Vs: A-tyttöjen SM-sarja 2009-2010
Siis Häh? sanoi:
Mitäköhän kirjoittaja yritti tällä oikein sanoa?
Ja onko sillä nyt niin väliäkään.
Ja aika puuduttavaa on nämä pelaajaspekuloinnit...
Nyt nyt nyt ...
Kirjoitin mun rankkauksen, en pelaajaspekulointia. Selitän uudestaan.
Hongan materiaali on sekä kova, että aika leveä. Siis Hongassa on iso osa maan parhaista A-tytöistä ja sen lisäksi Hongassa on koko joukko koripalloa osaavia tyttöjä. Hongan tilanne poikkeaa monen muun joukkueen tilanteesta juuri tästä syystä. Oikeastaan se poikkeaa ihan kaikkien muiden tilanteesta. Siinä missä muut joutuvat lähinnä miettimään, että miten saada joukkue kasaan, Honka voi miettiä, miten nuo kaksi joukkuetta kootaan.
Kaksi joukkuetta samasta seurasta SM-sarjassa on kova temppu. Se on vähän sama juttu, kuin pienellä salilla pistäis tankoon kaikki salilta löytyvät raudat ja nostais tangon ylös. Temppu hivelee itsetuntoa.
Honka tietää saavansa halutessaan kaksi joukkuetta sarjaan, mutta minä en tiedä, HALUAAKO Honka kaksi joukkuetta sarjaan. Minusta tuntuu, että Honka HALUAA voittaa tällä kaudella mestaruuden, kun nyt se näyttää olevan saatavissa. Vain vähän liioittelemalla voi sanoa, että mestaruutta suorastaan tyrkytetään Hongalle.
Ketkä Hongan tytöistä haluavat tällaisessa tilanteessa vapaaehtoisesti ilmoittautua pelaamaan kakkosjengissä? Pidän todennäköisenä, että Honka pelaa sarjaa selkeällä ykkösjoukkueella ja saattaa pelata itselleen puhtaan tilin runkosarjassa.
Jos SM-sarjaa aiotaan pelata selkeällä ykkösjengillä, niin seuraavaksi tulee pohdittavaksi, että mitäs se kakkosjoukkue tekee. Järkätäänkö kakkosjoukkueellekin sarjapaikka ja katsotaan, miten se pärjää sarjassa, vai pelataanko kakkosjoukkueelle divaripaikka. Vanha totuus on, että voittaminen on keskimäärin kivempaa kuin häviäminen, joten Honka varmasti miettii, miksi tuo toinen paikka sarjassa kannattaisi ottaa. Se on selvää, että Hongan kakkosjoukkue ei voita SM-sarjassa montaa peliä ja vastaavasti divarissa se ei välttämättä häviä montaa peliä.
Toki sekin on mahdollista, että Honka on valmis riskeeraamaan lähes varmalta näyttävän mestaruuden. Tämän Honka tekisi jakamalla tytöt kahteen suhteellisen tasaiseen joukkueeseen. Tällä tempulla Honka tavoittelisi tosissaan kahta mitalia. En muista, onko mikään seura saanut samasta sarjasta samana vuonna kahta mitalia tai edes kahta joukkuetta mitalipeleihin. Voi olla, että Hongan temppu ei olisi onnistuessaan ihan ainutlaatuinen, mutta kyllähän se hirvittävän kova temppu olisi, selvästi kovempi kuin pelkän tyrkyllä olevan mestaruuden pokkaaminen selkeällä ykkösjoukkueella.
Niin että ei pelaajaspekulaatioita, vaan SM-sarjan karsintoihin ilmoittautuneiden joukkueiden rankkaus. Hongan kahden karsintoihin ilmoittautuneen joukkueen rankkaaminen vaan kaipaa saatteeksi jonkun indikaation siitä, että millä oletuksella Honka on rankattu. Minä rankkasin Hongan sillä oletuksella, että Honka haluaa varmistaa mestaruuden ja peluuttaa kakkosjoukkuettaan suosiolla divarissa.
Jos Honka lähteisi sarjaan kahdella tasaisella joukkueella, niin siinä tapauksessa minä rankkaisin kärjen näin:
1. HNMKY
2. Honka
3. Pyrintö
4. Honka II
5. TuRi