Olen itse seurannut läheltä poikapuolen juniorikoripalloa jo aika kauan, välillä vähän eri rooleissa. Selvä muutos mikä on tapahtunut viimeisen ~5 vuoden aikana, tai se on vähintäänkin alkanut näkymään tänä aikana, on individualismin kasvu. Se ei valitettavasti tarkoita pelaajien lisätunteja pelaamassa omalla ajalla, vaan se tarkoittaa sitä, että pelaajat eivät osallistu joukkueen fysiikkaharjoituksiin oman punttiohjelmansa vuoksi, joukkueen aamuharjoituksiin oman henkilökohtaisen taitoharjoittelunsa vuoksi sekä sitä, että joukkueita vaihdetaan sen perusteella, mitä pelaaja voi henkilökohtaisesti saada vaihtamalla. Koripallo ei ole yhteiskunnasta irrallinen osa, tämä sama ilmiö mielestäni näkyy myös kouluissa, työelämässä jne. Tämä on mielestäni selvä ongelma huippukoripallon kannalta ja se tulee näkymään, ja osittain näkyykin, nuorisomaajoukkueiden menestyksessä. Varmaan voisi sanoa että nuoriso on muuttunut ja siihen tulee sopeutua, mutta ongelma on se, ettei todellisuus ja koripallo lajina sopeudu tällaisia nuoria varten.
Huippukoripallo ei kuitenkaan ole edes se tärkein osa koripalloa Suomessa, paitsi ehkä Koripalloliiton mielestä. Eniten olen huolissani siitä, miten vaikea lajia on nyt harrastaa maakunnissa, miten kallista laji on myös kaupungeissa ja miten lajilla ylipäätään menee. Vilkaisu vaikka U19-ikäisten aluesarjoihin kertoo, miten laji voi edes eteläisellä alueella. Varmuus vaatisi vähän hankalampaa tilastonikkarointia, mutta ainakin oma tuntuma on se, että pian voi olla käsillä useassa seurassa tilanne, jossa seuran aikuisharrastajien määrä ohittaa U15-U19 junioreiden määrän. Tämä on toki osaltaan hienoa, mutta oikeasti aika masentavaa. Lisenssimääränkin odotetaan putoavan reilusti alle 20 000 kappaleen jo 2030-luvulla. Pienenevien ikäluokkien kanssa kamppailevat kaikki lajit, mutta muilla lajeilla ei ole pienelle lapselle rajoitteena korkealla sijaitsevaa koria ja lapsi saadaan lajin pariin aiemmin.
Fiksujen ihmisten fiksun pelin maineesta ollaan jo päästy enkä tiedä, mitä koripallo Suomessa juuri nyt on tai haluaa olla.