Ei tässä fanijoukkoja tarvitse syytellä. Henkilökohtaisuuksiin meneminen finaaleissa ei ole mielestäni edes mikään ylilyönti, eikä mielestäni Karhun fanien huudot Nenoselle tiedotustilaisuuden aikana myöskään mitään tyylikkäintä mahdollista ollut. Itse olen edelleen sitä mieltä että Vilppaan nuoret kundit ovat Suomen paras koripallon faniporukka.
Mutta itse peliin. Aivan huikea koripallo-ottelu, jonka olisi voinut voittaa aivan kumpi tahansa. Näin pitkässä ja pienten marginaalien pelissä tuurikin kyllä menee ihan tasan. Tänä vuonna tasaisempi joukkue voitti. Ansaittu mestaruus Karhulle.
Muutama asia joka jäi mieleen:
Henri Kantonen. Taisin toisessa langassa toivoa jonkin seuran panostavan nuoriin pelaajiin siten, että osa suomalaisista nuorista näkisi Korisliigan parempana mahdollisuutena kehittyä ja päästä eteenpäin urallaan kuin HBA:n. Henri Kantonen on parasta mahdollista mainosta Kauhajoen Karhulle. Voisiko Karhu olla tällainen joukkue?
Teemu Rannikko. Rannikko on taikuri kentällä. Hän näkee asiat eri tavalla. Hän on kotimaisen sarjan paras kotimainen pelaaja. MUTTA. Hän on pelaaja, ei valmentaja. Ajat jolloin pelaaja pystyi aloittamaan valmennusuransa ilmoittamalla vanhan jenginsä seurapomolle että olisi käytettävissä päävalmentajaksi ovat ohi. Pelaajan täytyy päästä pois pelaajan ajattelutavasta ja mentaliteetista. Hänestä pitää kasvaa valmentaja. Sen voi tehdä käymällä kursseja, valmentamalla nuoria, toimimalla apuvalmentajana jne. Peliä ei voi kuitenkaan enää katsoa pelaajan näkökulmasta vain valmentajan näkökulmasta.
Monen aikalisän kohdalla mieleeni hiipi ajatus, että ehkä Rannikko piirsi niin yksinkertaisia kuvioita siksi että hän itse osaisi ne hyödyntää tai kuvitteli näin saavan parhaan irti yksittäisistä pelaajista. Voi myös olla että hän oli puhtaan inhorealistinen, eikä uskonut joukkueen pystyvän sisäistämään monimutkaisia kuvioita. Oli miten oli, Janne Koskimies vei Rannikkoa tällä pelin osa-alueella koko sarjan ajan, ja oli mielestäni suuri syy Karhun mestaruuteen.
Joonas Lehtoranta: Hänellä on ihan oikeasti eväät paljon parempaan. Antakaa hänelle vielä se yksi mahdollisuus olla joukkueen johtavia pelaajia. Hän on parhaimmillaan erinomainen.