Vs: B-tytöt SM-sarja 2008-2009
hei sanoi:
eli
A B C D E
Kapo MU EBT RaPy TuRi
Kapo2 Kori80 Honka WB Tiks
Pyrintö OrJy Puhu
ja loput arvotaan 1 kars jälkeen
Nyt esitetty lohkojako on sikäli ongelmallinen, että D ja E lohkoissa ei ensimmäisen kierroksen karsijan tarvitse voittaa kuin yksi rankissa yläpuolella oleva joukkue. A - , B - ja C - lohkossa paremmin rankissa sijoittunut joutuu sen sijaan kellistämään kaksi "parempaa" joukkuetta päästäkseen sm-sarjaan..
Kapolla olisi teoriassa mahdollisuus pelata A-lohkossa kakkosjoukkue sm-sarjaan vaikka tämä häviäisi Pyrinnölle. Mikäli lohkojako on tällainen, on varmaan hyvä sulkea pois sellainen mahdollisuus, että saman seuran joukkueet kohtaavat viimeiseksi. En usko, että kapolaiset tai muutkaan vastaavassa tilanteessa olevat seurat tekisivät vilunkia, mutta tällaisiin tilanteisiin tulisi varautua jo kilpailumääräyksiä laadittaessa. Parempi tietysti olisi, että saman seuran joukkueet eivät olisi lainkaan samassa lohkossa..
Itse olisin valmis menemään jopa niin pitkälle, ettei samasta seurasta voisi olla lainkaan kahta joukkuetta sm-sarjassa. Mm. Kapo tekee loistavaa juniorityötä, mutta samalla kerää ympäristön seuroista paljon pelaajia saamaan kiistatta hyvää valmennusta (sen johdosta heitä ei voikaan muuta kuin kunnioittaa) . Ja mitä tärkeintä; he toimivat yhteisten sääntöjen mukaisesti. Kaiken kaikkiaan nykysysteemillä laji sahaa kuitenkin omaa oksaansa, sillä lajin valtakunnallisen näkyvyyden ja lajin levinneisyyden kannalta ei ole hyvä, että saman seuran joukkueet voivat pelata samaa sm-sarjaa. Ongelma on samanlainen myös A-tytöissä. Korostan tässä sitä, ettei minulla ole mitään Kapoa, Honkaa tai Hnmky:tä vastaan; olen vain huolissani lajimme tulevaisuudesta. Kysynkin, että onko ko. seuroissa lainkaan ajateltu kovassa keskinäisessä kilpailussa sitä, että millaisen kuvan lajista antaa se, että sm-sarjassa pelaa kohta Kapo 1, 2 ja 3, Hnmky 1 ja 2 sekä Honka 1, 2, 3 ja 4 sekä Turun Riento ? Nykymenolla ollaan kohta tällaisessa tilanteessa, koska orimattiloiden ja muuramien voimavarat on kuitenkin aika rajallisia jatkuvaan menestykseen. Hivenen kaipaan tässä keskustelua liitonkin taholla samasta asiasta, koska kentällä kuuluu puheita siitä, että liiton valmentajat usuttavat estoitta nuoria pelaajia tämän suuntaisiin seuranvaihtoihin. Ymmärrän toki sen, että poikkeuksellisen lahjakkaiden pelaajien tulee saada parasta valmennusta, mutta kyllä tämä nykyinen kilpavarustelu on jo liian pitkälle vietyä, kun A-tytöissä penkillä istuu pitkä rivi eri seuroista tulleita maajoukkuepelaajia. Lisäksi väitän, että menossa oleva suuntaus on omiaan tappamaan kiinnostusta lajia kohtaan maakunnissa, kun sm-sarjaa on kohta käytännössä mahdollisuus pelata vain pääkaupunkiseudulla. Ja tällöin saattaa käydä myös niin, että joku maajoukkueenkin kannalta potentiaalinen pelaaja jää puhkeamatta kukkaan omalla paikkakunnallaan koska siellä ei ole käytännön mahdollisuutta pelata sm-sarjaa.
PS: minun on helppo arvata ensimmäisten vastaväitteiden sisältöjä. mutta toivon ainakin jonkun pohtivan tilannetta tuoreillakin argumenteilla !