Referenssiksi seuraaviin kommentteihin kuva tämän kauden rankingien kehityksestä:
Yleisesti ottaen kannattaa muistaa, ettei joukkueiden suoritusten rankkaaminen ole yksikäsitteistä puuhaa.
Esim. simppeli tapa rankata joukkueita olisi päivittää vaikkapa viimeisten viiden pelin rekordia pitkin kautta ja katsoa, mikä joukkue on menestynyt viime kierroksilla parhaiten. Tämän lähestymisen paska puoli on siinä, ettei voitettujen joukkueiden tasoa mitenkään huomioida, jolloin joukkueet, joilla on ollut helppo sarjaohjelma ovat hyviä ja muut huonoja.
hype sanoi:
Eli joukkueiden rankkaaminen on ollut vaan koko alku kauden perseestä ja esim. Seniorsin hypettämistä?
Nyt en kyllä ymmärrä, mitä tarkoitat.
Alkukaudesta tuo ranking oli vinksallaan, koska rankingin alkujärjestys oli generoitava jostakin ja päätin aloittaa homman edellisvuoden sarjasijoituksista, joiden voisi kuvitella edes jotenkin korreloivan joukkueiden tason kanssa. Olen koko kauden koettanut olla ylireagoimatta yksittäisiin otteluihin, koska liikaa pomppiva ranking ei asetu kuvaamaan mitään muuta kuin viimeisen pelin tuloksia. Käsittääkseni tilanne ei tällä tasolla ole niin raaka, että "joukkue on yhtä hyvä kuin viimeinen pelinsä", vaan joukkueiden tason määrittelyssä kukin huomioi aiemmat ja tuoreimmat saavutukset omalla tavallaan. Koska minä otin erittäin konservatiivisen lähestymistavan rankkaukseen, kesti jonkin aikaa ennen kuin ranking-taulukko ikään kuin "lämpesi" ja alkoi paremmin kuvata sarjan joukkueiden tasoa.
Tämä konservatiivinen lähestyminen osoittautui oikeaksi esim. kun Herrat voitti kauden alussa tukun pelejä ja täällä jopa vaadittiin joukkueen rankingin nostamista. Ja kyllähän sitä rankingia nosteltiin, mutta varovaisesti siten, että totuuden paljastuessa ja vastustajien tason noustessa viiden ottelun tappioputki ei heilauttanut Herrojen osaketta syöksyyn, vaan pikemminkin tasoitti sen lähelle nykyisyä tasoaan.
Seniors hypetykseen en myöskään myönnä syyllistyneeni. Alussa kyyti oli kylmää sarjatulokkaille, mutta ranking pomppasi heti, kun sykkiläiset saivat mahdollisuuden osoittaa olevansa tiettyjä M2D-jengejä parempia. Joukkue otti viiden vinstin putken, jolloin rankingia korjattiin ylöspäin. Sittemmin joukkue on ottanut käkättimeen ensin sarjan kovimmilta jengeiltä (ei suoraa rankingin laskua) ja sitten niiltä paskemmilta (rankingin laskua!).
Missä tuossa on sitä yletöntä hypettämistä?
Ainakaan mä en sitä edelläolevastä löydä tai sitten toinen meistä on ymmärtänyt sanan hype merkityksen jotenkin huonosti.
hype sanoi:
Itsekin toivoit, että rankingista syntyisi keskustelua ja sitä yritetään herättää!
No nyt sitten jutellaan, kun olet kerennyt julistamaan "joukkueiden rankkaamisen olevan perseestä". Oliko sulla muita kivoja jutteluita tarjolla?
Toivottavasti muut eivät ole olleet kanssasi samaa mieltä, sillä tällöin eteläisen alueen kakkosdivari onkin todella ikävä paikka elää (ja rankata).
Yleisemmin: jos olen koettanut motivoida ihmisiä keskustelemaan, tarkoituksena on ollut virittää keskustelua M2D:stä ja koripalloilusta, ei niinkään "ranking-teoriasta", jota joutuu kuulemaan duunissa päivät läpeensä.
hype sanoi:
Tosin toi kolmen sijan sääntö on huono jos mitataan joukkueiden senhetkistä suorituskykyä.
Tuo ei ole sääntö, vaan ohjenuora.
Tarkoitus on juurikin välttää jonkun aiemmin ehdottamat "Superit on ranking-kolmonen"-pelleilyt. Jos Superit pelaa ok, rankingia korjataan. Jos Superit pelaa lisää ok, rankingia korjataan lisää. Jos Superit pelaa vielä lisää ok, rankingia korjataan vielä lisää jne.
Jos joku joukkue on niin kova, että kuukaudessa tapahtuva siirtyminen sarjan hänniltä sarjan kärkeen on liian hidasta, ei joukkue pelaa M2D:ssä, vaan tosissaan.
hype sanoi:
Olet myös koko kauden, ennen tätä, kommentoinut sijoituksia esim. mahdollisuuksilla nousukarsintoihin, tai joutumisella suoraksi putoajaksi/karsijaksi alaspäin.
Totta. Karsinnoista puhuminen joukkueen tämänhetkiseen tasoon sidotun rankingin yhteydessä saattaa hämätä perheen tyhmimpiä, joten pahoitteluni siitä.
Yleensä kun rankingin yhteydessä on ollut puhetta karsinnoista, karsintojen mainitseminen on ollut sidoksissa käsiteltävän joukkueen tavoitteisiin. Tästä on mainittu, koska on ihan luonnollista, että nousuun satsaava joukkue satsaa myös pelisuorituksiin keskimääräistä M2D-jengiä enemmän. Tällöin joukkueen tavoittella on vaikutusta pelisuoritusten tasoon.
Toisaalta noilla veteen piirretyillä putoamis-/karsintarajoilla on vaikutusta myös joukkueiden suoritusten tasoon. Esimerkkinä tästä voisi toimia esimerkiksi LePy, jonka suoritukset ovat suorastaan räjähtäneet ylöspäin. Yhtenä syynä tähän saattaisi olla karsintaraja, joka kävi hieman käräyttämässä leppävaaralaisten perskarvoja ja säikäytti coach Kepsun toimenpiteisiin.
Noilla rajoilla voi olla myös käänteinen vaikutus joukkueiden suorituksiin. Esimerkiksi Petäjä näki karsintarajan karkaavan horisonttiin, minkä on pakko vaikuttaa joukkueen pelimotivaatioon huomisessa HyPo-pelissä, sillä tuon pelin voittaminen ei yksinään riitä viemään Petäjää karsintoihin. (Eikä siitä ole kyllä missään vaiheessa ollut mitään varmuutta, että Koukkupolvia tuollainen internetiin verrattava humpuuki ylipäätään olisi kiinnostanut alunperinkään...)
Yhteenvetona voitaisiin siis todeta, että joukkueiden pelisuoritusten taso ja sarjataulukko eivät tietenkään ole kaksi toisistaan riippumatonta oliota, vaan muutokset kummassa tahansa vaikuttavat toiseen. Tämä riippuvuus aiheuttaa myös sen, että laatimani ranking-taulukot jossain määrin noudattelevat sarjataulukon järjestystä.
(Ylimääräinen kommentti: Yhtäsuuruus "viimeaikaiset pelisuoritukset = sarjataulukko kauden lopussa" pätee jos vain jos viimeaikaisiksi pelisuorituksiksi asetetaan kauden aikana pelattavien otteluiden lopputulokset. Tätä rankingia ylläpitää koripalloliitto ja sen viimeisimmän ennusteen voi käydä tarkistamassa osoitteessa koris.net.)
hype sanoi:
Olin toki väärässä rankingin tarkoituksesta sinänsä, vaikka olen lukenut tuon edellä olleen viestin jo alkukaudesta, mutta käsitykseni rankingista oli muotoutunut kauden mittaa, luettuani palstaa.
Mun on vaikea uskoa, että yhdestäkään power ranking-taulukosta löytyisi suoranaista viittausta kauden lopulla vallitsevan sarjataulukon ennustamiseen. Jos näin on päässyt käymään, niin "mun oli".
(Ainakin Lassi U:n tulisi tietää, mitä tuo tarkoittaa.)