Ilman Hedbergiä ja kumppaneita ei olisi pääsarjakorista Helsingissä lainkaan hei
No mitä sitten?
Ei se Helsinki mikään autuaaksi tekevä paikkakunta ole. Koripallossakaan.
On se meille stadilaisille se ihan kaikkein tärkein paikkakunta - ja sen esiintyminen Korisliigassa on meille stadilaisille koriksen ystäville iso asia. Ei tarvitse JOEN SUU:ta heilauttaa pelataanko stadissa pääsarjakorista, mutta osoittaa yksinkertaisesti ajattelukyvyn ja käytöstapojen puutetta huudella yleisesti, ettei asialla ole mitään väliä jos sillä ei ole väliä itselle. Ei mekään huudella täällä, ettei Joensuussa tarvitsis pelata korista jos se ei satu meitä niin erityisesti juuri kiinnostamaan.
ToPo vetäisi pääsarjatasolla yhtä paljon tai jopa enemmän väkeä kisamuseoon kuin nykyiset lokit.
Eiköhän tuo ole nyt puhdasta ilmaan huutelua. Aika vaikeata tuosta on esittää mitään arviota mihinkään suuntaan. Sen verran voi sanoa, että paikallismatseissa (HBA, HNMKY) ToPo saa suunnilleen sen 300 katsojaa matsiin, mutta esim. äskettäin Tarmoa vastaan kokonaiset 122 katsojaa. Lokeilla katsojamäärät näyttää pyörivän tuolla 900-1200 välillä.
Sen sijaan ihan empiirisenä havaintona voi sanoa, että kun ToPon matseissa katsojien ikäkeskiarvo näyttäisi olevan ennemmin siellä eläkeiän kynnyksellä, niin Lokkien matseissa näkee paljon sekä perheitä että nuoria. Enemmänkin soisi toki näkevänsä, mutta ainakin yleisörakenne on Lokeilla merkittävästi terveemmällä pohjalla.
ToPolla olisi myös mahdollisuus seisoa taloudellisesti omilla jaloilla ja pelata sen mukaisista sarjasijoituksista eikä elää pelkästään omistajien taskusta tavoitellen ostettua menestystä kuten lokit.
Käsittääkseni Seagulls nimenomaan seisoo taloudellisesti omilla jaloillaan - toisin kuin kenties jotkin muut seurat. Eikö siis pitäisi toivoa, ihan kotimaisen koriksen nimissä, että tällaisia kullvikeja olisi enemmän, ei että niitä olisi vähemmän?
Ja miksi siis on parempi, että raha joukkueelle tulee joltakin isolta kauppaketjulta tai energiayhtiöltä, kuin että se tulee lajia rakastavan ja sille omistautuvan mesenaatin tililtä?
En myöskään ole oikein koskaan ymmärtänyt, mikä tuo omituinen olkiukko "ostettu menestys" tai "muoviseura" oikein on. Se aika kun "oman kylän pojat" (tai oman kaupunginosan, jos puhutaan isommista kaupungeista) pelasi naapurikylän (viereisen kaupunginosan) poikia vastaan kuin Jukolan ja Toukolan veljet ikään mitellen kulmakunnan kuninkuudesta on nyt vaan ohi, förbi. Eiköhän jokainen Korisliigaseura ole tänä päivänä enemmän tai vähemmän ostoseura.
(Oliko vielä niin, että suurena erikoisuutena ja ihmeenä Pyrinnön kotimaiset on kaikki omia junioreita? Jos on, niin Pyrintö pelaa ainoastaan noin 60% peliajasta "ostopelaajilla"
)
Ylipäänsä en ymmärrä tätä joidenkin piirien Seagulls-nokittelua (pun intended) jota ryyditetään jonkinlaisella ToPo-kaiholla. Eiköhän ToPo aiheuttanut romahduksensa ihan itse ja luopunut sarjapaikastaankin ihan omaehtoisesti - ja Seagulls nousi ihan itse divarista Korisliigaan (ei esim. saanut mitään rahalla ostettavaa erityislahjapaikkaa sinne suoraan). Kaikesta päätellen Seagullsissa myös osataan pyörittää korisseuraa huomattavasti paremmin kuin ToPossa. Ainakin toistaiseksi näyttäisi siltä. Siksi on hyvä, että stadin pääsarjakoris on Lokkien käsissä.
Ja näin ajattelen siis minä joka olen itse ollut ToPon kannattaja pienestä pitäen.