Vs: Fokopo nyt ja huomenna
"Fokopolla taas ei heitto ratkaisuhetkillä uponnut hyvistäkään paikoista"
Kuten sanoin muuttujia on paljon. Voisin olettaa, että itse et omaa hirveän vankkaa omakohtaista urheilutaustaa tai sitten analyyttinen ajattelukyky ei ole vahvuuksiasi.
Urheiljoilla kun nyt vain sattuu olemaan ns. hyviä ja huonoja päiviä, niihin ovat minua viisaammat tutkijat pyrkineet löytämään selittäviä tekijöitä jo vuosikymmeniä. Otteluun valmistatuminen (harjoittelu, lepo, ruokailu etc.), henkinen tila (mm.itseluottamus),fyysinen tila, terveystilanne, pelin aiemmat tapahtumat,vastustaja ja heidän taktiikka, tuomarit, yleisö, omat odotukset..ja lukuisat muut "mitättömiltä" tuntuvat muuttujat vaikuttavat tähän kokonaisuuteen. Niin viisasta tutkijaa ei vaan ole vielä löytänyt, että niillä neuvoilla urheilijan voisi illasta toiseen virittää huippukuntoon ja siksi välillä onkin lähes selittämätöntä miksi esim. ammattlaiselta voi mennä vaikka lay up ohi! Mutta kun vaan voi. Puhumattakaan pelitilanteen sisällä tulevasta ns. vapaasta heittopaikasta, kun kerran vapaaheitotkaan eivät tiettävästi ole kenelläkään pelaajalla uponneet 100% tarkkuudella. Ja tämä onkin urheilun suola, eli tulos ei ole 100% ennustettavissa. Siksi pidänkin erityisen kovana joukkueita jotka perussarjassa pystyvät pitkiin voittoputkiin, kuten Fokopo tänä vuonna, sillä kaikki joukkueet haluavat aina sarjajohtajan päänahan ja illasta toiseen syttyminen ja hyvän pelitason esille kaivaminen vaatii hyvää ja perusteellista valmentatumista ja sitoutumista joukkueelta. Itse en urheiluvedonlyöntiä harrasta, mutta pidän erittäin todennäköisenä, että Fokopo hoitelee kunnialla nämä molemmat jäljellä olevat ottelut..jos näin ei käy, niin silloin ei vaan hermo pidä, koska niin selkeästi parempi materiaali heillä on suhteessa tuleviin vastustajiin. Mahdollisen tappion tullessa selitykset eivät kelpaa, koska jos nyt ei olla tosissaan tms. niin ei sitten koskaan. Koris on kuitenkin niin paljon asennepeli. Kun molemmat yrittävät 100% niin silloin taitavampi joukkue voittaa ja Hongalla ja HNMKY:llä ei ole enää edes panosta peleissä, joten Forssalle onnea sarjanoususta.