Koripallo.com

BC Nokia 2020-21

Tuomarilla ei ole mahdollisuutta katsoa näitä hidastuksia ainakaan näiden askeleiden kohdalla, vihellys tulee tai ei tule selkärangasta. Varsinkin tuo NBA-tulkinnasta FIBA:an tullut zero-one-two vaikeuttaa tulkintaa. Bullsin Lavine on nykyään ehkä paras tuon asian hyödyntäjä kun tuo zero-one askel on todella nopea ja pitkä.
Kaikenkaikkiaan urheilu näytti karmivan puolensa Nokialle. Voitto olisi ansaittu mutta koripallojumalat käänsivät selkänsä. Onneksi sillä ei taida olla Nokialle kovinkaan suurta merkitystä. Playoff-paikka on ansaittu, hattu päästä Gibsonille ja kumppaneille.

Hei, jotain järkeä nyt..

Joo ei tuo lopputulos mihinkään muutu, mutta uskoisin, että comilla ja muualla somessa pyöritellään vastaavia tilanteita kevään aikana vielä useamman kerran, mikäli astetta tärkeämpiä matseja ratkeaa vastaaviin suorituksiin.

Saa nähdä mikä on tuomarilinja, jos on esimerkiksi mestaruus pelissä ja tuomareilla astetta kovemmat paineet. Toki siellä on eri herratkin silloin pilli suussa.

Viimeksi muokattu:

42

En mä tuossa askelrikkomusta nähnyt. Liikkeessä olevalla pelaajalla pallo ilmassa käteen, eka askel lattiaan 0-askel (gather stepiksikin kutsutaan), sen jälkeen yksi, kaksi ja luopuu pallosta. Sallittua peliä.

En mä tuossa askelrikkomusta nähnyt. Liikkeessä olevalla pelaajalla pallo ilmassa käteen, eka askel lattiaan 0-askel (gather stepiksikin kutsutaan), sen jälkeen yksi, kaksi ja luopuu pallosta. Sallittua peliä.

Sehän tuossa on että 0-askel tulee "tuplana", joka tästä tekee kyllä askeleet. Askelmerkit siis kutakuinkin "oikea-oikea-vasen-oikea". Ja tuo "tuplaus" on vielä selkeämpi kuin tuossa toisessa esimerkkivideossa, jossa siinäkin jälkimmäisessä esimerkissä 0-askel liikkuu.

Korjatkaa jos olen väärässä mutta minä olen ymmärtänyt tuon uuden askelsäännön eri tavalla: jos pallon ottaa ilmassa ollessa kahteen käteen ja siitä tulee alas, tuo ensimmäinen kosketus lattiaan ei olla zero vaan one.
Minä ymmärsin sen niin että jos lähtee layupiin jalan ollessa maassa, silloin tuo jalka-maassa on zero ja sen jälkeen vielä hyväksytään one-two.
Ymmärtääkseni säännöllä annettiin siis nk "puoli askelta" lisää, ei kokonaista askelta.

42

Sehän tuossa on että 0-askel tulee "tuplana", joka tästä tekee kyllä askeleet. Askelmerkit siis kutakuinkin "oikea-oikea-vasen-oikea". Ja tuo "tuplaus" on vielä selkeämpi kuin tuossa toisessa esimerkkivideossa, jossa siinäkin jälkimmäisessä esimerkissä 0-askel liikkuu.

Minä näen pallon olevan kuljetuksen päätteeksi kädessä kun Lewis on ilmassa. Sen jälkeen eka jalka lattiaan on zero. Sitten yksi, kaksi ja pallosta luopuminen.

Kuva kuvalta tuo pitöisi päästä katsomaan, jos viimeisen päälle halutaan tutkia. Kuitenkin jo hidastetusta kuvasta ollaan rajamailla saati sitten livenä tuomariston silmin. Arvailemaan ei pidä lähteä, nyt tulkittiin näin.

twitterissä asiaa oli selvitetty: videolta voi tarkistaa kenestä pallo meni yli, oliko virhe epäurheilijamainen vai ei, oliko heitto 3pts heitto vai kakkonen .. siinä taisi olla tärkeimmät. Videolta näyttäisi, että pallo osuu sivurajalle ja videolta näyttää myös että Gonza "pukkaa" Lehtoa virheen arvoisesti, kolikonheittoa kumpi oli ensin. Mutta Nokia on pelannut molemmat Pyr pelit kerrassaan hienosti, toivottavasti kohtaavat puolivälierissä.

Minä näen pallon olevan kuljetuksen päätteeksi kädessä kun Lewis on ilmassa. Sen jälkeen eka jalka lattiaan on zero. Sitten yksi, kaksi ja pallosta luopuminen.

Kuva kuvalta tuo pitöisi päästä katsomaan, jos viimeisen päälle halutaan tutkia. Kuitenkin jo hidastetusta kuvasta ollaan rajamailla saati sitten livenä tuomariston silmin. Arvailemaan ei pidä lähteä, nyt tulkittiin näin.

Minä näen niin, että kun pallo on Lewisilla "kainalossa", hän tulee alas oikealla jalalla osittain puolustajan jalan päälle (zero), jonka jälkeen selvästi oikea jalka käy ilmassa ja tulee alas uudessa kohtaa (hop-step), jonka jälkeen sitten vielä vasen-oikea ja pallosta luopuminen. Luultavasti askeleet aiheutuvat isolta osin puolustajan jalan päälle astumisesta, mutta askeleet kuitenkin.

Kun ilmassa ottaa pallon haltuun, niin eka jalka maassa on zero.
Kun ilmassa ottaa pallon haltuun, niin eka jalka maassa on zero.
Hetkinen. Onko siis nykyään sallittua seuraava tilanne: lähden ajamaan kohti koria, ponnistan vasemmalla jalalla ja otan sitten ilmassa pallon kahteen käteen - tulen alas oikealla jalalla (zero), otan eurostepin toiseen suuntaan ja alas vasemmalla (yksi), otan eurostepin toiseen suuntaan ja alas oikealla jalalla (kaksi) ja vielä yhden askeleen, layupin tai vaikka kolmannen eurostepin.
En kyllä ole kenenkään nähnyt tekevän tuollaista liikettä kuin jossain minipojissa ja ymmärtääkseni se vihelletään askeleiksi.
Googletin muutaman FIBA-videon ja kyllä niissä minun mielestäni kaikissa tulkittiin tilanne niin että 0-step tulkittiin kun jalka oli maassa samalla hetkellä kun pallo otettiin kahteen käteen.
Minä ymmärsin että tuolla uudella 0-step säännöllä laillistettiin sellaiset NBA:sta tutut liikkeet kuin Hardenin step back kolmonen ja pivotliikkeissä hieman annettiin löysää dropstepissä. En koskaan ymmärtänyt että perinteiseen kasvot korille päin ajossa olisi annettu yksi lisäaskel.
Minulla ei ole minkäänlaista tuomarikoulutusta, joten voin kyllä olla väärässäkin, mutta ihmettelen miksei kukaan käytä tuota "mahdollisesti hyväksyttyä" kolmen eurostep askeleen layupia, sehän olisi valtava etu.

Hetkinen. Onko siis nykyään sallittua seuraava tilanne: lähden ajamaan kohti koria, ponnistan vasemmalla jalalla ja otan sitten ilmassa pallon kahteen käteen - tulen alas oikealla jalalla (zero), otan eurostepin toiseen suuntaan ja alas vasemmalla (yksi), otan eurostepin toiseen suuntaan ja alas oikealla jalalla (kaksi) ja vielä yhden askeleen, layupin tai vaikka kolmannen eurostepin.
En kyllä ole kenenkään nähnyt tekevän tuollaista liikettä kuin jossain minipojissa ja ymmärtääkseni se vihelletään askeleiksi.
Googletin muutaman FIBA-videon ja kyllä niissä minun mielestäni kaikissa tulkittiin tilanne niin että 0-step tulkittiin kun jalka oli maassa samalla hetkellä kun pallo otettiin kahteen käteen.

Et voi ottaa nolla-askeleen jälkeen kolmea askelta, eli tuossa kuvaamassasi tapauksessa tuon oikealla jalalla tapahtuvan toisen askeleen jälkeen tulee joko heittää tai syöttää ennen kuin palaat maahan. Mutta jos olet jatkuvassa liikkeessä ja ilmassa kun saat pallon, niin ensimmäinen askel tämän jälkeen on nolla-askel, kuten tuossa omassa esimerkissäsi kuvailit. Ja samalla jalalla ei nykyään saa ottaa kahta askelta peräkkäin (hop-step).

42

Kyllä. Jos toinen jalka on maassa, niin se on nolla. Sen jälkeen yksi, kaksi ja pallosta on luovuttava ennen kolmatta. Tuon kolmen eurostepin ja hop-stepin laittomuuden Kloppi jo selittikin.

Et voi ottaa nolla-askeleen jälkeen kolmea askelta, eli tuossa kuvaamassasi tapauksessa tuon oikealla jalalla tapahtuvan toisen askeleen jälkeen tulee joko heittää tai syöttää ennen kuin palaat maahan. Mutta jos olet jatkuvassa liikkeessä ja ilmassa kun saat pallon, niin ensimmäinen askel tämän jälkeen on nolla-askel, kuten tuossa omassa esimerkissäsi kuvailit. Ja samalla jalalla ei nykyään saa ottaa kahta askelta peräkkäin (hop-step).

Minä lasken tuossa askeleeksi tuon askeleen jolla tullaan alas 0-steppiin.Hiukan niinkuin miinusyhdestä nollaan, koska tuolla askeleella voi mennä metrin-pari johonkin suuntaan ja sitten ottaa vielä kaksi askelta.

Ehkä kuvailin tuon viimeisen askeleen väärin, sehän on se layupiin lähtö. Mutta kuitenkin: jos tulkinta on niin että ilmassa kahteen käteen otetun pallon kanssa alas tullessa on zero-step, se muuttaa omaa ajatteluani.
Ja todellakin: noissa vilkuilemissani FIBAn opetusvideoissa 0-step tulkittiin ainoastaan tilanteissa, joissa jalka oli jo maassa.
Jos 0-step tulkitaan pelaajan ottaessa pallon ilmassa käsiinsä kolmen suunnanmuutoksen eurostep olisi laillinen( 1. suunanmuutos / eurostep 0-stepillä, 2. suunanmuutos ensimmäisellä askeleella ja kolmas suunnanmuutos toisella askeleella). Eipä ole näkynyt.

Mutta kuten sanoin, en ole tuomari, en ole käynyt yhtään tuomarikoulutusta ja voin hyvinkin olla väärässä.

Kyllä. Jos toinen jalka on maassa, niin se on nolla. Sen jälkeen yksi, kaksi ja pallosta on luovuttava ennen kolmatta. Tuon kolmen eurostepin ja hop-stepin laittomuuden Kloppi jo selittikin.

Ymmärrän juuri noin että jos jalka on maassa, se on zero.

Ymmärrän myös tuon hopstepin laittomuuden.

Selitystä kolmen eurostepin laittomuudesta en ymmärrä (jos pallon voi ottaa ilmassa kahteen käteen ja laskeutuessa on 0-step). Tulkintasi mukaan voin lähteä siis laypiin vasemmalla ponnistaen pitkällä askeleella ja otan pallon haltuun ilmassa ja tulen alas oikealla jalalla (0-step), ponnistan siitä oikealla jalalla toiseen suuntaan eurostepillä ja tulen alas vasemmalla (1-step), ponnistan vasemmalla taas suuntaa muuttaen ja tulen alas oikealla (2-step) ja siitä lähden vielä oikealla ponnistaen layupiin, vaikkapa eurostepiä käyttäen.
Ja todellakin FIBAn koulutusvideoissa monta tulkintaa joissa 0-step lasketaan kun jalka on jo maassa pallon haltuunottohetkellä.
Toivottavasti joku Selkee tai vastaava selittää tämän meille kansantajuisesti.

Minä lasken tuossa askeleeksi tuon askeleen jolla tullaan alas 0-steppiin.Hiukan niinkuin miinusyhdestä nollaan, koska tuolla askeleella voi mennä metrin-pari johonkin suuntaan ja sitten ottaa vielä kaksi askelta.

Ehkä kuvailin tuon viimeisen askeleen väärin, sehän on se layupiin lähtö. Mutta kuitenkin: jos tulkinta on niin että ilmassa kahteen käteen otetun pallon kanssa alas tullessa on zero-step, se muuttaa omaa ajatteluani.
Ja todellakin: noissa vilkuilemissani FIBAn opetusvideoissa 0-step tulkittiin ainoastaan tilanteissa, joissa jalka oli jo maassa.
Jos 0-step tulkitaan pelaajan ottaessa pallon ilmassa käsiinsä kolmen suunnanmuutoksen eurostep olisi laillinen( 1. suunanmuutos / eurostep 0-stepillä, 2. suunanmuutos ensimmäisellä askeleella ja kolmas suunnanmuutos toisella askeleella). Eipä ole näkynyt.

Mutta kuten sanoin, en ole tuomari, en ole käynyt yhtään tuomarikoulutusta ja voin hyvinkin olla väärässä.

Siis tämä versio on laillinen. Mutta tämä aiempi versio...

... ainakin minä sain sen käsityksen että tässä siis vielä oikealla jalalla otetun kakkosaskeleen JÄLKEEN tulisi vielä yksi askel. Se ei käy, vaan tuolta oikealta jalalta ponnistamisen jälkeen et saa tulla alas ennen kuin olet luopunut pallosta.

Totta on että suurimmassa osassa esimerkkivideoita nolla-askel ja pallon haltuunotto tapahtuu samaan aikaan, mutta kyllä joissakin se otetaan myös "lennosta" haltuun. Ja kyllä näitä välillä peleissä näkee, ja joskus niistä jopa vihelletään virheellisesti askeleet. :D

... ainakin minä sain sen käsityksen että tässä siis vielä oikealla jalalla otetun kakkosaskeleen JÄLKEEN tulisi vielä yksi askel. Se ei käy, vaan tuolta oikealta jalalta ponnistamisen jälkeen et saa tulla alas ennen kuin olet luopunut pallosta.
Tarkoitin että tuo viimeinen, oikealla jalalla otettu askel on se lay-upiin lähtö, josta heitetään ennen alastuloa.
Edelleen ota sitä mieltä että tuolla tekniikalla voisi ottaa kolme eurostep-askelta: nollan lähtiessä sivulle, one-stepin lähtiessä toiseen suuntaan ja two stepin lähtiessä taas eri suuntaan ja päätyessä heittoon ennen alastuloa

Supermikrojen ensimmäisissä harjotuksissa on kaiketi opetettu set-up sillä tavalla että askeleisiin lähdetään samalla jalalla jolla layup viimeistellään, vasen-oikea-vasen -heitto.
Uuden tulkinnan mukaan pitäisi sitten kai opettaa että jos layupiin lähtee vasemmalla jalalla, setupin voisi tehdä vasen-oikea-vasen-oikea -heitto ?

Tietysti tulkintaa vaikeutta se ettei tuomarilla ole läheskään aina varmuutta tarkasta hetkestä, jolloin pelaaja ottaa pallon kahteen käteen.

42

Uuden tulkinnan mukaan pitäisi sitten kai opettaa että jos layupiin lähtee vasemmalla jalalla, setupin voisi tehdä vasen-oikea-vasen-oikea -heitto ?

En lähtisi tälle tielle. Jos minä tämän sun ajatuksen taas oikein ymmärrän, niin tuossa on aina askeleet. Oli se pallo sitten käsissä ennen kuin tuo eka vasen on lattiassa vai samaan aikaan. Sen jälkeen aina oikea-vasen on sallittua, mutta viimeinen oikea vie liikkeen rikkomuksen puolelle. Opettaa rytmin 0-1-2.

Sehän tässä muuttui, että aiemmin kun pallon otti käsiin vaikkapa vasen jalka lattiassa, se oli tukijalka ja sen jälkeen oli sallittua ottaa vain oikea ja vasen ei saanut tulla lattiaan ennen pallosta luopumista. Ja ihan vastaavasti jos ilmassa otti pallon käsiin, vasen-oikea sallittua.

PS. Alkaa mennä offtopicin puolelle täällä Nokian ketjussa, pitäiskö näitä siirtää jonnekin tuomarointiketjuun? Ei meillä tainnut olla puhdasta sääntöpohdinta-ketjua?

En lähtisi tälle tielle. Jos minä tämän sun ajatuksen taas oikein ymmärrän, niin tuossa on aina askeleet. Oli se pallo sitten käsissä ennen kuin tuo eka vasen on lattiassa vai samaan aikaan. Sen jälkeen aina oikea-vasen on sallittua, mutta viimeinen oikea vie liikkeen rikkomuksen puolelle. Opettaa rytmin 0-1-2.

Sehän tässä muuttui, että aiemmin kun pallon otti käsiin vaikkapa vasen jalka lattiassa, se oli tukijalka ja sen jälkeen oli sallittua ottaa vain oikea ja vasen ei saanut tulla lattiaan ennen pallosta luopumista. Ja ihan vastaavasti jos ilmassa otti pallon käsiin, vasen-oikea sallittua.

PS. Alkaa mennä offtopicin puolelle täällä Nokian ketjussa, pitäiskö näitä siirtää jonnekin tuomarointiketjuun? Ei meillä tainnut olla puhdasta sääntöpohdinta-ketjua?

Tämä voi mennä hieman jankkaamiseksi (ja todellakin väärän topikin alla) mutta sinun tulkintasi mukaan tuo ponnistus vasemmalla (pallo ilmassa käteen) - alas oikealla (sinun mukaasi zero step) - vasen - oikea -heitto olisi laillinen. Minä epäilen tuo laillisuutta kun kukaan ei tuota ole käyttänyt. Sen sijaan jatkuvasti nykyään näkee lähtöjä, joissa pallo otetaan käsiin jalan ollessa maassa, se lasketaan zero stepiksi. NBAssa näin on ollut jo pitkään, Lavine lienee yksi parhaista sen hyödyntäjistä nykyään.
Mutta toivottavasti hienosta Nokian joukkueesta tosiaan löytyy enemmän kirjoitettavaa.

Kouvoja vastaan ollaan näköjään puolivaloilla liikenteessä. Pyrintö taitaa nyt kiinnostaa vastustajana melko paljon, kommentaattori ei ole vielä hoksannut tätä..

Viimeksi muokattu:
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.