Se että jotain Jrue Holidayta ja Derrick Whitea kutsutaan roolipelaajiksi kertoo paljon rosterin laadusta.
No siihen voi keksiä jonkun paremman termin supertähden ja roolipelaajan välimaastoon. Erittäin hyviä pelaajia, kuten kirjoitinkin. Mutta jos joku sanoo, että Celtics on kasannut joukkueeseen liikaa
supertähtiä ja on sen takia liian kallis rosteri, niin olen snadisti eri mieltä. Celticsin rosteri on laadukas ensisijaisesti siitä syystä, että ovat varanneet ja kehittäneet hyvin kaksi pelaajaa, joille on sittemmin annettu ansaitut supermaxit. Siihen ympärille on saatu kasattua laadukkaita veteraaneja, kuten mestaruusjoukkueessa yleensä täytyykin olla. En tiedä mikä se "pitkäjänteisempi" ratkaisu olisi ollut, tai olisiko sillä koskaan tullut sitä pyttyä. Olisin kuitenkin ihan mielelläni nähnyt tuon ydinryhmän yhdessä vähän pidemmän aikaa. Tatumin valitettava loukkaantuminen tietenkin sotki kuviota vielä ennestään.
Ymmärrän miksi nämä nykyiset palkkakattosäännöt on tehty, mutta itselleni tässä on miinuksiakin:
1. Rajoittaa hyvien joukkueiden mahdollisuuksia säilyttää kilpailukykynsä
- Jos joukkue on kehittänyt hyvät pelaajat itse (esim. OKC), se voi joutua rankaistuksi siitä, että pitää oman ydinryhmänsä koossa.
- Tämä voi johtaa tähtipelaajien menettämiseen, vaikka seura olisi toiminut "oikein" draftien ja kehitystyön kautta.
2. Pienentää tähtipelaajien markkinoita
- Vähemmän joukkueita pystyy tarjoamaan isoja sopimuksia tai ottamaan suuria palkkoja vastaan treideissä, mikä heikentää pelaajamarkkinoiden dynamiikkaa.
3. Vähemmän dynastioita ja tarinallisuutta
- Rajoitteet tekevät pitkäikäisten, menestyvien joukkueiden säilyttämisestä vaikeampaa. Tämä vähentää mahdollisuuksia synnyttää dynastioita
- Liiga saattaa menettää pitkiä kilpailullisia kaaria ja siten myös faneille tärkeitä narratiiveja.
4. Vaikutus pelaajasopimuksiin ja kemiaan
- Pelaajat voivat joutua tekemään taloudellisia uhrauksia, jos haluavat pysyä menestyvässä joukkueessa.
- Ydinpelaajia saatetaan joutua uhraamaan taloudellisista syistä, mikä voi rikkoa joukkueen sisäistä kemiaa.
Nämä siis ihan sen lisäksi, että joustavuus joukkueen rakentamisessa on kärsinyt varsin nopealla aikataululla. Ymmärrän mitä näillä säännöillä on haettu, eikä superjoukkueiden rakentaminen pelaajien kesken sopimalla ja palkkatilaa raivaamalla ole enää samalla lailla mahdollista, mikä on mielestäni hyväksi liigalle. Kuitenkin pelaajien itse varaaminen ja kehittäminen on jotain, mistä ei pitäisi minun mielestäni tulla samoja "rangaistuksia" kuin Lakersin kaltaisille organisaatioille, jotka voivat tehdä kaiken päin persettä ja silti sinne tuntuu aina joku supertähti haluavan.
Tässä ollaan nyt keskitytty jauhamaan Bostonin rosterista tässä yhteydessä, mutta seuraavana vuorossa voi olla vaikka OKC. Ikkuna on todella lyhyt ja sitten pitää alkaa säästämään palkkakuluissa. Se pitkäjänteinen rakentaminen on minun mielestäni jopa vaikeampaa, koska esim. rookiesoppareiden loppuessa saattaa omistajalta tulla aika nopsaan viestiä, että nyt on aika laittaa pelaajia vaihtoon, vaikka mestaruus olisikin tavoiteltavissa. Me varmaan kaikki muistamme mm. James Harden kaupan tältä samalta joukkueelta. Ja silloin oli paljon pienemmät summat kyseessä, eikä muita sanktioita edes olemassa.
Lyhyesti oma kantani on:
EI pelkästään rahalla kasatuille superjoukkueille
KYLLÄ laadukkaalle draftaamiselle ja kehitystyölle
Ja näitä pitäisi minun mielesätni kohdella myös palkkakatossa eri tavoin. Olen varmasti vähän romantikko tämän suhteen, mutta pysyn näkemyksessäni. Eri mieltä saakin olla, enkä jaksa tästä mitään väittelyä aloittaa.
Keskustelu meneekin täysin ohi varsinaisen aiheen, eli NBA Playoffsien. Saatiin seiskapeli, mahtava homma.