Olisiko kyseessä hieman samankaltainen ilmiö kuin joissain muissakin asioissa Suomessa? Vaikkapa nyt Olympiaurheilussa tai koulumaailmassa. Kaikkia tosiasioita ei uskalleta katsoa aivan suoraan silmiin.
Arvioisin, että Korisliigajoukkueiden valmennuksen taso kestää vertailun Euroopan tasolla, varsinkin parhaimman puoliskon osalta, aika korkeallekin (jopa Euroopan top-10?). Mutta pelaajamateriaalin osalta Korisliiga on Euroopan tasolla hyvin keskinkertainen tai alle.
Ketkä ovat esimerkiksi 2024-25 kotimaiset profiilipelaajat ja kuinka monta heitä on? Yllätyksiä toivottavasti tapahtuu, mutta itse ajattelisin, että he löytyvät seuraavasta joukosta:
Andre Gustavson
Lassi Nikkarinen
Erik Sajantila
Hannes Pöllä
Mikael Aalto
Mikko Koivisto
Vili Nyman
Varmaan tuo ei ole aivan täydellinen listaus, mutta joka tapauksessa puhumme korkeintaan kymmenestä(!) suomalaisesta pelaajasta. Yhdessä suomalaisessa jääkiekkojoukkueessa (vaikka Liigakin ongelmissa tällä hetkellä on) voi olla jo enemmän samaistumispintaa kuin koko Korisliigassa tasokkaiden kotimaisten pelaajien osalta. Ja kuinka moni tuosta listastakaan on varteenotettava peluri vaikkapa maaottelutasolla? Koivisto on tätä ollut epäilemättä vuosikausia, mutta tuskin enää. Sajantilan päätöksenteko on toivottavasti kehittynyt keväästä ja hänellä näen tähän tasoon kyllä mahdollisuudet. Nouseeko hänen taso jo tällä kaudella tuonne asti, niin saa nähdä. Itse arvioisin tällä hetkellä itse asiassa vain Gustavsonin ja Aallon sellaiselle tasolle, josta olisi ollut aitoa kilpailuetua vaikkapa eilisessä Rilski-ottelussa. Pöllä olisi ollut varmaankin hyödyksi levypalloissa.
Myönteisenä seikkana voi tietysti pitää sitä, että suomalaisia koripalloilijoita pelaa aika paljon ulkomailla. Espanjan kakkosarjassa, Puolan kakkossarjassa, Slovakiassa, Portugalissa ja Romaniassa esimerkiksi. Mutta olisi sekin ehkä ihan hienoa, että ulkomailla pelaaminen ja jonkin hähmäisen elämänkokemuksen kartoittaminen täysverisenä koripalloammattilaisena ei olisi niin monen suomalaisen koripalloilijan prioriteettilistan kärjessä. Raha tietysti ratkaisee osittain ja reissuelämässäkin voi oppia sitä sun tätä. Mutta olen silti, ehkä muutaman muun kanssa, pettynyt siihen, että kotimaista sarjaamme ei pidetä laajasti suomalaisen koripallokulttuurin kivijalkana.