Koripallo.com

Korisliiga mediassa

Vs: Korisliiga mediassa

Ei pitäis varmaan ryhtä tähän "sanasotaan", mutta muutama sananen lienee paikallaan...ehkäpä jopa totuuden siemen.

Minua pyydettiin aikanaan mukaan Urheiluuutiset.comiin kirjoittamaan koripallo-osioon juttuja ko aiheeseen liittyen. Minulla ei ole pienintäkään kokemusta toimittajan duunista tai muusta lähelläkään sitä olevasta hommasta. Hetken aikaa ehdotusta piti sulatella, koska se vie pirun paljon aikaa vapaa-ajasta ja minulla ei (kuten sanottua) ole kokemusta aiemmin vastaavasta hommasta. Kaverit sivuston takana kuitenkin luottivat ja uskoivat meikäläisen hommasta suoriutuvan, joten tässä ollaan ja yritetään puhtaalta amatööripohjalta poikien hienoon hankkeeseen saada juttuja aikaiseksi. Kyse ei ole kohdallani rahasta (koska en mitään tästä saa, enkä tästä haluakkaan) vaan kahdesta muusta seikasta: 1) Tukea parhaan kykyni mukaan jamppoja heidän hienossa hankkeessaan, joiden eteen kaverit ovat itse nähneet pirusti vaivaa ja 2) saada hienosta lajista nimeltään koripallo amatööritaidoillani muille koriksen fanittajille jotain mielekästä ja ehkäpä jotain uuttakin luettavaa aikaiseksi. Tarkennetaan vielä hieman omaa sanomaani vielä. Kyllä minäkin tästä jotain saan vaivanpalkaksi: hemmetin hyvän mielen ja hienon ikkunan kahden koripalloseuran toimintaan. Näitä vastaavia kokemuksia en mistään muualta saisi.

Olen itse kirjoittanut ja tehnyt Urheiluuutiset.comin koripallo-osioon nuo Kouvojen ja Vilppaan pelaajahaastattelut. Niitä on ainakin pari luvassa lisää vielä loppukesästä ja kauden aikanakin varmaan joitakin. Ensi kesänä sitten taas uusista jenkeistä ja kiinnostavista kotimaisista nimistä aion tehdä haastatteluja. Ennen kauden alkua tulen varmasti kirjoittamaan koripalloon liitten ennakkojuttuja ja -veikkauksia korisliigasta ja jotain muuta sen suuntaista. Urheiluuutiset.comin kautta sain luontevan kytköksen Kouvojen korisseuraan, joille olen luvannut kirjoittaa tulevalla kaudella ainakin valtaosaan kotimatseista peliennakot ja -rapot (pl ehkäpä Kouvot-Vilpas matsit ;)) sekä mahdollisesti jotain muutakin seuran koristoimintaan liittyvää. Tämäkin siis puhtaasti amatööri kirjoittelijan pohjalta. Vapaaehtoisista jampoista on koripalloseuroissakin aina pulaa, joten mukaan mahtuu varmasti jos vain halua löytyy.

Joku aiemmin kirjoitti Salokeskeisyydestä Urheiluuutiset.comiin liitten. Jostainhan homman täytyy lähteä liikkeelle, tällä kertaa se lähti Salosta. Kirjoittajia on tällä hetkellä ainakin Salosta, Tampereelta ja Kouvolasta. Lisää kirjoittajia tarvitaan ja mukaan pääsee varmasti urheilusta kirjoittamaan jos homma kiinnostaa. Tulkaa itse mukaan toimintaan tekemään juttuja valtakunnallisista ja paikallisista tapahtumista ja lajeista. Siten sitä levitetään tätä toimintaa ulottumaan ympäri Suomen ja ihmiset saavat kattavasti urheiluuutisia. Harvaapa meistä vaan tuntuu se kirjoittelu kiinnostavan...paitsi tietysti nimimerkin takaa keskustelupalstalla muita arvostellen ja provoja ja piikkejä viljellen.

Täällä nimimerkkien takana on pirun perisuomalaisen helppoa arvostella muiden yrityksiä tehdä jotain hyvää. Toista on ottaa sulkakynä kouraan ja ainakin yrittää kirjoittaa ja aikaansaada (edes jollain tapaa) mukavaa luettavaa kaikille urheilun ystäville. Selkään puukottamisen sijaan suosittelen muitakin kokeilemaan siipiensä kantavuutta ja positiivista mieltä. Helpompaa on tietysti olla vieressä ja heittää roottoriin paskaa...

Eikös ainakin jotkut seurat myy mainostilaa omille sivuillensa. Miksi siis ohjataan kävijät jollekin toiselle sivustolle lukemaan itse tuotettu aineisto? Ja vuodenvaihteen jälkeen tuon tekstin mukaan, siitä joutuu vielä maksamaankin?

Mikä on tuon palvelun lisäarvo? Muiden julkaisemista uutisista on kirjoitettu parin lauseen tiivistelmä, eikä edes linkkiä alkuperäiseen uutiseen.

HerjaHuiska sanoi:
Eikös ainakin jotkut seurat myy mainostilaa omille sivuillensa. Miksi siis ohjataan kävijät jollekin toiselle sivustolle lukemaan itse tuotettu aineisto? Ja vuodenvaihteen jälkeen tuon tekstin mukaan, siitä joutuu vielä maksamaankin?

Mikä on tuon palvelun lisäarvo? Muiden julkaisemista uutisista on kirjoitettu parin lauseen tiivistelmä, eikä edes linkkiä alkuperäiseen uutiseen.

Sanonpa tämän vain puhtaasti omasta puolestani. Ellei olisi Urheiluuutiset.comia niin ei olisi Kouvojen sivuilla kolmen jenkin ja Vilppaan sivuilla kahden jenkin ja Eeron haastattelujakaan. Samalla haastattelut on myös linkitetty tänne keskustelupalstalle. Pyrin ainakin itse jatkossakin kirjoittamaan juttuja ITSE, mutta toki Urheiluuutiset.comiin myös jatkossakin tullaan kokoamaan urheilujuttuja muistakin kanavista ja sopimuksen tehneet seurat siirtävät sinne myös omia uutisiaan. Ei se ole keneltäkään pois. Tavoite on, että urheilusta kiinnostunut kansalainen saa luettua yhdestä paikasta häntä kiinnostavat valtakunnalliset ja paikalliset urheilujutut. Vastaavasti jos esim HerjaHuiska haluaa lukea urheilu-uutisensa monesta eri lähteestä ja puikkelehtia urheiluotsikoita etsien vaikkapa iltapäivälehtien hääteema, kauniit ja rohkeat, ruokaresepti, kauneusleikkaus, ja BBsivujen sokkelosta, niin siitä vaan.

Ite urheiluuutiset.comista risut ja ruusut sitten kun on niiden aika, mutta nyt jo haluan nostaa hattua Ihmispallolle ja muille talkootyöläisille, jotka jaksavat näitä juttuja viime kädessä toteuttaa. Arvostan todella paljon tekemäänne työtä.

Ihmispallo sanoi:
Sanonpa tämän vain puhtaasti omasta puolestani. Ellei olisi Urheiluuutiset.comia niin ei olisi Kouvojen sivuilla kolmen jenkin ja Vilppaan sivuilla kahden jenkin ja Eeron haastattelujakaan. Samalla haastattelut on myös linkitetty tänne keskustelupalstalle. Pyrin ainakin itse jatkossakin kirjoittamaan juttuja ITSE, mutta toki Urheiluuutiset.comiin myös jatkossakin tullaan kokoamaan urheilujuttuja muistakin kanavista ja sopimuksen tehneet seurat siirtävät sinne myös omia uutisiaan. Ei se ole keneltäkään pois. Tavoite on, että urheilusta kiinnostunut kansalainen saa luettua yhdestä paikasta häntä kiinnostavat valtakunnalliset ja paikalliset urheilujutut. Vastaavasti jos esim HerjaHuiska haluaa lukea urheilu-uutisensa monesta eri lähteestä ja puikkelehtia urheiluotsikoita etsien vaikkapa iltapäivälehtien hääteema, kauniit ja rohkeat, ruokaresepti, kauneusleikkaus, ja BBsivujen sokkelosta, niin siitä vaan.

Meinaatko, että tuon palvelun ansiosta urheiluseurojen sivustot saavat yleisesti lisää vapaaehtoisia kirjoittajia? En jaksa uskoa siihen.
Toki sen ymmärrän, että saa luettua yhdestä paikasta kaikki urheilujutut, mutta jos itse uutinen on otettu jostakin toisesta palvelusta muutaman lauseen lyhennyksenä, ei se kovin hyvältä palvelulta vaikuta.
Uskon itse lukevani jatkossakin urheilu-uutiset niiden alkuperäisestä lähteestä ja mielestäni ne löytyvät kyllä aika selkeästi ihan urheiluosioiden alta.

Onnea vaan yrityksellenne, toivottavasti saatte siitä sellaisen, että minäkin siitä innostun.

Batman sanoi:
Ite urheiluuutiset.comista risut ja ruusut sitten kun on niiden aika, mutta nyt jo haluan nostaa hattua Ihmispallolle ja muille talkootyöläisille, jotka jaksavat näitä juttuja viime kädessä toteuttaa. Arvostan todella paljon tekemäänne työtä.

Just näin. Tsemppiä ja jatkakaa vaan. Toivottavasti mahdollisimman moni talkoolainen innostuu muissakin seuroissa.

Eiköhän se seurojen mahdollinen etu tämmöisestä sivustosta ole vain yleisen kiinnostuksen herättäminen/kasvattaminen. Eikö tässä ole kirottu pitkin matkaa, kun media ei kiinnostu julkaisemaan edes valmiiksi kirjoitettua ja pureskeltua juttua. Itse en ainakaan jaksa käydä säännöllisesti katsomassa jokaisen seuran kotisivuja ja niiden uutisia, mutta jos jotain kautta uutisotsikot/aiheet työnnetään nokan eteen, niin sieltä saattaa jokunen mielenkiintoinen juttu tulla luettuakin (tällä hetkellä samaa virkaa ajaa tämä koripallo.comin etusivun uutisotsikot). Kattavia urheilusivustoja (missä on koko jutut, eikä vain "lue lisää paperilehdestä" tms) ei kuitenkaan Suomessa liikaa ole, joten peukku tälle yritykselle ja toivottavasti tuottaa hedelmää. Alku vaikuttaa hyvältä.

MOBvilko sanoi:
Uusi saitti urheiluihmisille.
Käsittääkseni suuri osa korisliigajengeistä tulee tuolla uutisiaan kertomaan.
http://www.urheiluuutiset.com/site/default.aspx?area=0

Hienoa nähdä uusia avauksia urheilumedian saralla, nykyisellään tarjonta on kuitenkin varsin rajoittunutta.

Jos ymmärrän oikein, niin palvelu on tämän vuoden ns. beta-testauksessa, jonka aikana nähdään saadaanko siihen mukaan riittävästi kiinnostuneita joukkueita ja lukijoita. Omasta mielestäni viestintää voisi terävöittää vielä palvelun luonteesta. Nyt viestinnässä korostetaan, että beta-vaiheessa palvelu on kaikille ilmainen ja että jatkossakin palvelu on seuroille ja lukijoille ilmainen. Jostain rahaa kuitenkin aiotaan ottaa ja uskoisin monia häiritsevän tähän liittyvä epätietoisuus.

Samalla jäin kovastin miettimään, miksi seuran pitäisi lähteä tähän mukaan. Onko tarkoitus rakentaa RSS-lukija, joka julkaisee seurojen tiedotteet sellaisenaan? Välillä on kuitenkin puhuttu myös uusien (omien) toimittajien rekrytoinnista, jolloin taas riippumattomuus seuroista olisi varmaan arvokkaampaa?

Näin ollen omasta seurannasta tuo sivusto jää tässä vaiheessa vielä syrjään. Mielenkiintoista on kyllä nähdä, mitä sivustosta kasvaa. Tsemppiä siis tiimille ja muistakaa välillä raportoida täälläkin, missä sivuston kehittämisen kanssa mennään!

Kiitoksia kovasti kannustavastakin palautteesta. Ja kyllähän tietysti negaagin saa tulla, mutta toivottavasti perusteltua, jolloin siitä voidaan ottaa opiksi ja parantaa toimintaa.

Yhden asian tähän liitten haluan vielä sanoa (ennen kuin alan tekemään yhden Vilppaan kotimaisen jampan haastattelua): Niin pitkään kuin olen tätä sivustoa lukenut, on täällä ihmetelty koriksen näkymättömyyttä mediassa ja mietitty siihen lääkkeitä. Kun joku sitten jotain yrittää sen eteen tehdä ovat ihmiset heti varpaillaan ja epäilevät ihmisten tarkoitusperiä. En ymmärrä tätä yhtälöä?!? Minä ainakin haluan tässä korisfanina saada kirjoitettua jotain mukavaa luettavaa muille korisfaneille. En ole mikään alan timanttinen "toimittaja" tai korisasiantuntija, mutta kovalla halulla ja pienellä vaivannäöllä saa varmaan sitäkin puutetta korvattua. Yritän kirjoittaa niistä aiheista, joita olisin itse esim viime kaudella halunnut korisfanina lukea.

Urheiluuutiset.com sivusto on ottanut vasta ensimmäiset askeleensa ja homma toivottavasti kehittyy koko ajan ja saadaan lisää kirjoittajia korisosioon ja muihinkin osioihin. Sen tiedän, että sivuston takana olevat kaverit ovat tehneet jo pitkään pirun kovaa töitä sivuston eteen. Mitään ei synny tyhjästä itsekseen ja mikään ei synny valmiina pakettina.

http://www.urheiluuutiset.com/site/default.aspx?news=247

Jutun toimittaja: "Kysyttäessä Vilppaan valmentajalta Mikko Tupamäeltä pyrkiikö Salon Vilpas luomaan samanlaisen tai samansuuntaisen sateenKAARIjärjestelmän koripalloilussa Varsinais-Suomen alueelle..."

Freudilainen lipsahdus vai kunnioitettava askel suvaitsevaisuuden suuntaan?

Sain jälleen hyvän syyn kuvata koripalloa kendon sijaan.. Kiekko korvaan ja yöllä eestaas taksilla tyksiin ja takaisin.. On se vaan vaarallista hommaa tollanen urheilun videointi... Ja uutisten tekeminen nettisivuille :) Kentänlaidalla nähdään varmaan taas syksyllä,mutta minkä seuran mukana, se on vielä kysymysmerkki ;)

KPX sanoi:
Sain jälleen hyvän syyn kuvata koripalloa kendon sijaan.. Kiekko korvaan ja yöllä eestaas taksilla tyksiin ja takaisin.. On se vaan vaarallista hommaa tollanen urheilun videointi... Ja uutisten tekeminen nettisivuille :) Kentänlaidalla nähdään varmaan taas syksyllä,mutta minkä seuran mukana, se on vielä kysymysmerkki ;)

Loimaa rekrytoinut? ;)

P.S. Toivottavasti korva kondiksessa.

Aivan loistava sivusto!

Voin jo sieluni silmin kuvitella, kuinka loistava sivusto tuosta on mahdollista tulla, jos jaksetaan tehdä töitä asian eteen, eikä homma tyssää jossain kohtaa alkuinnostuksen jälkeen.

Itselle ei tosiaan puolestaan selviä se miksi joku joukkue ei lähtisi mukaan tuohon sivustoon. Väittäisin, että aika harva ihminen kuitenkaa käy seuran omilta sivuilta juurikaan lukemassa mitään, mikä ainakaa liittyy edustusjoukkueeseen. Kaikki huhut ja siirrot löytyvät tältä sivustolta ennen kuin seuran omilta sivuilta. Sekä suurin osa lukee sanomalehdestä (paikallis, kun muusta niitä ei löydy) joukkuetta koskevat uutiset. Joten ei itselle nyt ainakaa heti tule mieleen, et mitä ainakaa seura voisi menettää, ainoa on se että voi hyötyä, kun saa lisää näkyvyyttä.

Jos asiaa, vaikka miettii jo siltä kannalta, että saadaan KPX:n videoita vaikka tuolle sivustolle näkyviin koko kansalle, niin ei se ainakaan huono juttu voi olla. Nythän tavallinen tallaajaa näkee urheiluruudussa paskasta kuvakulmasta max20 sek otoksen, jossa yksi hela, yksi pallon menetys, ja yks rautojen kautta sisään koliseva heitto. Tietty videoissa voisi olla siinä kohtaa hyvä, että videoissa on aina mukana molempien joukkuedein suorituksia. Tällä hektellähän nuokin jäävät oikeastaan vain lajin fanien tietoisuuteen, jos edes kaikkien niiden tietoisuuteen tulevat.

Aika tulee näyttämään miten hommat tulevat etenemään toivottavasti samansuuntaisesti kuin tähänkin mennessä. Ainoa asia mikä sivustolla on häirinnyt, on muutamat karmaisevat kirjoitusvirheet. Jos oikolukemista voitaisiin vähän parantaa, olisin erittäin kiitollinen. Sekä en nyt tiedä kuinka soveliasta on, että jutuissa kiroillaan, vaikka itseä ei haittaa, mutta laskee jotenkin arvostusta ehkä sivustoa kohtaan, monien mielestä.

Pienenä palautteena tätä kautta, kun tuota sivustoa on täällä ruodittu. Pystyisikö tuohon FB-floodiin saada jotain rajoitetta. Mulla tykkäämiset lähtee nääs hyvin nopeasti pois, jos tota floodia pitää pitempäänkin katella, kun ei vaan tule mitenkään löytymään kiinnostusta jenkkifutiksen divarille... En nyt tiedä miten toteuttaisi, mutta jotenkin vähän kategorioisi uutisointia tms.

cannonball sanoi:
Loimaa rekrytoinut? ;)

P.S. Toivottavasti korva kondiksessa.

Enpä ole Loimaalle ollut yhteydessä... Viime vuonna sinne tarjosin palveluitani, mutta ei löytynyt kiinnostusta tarpeeksi.. Harmi sinänsä, olisihan sitä ollut kiva taltioida kaikki suomen mestaruuteen johtaneet matsit + paljon muuta... Kyllä se korva tuossa roikkuu mukana ihan kivasti..

Jay

laittakaa te urheiluuutiset.com-ihmiset vielä facebook-sivusto pystyyn ja takaan 50%:n kasvun sivuillakäyntimäärissänne.

Mistä korisaiheista te haluaisitte lukea juttuja?

Allekirjoittaneella on pari juttuaihiota valmiina Urheiluuutiset.comiin toteutettavaksi ennen liigakauden alkua, mutta pystyn tekemään ne vasta kun joukkueiden kokoonpanot on edes jollain lailla "valmiita".

Laittakaa jotain ideoita vaikka tänne palstalle tai yksityisviestinä niin katsotaan saisinko jostakin vaikkapa väännettyä juttua, haastattelua tai jotain muuta vastaavanlaista. En varmaan pysty mitään megalomaanista spektaakkelia tekemään tai selvittämään, koska teen niitä juttuja ihan puhtaasti amatööripohjalta illalla perheen mentyä unten maille.

Tarkoitus on vielä tehdä yksi haastattelu Vilppaalle ja toinen Kouvoille.

Heittäkää ajatuksia jos vaikka jostain saisin tartuttua kiinni.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.