Sille se näyttää, kun Korisliigaa katsoo. Kyllähän laatu on kohtuullisen tasalaatuista. Se miten suuri se ammattilaistiimi on on sitten toinen tarina, eli oletettavasti sillä ohjaajalla on aika monta rautaa tulessa, eli kovin montaa ihmistä sitä hommaa ei ole noinkaan tekemässä siellä paikan päällä. Pelejä on samaan aikaan menossa kuusikin kappaletta, joten eiköhän totuus ole se, että ammattilaistiimit ovat jonkinlaisia puoliammattilaisia ja sitten kun Maralla on tytär kipeänä ja Pera on kaverin polttareissa, niin sitten paikalle kaivetaan joku joka löydetään. Eli oletus on, että jokaiselle paikkakunnalle riittää jonkinlainen salkkusetti, jossa on kaikki laitteet valmiina ja sitten kuvausta tulee hoitamaan se tiimi, jolle se homma parhaiten osuu. Osalla paikkakunnista on varmasti oma paikallinen tiimi ja jossain se tulee sitten pakulla paikalle toisaalta. Oletan, että ammattilaistiimejä on rajallinen määrä ja varmaan kuvaavat kesälla jalkapalloa ja talvella sitten jotain muuta.
Ringetessä Ruudun ja kuvauksen välillä operoi Kepitti niminen firma ja näyttäisi sählyhallien perusteella, että sama firma hoitaa ainakin naisten salibandyliigat, eli heidän logoilla varustettuja laitesalkkuja on nähty sählyhalleissa. Heidän rooli on siinä välissä valvoa, että meiltä ei tule lintulaudan kuvaa tai hallista pimene sähköt. En tiedä koriksesta, mutta Ringetessä lähetystä viivästytetään muutama minuutti juuri näistä em. syistä. Siitä en ole varma onko Koriksessa softana meidänkin käyttämä OBS Studio, kun grafiikat ovat niin erilaiset, mutta esimerkiksi Lentopallon TV lähetykset Ylelle näytetään tekevän ihan samalla softalla (ja grafiikalla) millä me teemme ringetteä - värit ja logot ovat niin samoja, että eiköhän softakin ole sama.
Ringetteliiton kunniaksi on sanottava, että meille harrastelijoille tarjotaan koulutusta, ohjeistusta ja apuja. Teknisille tiimeille on siellä järjestetty oma koulutus ja selostajille omansa. Voi olla että korisliigakin tarjoaa, mutta ainakin toistaiseksi itse operoimani nuorten SM korikset on saanut mennä ihan omien kykyjen ja mieltymysten mukaan. Siinä olisi Korisliitolla ryhdistäytymisen paikka.
Ei se TV tuotanto oikeasti noin rajatussa tilassa ja rajatulla kameramäärällä mikään ihmeellinen ponnistus ole ja nokkela IT kykyinen kaveri oppii ammattitason muutamalla harjoittelulla. Tarkkuutta se vaatii ja koska homma menee livenä siinä on ihan sama problematiikka kuin hyökkäysajassakin. Jos painat nappia väärin se meni siinä ja perua sitä ei voi.
Tuo tulostaulujen, ESCOn ja kaiken muun synkronointi kiinnostaa. Luulisi, että modernissa hallissa olisi jokin URL, johon taululle menevät pisteet tulevat ja ne voisi sieltä poimia. Ihan samaan tapaan se toimii siinä OBS Studiossa, eli ulkopuolinen softa tuottaa kello ja pistedatat tekstitiedostoihin, jotka sitten vain grafiikassa ohjataan tiettyyn paikkaan. Eli noissa saleissa missä on modernit hienot screenit luulisi sen datan saavan jotenkin myös järkevästi ulos ja muuhun käyttöön . Olisi kaikkien intressi että pelikelloja olisi vain yksi, jolloin se ainoa olisi se oikea totuus. Tämä oli itse asiassa asia jota Korisliigan ruutulähetyksissä tutkin. Minusta pelikello kulkee siellä selvästi tarkemmin, kuin mihin itse koskaan näppäilemällä pystyn. Se minusta yksistään kertoo tekemisen ammattimaisuudesta jo paljon.