Kyllä nyt kohtuullisessa mitassa on kirjoitettu ihan tärkeästä asiasta. Ne joita asian ei juurikaan pitäisi koskea, koska tuskin edes maksavat pääsylippua Korisliiga matsiin ovat näköjään sitä mieltä, että osittain on HD ollut oikeassa.
Perustelematta myöskään kantaani, kuten eivät muutkaan ole siten tehneet, olen sitä mieltä, että HD on pääsääntöisesti täysin väärässä. Vaikka hyväksyn mielipiteen vaihdon, varsinkin silloin kun se perustetaan kestävien argumenttien täydentämiseen tai tilanteen muutoksesta johtuviin tekijöihin, niin ei siitä pitkää-kään aikaa ole,kun HD yhdessä Möttölän kanssa oli sitä mieltä, että vain pelaamalla se tekijä syntyy. Nyt ei vain kukaan ole kertonut sitä mistä HD on vetänyt johtopäätöksen, ettei asia näin olisikaan ja ettei Liigassa harjoitella.
Toisaalta en ymmärrä sitäkään kantaa, että Liiga olisi maajoukkuetoimintaa ilmaiseksi tukeva organisaatio ja sen tehtävä on toimia pelaajia ilman korvausta kouluttavana organisaationa maajoukkueen tarpeisiin. Tällaista velvoitetta ei Liigaseurojen talous kestä.
Niin pitkään kun pelaajien kehittämisestä ei makseta tekijöille kunnon korvausta, on turha ainakaan Liigaseurojen sitä työtä tehdä. Usko ja toivo siihen, että se itse koulutettu pelaaja olisi ilmainen tai halvempi kuin muiden kouluttama on toiveunta.
Eli ensisijaisesti on ratkaistava mikä on korisliigan tarkoitus ja tehtävä. Jos se on olla toimia ammattilaisliigana, niin sen tavoitteet lähestyvät tai ovatkin abt samaa luokkaa mitä ULEBIIN kuuluvissa seuroissa ylipäätään on. Jos taas tavoitteena Liigalla on toimia Liiton omistaman ja järjestämän maaottelutoiminnan osittainenkaan tukeminen, sitä seurat eivät kykene kustantamaan ja eivät muutenkaan siihen ole halukkaita.
Jos Liitolla ja siihen kuuluvilla kasvattaja tahoilla, on halut ja kyky tuottaa nykyisillä ehdoilla pelaajia, niin minulle se on ok. Toimikoon sitten tällaisena kouluttajana. Sen jälkeen on vain kaksi asiaa enää auki, kuka maksaa koulutuksen ja mistä varat maaottelutoimintaan?
Siitä kuitenkin olen varma ja itsekkin asiaan tutustunut, että Liigassa harjoitellaan ja koulutetaan pelaajia erittäin paljon ja tehokkaasti pelaamaan korista niin, että maksavat sponsorit ja katsojat ovat tuotteeseen tyytyväisiä. En vain tunne urheilubusinesta niin paljon, että miten saisi samat tukitahot ja katselijat maksamaan koulutuksen katsomisesta. Vaikka kai se sali eilen täynnä oli;-)