Vs: Korisliigajoukkueiden logot avatareina
42 sanoi:
Eipä niitä luojan kiitos joka matsissa olekaan. Minähän sanoin, että esimerkit ovat jäävuoren huippu.
http://www.iltalehti.fi/jalkapallo/200703125851250_jp.shtml
Noilla firmojen ennalta sovituilla tappeluilla ei ole muuta tekemistä otteluiden kanssa kuin se, että ottelut määräävät tappeluvastustajat. Jotkut luokittelevat firmatkin kannattajajoukoiksi, toiset eivät. Itse kuulun jälkimmäiseen. Ennalta sovitut tappelut sovitaan kauas itse ottelupaikasta, että poliisit eivät pääse nopeasti väliin. Joillekin firmojen jäsenille itse jalkapallo-ottelun lopputuloksella ei ole niinkään merkitystä vaan sillä, miten tappelussa kävi. Siinä mielessä linkkisi on mielestäni aivan väärässä paikassa.
Keskustelette kahdesta aivan eri asiasta. Fanikulttuurista ja osittain sen alalajista, mutta kuitenkin eri asiasta, firmatappeluista. Elokuva, joka kuvaa mielestäni hyvin firmojen toimintaa ja jäsenien ajatusmaailmaa, on The Football Factory. Katsomisen arvoinen elokuva, vaikkakin hieman kärjistetty.
Katsomokulttuuriin kuuluu fanaattisuus ja joskus myös itse ottelussa jotkut turhautuvat tai fanaattisuus menee yli, provokaatiota jne, niin ottelun jälkeen voi pientä kärhämää olla, mutta se saadaan lopetettua yleensä suht nopeasti siksi, että paikalla on niin paljon järjestyksenvalvojia ja poliiseja. Melkein kaikkihan haluavat tunnelmaa ja meteliä ottelutapahtumien ympärille ja itse otteluihin. Turhautumiset ja hetkittäinen ylifanaattisuus ja näiden seuraukset ovat mielestäni pieniä haittapuolia. Suomessa ja koriksessa on tähän vielä erittäin paljon matkaa, eikä sitä tasoa saavuteta todennäköisesti koskaan.
Hyvänä esimerkkinä hyvästä kannattajien välisestä kunnioituksesta toimii mielestäni Beach Boysien syksyinen vierailu Karkkilaan. Ennen ottelua ja ottelun aikana kannustus oli kovaa ja huutelua tapahtui niin kentälle kuin muualle katsomoon puolin ja toisin. Kuitenkin ottelun jälkeen liikuntahallin viereisessä paikallisessa oli positiivinen tunnelma ja keskustelua oli itse ottelusta, katsomotapahtumista, fanikulttuurista Suomessa ja ihan puuta heinästä. Katsomossa vihollisia, ottelun jälkeen ns. kavereita.