Vs: Huima 2007-2008
Jäärän paluu, osa III
MARKKU RANTA: Äänekosken Huima turvautui jälleen kerran ikoniinsa, joka on 40 vuoden aikana valmentanut Huiman miesten koripallojoukkuetta 30 kautta. Markku Ranta malttoi olla sivussa valmentajahommista kolme vuotta.
ÄÄNEKOSKI
Ari Mäntylä
Tuhansia faneja, mutta myös vihamiehiä vuodesta 1968 alkaneella valmentajaurallaan kerännyt Markku Ranta, 62, vietti nelisen vuotta leppoisia eläkepäivä Äänekoskella ja vähän muuallakin. Hän nautti elämästä ja matkusteli. Viime matkallaan Ranta kiersi Intiaa ja kyllä, hän kävi uimassa Ganges-joessa.
Miksi ihmeessä Ranta suostui vaihtamaan mukavat eläkeläisen päivät stressaavaan ja parjattuun koripallovalmentajan pestiin?
– Mulle ilmoitettiin, että Huimalla ei ole valmentajaa. Ja kun sain nimiluettelon junnuista, huomasin, että siinä on potentiaalia, Ranta kertoo.
Intohimoinen koripallomies ei uskonut palaavansa Huiman valmentajaksi edes siinä vaiheessa, kun Huiman markkinointijohtaja Jarmo Väisänen ehdotti tapaamista, koska tarvitsi ”tietoja”.
– En ollut missään vaiheessa edes ajatellut palaavani valmentajaksi. Keskustelin kotona asiasta ja soitin pojalle ja kysyin, että mitä mieltä hän on. Pena sanoi, että älä vaan velvollisuuden tunnosta lähde, Ranta selvittää.
Kolmannen kerran takaisin valmentajaksi
Äänekoskelaiset lukijat voivat hypätä suoraan seuraavaan väliotsikkoon, koska tämä on teille tuttua asiaa. Mutta muistin kertaukseksi muille kerrottakoon, että Äänekoskella vuonna 1945 syntynyt Ranta aloitti valmentamisen kesäpestillä vuonna 1968 ja päävastuun Huiman valmentamisesta hän otti 25-vuotiaana vuonna 1970. Ensimmäisen kerran Rannalla tuli valmentamisesta mitta täyteen vuonna 1985.
– Silloin olin ihan kypsä. En käynyt kahteen vuoteen edes katsomassa pelejä.
Mutta jo 1990-luvun alussa Ranta oli palannut vaihtopenkin päähän.
– Vuonna 1992 seuralla oli velkaa kahden vuosibudjetin verran. Nyt ei ole mitään hätää. Ja meillä on pelaajia, joskaan ei mitat täyttäviä, mutta mukaan tulee vielä kaksi jenkkiä. Sen se vaatii, että ei jouduta pelaamaan II divisioonassa.
Huiman tähtihetket osuivat kausille 1998–2000. Huima selviytyi Suomen cupissa ja SM-sarjassa neljänneksi, pelasi suomalais-ruotsalaista liigaa sekä voitti Korac-cupin karsinnassa saksalaisen huippujoukkueen Ulmin.
– Kukaan ei uskonut, että me pystyisimme voittamaan Ulmin. Korac-cupiin osallistuminen oli pelaajien kannalta hyvä, mutta toiminnan kannalta huono juttu. Taustajoukot joutuivat vääntämään kesken kauden 300 000 – 400 000 markkaa (50 000 – 65 000 euroa) lisää rahaa.
Korac-cupissa Huima pelasi mm. italialaista Luganoa vastaan.
– Se on yksi pointti mikä on kantanut tähän päivään asti ja miksi mä innostuin tästä. Elämäni hienoimpia hetkiä oli, kun pelattiin Luganoa vastaan ja kaikki 1981-syntyneet pelaajat tekivät pisteitä. Oikein tuli tippa silmään, kun katsoin sitä ottelua jälkilähetyksenä hotellihuoneessa. Se oli mahtava tunne ja se vaikutti tähänkin päätökseen palata valmentajaksi, Ranta muistelee.
Mutta kesästä 2000 alkoi Huiman alamäki. Ranta luovutti valmentajan postin Hannu Koivuselle, mutta palasi takaisin joulukuussa 2000. Putoamiskarsintaan Huima joutui ensimmäisen kerran keväällä 2002 ja yhdeksän kauden putki SM-sarjassa katkesi keväällä 2005. Huiman valmentajana oli tuolloin Terence Stansbury, jolle Ranta oli tehnyt tilaa syksyllä 2004.
– Olin todella pettynyt, että valmentaja hommattiin ulkopuolelta. Äänekosken ja Säynätsalon menestyksen ehto on ollut se, että ne ovat olleet sisäänpäin lämpeäviä kuppikuntia. Henki on ollut se, että meitä vastaan on kaikki ja me ollaan pieniä. Se kantaa.
– Vaikka pelaajat olisivat yhtenä vuonna kaikki ulkomaalaisia niin taustasakki on pidettävä Äänekoskella.
Huima palaa juurilleen
Huima on tahkonnut kaksi kautta I divisioonan keskikastissa. Kun nousua korisliigaan ei ole näköpiirissä ensi keväänäkään, päätti seurajohto ottaa lusikan kauniiseen käteensä ja alkaa lapioida perushiutaleista tehtyä seurapuuroa.
– Huiman ongelmana oli, että joukkuepohja oli liian kauan sama. Joukkueeseen ei noussut uusia pelaajia. Joukkueen on pakko saada uusia pelaajia kasvamaan vastuullisiin tehtäviin, Ranta huomauttaa.
Huiman ensi kauden joukkueessa on paljon A-junioreita ja harjoitusringissä on mukana seitsemän 1991 syntynyttä pelaajaa.
– Olen luvannut, että joukkueeseen tulee junnukiintiö. Nyt on tehty selkeä linjaus, että todella lähdetään tekemään pelaajia, Ranta korostaa.
Miten pitkään projektiin Ranta on tällä kertaa varautunut?
– En mä mitään 13 vuoden jaksoa lupaa. Ollaan sovittu, että olen nyt mukana. Mulla on hyvä kakkoskoutsi, joka käy huippuvalmentajakoulutusta. Hänestä tulee ensimmäinen koulutettu valmentaja Äänekoskelle, Ranta viittaa Petteri Karvoseen.