Koripallo.com

Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Viestejä
1 183
Punttia on tullut tehtyä jonkin verran, nyt tuntuu että löytyi reilusti mielenkiintoisempi harjoitusmuoto. Onko kenellekkään tuttu laji? Sain girya kuulani juuri ja tässä olen nyt opiskellut lajin saloja.

Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Uskon että tämäntyyppisestä treenaamisesta voisi olla apua koripallonpelaajillekkin, voiman, kordiinaation ja kestävyyden osalta.

Onko täällä muita lajista kiinnostuneita ja jos on niin miten treenaatte millaisilla painoilla ja tavoitteilla?

http://www.everyzing.com/viewMedia.jsp?index=2&num=10&filter=1&expand=true&match=query,channel&dedupe=1&start=0&il=en&col=en-all-public-ep&q=kettlebell&e=13988071&res=114083692
 
Viestejä
1 722
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Olen kuullut, nähnyt ja lukenut niistä erilaista juttua ja jopa itse kokeillut kyseisiä harjoitteita. Kuulien hinnan takia en ole laajentanut omaa treeniäni tuolle saralle. Tiedän joukkueita jotka tekevät juuri näitä harjoitteita ja uskallan väittää että sopivat koripalloilijalle paremmin kuin punttiharjoitus. Nyt tarkoitan 14-17v pelaajia.

Vaikka olen melko paljon itse salilla käynyt ja voimatasot ovat keskimääräistä kovemmat, olivat kaikki harjoitteet todella vaikeita, sillä niissä joutui käyttämään useita lihasryhmiä samanaikaisesti sekä aina keskittymään keskivartaloon. Juuri tällainen sopii mille tahansa urheilijalle loistavasti ja suosittelen kyllä kaikkia perehtymään lajin saloihin.

-chaun
 
Viestejä
1 183
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Niin no jos kuulan hinta on 60€ niin salikortti kk maksaa sen 60€ ja 12kk * 60€ = 720€ Tietysit jos ilmaiseksi salille pääsee treenaamaan :)

Nyt on takana muutama treenikerta näillä ja pitää tosiaan sanoa että hemmetin mielenkiintoista ja aina menee vaan paremmaksi :) Toivottavasti täältä nyt löytyy muitakin kiinnostuneita tai lajin jo paremmin tuntevia?
 
Viestejä
1 626
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

No itse olen tällainen kehäraakki, entinen voimanoston kilpailija, joka sai olkapäät ja selän rikki isoilla painoilla. Nyt olen kolme vuotta treenannut kahvapalloilla ja sanoisinpa, että käyttövoima on pallojen kanssa tullut paremmaksi kuin aktiivivuosina. Laji on turvallinen, kunhan vain malttaa aloittaa riittävän pienillä kuulilla ja opettelee
perustekniikat kunnolla. Googlettamalla löytyy hyviä videonpätkiä erilaisista harjoitteista.
 
Viestejä
1 722
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Pallopoika sanoi:
Niin no jos kuulan hinta on 60€ niin salikortti kk maksaa sen 60€ ja 12kk * 60€ = 720€ Tietysit jos ilmaiseksi salille pääsee treenaamaan :)
Ikävä masentaa, mutta sillä yhdellä kuulalla ei kovin kauan juhlita. Joissain liikeissä riittää tuollainen 60e pienempi kuula, mutta joissain tarvitaan isompaa. Alussa tosin yhdellä pärjää, mutta kun kroppa löytää liikeradat niin nopeasti tarvittaisiin isompaa möykkyä. Ja nuo isommat kuulat kun maksavat helvetisti enemmän kuin pienet..
 
Viestejä
1 183
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

jörö sanoi:
Laji on turvallinen, kunhan vain malttaa aloittaa riittävän pienillä kuulilla ja opettelee

Jep juurikin tuo mielessäni hankin vähän kevyemmän kuulan alkuun, (16kg). Osaatko suositella mitään opusta, vai oletko ns. itseoppinut?
 
Viestejä
1 626
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Minulle tuli kahvapallon mukana ohut kirja, missä näitä perusasioita käytiin läpi, mutta laitapas hakusanaksi Googleen vaikka kettlebell training video, niin sieltähän niitä ohjeita alkaa löytyä.
Venäjänmaaltahan aika moni on pallonsa hankkinut ja sieltä niitä saakin reilusti halvemmalla kuin täältä, mutta Venäjän palloissa on useimmissa kapea yhden käden kahva, joka rajoittaa liikevalikoimaa.
 
Viestejä
1 626
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Minähän en sitten ole mikään kettlebellguru, mutta muutaman vinkin voin pitkäaikaisen treenauksen pohjalta antaa. 1. Mieti anatomiaa -tutki lihaksen toimintaa ja mikä on harjoitettavan lihaksen tarkoitus. Onko kiertäjä,lähentäjä vai loitontaja. Ja samalla tutki mihin suuntaan nivelet toimivat (älä tee yliojennuksia) 2. Pidä riittävästi lepoa -kahvapalloharjoittelulla voi vaikuttaa (mielestäni) syviin lihaksiin enemmän kuin perinteisellä harjoittelulla ja omakohtainen kokemus on, että palautumisajat pitenevät.
Ja ennenkaikkea muista pitää keskivartalon jännitys.
 
Viestejä
1 183
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Joo nuo vinkit tiesinkin, sain kuin sainkin käsiini ihan hyvän opuksen. Kiitos kuitenkin. Hemmetin mielenkiintoiselta vaikuttaa edelleen, tässä kolme päivää jo kuulaa heilutellut. Jotenkin hyvää vaihtelua salillakäyntiin. www.harjoittelu.netistä löytyy aika paljon mielenkiintoista infoa. Tosiaan tarkkana yritän olla treeneissä, en halua uudelleen välilevynpullistumaa. Oikeinkun tekee niin todella hyvää tekee melkein koko kropalle, vanhana juoksijana ja koripalloilijana polvet vaan tahtoo rutista kyykyissä ilkeästi.

Ymmärtääkseni kuulat soveltuvat myös läskien lähtemiseen, kunhan vaan tekee paljon toistoja, eikä voimapainotteisesti.

Ei millään malta pitää paussia tuohon kuulalla leikkimiseen. Kaippa välipäivätkin on ihan ok, mutta toisaalta jos ei piiputa itseään jokapäivä treeneillä vaan tekee jokapäivä jotakin, niin tuskin on kauhean vaarallista. Toisinapäivinä kevyemmin ja toisina raskaammin.

Löysin tässä hyvän salinkin missä noita kuulia on varmaan kahdeksan ja viidenkymmenen kilon välillä.
 
Viestejä
19 546
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Itse kuulan muoto noissa painoissa ei liene mikään autuaaksi tekevä pointti. Meinaan, että ne vanhat valurautaiset ja hellalla lämmitettävät silitysraudat voisivat olla hyvä ja halvempi vaihtoehto. Niitähän oli monen kokoisia ja monen painoisia. Lähes jokaisessa talossa, ainakin täällä Susirajalla niitä varmasti löytyy, kun niitä käytettiin vielä kymmenkunta vuotta sitten, ennenkuin tänne vedettiin sähköjohdot.

Ja onhan kierrätys ja innovaatio nykyään oikein muotisana.

Itse ainakin aion kokeilla niitä rautoja. Hyvät ja leveät kahvatkin niissä on, joten saa kahdella kädellä hyvin otteen. Ilmanvastuskaan ei muodostu suureksi, kun niissä on se terävämpi kärki. Paitsi tietysti taisinpäin heilautettaessa.
 
Viestejä
1 626
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Muuten ihan uskottavaa tekstiä, mutta paljastui huuhaaksi siinä vaiheessa, kun kehuit sähköjohtojen vetämisestä. Olen nimittäin varmalta taholta saanut tietää, että siellä katsellaan televisiota vieläkin päreitten loisteessa.
 
Viestejä
919
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Karista jörö ainakin ne mummot pois kahvoista roikkumasta. Vähenee vieläkin se ilmanvastus. Ja ääni.
 
Viestejä
1 183
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Aijai pahamaineinen jokaisen keskustelun syöpä pari, Joen "liikaa puhuva" suu sekä Orjapilli. No eihän tässä muu auta..
 
Viestejä
362
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Mä olen tehnyt tuota puntin ohella. Ihan hyvä harjoitusmuoto mielestäni. Vähän vaihtelua normaali punttiin verrattuna..
 
Viestejä
19 546
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Lisää vielä näitä innovaatioita, joita taiteellisesti luova mieleni pulppuaa:

Olisikohan Uusipaavali Niemellä jemmassa jo huonoksimenneitä kurlinkikiviä? Niistä saisi oivallisia kahvapainoja, jos vain kahva olisi lujasti kiinni.

Samoin jo käytöstä poistettuja ja kuluneita keilapalloja voisi kysellä Koivu Niemeltä ja sen kavereilta. Jenkulat vain yhteen reikään ja siihen taivutetaan sopiva kierretanko, jonka kädensijä ympäröidään jeesusteipillä.

Myös käteväihminen voi helposti rakennella romuraudasta toinen toistaa sopivampia kahvapainoja. Rajana vain mielikuvitus. Hitsauslaitteen saa lainaksi vaikkapa minulta. Romuakin löytyy.

Toki näitä samoja harjoitteita voi ihan perinteisillä käsipainoillakin.

Tässä muutama vinkki henkilöille, joilla ei ole varaa hankkia kalliita eliittivälineitä, mutta jotka haluavat juuri tämäntapaisia ja autuaaksitekeviä harjoitteita tehdä.

Syöpäläinen-JOE
 
Viestejä
1 626
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Totta toinen puoli. Jos muistelee vaikka häkä Häkkisen harjoittelua, niin hyväksi käytettiin kaikki vanha romu.
 

Ylläpito

Ylläpidon jäsen
Viestejä
4 606
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Palaillaanko aiheeseen ja ohjailisiko JOEN SUU viestit omaan ketjuunsa?
 
Viestejä
19 546
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Sama mieltä YP:n kanssa. Se tuo jörö ja pilli vain ovat niin herkkiä lähtemään sivuraiteille. Pahoitteluni heidän puolestaan.

Itse olen koko ajan yrittänyt aiheessa pysyä ja teroittaa sitä, että ei aina kannata niitä kalleinpia hilavinkeitä ja rilavitsoja hankkia.....Ulosantini vain on niin vaikeaselkoista ilmeisesti. Pahoitteluni siitä.

Pahoitteluni myös kaikille muille, joita vastaan olen rikkonut.
 
Viestejä
919
Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

Lupaan täten noutattaa orjallisesti sivuraidetta ;D
 

tampere?

Vs: Girya aka kahvakuula harjoittelu. Tunnetaan myös kettlebellina.

onko tietoo, että löytyykö tampereelta salia, jossa olisi kahvakuulia?
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös