- Viestejä
- 324
Vs: Jani Sievisen tarina - kuinka tullaan huippu-urheilijaksi
Eikös tuo ainakin koriksen osalta ole aikalailla poistettu. Tietääkseni C-Junnuissa taitaa alkaa tuo peliaika, suorituksen mukaan tyyli. Ainakin omien kokemuksien mukaan. Ja itse pidän sitä ihan järkevänä. Ei missään ala-asteen tokaluokkalaisissa ole mitään ideaa peluuttaa sen perusteellaa kuka sattuu sen lay-upin saamaan sisään jne. ja lannsitaa lopun porukan intoa siinä samalla, kun tuolla on paljon noita että halutessaan voisi peluuttaa tyyliä:yhdelle pallo ja se juoksee lay-uppeja. Tuossa iässä erotkaan ei niin suuria vielä ole, olen jopa sellaisen ihmeen valmentaessa nähnyt, kun yksi ala-asteen tokalla oleva opetteli pallonkäsittelyn surkeasta-erinomaiseksi reilussa kuukaudessa. Kotona kuulemma harjotteli ja joka kerta kun tuli reeneihin oli oppinut kokonaan uusia juttuja jne. (Treenejä oli 2 viikossa...).
Itsesanoisin yleisesti suomen ongelmista, että
1. Harjoitusolosuhteet(jotka siis johtuvat yleisesti varmaan ilmapiiristäkin). Halleja liian vähän ja ei niihin koulun liikkasaleihinkaan päästetä tuosta vaan. Tämä toki kiinni monesta jutusta, mutta kyllä sen niin pitäs mennä että jos joku kysyy voisko sinne päästä ennen/jälkeen koulun, niin itsestään selvyyshän se pitäs olla. Toisaalta yleensä koulun jälkeen on kyllä aika paljon seurojen vuoroja. Tähän parannuksina varmaan ainakin 1.2 Tarjottaisiin mahdollisuus nuorille harrastaa/treenata ittekseen mitä lajeja ikinä tahtovatkaan ennen koulua. Eli yleinen vuoro kaikille koululaisille esim. klo 7-8.45 jonne voisi mennä korista, salibändyä, lentopalloa jne. vapaasti harjoittelemaan kuhan jättää muillekkin tilaa. 1.3 myöhäisiä iltavuoroja, jostain valvoja?
Tähän myös pakollinen lisäys, että ulkokoriskenttiä voisi olla huomattavasti enemmän, sekä paremmin toteutettuina. Ei mitään hifistelyä vaan ihan perusjuttuja. Itse olen nähnyt aivan liikaa 1.4 2 metrin korkuisia koreja, 1.5 kenttien alustana hiekkaa, nurmikkoa, jne. Molemmat suht koht pelkkää tuhlausta. Toki noita matalia koreja voisi muutamia olla, mutta en näe kovinkaan tärkeänä jos esim. 20km säteellä ei ole kuin pelkkiä noita 2m korkuisia koreja. Ja hiekka, nurmikko tms. kentistä ei voi todeta muuta kuin typerää rahan tuhlausta.
2. Liikunnanopettaja, tällä valtava vaikutus mm. juurikin tuohon pääseekö saliin jne. Myös tuo aamuvuoro juttu vois toimia esim. niin että jos koulu olisi valmis maksamaan liikunnanopettajalle pari tuntia extraa niin tulisi aikasemmin töihin valvomaan tota vuoroa? Yleisestikkin liikunnanopettaja vaikuttaa aika paljon ala-aste jne. ikäisten motivaatioon ja asenteisiin liikuntaa kohtaan.
3. Valmentaja. Hyvä valmentaja on kulla arvoinen, innostajana, opettajana jne. Kyseinen henkilö voi vaikuttaa olosuhteisiin ja ennenkaikkea siihen miten paljon hyötyä siitä käytetystä ajasta on. Tässä toivoisi monesti parempaa jo nuoremmillakin, kun pyritään liian usein pelaamaan pelkän joukkueen eteen ja unohdetaan että se koostuu yksilöistä.
4. Tietenkin vanhemmat jo aiemmit todetuista syistä. Itse en kuitenkaan näe vanhempien tehtävänä toimia jonkin näköisenä kakkos valmentajana, vaan yksinkertaisesti esitellä erilaisia urheilulajeja jne. ja kysyä lapselta mikä kiinnostaa. Harva lapsi oikeasti ei omaa mitään kiinnostuksen kohdetta. Parasta tulosta yleensä tulee kun antaa vaan pikkusten tehdä omaa juttuaan, on se sitten joku urheilulaji tai jotain muuta. Lapsen oma motivaatio kuitenkin ratkaisee todella paljon.
Loppujenlopuksihan tarvitaan vain(omasta mielestä tärkeysjärjestyksessä)1 pelaajan oma motivaatio, 2 puitteet ja 3 opastus.
rööriroope sanoi:Ja sitten, kun Suomen seuraava superjunnu nousee 16-vuotiaana olympiamitaleille, alkavat sosiaalitantat piirittää urheilijan isää, joka selvästikin pakottaa nuoren urheilemaan. Otetaan esimerkkinä Rūta Meilutytė tai Ye Shiwen. Onko heidän mahdollista nousta Suomessa maailman huipulle, ellei kotona ole samanlainen kuri kuin Andre Agassilla? Taustallahan on pakko olla tyranni-isä, joka huutaa suu vaahdossa pelikentällä...
Mikäli pääsisin Talermon pallille, kuohitsisin koko Nuori Suomi-aatteen pois maamme urheilusektorilta. Evoluutiokin on osoittanut, ettei tasapäistävä Kaikki pelaa-periaate vain toimi, kun puhutaan urheilusta; liikunta on asia erikseen. Parhaat jäävät jäljelle.
Eikös tuo ainakin koriksen osalta ole aikalailla poistettu. Tietääkseni C-Junnuissa taitaa alkaa tuo peliaika, suorituksen mukaan tyyli. Ainakin omien kokemuksien mukaan. Ja itse pidän sitä ihan järkevänä. Ei missään ala-asteen tokaluokkalaisissa ole mitään ideaa peluuttaa sen perusteellaa kuka sattuu sen lay-upin saamaan sisään jne. ja lannsitaa lopun porukan intoa siinä samalla, kun tuolla on paljon noita että halutessaan voisi peluuttaa tyyliä:yhdelle pallo ja se juoksee lay-uppeja. Tuossa iässä erotkaan ei niin suuria vielä ole, olen jopa sellaisen ihmeen valmentaessa nähnyt, kun yksi ala-asteen tokalla oleva opetteli pallonkäsittelyn surkeasta-erinomaiseksi reilussa kuukaudessa. Kotona kuulemma harjotteli ja joka kerta kun tuli reeneihin oli oppinut kokonaan uusia juttuja jne. (Treenejä oli 2 viikossa...).
Itsesanoisin yleisesti suomen ongelmista, että
1. Harjoitusolosuhteet(jotka siis johtuvat yleisesti varmaan ilmapiiristäkin). Halleja liian vähän ja ei niihin koulun liikkasaleihinkaan päästetä tuosta vaan. Tämä toki kiinni monesta jutusta, mutta kyllä sen niin pitäs mennä että jos joku kysyy voisko sinne päästä ennen/jälkeen koulun, niin itsestään selvyyshän se pitäs olla. Toisaalta yleensä koulun jälkeen on kyllä aika paljon seurojen vuoroja. Tähän parannuksina varmaan ainakin 1.2 Tarjottaisiin mahdollisuus nuorille harrastaa/treenata ittekseen mitä lajeja ikinä tahtovatkaan ennen koulua. Eli yleinen vuoro kaikille koululaisille esim. klo 7-8.45 jonne voisi mennä korista, salibändyä, lentopalloa jne. vapaasti harjoittelemaan kuhan jättää muillekkin tilaa. 1.3 myöhäisiä iltavuoroja, jostain valvoja?
Tähän myös pakollinen lisäys, että ulkokoriskenttiä voisi olla huomattavasti enemmän, sekä paremmin toteutettuina. Ei mitään hifistelyä vaan ihan perusjuttuja. Itse olen nähnyt aivan liikaa 1.4 2 metrin korkuisia koreja, 1.5 kenttien alustana hiekkaa, nurmikkoa, jne. Molemmat suht koht pelkkää tuhlausta. Toki noita matalia koreja voisi muutamia olla, mutta en näe kovinkaan tärkeänä jos esim. 20km säteellä ei ole kuin pelkkiä noita 2m korkuisia koreja. Ja hiekka, nurmikko tms. kentistä ei voi todeta muuta kuin typerää rahan tuhlausta.
2. Liikunnanopettaja, tällä valtava vaikutus mm. juurikin tuohon pääseekö saliin jne. Myös tuo aamuvuoro juttu vois toimia esim. niin että jos koulu olisi valmis maksamaan liikunnanopettajalle pari tuntia extraa niin tulisi aikasemmin töihin valvomaan tota vuoroa? Yleisestikkin liikunnanopettaja vaikuttaa aika paljon ala-aste jne. ikäisten motivaatioon ja asenteisiin liikuntaa kohtaan.
3. Valmentaja. Hyvä valmentaja on kulla arvoinen, innostajana, opettajana jne. Kyseinen henkilö voi vaikuttaa olosuhteisiin ja ennenkaikkea siihen miten paljon hyötyä siitä käytetystä ajasta on. Tässä toivoisi monesti parempaa jo nuoremmillakin, kun pyritään liian usein pelaamaan pelkän joukkueen eteen ja unohdetaan että se koostuu yksilöistä.
4. Tietenkin vanhemmat jo aiemmit todetuista syistä. Itse en kuitenkaan näe vanhempien tehtävänä toimia jonkin näköisenä kakkos valmentajana, vaan yksinkertaisesti esitellä erilaisia urheilulajeja jne. ja kysyä lapselta mikä kiinnostaa. Harva lapsi oikeasti ei omaa mitään kiinnostuksen kohdetta. Parasta tulosta yleensä tulee kun antaa vaan pikkusten tehdä omaa juttuaan, on se sitten joku urheilulaji tai jotain muuta. Lapsen oma motivaatio kuitenkin ratkaisee todella paljon.
Loppujenlopuksihan tarvitaan vain(omasta mielestä tärkeysjärjestyksessä)1 pelaajan oma motivaatio, 2 puitteet ja 3 opastus.