettää mahdollisuuden levypalloon, jonka keskiarvojen mukaan yli 90%n varmuudella olisi saanut.
Kyllä ja itse asiassa se olisi vähintäänkin kohtuullista. ;D42 sanoi:Tuotakin mietin, mutta päädyin kirjoittamaani. Sinun logiikalla pallonhallinnan omaavan joukkueen EU- tai T-virheestä tulisi sitten merkitä kaksi menetystä, eikö? Ainakin 90 prosentissa tapauksista.
pulina sanoi:Kyse onkin siitä, että tilastointiohjeet tai -tulkinnat eivät mainitse edes mahdollisuutta menetykseen, jolloin sitä ei oikeasti ole, sillä maalaisjärki ei ole tilastonpitäjän paras ystävä
42, mietipä uudestaan puolustavan joukkueen U- tai T-virhettä. Onnistuneen vapaaheiton jälkeen joukkue menettää hyökkäysvuoronsa ja epäonnistuneenkin jälkeen menettää mahdollisuuden levypalloon, jonka keskiarvojen mukaan yli 90%n varmuudella olisi saanut.
Tänään pelattiin 17 A-ikäisten SM tai I div- ottelua. Niiissä ainoastaan A-tyttöjen SM-sarjan RaPy-EBT pelissä vierasjoukkue sai kotijoukkuetta enemmän syöttöjä. Aivan varmasti ossassa tilanne olikin juuri niinkuin tilastot näyttävät, mutta ei tosiaankaan kaikissa. Kotijoukkueille merkattiin yhteensä 163 syöttöä, vieraille 88.Vieras sanoi:Ottamatta kantaa tilastoinnin oikeellisuuteen, kehottaisin tutkimaan syöttöjen osalta tilastointia laajemmassa mittakaavassa. Nopealla tutkimisella merkittävin tekijä on kotikenttä. Kotijoukkueella on lähes aina enemmän syöttöjä riippumatta pelisysteemistä tai lopputuloksesta.
Tästä olen niin eri mieltä kuin vain voi olla. Yhtä hyvin voi sanoa, että pelaaminen juniorisarjoissa on tarpeetonta. Junnusarjoissa pelaajat, tilastoijat, toimitsijat, valmentajat, tuomarit, kaikki kehittävät itseään. Kukaan ei voi sanoa olevansa niin huipulla ettei parempaan pysty.Vieras sanoi:Tilastointihan on juniorisarjoissa naurettavaa ja tarpeetonta. Se sitä paitsi voi johtaa pahimmillaan tilastopelkoon eli pelaaja ei uskalla tehdä mitään, jotei tilastoon tule negatiivista merkintää. Koriksessa on trackia jo nappuloissa aloittavasta pelipöytäkirjasta ja pisteiden ja virheiden luetteloinnista, mistä pitäisi kaikkiaan päästä eroon ja pyrkiä kehittämään pelaajia.
Lisäksi myös TP2-EBT APID pelissäpulina sanoi:Tänään pelattiin 17 A-ikäisten SM tai I div- ottelua. Niiissä ainoastaan A-tyttöjen SM-sarjan RaPy-EBT pelissä vierasjoukkue sai kotijoukkuetta enemmän syöttöjä.
Masterpiece sanoi:Täytyypi kertoa kun kukaan muu ei ole vielä kertonut tänne, että on tullut FIBA:lta vahvistus että jos hyökkäävän joukkueen pelaaja ottaa teknisen tai epäurheilijamaisen virheen ja pelisuunta vaihtuu, niin siitä merkitään tällöin menetys. Virheen tyyppinä toimii: Other. Lisäksi jos heittotilanteessa pallo juuttuu rautaan ja periaatteessa pallo on kuollut, niin siitä merkitään levypallo. Uudet säännöt ovat käytössä kuluvalla kaudella 2010-2011 ja niitä voi käyttää heti. Invormaatiota asiasta virallisen tahon puolesta on varmasti luvassa piakkoin.