Koripallo.com

Korisliiga 2007-2008: Topit ja flopit!

Vs: Korisliiga 2007-2008: Topit ja flopit!

Juu juu. Liitossa ollaan heti housut kintuissa, kun pikkuisenkin poikkeuksia tapahtuu.

Siispä vuoden flopiksi voidaan koko koripalloilevan Suomen yksimielisellä päätöksellä todeta sen, kun Katajan Sami Lehtoranta loukkaantui kolmeksi kuukaudeksi. Liitossa ei asian suhteen osoitettu yhtään ymmärrystä, eikä ryhdytty mihinkään säälitoimenpiteisiin, vaikka se loukkaantuminen maksoi mitä todennäköisimmin mestaruuden?

Vähin, mitä olisi liiton pitänyt tehdä on se, että Kaikki nuo ottelut, joista Sale oli poissa, olisi pitänyt siirtää pitkälle kevääseen. Moista epistä en ainakaan minä tule ikinä anteeksiantamaan.

Pistetään nyt sitten vuoden Toppikin. Sehän olen tietenkin minä. Nimittäin voimiani säästämättä ja pyyteettömästi olen jaksanut tämänkin vuoden olla täällä rehellisellä pelillä mukana. Ja vaikka olen kalliista vapaa-ajastani, puhumattakaan eukon ja minun yhteisestä laatuajasta jonkin verran joutunut tinkimään, niin silti en ole katkeruutta ensinkään tuntenut.

ehdottomasti. Sittenhän pelit, joissa Pratesi ei ole päässyt pelaamaan, pelataan uudestaan kunhan Maukka on taas kunnossa.

JOEN SUU sanoi:
Pistetään nyt sitten vuoden Toppikin. Sehän olen tietenkin minä. Nimittäin voimiani säästämättä ja pyyteettömästi olen jaksanut tämänkin vuoden olla täällä rehellisellä pelillä mukana.
On kyllä tosiaan hienoa, kun on asioita joihin voi luottaa! Kuten se, että JOE on paikalla koripallo.com:issa. ;)

raappa sanoi:
Olisiko tällä koriksen ylimmän sarjatason omalla liigalla sitten automaattisesti sääntönsä kaikelle? Eiköhän niitäkin pitäisi vatvoa joku tovi, että kaikki mahdolliset tapahtumat olisi säännöissä katettu ja jos tämmöinen kattojärjestö tulisi, niin eiköhän se ottaisi valtaosan säännöistä suoraan koripalloliiton säännöistä. Tänä vuonna kyllä on tapahtunut muutamia asioita mille ei sääntöjä ole olemassa, mutta niihin ollaan puuttumassa ja uusia sääntöjä pyritään muodostamaan.
Amatöörimäistä on se, että sääntöjä tehdään sitten kun jotain on tapahtunut / vrt. lainsäädäntö. Ei voi olla mahdotonta tehdä etukäteen sääntöjä siitä, miten toimitaan, jos joukkueen jäsen jää kiinni dopingista tai millaisin perustein ottelusiirtoon suostutaan. Liiton toiminta ja osaaminen täysin onnetonta !

040656 sanoi:
Amatöörimäistä on se, että sääntöjä tehdään sitten kun jotain on tapahtunut / vrt. lainsäädäntö. Ei voi olla mahdotonta tehdä etukäteen sääntöjä siitä, miten toimitaan, jos joukkueen jäsen jää kiinni dopingista tai millaisin perustein ottelusiirtoon suostutaan. Liiton toiminta ja osaaminen täysin onnetonta !

Olen kanssasi osittain samaa mieltä. Selvää on se, että aina voi tulla vastaan uusia, yllättäviä tilanteita, joihin ei ole osattu varautua ja joihin ei niin ollen ole olemassa selviä sääntöjä, joiden puitteissa toimia. Kaikkia mahdollisia skenaarioita ei vain pystytä etukäteen ennakoimaan, ja se on inhimillistä, ei amatöörimäistä. Mutta täytyy myöntää, että doping-rikkomuksen ja otteluiden siirtämisen ei luulisi olevan niin vaikeasti kuviteltavia tapahtumia, etteikö niiden varalle olisi syytä luoda selviä sääntöjä.

nyt te ymmärtääkseni hieman vedätte kurveja suoriksi. Mun käsittääkseni kyllä dopingille sääntönsä on ja ihan selvätkin, silloin kun kiinni jäädään normaalissa doping-testissä. Kyllähän Fieldsin ja Cummingsin tapauksissa tilanne oli käsittääkseni selvä ja näiden asioiden hoito meni ihan sujuvasti, eikö? Mutta Iiron tapauksen tyylisiä juttuja varten sääntöä ei ole, eli jos huumausainerikoksesta epäillään ja jotain on ilmennyt normaalissa rikostutkinnassa. Eli sääntöjä ei välttämättä ole laadittu tilanteisiin mitkä tulevat siviilielämän puolelta, mutta jos Iiro olisi jäänyt kiinni normaalissa doping-testissä niin varmasti säännöt asialle olisi ollut. Tässä täytyy muistaa, että faktaa Iiron käytöstä tuli vasta hyvin myöhään ja käsittääkseni sen jälkeen mies saikin pelikiellon... Mutta kyllä tälle flunssajutulle toisaalta voisi olla sääntönsäkin. Vältyttäisiin ainakin turhilta ottelusiirtoanomuksilta.

raappa sanoi:
nyt te ymmärtääkseni hieman vedätte kurveja suoriksi. Mun käsittääkseni kyllä dopingille sääntönsä on ja ihan selvätkin, silloin kun kiinni jäädään normaalissa doping-testissä. Kyllähän Fieldsin ja Cummingsin tapauksissa tilanne oli käsittääkseni selvä ja näiden asioiden hoito meni ihan sujuvasti, eikö?
Miten niin sujuvasti? Päätös otteluiden häviämisestä tehtiin vasta tiukalla äänestyksellä tapahtuneen jälkeen! Pelaajien pelikielto oli selvä, mutta ottelutulokssta ei ollut mitään säännöstöä. Ja siitä syystä nousi kuukausia jatkunut parranpärinä ja riitely tällekin palstalle!

raappa sanoi:
nyt te ymmärtääkseni hieman vedätte kurveja suoriksi. Mun käsittääkseni kyllä dopingille sääntönsä on ja ihan selvätkin, silloin kun kiinni jäädään normaalissa doping-testissä. Kyllähän Fieldsin ja Cummingsin tapauksissa tilanne oli käsittääkseni selvä ja näiden asioiden hoito meni ihan sujuvasti, eikö?

Ei.
Fieldsin ja Cummingsin tapauksessa suurin ongelma ja jälkipyykit aiheutuivat liiton päätöksestä muuttaa otteluiden lopputulokset. Tämä päätös on vastoin FIBAn INTERNAL REGULATIONS 2006 ohjeistusta/sääntöjä (riippuen miten haluaa kääntää sanan "regulations") ks. http://www.fiba.com/pages/mod/v3/util/downMana.asp?fileID=844 sivu 10 kohta H.7.8 Sanctions ja alakohta H.7.8.1.2 Games results ja vielä kohta a.
"If a Player has been found to have committed an anti-doping rule violation during an Event, the result of the game shall remain valid. However, in such a case, the Player in question shall forfeit any medals and prizes."
Tämä on suora lainaus, vaikka olisi tehnyt mieli boldata "the result of the game shall remain valid". Kohdassa b. mainitaan, että jos useampi pelaaja jää kiinni doping-rikkeestä, tuomitaan joukkue diskatuksi.
Eli tältä pohjalta koripalloliitto tuomitsi vastoin yksiselitteistä FIBAn ohjetta. Ja ilman, että liitolla olisi omat yksiselitteiset sääntönsä (vaikka täälläkin ollaan aiemmin pyöritelty kahta kohtaa dopingia käyttänyt on edustuskelvoton ja edustuskelvottomaa pelaattunut joukkue häviää...).
Mielenkiintoinen tilanne syntyisi tästä liiton linjanvedosta, jos pelaaja jäisi dopingista kiinni pudotuspeleissä: testin tulokset tuntuvat kestävän viikosta kuukauteen, mitä jos esimerkiksi viidennessä puolivälieräottelussa ToPo-Tarmo voittaneen joukkueen pelaaja olisi antanut positiivisen dopingnäytteen? Viikon päästä tulee tulos ja ToPo tuomitaan häviämään ottelu. Tarmo siis jatkoon ja aletaan pelaamaan välieriä uudelleen kesken finaalien vai kuinka toimitaan? Tai viimeisellä runkosarjankierroksella olisi tapahtunut dopingrike, mikä olisi muuttanut pudotuspeleihin pääseviä joukkueita, tai pudotuspelipareja - uudet jaot ja pelit alusta? Juuri tämä on varmisti yksi suuri syy tuohon FIBAn linjanvetoon, mutta Suomen koripalloliitto on suuressa viisaudessaan toista mieltä.

Tapaus Tenngrenin tapauksessa mies on ilmeisesti vieläkin syytön. Näin on kunnes jokin oikeusaste on miehen tuominnut ja päätös on saanut lainvoiman (näin on tapaus monissa oikeusvaltioissa, vaikka iltapäivälehdet kirjoittaisivat mitä). Uskoisin, että ToPo hyllyttikin miehen pr-syistä. Iiro ei ole antanut positiivista dopingnäytettä, tai ainakaan sellaista ei ole virallisesti julkaistu. Mies olisi siis täysin edustuskelpoinen. Lehdistön voima on vahva, se erotti mm. ulkoministerin, joten yhden koripalloilijan hyllytys varmaan pientä siinä rinnalla.

Eli kyllä täältäkin menee ääni kauden suurimmaksi flopiksi Suomen koripalloliiton selkeiden sääntöjen ja johdonmukaisten toimintamallien puutteelle, mistä on seurannut suorastaan typeriä päätöksiä.

ps.
040656 sanoi:
Miten niin sujuvasti? Päätös otteluiden häviämisestä tehtiin vasta tiukalla äänestyksellä tapahtuneen jälkeen! Pelaajien pelikielto oli selvä, mutta ottelutulokssta ei ollut mitään säännöstöä. Ja siitä syystä nousi kuukausia jatkunut parranpärinä ja riitely tällekin palstalle!
Tuon äänestyksen hävinnyt kanta, eli kaikki ottelut käryn jälkeen olisi tuomittu hävityiksi, olisi ollut vielä suurempi farssi! Mutta toisaalta niin olisi ollut ehkä parempi, sillä silloin jompi kumpi joukkueista, jos eivät molemmat, olisi vienyt tapauksen esim urheilun oikeusturvalautakunnan tutkittavaks, ja oltaisiin saatu riippumaton päätös asiasta. Luulen, että se olisi ollut FIBAn kannan mukainen ennemmin kuin koripalloliiton.

en nyt rupea uudestaan lämmittelemään asiaa enempää, mutta sen verta vielä sanon, että eikös iiron poliisin teetättämästä verikokeesta tulokset jo tullut ja sen perusteella mies hyllytettiin? tämmönen muistikuva itsellä on

raappa sanoi:
en nyt rupea uudestaan lämmittelemään asiaa enempää, mutta sen verta vielä sanon, että eikös iiron poliisin teetättämästä verikokeesta tulokset jo tullut ja sen perusteella mies hyllytettiin? tämmönen muistikuva itsellä on
Oma muistikuvani on, että jompikumpi iltapäivälehdistä sai poliisilta tiedon (ei virallista), että jonkun maajoukkuetason urheilijan verikokeesta on löydetty hepoa tms. Ja tämä iltapäivälehti sitten yhdisti tämän Tenngreniin. No hyvin suurella todennäköisuudellä Iirosta juuri oli kyse, mutta käsittääkseni Iiro ei ole tällä hetkellä minkäänlaisessa pelikiellossa! (paitsi topon itse asettamassa)

Tämäkin tilanne menisi mielenkiintoiseksi, jos topo olisi päättänyt Iiroa peluuttaa: olisiko liitto tehnyt saman kuin jääkiekossa Karalahden kanssa tehtiin, eli epäilysten perusteella pelikieltoon (tosin Karalahtea epäiltiin törkeästä huumausainerikoksesta pelikieltoa asetettaessa, Iiroa ilmeisesti "vain" huumausainerikoksesta ja pahoinpitelystä. Lisäksi vielä Jere vietti sellissä kuukauden päivät, Iiro taisi vain asemalla käväistä jos sitäkään). Ja jos ei, niin mitä jos topo olisi päässyt vaikka mitaleille Iiron kanssa ja mies olisi tuomittu huumausainerikoksesta - topo olisi tuomittu häviämään kaikki ottelut ja pelit olisi pelattu uusiksi ilman topoa vai mitä? Juuri tällaiset tilanteet ovat liitolta aivan hakusessa.

Karhunpentu sanoi:
Mutta täytyy myöntää, että doping-rikkomuksen ja otteluiden siirtämisen ei luulisi olevan niin vaikeasti kuviteltavia tapahtumia, etteikö niiden varalle olisi syytä luoda selviä sääntöjä.
Varsinkin kun esimerkkitapauksia löytyy doupin osalta kymmenen vuoden takaa ja flunssa-aalloista johtuneista ottelusiirroista vuodelta 2005. Niissäkin on aikoinaan tietyt linjaukset vedetty, mutta säännöt ovat pysyneet samoina epämääräisinä lauseina vuodesta toiseen. Huvittavaa tässä on myös se, että pelaamiseen liittyviä yksittäisiä sääntötulkintoja päivitetään vuosittain, mutta suurempien epäkohtien korjaamiseen ei näytä intressejä ja resursseja löytyvän.

42

Karhunpentu sanoi:
Mutta täytyy myöntää, että doping-rikkomuksen ja otteluiden siirtämisen ei luulisi olevan niin vaikeasti kuviteltavia tapahtumia, etteikö niiden varalle olisi syytä luoda selviä sääntöjä.

Doupingista on olemassa kahdet säännöt, ADT:n ja FIBA:n. Ja kun ne ovat ristiriidassa (tuon ottelun tuloksen osalta), niin pitää vain määritellä kumpi on tällaisissa tapauksissa vahvempi. Minä olisin FIBA:n kannalla. Mutta jos ja kun nyt aletaan noita tarkentamaan, niin otetaanko konsultiksi tunnettu kiinalainen urheilulääkäri Do Ping. :p

Tähän flunssavirukseen on vaan kovasti hankalaa kirjoittaa mitään täsmällistä sääntöä. Laitetaanko "jos joukkueen pelaajista enemmän kuin kolme" tai "jos joukkueen aloitusviisikosta (ja toisaalla tietenkin tarkasti määritellään mikä on aloitusviisikko) enemmän kuin kolme" tai joku näiden yhdistelmä. Ja tietenkin pitäisi tarkasti määrätä miten kauas ottelu voidaan siirtää. Ja laittaa pudouspeleihin flunssavaraa.

Jos tällainen säännöstö olisi, niin sitten heräisi kolmen sairaan pelajaan joukkueessa varmasti halu raapustaa joukkueen 12. pelaajalle myös flunssatodistus.

Ei hyvää päivää miten jotkut jaksaa syyllistää muita kun pöpö iskee ikävään saumaan ...

42 sanoi:
Doupingista on olemassa kahdet säännöt, ADT:n ja FIBA:n. Ja kun ne ovat ristiriidassa (tuon ottelun tuloksen osalta), niin pitää vain määritellä kumpi on tällaisissa tapauksissa vahvempi. Minä olisin FIBA:n kannalla. Mutta jos ja kun nyt aletaan noita tarkentamaan, niin otetaanko konsultiksi tunnettu kiinalainen urheilulääkäri Do Ping. :p

Niin koripalloliiton sääntö- ja kurinpitoyksikkö otti tässä uutisoidussa päätöksessään http://www.koris.net/1/artikkeliarkisto/?num=162099 kannan, jonka mukaan he tietävät paremmin kuin kansainvälinen koripalloliitto FIBA. Itsekin uskoisin enemmän FIBAn ammattitaitoon tässä(kin) asiassa. ADT:n säännökset on enemmän suunniteltu yksilölajeja koskien, FIBAn täysin ja pelkästään koripalloa lajina ja pelinä silmälläpitäen. Mitä luulette, olisiko sääntö- ja kurinpitoyksikön kannattunut ennemmin uskoa kansainvälistä koripalloliittoa, kuin omissa pikku päissään hätäisesti (viikossa?) muodostettua päätöstä? Eli kysymys kuuluukin, onko sääntö- ja kurinpitoyksikkö viisaampi koripalloon liittyvissä asioissa kuin FIBA? Mielestäni ei, ja vaatii aikamoista röyhkeyttä heiltä näin esittää.

Vieläkin jään mielenkiinnolla odottamaan käryä dopingista tai muista kielletyistä aineista pudotuspeleissä. Onko kenelläkään muuten tietoa, onko nyt pleijareissa tehty edes yhtään testiä?

Voipio sanoi:
Vieläkin jään mielenkiinnolla odottamaan käryä dopingista tai muista kielletyistä aineista pudotuspeleissä. Onko kenelläkään muuten tietoa, onko nyt pleijareissa tehty edes yhtään testiä?

Eihän noilla nykytulkinnan mukaisilla säännöillä hullukaan rupea testailemaan kesken pudotuspelien. Siinähän vasta naama palaisikin, jos joku sattuisi kärähtämään.

42 sanoi:
Ei hyvää päivää miten jotkut jaksaa syyllistää muita kun pöpö iskee ikävään saumaan ...

No itse en ainakaan ole tässä nyt syyllistämässä ketään. Minun mielestäni päätös olla siirtämättä näitä tämän viikon välieräotteluita oli oikea ratkaisu. Mutta kysymys onkin siitä, että tällaisissa tapauksissa toimittaisiin aina tietyn ja ennen kaikkea SELKEÄN säännön mukaan. Eikä millään "veikkaa ja voita" tai "musta tuntuu, että tää olis nyt hyvä" periaatteilla.

Karhunpentu sanoi:
No itse en ainakaan ole tässä nyt syyllistämässä ketään. Minun mielestäni päätös olla siirtämättä näitä tämän viikon välieräotteluita oli oikea ratkaisu. Mutta kysymys onkin siitä, että tällaisissa tapauksissa toimittaisiin aina tietyn ja ennen kaikkea SELKEÄN säännön mukaan. Eikä millään "veikkaa ja voita" tai "musta tuntuu, että tää olis nyt hyvä" periaatteilla.
Juuri tätä itsekin tarkoitin. Selkeät yksiselitteiset säännöt näin yksinkertaisiin asioihin. Vaikka niin, että sairastumiset tms. ei ole peruste anoa ottelusiirtoa. Ja dopingin osalta on pakko pitää tiukkaa linjaa ; lajin maine ei kestäisi sitä, että vaikkapa sm-finaalin ratkaisevassa ottelussa joku syyllistyisi dopingrikkeeseen, mutta se ei vaikuttaisi ottelutulokseen? Se mistä aineesta on kysymys, ei ole merkittävää, vaan se, että kyseessä on kielletty aine. Olisi hauska tietää, miten esim. Kiinan olympialaisissa meneteltäisiin, jos voittajajoukkueen pelaaja kärähtäisi dopingista. Joukkue saisi pitää kultamitalit, mutta tuolle pelaajalle annettaisiin kolmen kuukauden kielto olympiapeleihin... ???

040656 sanoi:
Juuri tätä itsekin tarkoitin. Selkeät yksiselitteiset säännöt näin yksinkertaisiin asioihin. Vaikka niin, että sairastumiset tms. ei ole peruste anoa ottelusiirtoa. Ja dopingin osalta on pakko pitää tiukkaa linjaa ; lajin maine ei kestäisi sitä, että vaikkapa sm-finaalin ratkaisevassa ottelussa joku syyllistyisi dopingrikkeeseen, mutta se ei vaikuttaisi ottelutulokseen? Se mistä aineesta on kysymys, ei ole merkittävää, vaan se, että kyseessä on kielletty aine. Olisi hauska tietää, miten esim. Kiinan olympialaisissa meneteltäisiin, jos voittajajoukkueen pelaaja kärähtäisi dopingista. Joukkue saisi pitää kultamitalit, mutta tuolle pelaajalle annettaisiin kolmen kuukauden kielto olympiapeleihin... ???
boldaus lainaukseen minun tekemäni.

Koripallo on joukkuelaji, jossa yhden pelaajan mahdollinen kiellettyjen aineiden käyttö ei merkittävästi vaikuta ottelutulokseen. Mielestäni ja FIBAn mielestä. Luuletko oikeasti, että FIBAssa ei olla noita maine-kysymyksiä mietitty? Minä uskon, että on, enemmän kuin Suomen koripalloliitossa. Ja silti FIBAn sääntöjen mukaan yhden pelaajan kärähtäminen ei vaikuta ottelun lopputulokseen.

Mitä jos Kiinan olympialaisissa otettaisiin sinun kannattamasi ja Suomen koripalloliiton sääntö- ja kurinpitoyksikön toteuttama malli virallisesti käyttöön, eli ennen olympialaisia annettaisiin yksiselitteinen sääntö, että yhdenkin pelaajan jäädessä kiinni dopingrikkeestä, joukkue tuomitaan hävinneeksi ottelu. Mitä sitten tehtäisiin, jos välieräottelun voittaneen joukkueen pelaaja jäisi kiinni esim. pössyttelystä, kun tulosten saaminen tuntuu kestävän parhaimmillaankin useamman päivän ja loppuottelu on jo pelattu "väärillä joukkueille"?
Oletko sitä mieltä, että on suurempi maineriski todeta, että "koripallo on joukkuelaji joten ottelun lopputulos jää voimaan, mutta kärynnyt pelaaja menettää mitalinsa", kuin "kaikki uusiksi ja urheilijat takaisin Pekingiin, väärä joukkue pelasi loppuottelussa koska yksi pelaaja oli käyttänyt kiellettyjä aineita. Ei se mitään, että koko olympialaiset loppuivat viime viikolla, pelit meni juuri uusiksi."
Itse olen FIBAn kanssa sitä mieltä, että jälkimmäinen lausuma/toimintatapa saattaa lajin enemmän naurunalaiseksi ja johtaa maineen menetykseen enemmän kuin ensimmäinen. Sinä ja koripalloliiton sääntö- ja kurinpitoyksikkö on toista mieltä.

Voipio sanoi:
boldaus lainaukseen minun tekemäni.

Koripallo on joukkuelaji, jossa yhden pelaajan mahdollinen kiellettyjen aineiden käyttö ei merkittävästi vaikuta ottelutulokseen. Mielestäni ja FIBAn mielestä. Luuletko oikeasti, että FIBAssa ei olla noita maine-kysymyksiä mietitty? Minä uskon, että on, enemmän kuin Suomen koripalloliitossa. Ja silti FIBAn sääntöjen mukaan yhden pelaajan kärähtäminen ei vaikuta ottelun lopputulokseen.

WADA:n uusin dopingsäännöstö, vuodelta 2003, löytyy täältä.

Säännöstön sivulla 36 (sähköisen dokumentin sivulla 23) on kohta "Consequences to team". Siinä sanotaan, että jos useampi kuin yksi joukkueen pelaajista syyllistyy dopingrikkeeseen, voi tästä seurata joukkueelle hylkäys tai muita kurinpitotoimia.

Bluejacket sanoi:
Säännöstön sivulla 36 (sähköisen dokumentin sivulla 23) on kohta "Consequences to team". Siinä sanotaan, että jos useampi kuin yksi joukkueen pelaajista syyllistyy dopingrikkeeseen, voi tästä seurata joukkueelle hylkäys tai muita kurinpitotoimia.

Eli Koripalloliitto toimii vastoin WADA:n ja FIBA:n sääntöjä. Mielenkiintoista. Erittäin mielenkiintoista.

Tosin Koripalloliiton puolustukseksi on sanottava, että täkäläinen ADT on muotoillut sanansa toisin. Se tosin ei puhukaan palloilulajeista vaan ymmärtää joukkueurheilun lähinnä viesteiksi.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.