Vs: Ke 8.12 Tarmo-Kouvolan Kouvot 18.30 @ Kokonhalli Porvoo
Ensinnäkin,
minulla ei ole aikaa istua tietokoneen äärellä jatkuvasti lukemassa tai kirjoittamassa koripalloFANIEN keskustelupalstalle,olen työssäkäyvä aikuinen ja siksi en voinut heti vastata pyyntöönne kertoa siitä, missä asioissa Conerly on mielestäni hyvä. Seison silti tukevasti sanojeni takana, ja vain ja ainoastaan siitä johtuen voin kirjoittaa syyt siihen, miksi olen "Conerlylaisuuteni" valinnut (Kiitos hienosta termistä!).
Ensinnäkin tehdään selväksi se, että vaikka mielestäni pelaaja on hyvä, ei se tarkoita ettenkö näkisi myös heikkouksia
JOKAISEN pelaajan pelissä, ja myös
positiivisia asioita MUIDEN pelaajien pelissä. Kuten olen aiemmin maininnut, on Tarmon joukkueen ongelmat, näin täysin ulkopuolisen silmin, jossain aivan muualla kuin pelinrakentajan tai pienempien pelaajien (Aubrey/Jarkko/Teemu(sairaana)) panoksessa. Tämä mielipiteeni ei johdu ollenkaan siitä, tunnenko Conerlyn henkilökohtaisesti tai pidänkö hänestä ihmisenä.
Täällä kirjoittelijoista varmasti yli 80% tuntee/tietää/kuuntelee/on itse pelaajia ja ihmisten henkilöllisyyksien arvelu on nimettömällä palstalla huvittavaa ja vie aikaa itse asialta. Täällähän saa mielipiteensä ilmaista, ja puolustaa ketä huvittaa. Mutta on mielestäni naurettavaa, miten minun mielipiteeni aiheuttaa (ilmeisesti) Porvoolaisissa jonkinsorttista suuttumusta, vaikka
ylpeähän sitä pitäisi olla jos oman joukkueen pelaajaa kehutaan. Ilmeisesti näin ei ole. Minulla ei ole mitään kiinnostusta puolustaa ainuttakaan pelaajaa henkilökohtaisista syistä, eikä haukkua ketään muuten kuin pelillisesti.
Aloitetaan ensinnäkin siitä, mikä pelinrakentajan suurin tehtävä kentällä on; Koripallon sääntökirjaa lainatakseni:
"Pelinrakentajaksi on hyvä valita taitava pallonkäsittelijä. Kannattaa korostaa nopean siirtymisen merkitystä. Kun puolustajat saavat pallon, on se mahdollisimman nopeasti (jopa kädestä hakemalla) toimitettava pelinrakentajalle. Muut pelaajat pyrkivät tällöin juoksemaan hyökkäyskorille vapaaseen korintekopaikkaan niin nopeasti kuin pystyvät. Pelinrakentajan tehtävänä on kuljettamalla ja syöttämällä toimittaa pallo vapaille pelaajille."
Mielestäni Conerly tämän hoitaa hyvin, tuo pallon nopeasti ja taitavasti ylös (tämän olette Porvoolaiset myös itse tuolla aiemmin myöntäneet) YRITTÄEN syöttää sen vapaille pelaajille, joskus ajamalla korille. Joskus heittämällä itse. Jos syöttöä ei saada kiinni, jos vapaata paikkaa muut pelaajat eivät löydä, ja kuviot ovat unohtuneet taivaan tuuliin, ei tästä kaikesta voi pelinrakentajaa syyttää. Onko muilla pelaajilla puhtaat jauhot pussissa tuon pallon hakemisen ja paikan etsimisen kanssa?? Kyllä siellä seisoskelee itse kukin.
Olen samaa mieltä siitä erään tuolla aiemmin kirjoittaneen kanssa, että pelinrakentajan tehtävä on saada joukkue näyttämään hyvältä. Silti täytyy ymmärtää se, että kaikkia ei vain voi saada näyttämään hyvältä. Vaaditaan myös sitä, että muut(kin) OVAT HYVIÄ ja tekevät kaikkensa joukkueen eteen. Tästähän on olemassa sanontojakin, säästän teidät niiltä. Olen kahdessa eri pelissä kuullut juuri Conerlyn huutavan kuvion numeron/nimen ja tätä ei kukaan kuunnellut. Se, onko syy siinä ettei Conerlya kunnioiteta tai kuunnella, pelaajassa itsessään vai muissa vai kenties jopa harjoituksista lähtien kaikessa taustatyössä, siitä en tiedä mitään ja se ei minua kiinnosta.
Se tehtävä mikä Conerlylle on valmentajan toimesta annettu, hän hoitaa hyvin. Olen häntä puolustanut pelinrakentajan näkökulmasta, koska mielestäni hän hoitaa hommansa hyvin enkä usko siihen ,että vastuu joukkueen häviämisestä lankeutuu KOKONAAN hänen harteilleen.
Jos valmentaja käskee Conerlyn mennä korin alle, hän menee korin alle. Kuuliaisuus on ilmeisesti myös rikos Porvoossa, mutta uskon myös sen, että jos pelaajat eivät valmentajaa kuuntelisi valitettaisi siitäkin. Keskustelin erään Kouvojen pelaajan kanssa eilen, ja hän ihmetteli miksi valmentaja laittoi Conerlyn korin alle kun Kouvojen valmentajakin oli huutanut että älkää antako Conerlyn heittää. Tästä tietää vain pelissä olleet, joten kerron vain mitä minulle kerrottiin.
Sitten +/- tilastosta.
Plusmiinus-tilaston ajatus on yksinkertainen: Kun joukkue tekee kahden pisteen korin, merkitään kyseisen joukkueen kentällä oleville pelaajille plusmiinus-tilastoon +2 pistettä ja samanaikaisesti vastustajan kentällä oleville pelaajille -2 pistettä. Tämähän perustuu täysin siihen, milloin pelaaja on kentällä. Ja milloin istuu vaihtopenkillä. Jos pelaaja on kentällä kun peli on jo hävitty, ja vastustajajoukkueen juniorit ovat heittelemässä treenauskorejaan eivätkä ne mene sisään, ja oma joukkue heittää 10 kolmosta, nousee plus tilastot taivaisiin. Jos taas junnareiden korit menevät sisään, miinusta tulee kokeneellekin pelaajalle. Varmasti kaikki peleissä käyneet olette huomanneet, että Conerly ei pelaa 40 minuuttisia pelejä, vaan nykyään vain n.30min per peli. Esim. tilastoista tarkistettua juuri edellisessä pelissä 31min 33sek. Jostain syystä valmentaja ottaa Conerlyn pois, ja kun toisella joukkueella on hype-meneillään ja korit uppoaa, laitetaan Conerly takaisin kentälle ikäänkuin hän pystyisi itse,yksin,kääntämään pelin joukkueellen (toki on myös sen tehny, 7p/minuutissa Lappeenrannassa). Ja ei, tämä ei ole pelkästään MIELIPITEENI vaan perehdyin tähän tilastoja tutkien.
Jarmo Laitista lainaten; Yksittäisen ottelun isot plus- tai miinustilastot kertovat luonnollisesti jotain. Ne eivät välttämättä kerro, onko pelaaja hyvä tai huono. Ne kertovat, että pelaajan ollessa kentällä viisikkopeli joko toimii tai ei toimi. Ne kertovat siitä, miten pelaaja joukkueeseen istuu. Pidemmälle vietyihin johtopäätöksiin tarvitaan pidemmän aikavälin seuranta. Ja tätä pidemmän aikavälin seurantaa hyväksi käyttäen, plus/miinus tilasto on huonoin Esa Mäki-Tulokkaan(-23 edellinen peli) ja jopa Jonathan Heardin (-16 edellinen peli) ollessa kentällä, ja jälkimmäisenä mainittu pelasi 38 minuuttia edellisessä, hävityssä pelissä.
Koripallo on JOUKKUEPELI. Kauden ensimmäinen peli Katajaa vastaan, Kataja voitti, mutta Katajan pelaajat veivät miinus tilastoissa ylivoimaisen voiton. Tarkoittaako tämä että Katajan pelaajat eivät sovi pelaamaan keskenään? Ei. Vaan se tarkoittaa sitä, milloin ja missä vaiheessa kukakin pelaa. Ja kyllä, olen itse pelannut koripalloa ja sitä seurannut myös yli 25 vuotta kun sekin tuolla kyseenalaistettiin.
Sitten siirrytään katsomaan pelkkiä plus tilastoja.
Porvoon Tarmo on voittanut koko kauden aikana tasan KAKSI PELIÄ. Ensin Salon Vilppaan, ja sitten Lappeenrannan NMKY:n. Näistä toisessa pelissä olin paikalla mutta sekin on nyt toisarvoista, sillä keskityn plus tilastoihin . Tarmo-Vilpas pelissä Conerlylla on joukkueen korkein PLUS tilasto +14. LrNMKY-Tarmo Conerlylla taas korkein PLUS tilasto +13. Tämän voi toki kierosti ajateltuna tulkita niin, että Tarmo voittaa vain jos Conerly pelaa hyvin ja häviää jos hän pelaa huonosti. No, tämän taas selitän minuuteilla. Vilpasta vastaan 32,34 ja LrNMKY.tä vastaan 38,05. Oli siis kauemmin kentällä kuin esim. edellisessä pelissä jonka häviön nimimerkki porvoo laittoi Conerlyn piikkiin. Mitä kauemmin sai olla kentällä, sitä enemmän plussat paranivat, ja pelit voitettiin. On täysi fakta että ilman pelinrakentajaa Porvoon Tarmo ei pärjää, ja jos Tarmossa aiotaan muutoksia tehdä
on minulle aivan sama vaihdetaanko Conerly vai ei. Ei vaikuta minun henkilökohtaiseen elämääni millään tavalla, mutta suuttumukseni tässä asiassa on aiheuttanut se, että näen Porvoon PELILLISEN ongelman selvemmin kuin ilmeisesti muut Porvoon kannattajat, se ei ole pointti vaan KOKO JOUKKUE ja varsinkin sen isonpään pelaajat. Damon Williamsia lainaten "Heard joukkueessa ette tule voittamaan yhtään peliä, häntä kiinnostaa vain omat tilastot". En silti voi sanoa että tuokaan pitää paikkaansa, mutta olen jo pitkään ihmetellyt Suomalaisten suhtautumista koripalloon siten ,että se kuka tekee eniten pisteitä on "paras".
Ei, koripallohan on match up-laji ja levypallot,puolustus,riistot ratkaisevat lähes yhtä paljon kuin pisteet.
Enemmän ei ole mahdollista korostaa sitä, että koripallo on joukkuepeli. Jos pelaajat eivät pelaa joukkueelle, ei pelejä voiteta. Se vain on näin, turha siitä on kinastella fanipalstoilla.
En välttämättä, jos olisin tarmon johtokuntaa, vaihtaisi yhtäkään pelaaja, sillä se aiheuttaa vain kitkaa joukkueeseen joka jo nyt, ei ole niin yhtenäinen kuin joukkueen isolla J:llä tulisi olla. Yksi ISO Suomalainen pelaaja olisi kaikista paras vaihtoehto Tarmolle, torni sinne puolustukseen ja levyihin jotta muutkin pelaajat voisivat keskittyä pelaamaan paikkaansa. Valitettavasti en näe Mäki-Tulokkaassa sitä henkeä ja potentiaalia mitä nähtävästi muut Porvoolaiset näkevät. Ei iso pelaaja voi huutaa "switch" pienelle pointille milloin sattuu ja sitten jättää kokonaan vartioimatta vaihtamansa pelaaja, ja onko tämä kenties voinut tapahtua TAAS nimimerkki porvoon mainitseman Nikkarisen kanssa viime pelissä, joka "oli Aubren pelaaja".En tiedä. Mutta tämäkin MINUN mielipiteeni, johon olen oikeutettu.
Mäki-Tulokkaallakin on muutama oikein hyvä peli, ja jostain se peli-ilo pitää vain löytää ja alkaa arvostamaan joukkuekavereitaan. Tappelemalla keskenään, ette voita mitään. Enemmän YHTEIStreeniä pojille ja kuviot kuntoon. Ja kyllä, myös valmentajan täytyy ottaa vastuu, ja mennä sinne pukukoppiin pelien jälkeen, on ne hävitty tai ei. Joukkue tarvitsee sen johtajan tässä vaiheessa ja ENITEN silloin kun hävitään. Hyvä johtaja ei ole se, joka kehuu kun menee hyvin, vaan hyvä johtaja on se, joka seisoo rinnalla kun menee huonosti.
Ja vielä lopuksi palatakseni Conerlyyn, en ole koskaan sanonut että hän on täydellinen pelaaja,näen hänessä myös
yhtä paljon vikoja kuin muissakin, mutta en ole myöskään koskaan keskittynyt vain muutaman pelin tilastoihin vaan katson , Lontooksi "the big picture". Hän YRITTÄÄ luoda henkeä joka pelissä, kannustaa joukkuekavereitaan, ja jos Tarmo menettää sen yhden ainoan hengenluojan, on joukkue pahemmassa suossa kuin nyt.
Conerly voi mielestäni KAIKKI MUUT MUKAANLUKIEN myös puolustaa paremmin, ja Bryant24 tuolla sanoikin että puolustus oli edellisessä pelissä alkanut maistumaan?? Tämä torjuttiin heti plusmiinus tilasto vertailuilla ja muilla. Fakta on kuitenki se, että Conerly heitti 22 pistettä ja pelasi 31minuuttia. Miksi ei 38?
Tässä siis suurin syy siihen, miksi Conerlya puolustan, vain ja ainoastaan siksi, koska MIELESTÄNI häntä aivan syyttä syytetään. Olen valitettavasti aina, lapsesta asti, ollut se "altavastaajan paras kaveri" ja ehkä siitä syystä olen Conerlylaiseksi ryhtynyt.
Olen Uusimaa lehteä lukenut ja ihmetellyt miten Urheilutoimittajan ja minun yhtenevä mielipide Conerlystä on niin erilainen kuin "fanien" jotka keskittyvät enemmän haukkumiseen kuin ratkaisun löytämiseen.
Ja mitä tuohon aiempaan puolisovihjailuun tulee, en ole Conerlyn puoliso, ja toivon todella ettei Conerlyn puoliso käy tätä palstaa lukemassa. Johan pelkästään tällä arvostelulla voisi viedä peli-ilon raavaammaltakin mieheltä.
Onnea Tarmolle tänään peliin ja toivottavasti tämä vähäksi aikaa riittää perusteluksi sille, miksi mielipiteeni on mikä on. Vikaa varmasti löydätte kirjoituksestani paljon, se on jo odotettavissa mutta sainpahan sanottua mitä halusin sanoa. Mahtavaa Joulunodotusta "fanit"
Ps. En ole sanonut että olen oikeassa, olen sanonut mielipiteeni. Älkää pyytäkö kertomaan miksi mielestäni jokin asia on niinkuin on jos ette kestä vastausta. Ja miksi en vetoaisi tilastoihin, kun ne niin kovasti puhuvat puolestani. En ole myöskään sanonut että kukaan teistä on väärässä mielipiteissänne. Pitäkää mielipiteenne ja seisokaa niiden takana kävi mitä kävi. Niin minäkin teen.
Ja se puolustus; mielestäni puolustus on heikkoa joukkueen jokaisella pelaajalla. Väistetään pelaajia, annetaan tilaa heittää, toistetaan samaa virhettä uudelleen ja uudelleen. Päästetään pelaaja heittämään samasta paikasta uudelleen lähes heti toisen heiton perään.