Koripallo.com

Olli Nkamhoua raivaamassa tietään ammattilaisuralle

Viestejä
726
Salinin palkka pyörii jossain 300 000 ja 400 000 välissä. Toki nämähän ei ”julkista” tietoa ole, joten varma ei voi olla.
Tämä on aivan varmasti lähellä oleva arvio. 3,5 miljoonaa oli Salinin joukkueen pelaajien palkat. Erot on aivan valtavia, Barcelona ja Real Madrid taisi olla noin kymmenkertaisella palkkabudjetilla liikkeellä ja Salinin joukkue ollut lähelläkään sarjan köyhimpiä maksajia.

Tuosta voi arvioida miten pienillä palkkabudjeteilla naisten sarjoissa mennään, Awakia lukuunottamatta ei ihme että umpisurkean Suomen maajoukkueenkin pelaajia on päässyt pelaamaan euroopan pääsarjoihin.
 

Ylläpito

Ylläpidon jäsen
Viestejä
4 587

Olli tahtoi kuitenkin käydä vielä katsastamassa kalavesiä NBA:n kesäleireillä, joista saadun palautteen perusteella hän päätti valita viidennen kauden NCAA:ssa Michiganin yliopiston paidassa.

- NBA-leireiltä saatu palaute korosti, että mulle olisi tässä vaiheessa parasta pelata vielä yksi hyvä kausi NCAA:ssa ja yrittää sitten uudelleen. Vaikka viime kausi olikin jo ihan hyvä, en ole antanut vielä sitä, mitä mun ikäiseltä ja tyyliseltä odotetaan, Nkamhoua kertoo NBA-leirikokemuksistaan.

- NBA on mun ihan ehdoton ykköstavoite ja haluan todistaa itselleni paitsi, että pääsen NBA:han, myös että pärjään siellä. Pidemmällä aikajänteellä haluan nähdä myös maailmaa ja katsoa minne koripallo minut vie, mutta seurajoukkuetasolla tarkoitus on pelata niin hyvä ensi kausi, että se johtaa mut kohti NBA:ta.
 
Viestejä
293
Viestejä
503
Tiedämmekö, että Nkamhoua ei Michiganissa rahaa ansaitse? Itse olen ollut siinä uskossa, että hän tulee tienaamaan siellä isojakin summia ja olisi näin ollen koripalloammattilainen.
 
Viestejä
293
Tiedämmekö, että Nkamhoua ei Michiganissa rahaa ansaitse? Itse olen ollut siinä uskossa, että hän tulee tienaamaan siellä isojakin summia ja olisi näin ollen koripalloammattilainen.
Kyllä sieltä jotain suolarahoja tippuu, mutta ei kannata edes verrata johonkin Euroopan huippusarjoista tai -joukkueista.
 
Viestejä
2 342
Tiedämmekö, että Nkamhoua ei Michiganissa rahaa ansaitse? Itse olen ollut siinä uskossa, että hän tulee tienaamaan siellä isojakin summia ja olisi näin ollen koripalloammattilainen.
Tiedämmekö, että ansaitsee latiakaan? Kaikenlaisia huhuja on liikkunut, mutta ne lähteet ovat kyllä yleisesti näistä NIL-jutuista olleet todella ohuita. Siihen kun vielä lisätään, että opiskelijaviisumilla ei saa jenkeissä senttiäkään tienata.

Jollain oikealla kärkikoululla tilanne vähän eri, mutta ei näillä Ollin uuden koulun kaltaisilla opinahjoilla semmoisia kenkädiilejä tai muita ole, että niistä voisi lohkaista satojatonneja joka jannulle. Ja tietysti mitään itse neuvoteltuja mainosdiilejä niin puhutaan ihan taskurahoista.

Ollilla tietysti voi olla jonkun muun tyyppinen viisumi tai kansalaisuuskin. Jenkkikansalaisuuden huono puoli taas, että verottaja vainoaa aina ja ikuisesti maailman loppuun ja maailman toiselle puolen asti - ellet luovu siitä kansalaisuudesta.

Mutta oma lähtökohta kyllä on, että ei tienaa mitään läheskään Eurooppaan verrannollista, kunnes joku toisin osoittaa.
 
Viestejä
2 333
Olli varmaan ajattelee, että siirtymä yliopistokoriksesta NBA:han on helpompi kuin vuoden Euroopan ammattilaspelien jälkeen. Ja se on tietysti totta. Jos varataan Euroopasta, pitää olla todella hyvä! Montako tyyppiä varataan yliopistoista, montako Euroopasta vuosittain?

Että ei ehkä kannata yhden vuoden tuloja laittaa koko uran tuloja vasten, vaan myllyttää vielä vuosi yliopistokoriksessa mieluummin?
 
Viestejä
270
Olli on kova pelaaja, mutta kova pitää olla usko, että olisi niiden 60 pelaajan joukossa, jotka vuosittain varataan. NCAA:ssa taitaa kuitenkin olla reilusti toista tuhatta koripallojoukkuetta, joista suunnilleen 300 Division 1:ssä ja sen mukainen määrä pelaajia tyrkyllä draftiin joka kevät.
 
Viestejä
293
Olli on kova pelaaja, mutta kova pitää olla usko, että olisi niiden 60 pelaajan joukossa, jotka vuosittain varataan. NCAA:ssa taitaa kuitenkin olla reilusti toista tuhatta koripallojoukkuetta, joista suunnilleen 300 Division 1:ssä ja sen mukainen määrä pelaajia tyrkyllä draftiin joka kevät.
Puhumattakaan siitä, että viidennen vuoden NCAA-pelaaja ei varsinaisesti ole siellä listan kärkipäässä.

Ja siitä, että yliopistokoriksen lisäksi muun maailman sarjoista puskee jatkuvasti lupaavia (ja selvästi nuorempia) pelaajia draftiin.

Edelleen, käsittämätön päätös, jota ei "yllättäen" ole kotimaisessa urheilumediassa uskallettu edes käsitellä. Susijengi auuuu.
 
Viestejä
4 076
Minulla on pieni aavistus, että suomalainen "urheilu"media ei ehkä kovinkaan hyvin ole perillä näistä yliopistojen ja draftien kiemuroista.

Noin yleisellä tasollahan ko. media on mennyt eteenpäin, kendouutisoinnin dominointia lukuun ottamatta. Ja ymmärrän toki, että klikkauksien syytä on puolestaan tämä epäkohta.
 
Viestejä
270
Voihan Ollin päätöksessä toki olla syynä esim. hyvä valmennus ja mahdollisuus kehittyä edelleen isossa roolissa NCAA:ssa. Olli voi ainakin teoriassa ajatella, että tuo tulee takaisin myös Euroopassa tulevina vuosina (managerit voivat keksiä kaikenlaista). Hänellähän voi olla mitä vaan suullisia tai kirjallisia sitoumuksia pidemmällekin kuin yhden kauden ajaksi. Kun noista ei oikein kunnon huutavaa klikkiotsikkoa saa, niin eipä tuon uutisointi kiinnostaisi kuin laji-ihmisiä ja siksi iltapäivälehdet eivät jaksa aiheesta kiinnostua. Ei toki riitä ymmärryskään, mutta niin se on joka lajissa.
 
Viestejä
69
Voihan Ollin päätöksessä toki olla syynä esim. hyvä valmennus ja mahdollisuus kehittyä edelleen isossa roolissa NCAA:ssa. Olli voi ainakin teoriassa ajatella, että tuo tulee takaisin myös Euroopassa tulevina vuosina (managerit voivat keksiä kaikenlaista). Hänellähän voi olla mitä vaan suullisia tai kirjallisia sitoumuksia pidemmällekin kuin yhden kauden ajaksi. Kun noista ei oikein kunnon huutavaa klikkiotsikkoa saa, niin eipä tuon uutisointi kiinnostaisi kuin laji-ihmisiä ja siksi iltapäivälehdet eivät jaksa aiheesta kiinnostua. Ei toki riitä ymmärryskään, mutta niin se on joka lajissa.

Taustalla taitaa kuitenkin olla se fakta, että jenkkien yliopistokoriksessa maksetaan uusien sääntöjen myötä huomattavasti paremmin kuin esim. eurooppalaisten suurten koripallomaiden keskitason seurassa. Kotimaan palkkatasosta ei tarvitse tässä yhteydessä edes mainitakaan.
Se lienee myös yksi syy sille, että poikkeuksellisen suuri määrä nuoria pelaajia eurooppalaisten huippuseurojen akatemioista on lähtenyt Yhdysvaltoihin. Taitaa siis vanha totuus; money talks - bulls**t walks, pitää tässäkin paikkansa?
 
Viestejä
2 342
Taustalla taitaa kuitenkin olla se fakta, että jenkkien yliopistokoriksessa maksetaan uusien sääntöjen myötä huomattavasti paremmin kuin esim. eurooppalaisten suurten koripallomaiden keskitason seurassa.
Maksetaanko? Kuka maksaa, mistä rahoista? Millä viisumilla?

Ja kyllä NIL-säännöt ovat muuttaneet lottery pickien tilannetta kouluissa, mutta se on aika lailla eri asia.

***


Susijengin valmentaja Henrik Dettmann tilitti kesäkuussa, että Tennesseen luotsi Rick Barnes oli syyllinen huonoon ratkaisuun. Dettmann uskoi, että Barnes ei päästänyt suojattiaan arvokisoihin.

– Minulla oli molemminpuoliset keskustelut yliopistovalmentajan ja Dettmannin kanssa. Se oli tosi vaikea päätös, enkä osaa tänäkään päivänä sanoa, kumpi olisi ollut oikea valinta. Se oli hankala tilanne ja sellainen päätös, jota kukaan ei halua tehdä.

EM-kisojen ja yliopistopelien välillä pallottelu aiheutti Nkamhoualle monia unettomia öitä. Sitten asia ratkesi yksinkertaiseen ajatukseen.

– Lopulta mietin, että yliopiston voi käydä vain kerran läpi, ja EM-kisat tulevat uudestaan.

Vaikea ymmärtää tätä ajattelua.

Ollilla oli tuossa kohdin jo kolme kautta koulua takana, neljäs alkamassa. Eihän valinta ollut pelaatko yliopistossa ylipäänsä vai EM-kisoissa. Kyse oli pelkästä kautta edeltävästä harjoitusleiristä; hyvinhän Olli olisi ehtinyt kauden alkuun EM-kisoistakin.

Tietysti Olli itse sen valinnan lopulta teki, mutta valmentajahan tuohon tilanteeseen asetti: EM-kisat vai pari viikkoa jotain mitätöntä training campia.

Ja se on tietysti hienoa, että Susijengi on nykyisin siinä tilanteessa, että joka kerta EM-kisoihin osallistuminen (muunakin kuin heittopussina varsinkin) on itsestäänselvyys. Mutta emmä sitten taas Ollinkaan kohdalla pitäisi sitä jotenkin varmana, että niitä EM-kisojahan itselle tulee vaikka hurumykke. Seuraavissa kisoissa Susijengi tietysti varmasti on mukana, mutta eihän se vaadi kuin yhden pienemmänkin loukkaantumisen ja skabat jää väliin. Seuraavien ajankohdasta ei ole vielä tietoa, ja niihin mennessä ehtii tapahtua vaikka mitä.
 
Viestejä
1 948
Ymmärrän sen, että urheilijan arvoa mitataan rahassa, mitäpä ei tässä maailmassa mitattais rahassa. Mut jotenkin liikuttavaa silti kuinka lähes katkerasti täällä suhtaudutaan siihen, ettei Nkamhoua jo siirry europalkoille, tai kuinka palavasti toivotaan, että yliopistokoriksen sadat tuhannet taalat jo ropisevat Ollin tilille. Rehellisyyden nimissä itsekin toivoin Ollin jo tulevan Euroopan kentille, mutta se johtui siitä, etten oikein uskonut hänen mahkuihinsa NBA:ssa. Mutta, jäbällä on unelma. Se ei ole mahdoton saavuttaa, joten antaa pojan yrittää. Jos ensi vuosi Michiganissa on voitokas, parantaa se osakkeita taatusti myös Euroopassa. Ja jos seuraavan vuoden diili on tuplasti parempi kuin se olisi ollut ilman lisävuotta, opiskelijaelämän jatkaminen kannatti.

Mitä tulee tuohon poisjääntiin EM-kisoista, sekin harmitti minua - minuakin. Mutta se mitä Nkamhoua haastiksessa sanoi - että se oli myös hänen päätöksensä, ja hän halusi saada yliopiston kunnialla pakettiin, kertoo mun nähdäkseni terveestä harkinnasta. Eikös näillä yliopistojannuilla ole kesällä myös opintoja? Ja lisäksi Nkamhoua oli just kuntoutunut vaikeasta vammasta, eikä halunnut riskeerata viimeistä kandivuotta. Se oli hänen ratkaisunsa, ja viime vuodestahan tuli hänelle erittäin hyvä, se nosti osakkeita jopa sinne NBA:n suuntaan aivan selvästi aiemmasta. Kaveri, josta kukaan ei ollut kuullutkaan, nousi yhtäkkiä valtakunnan medioihin ja draft-keskusteluihin. Millä todennäköisyydellä vuosi jossain Euroopan pikku- tai kakkosliigassa olisi saanut aikaan saman?
 
Viestejä
293
Ymmärrän sen, että urheilijan arvoa mitataan rahassa, mitäpä ei tässä maailmassa mitattais rahassa. Mut jotenkin liikuttavaa silti kuinka lähes katkerasti täällä suhtaudutaan siihen, ettei Nkamhoua jo siirry europalkoille, tai kuinka palavasti toivotaan, että yliopistokoriksen sadat tuhannet taalat jo ropisevat Ollin tilille. Rehellisyyden nimissä itsekin toivoin Ollin jo tulevan Euroopan kentille, mutta se johtui siitä, etten oikein uskonut hänen mahkuihinsa NBA:ssa. Mutta, jäbällä on unelma. Se ei ole mahdoton saavuttaa, joten antaa pojan yrittää. Jos ensi vuosi Michiganissa on voitokas, parantaa se osakkeita taatusti myös Euroopassa. Ja jos seuraavan vuoden diili on tuplasti parempi kuin se olisi ollut ilman lisävuotta, opiskelijaelämän jatkaminen kannatti.

Mitä tulee tuohon poisjääntiin EM-kisoista, sekin harmitti minua - minuakin. Mutta se mitä Nkamhoua haastiksessa sanoi - että se oli myös hänen päätöksensä, ja hän halusi saada yliopiston kunnialla pakettiin, kertoo mun nähdäkseni terveestä harkinnasta. Eikös näillä yliopistojannuilla ole kesällä myös opintoja? Ja lisäksi Nkamhoua oli just kuntoutunut vaikeasta vammasta, eikä halunnut riskeerata viimeistä kandivuotta. Se oli hänen ratkaisunsa, ja viime vuodestahan tuli hänelle erittäin hyvä, se nosti osakkeita jopa sinne NBA:n suuntaan aivan selvästi aiemmasta. Kaveri, josta kukaan ei ollut kuullutkaan, nousi yhtäkkiä valtakunnan medioihin ja draft-keskusteluihin. Millä todennäköisyydellä vuosi jossain Euroopan pikku- tai kakkosliigassa olisi saanut aikaan saman?
Jos on niin hyvä, että jonkinlainen NBA-sopimus on realismia, se on tätä nykyä ihan sama missä liigassa pelaa. Scouttiverkosto pitää siitä huolen. (Sivuhuomautuksena: NBA-tasoinen kaveri ei edes valuisi mihinkään ankeaan B-tason eurodivariin, vaan tarjouksia satelisi hyvissä ajoin aivan muista ympyröistä.)

Suomen fanaattisessa NCAA-palvonnassa tuntuu jatkuvasti unohtuvan myös se, että esimerkiksi Australian NBL-liigaa seurataan nykyään suurennuslasilla NBA-piireissä. Kovia lupauksia menee sinne kypsymään ja saamaan samalla oikeaa palkkaa pelaamisesta.

En usko Ollin NBA-mahiksiin tippaakaan, mutta pointti on se, että liigaan on nykyään monia erilaisia kulkureittejä. Roikkuminen mahdollisimman pitkään aikamiehenä college-joukkueessa pelaamassa teinejä vastaan lienee yksi huonoimmista.
 
Viestejä
464
Samaa mieltä kyllä siitä, että jos 23-vuotiaana collegen jälkeen olisi pitänyt käydä hakemassa vauhtia jostain Belgian liigasta tai Kreikan tms. kovemman sarjan keskitasonkaan joukkueesta, niin kaikki NBA-haaveet olisi saanut kuopata samantien. Taitaa olla Euroopassa noin 20-25 joukkuetta, joista enää tuossa iässä lähdetään NBA:han.
 
Viestejä
2 342
Mitä tulee tuohon poisjääntiin EM-kisoista, sekin harmitti minua - minuakin. Mutta se mitä Nkamhoua haastiksessa sanoi - että se oli myös hänen päätöksensä, ja hän halusi saada yliopiston kunnialla pakettiin, kertoo mun nähdäkseni terveestä harkinnasta. Eikös näillä yliopistojannuilla ole kesällä myös opintoja? Ja lisäksi Nkamhoua oli just kuntoutunut vaikeasta vammasta, eikä halunnut riskeerata viimeistä kandivuotta.
Mutta eihän kyse ollut koko vuoden skippaamisesta tai mistään kesäopinnoista. Ollihan oli Susijengin leirityksessä, MM-karsinnoissa jne. koko ajan mukana kesän. Se mistä oli kyse, oli vain jostain Tennesseen esiharjoitusleiristä kaksi kuukautta (!) ennen joukkueen NCAA-kauden alkua. Suomen vika matsi EM-kisoissa 13.9., Volsin eka peli 7.11.

Ja se mikä mielikuva ja ymmärrys minulle jäi oli, että valmentaja pakotti valitsemaan: joko olet syyskuun alusta mukana tai ulkona joukkueesta. Siis kaksi kuukautta ennen kauden alkua.

Siitä lähtökohdasta Ollin tietysti piti päätöksensä tehdä, mutta käsittämätöntä, että tuohon tilanteeseen hänet valmennus asetti. Ja kertoi, että siellä ei paskaakaan välitetä yksilöstä, hänen kehittymisestään ja tulevaisuudestaan, vaan valmentajan omasta miljoonapestistä, minkä säilyttäminen vaatii voittoja.

Enkä nyt tiedä kumpi olisi ollut suurempi loukkaantumisriski: 100 minuuttia peliä EM-kisoissa vai kolme lisäviikkoa viivojen juoksemista jossain hikisessä harkkasalissa.

Millä todennäköisyydellä vuosi jossain Euroopan pikku- tai kakkosliigassa olisi saanut aikaan saman?
Ei kai kukaan ole esittänyt, että olisi pitänyt skipata senior-vuosi ja tulla johonkin Belgiaan vetämään.

Ja jos nyt näkyvyyttä ajatellaan, niin näkisin aika mahdollisena, että kun Olli erittäin seuratun Markkasen rinnalla olisi vedellyt samalla tasolla kuin MM-karsintapeleissä, siellä olisi muutama silmäpari voinut todeta "Who's this dude? Oh, he plays for the Vols, I need to check out a few of their games." Huomioarvo olisi voinut olla moninkertainen siihen nähden, mitä NCAA:n runkosarjan aikana. Ja sitten olisi voinut siihen päälle vetää sen March Madnessin kuin nyt laittoikin.
 
Viestejä
1 948
Mutta eihän kyse ollut koko vuoden skippaamisesta tai mistään kesäopinnoista. Ollihan oli Susijengin leirityksessä, MM-karsinnoissa jne. koko ajan mukana kesän. Se mistä oli kyse, oli vain jostain Tennesseen esiharjoitusleiristä kaksi kuukautta (!) ennen joukkueen NCAA-kauden alkua. Suomen vika matsi EM-kisoissa 13.9., Volsin eka peli 7.11.

Ja se mikä mielikuva ja ymmärrys minulle jäi oli, että valmentaja pakotti valitsemaan: joko olet syyskuun alusta mukana tai ulkona joukkueesta. Siis kaksi kuukautta ennen kauden alkua.

Siitä lähtökohdasta Ollin tietysti piti päätöksensä tehdä, mutta käsittämätöntä, että tuohon tilanteeseen hänet valmennus asetti. Ja kertoi, että siellä ei paskaakaan välitetä yksilöstä, hänen kehittymisestään ja tulevaisuudestaan, vaan valmentajan omasta miljoonapestistä, minkä säilyttäminen vaatii voittoja.

Enkä nyt tiedä kumpi olisi ollut suurempi loukkaantumisriski: 100 minuuttia peliä EM-kisoissa vai kolme lisäviikkoa viivojen juoksemista jossain hikisessä harkkasalissa.


Ei kai kukaan ole esittänyt, että olisi pitänyt skipata senior-vuosi ja tulla johonkin Belgiaan vetämään.

Ja jos nyt näkyvyyttä ajatellaan, niin näkisin aika mahdollisena, että kun Olli erittäin seuratun Markkasen rinnalla olisi vedellyt samalla tasolla kuin MM-karsintapeleissä, siellä olisi muutama silmäpari voinut todeta "Who's this dude? Oh, he plays for the Vols, I need to check out a few of their games." Huomioarvo olisi voinut olla moninkertainen siihen nähden, mitä NCAA:n runkosarjan aikana. Ja sitten olisi voinut siihen päälle vetää sen March Madnessin kuin nyt laittoikin.
Niin siis samaa mieltä mä sinänsä oon, kommentoinkin enemmän sitä, kuinka jotkut ovat täällä voivotelleet mahdollisesti menetettyjä tuloja.

Lisäksi pyrin katsomaan asiaa Nkamhouan näkökulmasta: se, että viime vuodesta tuli hänelle niinkin hyvä, ei ollut vielä tiedossa. Hän saattoi siis hyvinkin ajatella, että rautaa pitää takoa nyt Volsissa, ja että siellä oleminen ja pärjääminen kannattaa laittaa ensisijaiseksi.

Nythän näyttää siltä, että tuo kannatti - toki emme tiedä mitä kaikkea hyvää EM-kisat olisivat tuoneet, se on tässä vaiheessa spekulaatiota. Sen voimme sanoa, että se Nkamhoua, jonka näemme tänään Liettuaa vastaan, on eri Nkamhoua joka viimeksi runsas vuosi sitten otti harkkapeleissä käkättimeen Liettuaa vastaan. Kiva nähdä, mitä on tapahtunut :)
 
Viestejä
2 333
Musta Khamhoua sanoi haastattelussa ihan suoraan, että NBA valmentajien palaute oli selkeä: vuosi NCAA:ssa tekisi hyvää. Onko se oikeasti paras ratkaisu, on kysyttävissä, mutta se on se mitä ne tyypit katsoo. Mehän ei voida mitään sille, että amerikkalaisvalmentajat katsoo mieluiten NCAA:han vaikka parempia pelaajia olisi esimerkiksi Euroopassa.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös