Koripallo.com

Koripallo ja Twitter

Olen viimeisten parin vuoden aikana havainnut Twitter-mikroblogipalvelun parhaimmaksi tavaksi seurata NBA-koripalloa.

Itse asiassa olen huomannut, että seurailemalla muutamaa sataa(?) NBA-sivustoa ja/tai kirjoittajaa Twitterissä, ei perinteisemmälle "netissä surffaamiselle" ole koripalloasioissa juurikaan tarvetta. Kaikki aiemmin seuraamani sivustot tiedottavat päivityksistään myös Twitterissä, joten sen avulla eri sivustojen seuraamisen saa kätevästi keskitettyä yhteen paikkaan. Vastaavasti Twitterin avulla erilaisten aihekohtaisten hakujen tekeminen on näppärää ja esimerkiksi #mavs -haulla löytyvät viimeisimmät Mavericksiin liittyvät postaukset vaivattomasti.

Miinuksena on mainittava Twitterin "hetkellisyys", eli jos jotain postausta ei ole havainnoimassa oikeaan aikaan, se todennäköisesti hukkuu valtavaan viestivirtaan. Toisaalta asiallisten kirjoittajien henk.koht. profiilisivujen kautta pääsee kahlaamaan heidän kirjoitteluhistoriaansa läpi hamaan muinaisuuteen saakka. Toinen koripallon ja Twitterin sekoittamisen ongelma on siinä, että koripallon seuraamisesta tulee tätä entistä 24/7-tyyppistä toimintaa, kun aina bussia odotellessa tai jalkahoidossa räplää puhelintaan ja törmäilee Twitterin kautta uusiin toinen toistaan upottavampiin korisjuttuihin.

Suomalaisen koripallon parista näkyvimpinä tweettaajina olen törmännyt lähinnä Tomi Tiilikaiseen ja Ilkka Vuoreen, mutta myös muitakin on varmasti olemassa. (Propsit myös Eemeli Pirttimaalle!)

En nyt tähän hätään viitsi laatia mitään listauksia "parhaista NBA-aiheisista Twitter-feedeistä, mutta esimerkiksi allekirjoittaneen profiilisivulta löytyy lista feedeistä, joita itse seurailen.

(Edellä oleva kyhäelmä saattaa vaikuttaa asioista oikeasti perillä olevien mielestä "itsestään selvältä" tai "turhalta", mutta en ole hirvittävästi törmännyt suomalaisiin koripalloharrastajiin Twitterissä, joka ei ole vissiin iskenyt Suomessa samalla lailla läpi kuin esim. Facebook tai sähköposti.)

Kommentteja? Vinkkejä? Joitain suomalaisia koripallohahmoja, jotka ovat aktiivisia myös Twitterissä?

Vs: Koripallo ja Twitter

Itelläkin on tuo twitter-seuranta, mutta aika harvoin tulee käytettyä. Suurin osa täysin merkityksetöntä schaibaa.

Parilla hyvällä sivustolla pääsee jo pitkälle. Toki sitten treiditakarajojen ja draftien aikaan ihan ykkösase.

King James sanoi:
Itelläkin on tuo twitter-seuranta, mutta aika harvoin tulee käytettyä. Suurin osa täysin merkityksetöntä schaibaa.

Parilla hyvällä sivustolla pääsee jo pitkälle. Toki sitten treiditakarajojen ja draftien aikaan ihan ykkösase.

Juu, tuo "suurin osa täysin merkityksetöntä schaibaa" on ehdottomasti totta, mutta jotenkin turhan "schaiban" sivuuttaminen on jotenkin kevyempää, kun yksittäisten viestien pituus on rajoitettu 140 merkkiin.

Merimiesnaurua kolmannella Esko Seppäsen urheilua seuraavalle twitter-tilille (käsitellään ajoittain myös kotimaista ja ulkomaalaista koripalloa - yleisemmin NBA:ta). Kannattaa ottaa seurantaan. On meinaan ihan käsittämätönta paskaa. 8]
keskari.gif

Niinpä. Esko Seppänen on täysi vitsi. Tältä palstalta löytyy tusina kirjoittajaa, joilla on enemmän lahjakkuutta ja näkemystä urheilusta vasemmassa pikkurillissään kuin Esko Seppäsellä päässään.

Olen listaillut näitä suomalaisia koripallo-twiittaajia tuonne https://twitter.com/#!/EPirttimaa/korisliiga, joten sieltä voipi tilata listaa ja käydä painamassa seuraa-nappia noiden visertäjien kohdalta, jos et vielä seuraa. Ja muistakaahan seurata myös meikäläistä (@EPirttimaa), jatkossa aion panostaa enempi myös Korisliiga-aiheiseen twiittailuun. Naisten SM-sarjasta sitä tekstiä tuleekin jo jonkin verran.

Puoli vuotta on näköjään vierähtänyt tämän topikin viimeisimmästä viestistä, mutta ehkä tätä keskustelua voisi yritellä viritellä uudestaan näin NBA:na free agent -huuman aikoihin.

Itse olen siis seurannut melko tiukasti mm. NBA-pelaajasiirtoihin liittyvää huhumyllyä Twitterissä ja todennut sen erinomaiseksi apuvälineeksi tässä puuhassa.

Suomalaisen koripallokeskustelun herättämiseksi täällä voisi varmaan koettaa myös sopia joistain yhteisistä hashtageistä, jotta keskustelijat myös toisensa löytäisivät. Itselläni suomenkielisessä jauhamisesa ovat käytössä olleet ainakin tagit #koris, #Korisliiga, #M2D, #NBAfi, #NCAAfi ja #olympiakoris.

Kommentteja?

Mielipiteitä?

Ideoita?

...

Bueller?

Bueller?

Bueller?

hamahakkimies sanoi:
Puoli vuotta on näköjään vierähtänyt tämän topikin viimeisimmästä viestistä, mutta ehkä tätä keskustelua voisi yritellä viritellä uudestaan näin NBA:na free agent -huuman aikoihin.

Itse olen siis seurannut melko tiukasti mm. NBA-pelaajasiirtoihin liittyvää huhumyllyä Twitterissä ja todennut sen erinomaiseksi apuvälineeksi tässä puuhassa.

Suomalaisen koripallokeskustelun herättämiseksi täällä voisi varmaan koettaa myös sopia joistain yhteisistä hashtageistä, jotta keskustelijat myös toisensa löytäisivät. Itselläni suomenkielisessä jauhamisesa ovat käytössä olleet ainakin tagit #koris, #Korisliiga, #M2D, #NBAfi, #NCAAfi ja #olympiakoris.

Sen lisäksi vielä #Naarassudet, #Susijengi ja #NaistenSM.

YoungHoop sanoi:
Sen lisäksi vielä #Naarassudet, #Susijengi ja #NaistenSM.
Off- topic: Nyt on rehellisyyden nimissä todettava, että toi Susijengi/Naarassudet-meininki on sellainen nolouden multi-huipentuma, että en aio olla sen kanssa missään tekemisissä.

Korkeintaan naureskelen ivallisesti kaukaa ja valitan.

hamahakkimies sanoi:
Off- topic: Nyt on rehellisyyden nimissä todettava, että toi Susijengi/Naarassudet-meininki on sellainen nolouden multi-huipentuma, että en aio olla sen kanssa missään tekemisissä.

Korkeintaan naureskelen ivallisesti kaukaa ja valitan.

Amen.

Onko muuten Twitterin kautta saatu syntymään kunnon koriskeskustelua vai onko se jäänyt enemmänkin onelinereiden heittelyn asteelle?

Itse olen kokenut tuon merkkirajan kunnolla perustellun mielipiteiden vaihdon esteeksi ja siksi käyttänyt Twitteriä ainoastaan uutislähteenä. Ja ainakin siinä käytössä Twitter on vertaansa vailla. Olen kuitenkin viime aikoina harkinnut ryhtyväni itsekin tuottamaan sisältöä...

Cousin Sal sanoi:
Onko muuten Twitterin kautta saatu syntymään kunnon koriskeskustelua vai onko se jäänyt enemmänkin onelinereiden heittelyn asteelle?

Itse olen kokenut tuon merkkirajan kunnolla perustellun mielipiteiden vaihdon esteeksi ja siksi käyttänyt Twitteriä ainoastaan uutislähteenä. Ja ainakin siinä käytössä Twitter on vertaansa vailla. Olen kuitenkin viime aikoina harkinnut ryhtyväni itsekin tuottamaan sisältöä...
140 merkin viestit ovat lähes määritelmän mukaan onelinereita, mikä tekee keskustelusta huomattavan eri tyylistä. Ainakin omalta osaltani keskustelu on ollut pääasiassa linkkien eteenpäin jakamista, live-kommentointia ja joskus harvemmin kp.comiin linkittelyä. Oikeat pidemmät ja perustellut kirjoitukset ja tilastolliset analyysit on kyllä pakko kirjoittaa tänne tai henkilökohtaiseen blogiini: hamahakkimieskoris.fi.

Tästä huolimatta sanoisin, että suomalainen koripallo-aktiivisuus on ollut kehittymään päin Twitterissä ja onkin jännä nähdä, mitä tapahtuu koripallosesongin taas koittaessa.

Itse olen ollut yllättynyt siitä, miten erillään kp.com ja Twitter ovat toistaiseksi olleet -- kp.comisteja ei ole hirveän aktiivisina keskustelijoina montaakaan Twitterissä (tai ainakaan en ole heihin avoimesti törmännyt) ja vastaavasti #koris-tyypit suhtautuvat kp.comiin erittäin penseästi (jos mitenkään).

Siksi olinkin tänään positiivisesti yllättynyt, kun #koris-tyypeistä muutamat ottivat härkää sarvista ja tekivät itselleen kp.com-tunnukset. Toivottavasti tästä saadaan muutama asiakirjoittaja lisää tännekin

hamahakkimies sanoi:
Oikeat pidemmät ja perustellut kirjoitukset ja tilastolliset analyysit on kyllä pakko kirjoittaa tänne tai henkilökohtaiseen blogiini: hamahakkimieskoris.fi.

Tämä oli ennalta nähtävissä, mutta enpä voinut silti olla klikkaamatta. Well played, sir!

Täytyy vielä harkita tuota twiittaamiseen ryhtymistä...

Cousin Sal sanoi:
Tämä oli ennalta nähtävissä, mutta enpä voinut silti olla klikkaamatta. Well played, sir!

Täytyy vielä harkita tuota twiittaamiseen ryhtymistä...
Niin sitä piti vielä sanoa, että juurikin uutisoinnin seuraamiseen Twitter sopii kuin sellainen palvelu, jonne kaikki mielenkiintoiset uutislähteet postaavat uusimmat uutisensa siten, että se helpottaa niiden seuraamista.

Hauskaa seurattavaa tämä kp.comin trendaaminen twitterissä. Foorumia mollataan siellä, vaikka tämä kesä on ollut pääosin oikein hyvää kirjoittelua terassikaudesta ja olympiakisoista (ei se Team USA topiikki). Kauden alku tietysti näyttää mihin suuntaan kirjoittelun taso lähtee kehittymään ja paljon on kiinni myös nimimerkki King Jamesista joka yleensä vetää linjaukset ja päättää keskustelun suunnan NBA osiossa. Mikäli tuore aviomies päättää keskittyä asiakirjoittamiseen voi meillä olla käsissämme kaikkien aikojen kp.com NBA kausi 12-13. Todennäköisimmin KJ kuitenkin eroaa jonka seurauksena alkoholisoituu ja säilyttää paikkansa NBA-palstan ykköstrollina.

Se on helppoa huudella twitterissä foorumin tasosta ja samalla heitellä 140 merkin anal yyseja. 4ProPalotie on hyvä esimerkki siitä miten muutama kunnon foorumiviesti antaa paljon enemmän kun jatkuva twitterispämmi.

Kp.comin mollaamisesta Twitterissä on todettava, että (ainakin hashtagin #kpcom alla) muutamat äänekkäämmät kriitikot ovat olleet tyyppejä, jotka "eivät käy kp.comissa" tai "kirjoittavat vain [Salon] Vilppaan ketjuun". Lisäksi mukana taisi olla muutama epäilevämpi tuomas, jotka hekin ovat jo taipuneet tänne kirjautumaan. Ainakin toistaiseksi (yhden yön otoksella) tämä on mielestäni äärimmäisen positiivinen kehityssuunta ja kenties tuolta #koris-suunnalta löytyisi vielä lisääkin asiakirjoittajia, jotka toistaiseksi raapustelevat vapaaherroina eetterissä.

Toisaalta ainakin omasta mielestäni myös vastakkaissuuntainen liikekin olisi tervettä (kunhan se ei johda kp.comin autioitumiseen) ja mahdollistaisi hieman toisenlaistakin keskustelua. Aika moni nimittäin esiintyy Twitterissä omalla ristimänimellään, mikä nostanee ainakin jossain määrin kynnystä anonyymiin huuteluun (Onko tällöin kyseessä "nyymi huutelu"?) tai suoranaiseen trollaamiseen.

edit. Vissiinkin omissa nimissä tapahtuva huutelu on "onyymiä huutelua", sillä nimi on kreikaksi "όνομα" (onoma).

Mikä olisi tietenkin pitänyt hiffata.

No niin, se on Sal-serkullakin nyt oma Twitter-tili (@SalSerkku) ja samalla luovuttiin anglismeista nimimerkissäkin.

Tarkoituksena olisi kokeilla otteluiden live-kommentointia Twitterissä ainakin EM-karsintojen ajan (#susijengi) ja saattaapi jotain NBA-höpinääkin eksyä eetteriin (#NBAfi).

Laittakaa seurantaan, jos haluatte lukea Twitteristä samaa tuubaa kuin mitä täällä on tarjolla!

Meikäläistä vaati Twitteriin joku entinen Vilpas-lupaus ja karkkitehtailija Lappeenrannasta... ;) En siis vielä erityisemmin lämpeä ajatukselle. Katsotaan sitten, kun mm. Kouvolan/Lappeenrannan/Joensuun La Bomba plus sekä Stenin että Poundsin suvun kauniimman sukupuolen edustajat sitä vaativat... Ja pistetään vielä pari Korisliigan päävalkkua päälle... Kahellaanpa sitten...

Noniin, vähän niin ja näin, että mitä mieltä tuosta laitoksesta pitäisi olla, en tosin ole käyttäjä vaan tunnukseton random lurkkaaja.

Ehkä maailman rasittavinta kun liian moni twitterin käyttäjä on mallia "philantrophist, playboy, billionaire" tai "*tähän koulutusohjelman hieno englanninkielinen nimi* and sporst enthusiast and/or writer" ja loput 15v jonnet on ammatti vedonlyöjiä

#xxxxx seuraaminen livetilanteessa vähän niin ja näin, esim #susijengi puola-suomi ottelun aikana kävi aika ajoin sen verran tiheänä, että ei niitä kukaan lue jos aikoo peliä katsoa. Kyllä siinä aikalisällä kerkeää sinne oman läpän heittää mutta ei millään lue niitä muitten heittämiä läpäleissoneita. Peli menee ohi jos jää twitterin ääreen odottamaan, että mitä hauskaa se hämis tällä kertaa heittää (ei sillä, ihan räppejä juttuja välillä)

Toisaalta taas ei livenä joku #korisliiga ja vastaavat toimii vallan mainiosti.

Saako sieltä miten helposti plokattua ihmisiä? Jos vaikka #susijengi viestejä lukiessani haluan plokata ikuisuuteen kaikki "en seuraa korist mut..." ja muut vastaavan tasoiset hölisijät
+ loimaalaisten "great game boys" viestit ei myöskään toimi

Olisiko jollain enemmän laitetta käyttävällä heittää jotain "top feeds to follow before you die" tyyppisesti lähinnä nban puolelta tilejä joita kannattaisi laittaa seurantaan jos myy sielunsa twitterille.

Kyllähän tässä vähän siihen suuntaan kallistuu, että uutisten seurantaan pätevä laite, liveseurantaan liian chatti

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.