Vs: Joensuun Kataja 2011-12
Karjalaisessa juttu Kataja yleisökadosta... Keskiarvo tällä kaudella n. 930, kun se viime kaudella oli sata katsojaa enemmän. Parhaasta kaudesta (05-06) on keskiarvo pudonnut rajummin, kun silloin otteluissa kävi melkein 1300 katsojaa keskimäärin.
Mietittiin konsteja tilanteen korjaamiseksi. Lippujen hinnanalennus olisi kuulemma pyyhkeen heittämistä kehiin. Alakouluja kuulemma kutsutaan vierailulle ja kevääksi ollaan mietitty huokeampaa opiskelijakausikorttia (toivottavasti pääsevät silti mille tahansa paikalle eikä minnekään piippuhyllylle), tätä ideaa itse olen ajanut jo vuosia.
Ja ToPo-peliin pääsee Veikkaus-kortilla kaksi yhden hinnalla. => tämän tyylisiä juttuja pitäisi ottaa huomioon esim. Isänpäivänä. Ei ollut MITÄÄN spesiaalia! Ei edes pullakahveja. Jossain hornantuutissa Kontiolahdella oli sählymatsissa sali täynnä väkeä samana päivänä, kun 100 ekaa isää pääsi ilmaiseksi...jne.
Kuten Puke Wallden sanoi... Joukkueen pitää näkyä turuilla ja toreille. Pelaajien täytyy vierailla kouluissa, tempauksia järjestää urheiluliikkeisiin ja kauppakeskuksiin (kuka lähtee jonnekin hornantuuttiin Laakkoselle?). Perhana, pelaajat, etenkin jenkit ja muutama kotimainen, ovat ammattilaisia ja pelkkä pelaaminen ei kuulu pelkästään toimenkuvaan. Myös tällainen kentän ulkopuolinen seuran jelppaaminen kuuluu kuvaan.
Radiomainosspotteja täytyy lisätä (jos sellaisia yleensäkään on). Kaupungilla tulee näkyä muitakin kuin ne 2-3 pientä ottelumainosta. Isoja lakanamainoksia joka puolelle pelaajakuvineen Kataja-teksti ja eri paikoissa vaihteleva pelaajakuva saisi olla juuri kuten Katajan kausijulkaisun kanssa (Selkeä teksti ja Kanervo pallon kanssa tuiman ja keskittyneen näköisenä). Vaikkakin muiden palloilujoukkueiden kanssa on yhteistyötä ja heidän kanssaan halutaan olla väleissä, niin onhan tämä lopulta perskules taistelua katsojista eikä mitään hyvävelitoimintaa! Joukkue pitää näkyä joka paikassa niin fyysisesti kuin graafisesti. Ei voi toivoa, että tienvarsimainokset pystyttämällä, pienet lehtimainokset painamalla ja peukaloa pyörittäen hyssyttelemällä saadaan täysi tupa. Katajan budjetti on paisunut sellaiseksi, että siitä pitäisi irrota enemmän mainontaan ja markkinointiin. Ja sama koskee otteluTAPAHTUMAA (tanssitytöt, jne.). Ei se voivottelemalla parane.
Mutta kun kahteen peliin ei ole saanu A-katsomoon edes oikeaa katsomonosaa paikalleen ja näin ollen paikkanumeroinnit ovat päin p-tä... Ei siis voi liikoja odottaa muustakaan...
Anteeksi kaikille avautumiseni, mutta jo vuosia Katajan edustusjoukkue tuotteena on ollut (tasaisen) erinomainen ja olen siitä helkutin ylpeä. Mutta tosiaan siihen kuuluu paljon oheisjuttuja, jotta saadaan yleisöä Areenalle. Kuten selostaja Tomi Tiilikainen sanoi, niin oli turhaa odottaa, että maajoukkueen menestys EM-kisoissa jotenkin automaattisesti nostaa katsojakeskiarvoa. Jotenkin tuntuu, että tätä edellä mainittuakin on odotettu täällä liikaa.
PS. Onneksi Veikkaus-korttialennusta ei enää tällä kaudella piilotella kuten viime kaudella.