Koripallo.com

Korisliigajoukkueiden logot avatareina

Vs: Korisliigajoukkueiden logot avatareina

Nanna sanoi:
Koulutus tai sen puute ei tee ihmisestä yhtään parempaa/ huonompaa käyttäytyjää ellei kyse ole etikettiasioista,
Sanot siis että etikettiasioissa koulutetut ihmiset käyttäytyy paremmin ...
Nanna sanoi:
joita tuskin pääasiassa opiskellaan korkeammilla koulutusasteilla.
...vaikka niitä ei opiskellakaan.

Eli miksei saman logiikan mukaisesti muutenkin koulutetut käyttäydy paremmin, koska sitäkään tuskin opiskellaan korkeammilla koulutusasteilla.

Ylläpito. sanoi:
Muutama liigajoukkue halusi logonsa pois ja muidenkin oikeudellinen asema on epäselvä. Logoja palautellaan ehkä jossain sopivassa välissä lupien kera.

Ei ole ilmeisesti joukkueilta lupia tullut..?

Herbert sanoi:
Ei välttämättä olisi ihan mahdoton ajatus, eikä oikeasti vaatisi ylläpidolta kovinkaan paljoa. Lähinnähän tämä edellyttäisi seuroilta hieman avoimuutta ja keskusteluhalua, mutta vosin hyvin kuvitella, että esim. ToPo:sta löytyisi halua kommentoida myös tällä foorumilla seuran tapahtumia silloin tällöin.

Ylläpidon pitäisi vain saada seuroilta tieto, mikä käyttäjätunnus edustaa seuraa foorumilla, tämän jälkeen tunnukset olisi varmaan mahdollista merkitä omaksi käyttäjäryhmäkseen samaan tapaan kuin esim. "Mesenaatti" kategoria kattaa tällä hetkellä (hyvin) rajoittuneen määrän käyttäjiä.

Mikä seura ehtii ensimmäisenä mukaan?

Eivätpä ole joukkueet hirveästi kiirehtineet asian kanssa..? ;) Ihmehän se olisikin ollut jos jotain edistystä olisi seuroilta tämän asian suhteen tullut...

42 sanoi:
Eipä niitä luojan kiitos joka matsissa olekaan. Minähän sanoin, että esimerkit ovat jäävuoren huippu.

http://www.iltalehti.fi/jalkapallo/200703125851250_jp.shtml

Noilla firmojen ennalta sovituilla tappeluilla ei ole muuta tekemistä otteluiden kanssa kuin se, että ottelut määräävät tappeluvastustajat. Jotkut luokittelevat firmatkin kannattajajoukoiksi, toiset eivät. Itse kuulun jälkimmäiseen. Ennalta sovitut tappelut sovitaan kauas itse ottelupaikasta, että poliisit eivät pääse nopeasti väliin. Joillekin firmojen jäsenille itse jalkapallo-ottelun lopputuloksella ei ole niinkään merkitystä vaan sillä, miten tappelussa kävi. Siinä mielessä linkkisi on mielestäni aivan väärässä paikassa.

Keskustelette kahdesta aivan eri asiasta. Fanikulttuurista ja osittain sen alalajista, mutta kuitenkin eri asiasta, firmatappeluista. Elokuva, joka kuvaa mielestäni hyvin firmojen toimintaa ja jäsenien ajatusmaailmaa, on The Football Factory. Katsomisen arvoinen elokuva, vaikkakin hieman kärjistetty.

Katsomokulttuuriin kuuluu fanaattisuus ja joskus myös itse ottelussa jotkut turhautuvat tai fanaattisuus menee yli, provokaatiota jne, niin ottelun jälkeen voi pientä kärhämää olla, mutta se saadaan lopetettua yleensä suht nopeasti siksi, että paikalla on niin paljon järjestyksenvalvojia ja poliiseja. Melkein kaikkihan haluavat tunnelmaa ja meteliä ottelutapahtumien ympärille ja itse otteluihin. Turhautumiset ja hetkittäinen ylifanaattisuus ja näiden seuraukset ovat mielestäni pieniä haittapuolia. Suomessa ja koriksessa on tähän vielä erittäin paljon matkaa, eikä sitä tasoa saavuteta todennäköisesti koskaan.

Hyvänä esimerkkinä hyvästä kannattajien välisestä kunnioituksesta toimii mielestäni Beach Boysien syksyinen vierailu Karkkilaan. Ennen ottelua ja ottelun aikana kannustus oli kovaa ja huutelua tapahtui niin kentälle kuin muualle katsomoon puolin ja toisin. Kuitenkin ottelun jälkeen liikuntahallin viereisessä paikallisessa oli positiivinen tunnelma ja keskustelua oli itse ottelusta, katsomotapahtumista, fanikulttuurista Suomessa ja ihan puuta heinästä. Katsomossa vihollisia, ottelun jälkeen ns. kavereita.

Högfors Red Star sanoi:
Noilla firmojen ennalta sovituilla tappeluilla ei ole muuta tekemistä otteluiden kanssa kuin se, että ottelut määräävät tappeluvastustajat. Jotkut luokittelevat firmatkin kannattajajoukoiksi, toiset eivät. Itse kuulun jälkimmäiseen. Ennalta sovitut tappelut sovitaan kauas itse ottelupaikasta, että poliisit eivät pääse nopeasti väliin. Joillekin firmojen jäsenille itse jalkapallo-ottelun lopputuloksella ei ole niinkään merkitystä vaan sillä, miten tappelussa kävi. Siinä mielessä linkkisi on mielestäni aivan väärässä paikassa.

Juuri näin on asian laita.

Taannoin tv:stä tuli hyvä dokumentti huliganismista. Eräskin haastateltava kertoi käyneensä monesti futismatsissa, mutta seurasi koko ajan yleisöä mahdollisten yhteenottojen suunnittelemiseksi. Ei koskaan seurannut mitä itse pelissä tapahtuu.

Högfors Red Star sanoi:
Hyvänä esimerkkinä hyvästä kannattajien välisestä kunnioituksesta toimii mielestäni Beach Boysien syksyinen vierailu Karkkilaan. Ennen ottelua ja ottelun aikana kannustus oli kovaa ja huutelua tapahtui niin kentälle kuin muualle katsomoon puolin ja toisin. Kuitenkin ottelun jälkeen liikuntahallin viereisessä paikallisessa oli positiivinen tunnelma ja keskustelua oli itse ottelusta, katsomotapahtumista, fanikulttuurista Suomessa ja ihan puuta heinästä. Katsomossa vihollisia, ottelun jälkeen ns. kavereita.
Kannattajien välinen kunnioitus on mielestäni ihan suorassa yhteydessä itse lajin luonteeseen. Se luultavasti ohjaa fanien käyttäytymistä niin katsomossa, pelin jälkeen baarissa kuin tällä palstallakin enemmän kuin esim. aikaisemmin mainittu arvailu koulutustaustasta. En yhtään ihmettele, että lätkässä ja futiksessa on eri meininki kun miettii, mitä siellä kentällä tapahtuu. Surutta sukille ja laidan vieressä selkään.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.