Koripallo.com

Koripallo vs. muut lajit

Moi,

Innostuin koripallosta lajina olympialaisten myötä. Paljon tuli kuunneltua podejakin, kuten kaunis peli. Koripallo on lajina tosi kiinnostava, koska siinä paljon kerroksia pelin sisällä.

Tein palstallekin tunnukset, koska kiinnosti oppia lajista lisää. Mietin, että vien pojan tuosta paikalliseen koripallopuulaakiin, kunhan hieman tulee ikää lisää. Tätä palstaa lukiessani, olen kuitenkin tullut toisiin ajatuksiin. Onko koripallopiireissä tosissaan tälläistä porukkaa, jotka koittavat mustamaalata ja kampittaa muita lajeja? Pojalle olisi hienoa tarjota monipuolisesti eri urheilumuotoja ja hän sitten saa valita pitääkö jostain ylitse muiden.

Itse olen pelannut "kendoa" 20 vuotta ja tälläisen lajikateuteen en ole törmännyt. Täällä kinastellaan, jostain globaaleista fanimääristä ja Skoda cupista. Näillä irvaillijoille tiedoksi, että jääkiekko on muihin pallopeleistä suhteellisen uniikki tapaus. Jää, luistimet, vauhti ja fyysisyys tekee lajista oikeasti tosi haastavan urheilumuodon. Mielestäni sitä on myös mielenkiintoista seurata oli kyseessä SC-finaalit tai junnujen pelit.

Panokset, kilpailu ja tasaisuus tekevät ottelusta mielenkiintoisen. Onhan se totta, että esim. Jalkapallossa voi huonompi joukkue voittaa todennäköisemmin kuin koripallossa johtuen tilanteiden määrästä. Itselleni jalkapallo on näistä kolmesta silti vähiten kiinnostava laji katsojana.

Itse tunnistan saman, että koripalloasaintuntijoilla on tarve vertailla omenoita ja päärynöitä kuten esimerkiksi kumpi on kovempi urheilija Lauri Markkanen vai Matti Nykänen. Vaikka koripallopiirit ovat hieman snobismiin taipuvaisia, niin itse suosittelen kuitenkin kokeilemaan lajia esimerkiksi oman lapsen harrastamisen kautta. Pienemmillä junnuilla koriksessa harratusmaksut ovat kohtuullisia ja kokeilukynnys suhteellisen matala.

Kyllä sitä kaikennäköstä seppää mahtuu ihan joka lajin pariin. Eiköhän pääasiassa kaikki joiden mielipide urheilussa merkkaa ajattele, että liikunta ylipäänsä on vain hyvästä ja monipuolinen urheilu esim. eri lajien kautta on eduksi kaikille. Itse ainakin uskon ja toivon, että lajeista vähätellen puhuessa on kyse lähinnä vitsailusta. Mutta en lähtisi vetämään johtopäätöksiä koko lajin kulttuurista muutaman hölmön kommentin tai palstakirjoittelun perusteella. Saati sitten antaisi näiden huuteluiden vaikuttaa omiin päätöksiin.

Kyllä sitä kaikennäköstä seppää mahtuu ihan joka lajin pariin. Eiköhän pääasiassa kaikki joiden mielipide urheilussa merkkaa ajattele, että liikunta ylipäänsä on vain hyvästä ja monipuolinen urheilu esim. eri lajien kautta on eduksi kaikille. Itse ainakin uskon ja toivon, että lajeista vähätellen puhuessa on kyse lähinnä vitsailusta. Mutta en lähtisi vetämään johtopäätöksiä koko lajin kulttuurista muutaman hölmön kommentin tai palstakirjoittelun perusteella. Saati sitten antaisi näiden huuteluiden vaikuttaa omiin päätöksiin.

Ja ehkä kaikkea ei kannata ottaa niin vakavastikaan, vaikka myönnän toki, että typeryyksiä ainakin omalta osaltani "silloin tällöin" kirjoittelen. Ymmärrän silti senkin hyvin, että kärjistyksiä ja suoranaisia valheita ärsyttää varmaan lukea järkevämpien kommenttien välistä joskus, pahoittelut siitä. :)

Niin ja tervetuloa palstalle vielä nimimerkki paappaselle! :)

Viimeksi muokattu:
Paappaselle sellaiset terveiset että käyppä joskus tuolla futisforumin puolella niin näet kunnolla millaista lajikateus on.
Mutta jos nyt vähän vedetään mutkia suoriksi, niin yksi syy varmasti miksi jääkiekossa ei lajikateutta ole on se, että sillä on jo pidemmän aikaa ollut Suomessa lähes koskematon, pyhän lehmän maine. Pelaajat, seurat, johtajat saavat puuhata mitä tahansa mutta lajin imagoon se ei vaikuta. Ihan perus liigakiekkoilijatkin ovat omalla kylällä staroja joista lehdet kirjoittavat ja kaiken maailman Karalahtia pidetään sankareina. Sitä ei omasta lajikuplastaan aina pysty huomaamaan mitä muut ajattelevat kuplan ulkopuolella.

Yksi syy tähän lienee se, että jääkiekko on ainoa laji missä Suomalaista sarjaa pelatessa voi tienata johtajatason liksoja joten siihen panostetaan jo erittäin nuorena suuria tuntimäärää. Monilajisuus on kyllä jääkiekon puolella täyttä sanahelinää, omassa lähipiirissä juuri 11-vuotias lopetti toisen lajin koska jääkiekko vei niin paljon aikaa, kesälläkin.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.