Vs: Detroit Pistons 2008-2009
Huutakaa Iversonista kilpaa ballhogia, ikuista häviäjää, sitä että teidän lempipelaaja tekee mun lempipelaajan korit tai muuta roskaa. Ihan sama.
Allen Iverson on aina minun sankarini, koska....
....vuosi taisi olla 1996. Kuuntelin gangstarappia niinkuin kaikki muutkin teinit ja koripallo oli lajeista kaikkein kovin. Slamia odotettin aina tiettyyn R-kioskiin kuin kesälomaa, teksti-tv:stä avattiin aina aamulla sivu 236 (ennenkuin se sivu menetettiin NHL:lle) ja viimeistään Helsingin Sanomien NYT-liitteen artikkelin jälkeen olin 100% Iverson-fani. Oli jotenkin täysin uskomatonta, että 180cm pitkä pelaaja pystyi pelaamaan NBA:n kirkkaimmalla tasolla, omaten täysin yli-inhimillisiä kykyjä kuin suoraan Marvelin sarjakuvista : gepardi-luokan nopeus ja vikkelyys, handle ja crossover kuin videopelistä, kyky tehdä pisteitä liukuhihnalla sekä tietenkin suuri taistelijan sydän kuin Leonidaksella. Iverson edusti uutta pelaajatyyppiä vanhassa liigassa. Samalla teininä itsekin edustin "uutta pelaajatyyppiä" tässä julmassa maailmassa. Iverson oli joutua poseen jengitappelusta, minä olin vaikeuksissa kun leirikoulussa rikoin seinän. Iversonin taisteli brutaalien ja murjovien senttereiden kanssa, minä taistelin ruotsin opettajan kanssa. Tottakai Iverson-paita päällä, enkä minäkään koskaan luovuttanut.
Tuolloin ei ollut torrentteja, youtubea tai sopcasteja. 33.6K modeemin vaikka kuinka laittoi huutamaan hoosiannaa niin liikuvaa koriskuvaa oli mahdoton löytää. Matseja nauhoiteltiin VHS-kaseteille, joita sitten kierrätettiin kaveriporukassa. Koitti vuoden 2001 playoffit. Iverson vetää aivan uskomattomat playoffit. Ja Iversonista tuli minulle kuolematon sankari. Muistan aina kuinka Charles Oakley tai Ervin Johnsson murjoitavat Iversonia, mutta aina Vastaus nousi ylös ja taisteli viimeiseen hetkeen tai heittoon. Muistan kuinka Vince Carter heitti kotiottelussa kahdeksan kolmosta putkeen Phillyä vastaan, mutta kuinka aina Iverson taistelijaluonteellaan ja periksiantamattomuudellaan onnistui kääntämään vaikeat ja kiviset playoff-sarjat Philadelphialle. Finaaleissa tuli turpaan Lännen sweepanneen Lakerseilta. Mutta Philadelphian playoff-run vuodelta 2001 on parasta mitä olen koripallon saralla ikinä seurannut. Aina tärkeintä ei ole lopputulos, vaan miten pelaa. Vuoden 2001 76ers tuli aina pelaamaan, joka ikinen ilta.
Iverson ei varmaan ikinä tule olemaan ensimmäisenä treeneissä, voi olla ettei hän ikinä voita mestaruutta mutta suuri pelaaja hän on. Kaikkien aikojen paras P4P koripallonpelaaja. Tuhansien ja tuhansien minun kaltaisten idioottien sankari.