Koripallo.com

Korisliigan nykytila

Viestejä
407
Miksi divari siirtyi taannoin Ruudusta SolidSportiin/KorisTV:lle? Mikä on divari- ja liigalähetysten tulevaisuus? Jos ei vielä varmaksi tiedetä mikä on tulevaisuus, niin milloin tiedetään ja mikä on tahtotila?
Ihan siitä perinteisestä syystä eli rahasta. Ruutu+ ei saanut korisdivarien tuotannosta taloudellista hyvää (ei katsojia -> ei mainosmyyntiä, ei kk-maksajia), joten Ruutu+ halusi lopettaa yhteistyön.

Liitto yritti neuvotella niin kauan kuin aikaa oli, mutta lopulta joku muu ratkaisu piti keksiä ja se oli SolidSport, jonka päälle ripustettiin kyhäelmä nimeltään KorisTV. Tuon kyhäelmän kausituotoilla voi divarijoukkue saada maksettua yhden tai hyvällä tuurilla kahden vierasreissun bussin.
 
Viestejä
118
Liitto yritti neuvotella niin kauan kuin aikaa oli, mutta lopulta joku muu ratkaisu piti keksiä ja se oli SolidSport, jonka päälle ripustettiin kyhäelmä nimeltään KorisTV. Tuon kyhäelmän kausituotoilla voi divarijoukkue saada maksettua yhden tai hyvällä tuurilla kahden vierasreissun bussin.
Jonkunlainen jatkumo SolidS:n kanssa on kyllä olemassa eli ei tuo viimevuotinen siirto ihan täysi yllätys ollut. Siitä on viitisen vuotta kun tämä yhteistyö alkoi Koripalloliitto yhteistyöhön SolidSportin kanssa Samanlainen viritys on tehty lentopallon kanssa https://live.lentopallo.fi/lentis

En osaa sanoa kilahtaako divaritasolla seuroille ja kuinka paljon. Enemmän näin nykyisenä divarikoriksen nauttijana kiinnostaa tulevan kauden hinnoittelumalli eli mennäänkö peli kerrallaan vai kausipassilla. Tuo SolidSport AB on ollut tasaista tappiota tahkoava yritys niin jossain vaiheessa sen varmaan tätä sarjojen haalimisen kattavuutta pitää alkaa muuttaa rahaksi. Eiköhän se kuluttajalle ala myös näkymään.

En siis usko, että divarit muutamaan vuoteen liikahtavat tästä palvelusta. Liigan tänne siirtymistä ei kyllä kohtuullisella varmuudella tapahdu.
 
Viestejä
3 603
Olen aina silloin tällöin vilkuillut ulkomaisten liigojen tilastosivuja ja tämä Suomessa käytössä ollut järjestelmä on ollut kyllä ainakin Euroopan tasolla ihan parhaimmistoa.
Mulla on sellainen mielikuva että tilastokokonaisuus tuli joskus aikoinaan Liettuasta tai jostain sieltä päin ja että kyseessä on todennäköisesti ollut jonkinlainen leasingdiili. Voi olla että nyt meni kausi umpeen ja järjestelmän kehittäjän ja maksajan mielikuvat sopivasta hinnasta eivät enää kohtaa. Se olisi sääli sillä ainakin minä olen pitänyt näistä Basketin tilastosivuista todella paljon.
Minä en kyllä toisaalta ihmettele, jos tässä mahdollisessa muutoksessa on kyse rahasta. Me olemme oikeasti saaneet erinomaiset tilastosivut ja oikeasti melko hyvää suoraa kuvaa kaikista liigapeleistä. Ja molemmat kokonaisuudet todennäköisesti kohtuullisella hinnalla.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Zap
Viestejä
1 361
Olen aina silloin tällöin vilkuillut ulkomaisten liigojen tilastosivuja ja tämä Suomessa käytössä ollut järjestelmä on ollut kyllä ainakin Euroopan tasolla ihan parhaimmistoa.
Mulla on sellainen mielikuva että tilastokokonaisuus tuli joskus aikoinaan Liettuasta tai jostain sieltä päin ja että kyseessä on todennäköisesti ollut jonkinlainen leasingdiili. Voi olla että nyt meni kausi umpeen ja järjestelmän kehittäjän ja maksajan mielikuvat sopivasta hinnasta eivät enää kohtaa. Se olisi sääli sillä ainakin minä olen pitänyt näistä Basketin tilastosivuista todella paljon.
Minä en kyllä toisaalta ihmettele, jos tässä mahdollisessa muutoksessa on kyse rahasta. Me olemme oikeasti saaneet erinomaiset tilastosivut ja oikeasti melko hyvää suoraa kuvaa kaikista liigapeleistä. Ja molemmat kokonaisuudet todennäköisesti kohtuullisella hinnalla.
Täysin samoilla fiiliksillä. Tämä Suomessa käytössä ollut järjestelmä on ollut harvinaisen selkeä ja kattava, ja huomattavasti parempi kuin esimerkiksi Euroliigan omat sivut.
 
Viestejä
545
Noh, noh, kyllähän lisenssien hinnat ovat nousseet aivan kaikilla...

Minulle uusi tuttavuus oli harrastesarjoissakin seurasiirron yhteydessä veloitettava 72€ kirjaamismaksu!
No siinä menee se minuutti kun joutuu kirjautumaan järjestelmään ja scrollaamaan valikosta uuden seuran sinne lisenssi ja henkilötietojen alle ja painaa enteriä. Mutta tuskin se maksu sille sihteerille menee vaan yleiseen hyvään liiton kassassa.
 
Viestejä
72
Noh, noh, kyllähän lisenssien hinnat ovat nousseet aivan kaikilla...

Minulle uusi tuttavuus oli harrastesarjoissakin seurasiirron yhteydessä veloitettava 72€ kirjaamismaksu!
Siellä sitten joku liiton toimistolla painelee F5:sta ja katselee kuinka kassa kilisee. Mitään muutahan tehtävää tuossa ei taida liiton puolelta olla?

”Palvelussa kuka tahansa voi aloittaa pelaajan edustusoikeuden siirtoprosessin osoitteessa www.edustus.fi/basket.

  • pelaaja tai alle 18-vuotiaan pelaajan osalta huoltaja hyväksyy seurasiirron sähköpostitse
  • lähtöseuran nimenkirjoitusoikeudellinen edustaja hyväksyy seurasiirron sähköpostitse
  • tuloseuran nimenkirjoitusoikeudellinen edustaja hyväksyy seurasiirron sähköpostitse
  • kuka tahansa prosessin aikana voi maksaa seurasiirtomaksun
Pelaajan lisenssi siirtyy automaattisesti tuloseuran seurakohtaisille lisenssilistoille hyväksynnästä seuraavana päivänä (pl. kauden aikana tehdyt peräkkäiset siirrot; karenssi 30pv edellisen siirron edustusoikeuspäivämäärästä). Koripalloliitto ei enää julkaise listoja pelaajasiirroista.”

Ehkä tuo järjestelmä oli sen verran tyyris että takaisin maksu on laskettu aikavälillä X noiden rekisteröintimaksujen kautta. Alle 12v sentään vapautettu.
 
Viestejä
1 182
Meillä täällä koriskuplassa on sellainen käsitys päällänsä, että Korisliiga on tasokas sarja?
mm, että jenkkien on vaikea tehdä täällä tilastoja, koska niin hyvää joukkuepuolustusta ja treenataan hyvin jne..

mutta silti vuodesta toiseen sarjamme mestarit tippuvat joidenkin muiden maiden mestareille (tai siihen kilpailuun osallistuvalle tiimille) samantien?


Miksi?
 
Viestejä
655
Meillä täällä koriskuplassa on sellainen käsitys päällänsä, että Korisliiga on tasokas sarja?
mm, että jenkkien on vaikea tehdä täällä tilastoja, koska niin hyvää joukkuepuolustusta ja treenataan hyvin jne..

mutta silti vuodesta toiseen sarjamme mestarit tippuvat joidenkin muiden maiden mestareille (tai siihen kilpailuun osallistuvalle tiimille) samantien?


Miksi?
Olisiko kyseessä hieman samankaltainen ilmiö kuin joissain muissakin asioissa Suomessa? Vaikkapa nyt Olympiaurheilussa tai koulumaailmassa. Kaikkia tosiasioita ei uskalleta katsoa aivan suoraan silmiin.

Arvioisin, että Korisliigajoukkueiden valmennuksen taso kestää vertailun Euroopan tasolla, varsinkin parhaimman puoliskon osalta, aika korkeallekin (jopa Euroopan top-10?). Mutta pelaajamateriaalin osalta Korisliiga on Euroopan tasolla hyvin keskinkertainen tai alle.

Ketkä ovat esimerkiksi 2024-25 kotimaiset profiilipelaajat ja kuinka monta heitä on? Yllätyksiä toivottavasti tapahtuu, mutta itse ajattelisin, että he löytyvät seuraavasta joukosta:

Andre Gustavson
Lassi Nikkarinen
Erik Sajantila
Hannes Pöllä
Mikael Aalto
Mikko Koivisto
Vili Nyman

Varmaan tuo ei ole aivan täydellinen listaus, mutta joka tapauksessa puhumme korkeintaan kymmenestä(!) suomalaisesta pelaajasta. Yhdessä suomalaisessa jääkiekkojoukkueessa (vaikka Liigakin ongelmissa tällä hetkellä on) voi olla jo enemmän samaistumispintaa kuin koko Korisliigassa tasokkaiden kotimaisten pelaajien osalta. Ja kuinka moni tuosta listastakaan on varteenotettava peluri vaikkapa maaottelutasolla? Koivisto on tätä ollut epäilemättä vuosikausia, mutta tuskin enää. Sajantilan päätöksenteko on toivottavasti kehittynyt keväästä ja hänellä näen tähän tasoon kyllä mahdollisuudet. Nouseeko hänen taso jo tällä kaudella tuonne asti, niin saa nähdä. Itse arvioisin tällä hetkellä itse asiassa vain Gustavsonin ja Aallon sellaiselle tasolle, josta olisi ollut aitoa kilpailuetua vaikkapa eilisessä Rilski-ottelussa. Pöllä olisi ollut varmaankin hyödyksi levypalloissa.

Myönteisenä seikkana voi tietysti pitää sitä, että suomalaisia koripalloilijoita pelaa aika paljon ulkomailla. Espanjan kakkosarjassa, Puolan kakkossarjassa, Slovakiassa, Portugalissa ja Romaniassa esimerkiksi. Mutta olisi sekin ehkä ihan hienoa, että ulkomailla pelaaminen ja jonkin hähmäisen elämänkokemuksen kartoittaminen täysverisenä koripalloammattilaisena ei olisi niin monen suomalaisen koripalloilijan prioriteettilistan kärjessä. Raha tietysti ratkaisee osittain ja reissuelämässäkin voi oppia sitä sun tätä. Mutta olen silti, ehkä muutaman muun kanssa, pettynyt siihen, että kotimaista sarjaamme ei pidetä laajasti suomalaisen huippukoripallokulttuurin kivijalkana.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
581
Olisiko kyseessä hieman samankaltainen ilmiö kuin joissain muissakin asioissa Suomessa? Vaikkapa nyt Olympiaurheilussa tai koulumaailmassa. Kaikkia tosiasioita ei uskalleta katsoa aivan suoraan silmiin.

Arvioisin, että Korisliigajoukkueiden valmennuksen taso kestää vertailun Euroopan tasolla, varsinkin parhaimman puoliskon osalta, aika korkeallekin (jopa Euroopan top-10?). Mutta pelaajamateriaalin osalta Korisliiga on Euroopan tasolla hyvin keskinkertainen tai alle.

Ketkä ovat esimerkiksi 2024-25 kotimaiset profiilipelaajat ja kuinka monta heitä on? Yllätyksiä toivottavasti tapahtuu, mutta itse ajattelisin, että he löytyvät seuraavasta joukosta:

Andre Gustavson
Lassi Nikkarinen
Erik Sajantila
Hannes Pöllä
Mikael Aalto
Mikko Koivisto
Vili Nyman

Varmaan tuo ei ole aivan täydellinen listaus, mutta joka tapauksessa puhumme korkeintaan kymmenestä(!) suomalaisesta pelaajasta. Yhdessä suomalaisessa jääkiekkojoukkueessa (vaikka Liigakin ongelmissa tällä hetkellä on) voi olla jo enemmän samaistumispintaa kuin koko Korisliigassa tasokkaiden kotimaisten pelaajien osalta. Ja kuinka moni tuosta listastakaan on varteenotettava peluri vaikkapa maaottelutasolla? Koivisto on tätä ollut epäilemättä vuosikausia, mutta tuskin enää. Sajantilan päätöksenteko on toivottavasti kehittynyt keväästä ja hänellä näen tähän tasoon kyllä mahdollisuudet. Nouseeko hänen taso jo tällä kaudella tuonne asti, niin saa nähdä. Itse arvioisin tällä hetkellä itse asiassa vain Gustavsonin ja Aallon sellaiselle tasolle, josta olisi ollut aitoa kilpailuetua vaikkapa eilisessä Rilski-ottelussa. Pöllä olisi ollut varmaankin hyödyksi levypalloissa.

Myönteisenä seikkana voi tietysti pitää sitä, että suomalaisia koripalloilijoita pelaa aika paljon ulkomailla. Espanjan kakkosarjassa, Puolan kakkossarjassa, Slovakiassa, Portugalissa ja Romaniassa esimerkiksi. Mutta olisi sekin ehkä ihan hienoa, että ulkomailla pelaaminen ja jonkin hähmäisen elämänkokemuksen kartoittaminen täysverisenä koripalloammattilaisena ei olisi niin monen suomalaisen koripalloilijan prioriteettilistan kärjessä. Raha tietysti ratkaisee osittain ja reissuelämässäkin voi oppia sitä sun tätä. Mutta olen silti, ehkä muutaman muun kanssa, pettynyt siihen, että kotimaista sarjaamme ei pidetä laajasti suomalaisen koripallokulttuurin kivijalkana.
Noita Puolan kakkossarjan ja Portugalin keskikastin joukkueita en itsekään ymmärrä, mutta vaikka BC Kalevissa ja Patrioti Levicessä pääsee pelaamaan europelejä, siinä missä Korisliiga-seurojen europelien lukumäärä jäi ja jää tällä kaudella yhteen.

Eräänä aspektina tässä takuulla on myös Korisliiga-kylien houkuttelevuus, en kyllä itsekään olisi päälle parikymppisenä suostunut kovin montaa vuotta vapaaehtoisesti asumaan jossain Lapualla tai Kouvolassa, kun työreissuistakin iso osa on sitten Loimaan ja Kauhajoen tapaisiin paikkoihin.
 
Viestejä
426
Ei toki ole kummoinen, mutta jos tarkastellaan edellisiä kertoja (toki Europe Cupissa) kun suomalainen joukkue edennyt lohkopeleistä jatkoon, niin on siellä hieman kovempi kotimainen kaarti ollut.
Karhu -> Kantonen, Dolenc, Kaukiainen
Kataja -> Palmi, Seppälä, Ojala
Ei riitä europeleissä neljä jenkkiä. Pitää olla vähän jotain muutakin.
 
Viestejä
655
Eräänä aspektina tässä takuulla on myös Korisliiga-kylien houkuttelevuus, en kyllä itsekään olisi päälle parikymppisenä suostunut kovin montaa vuotta vapaaehtoisesti asumaan jossain Lapualla tai Kouvolassa, kun työreissuistakin iso osa on sitten Loimaan ja Kauhajoen tapaisiin paikkoihin.
Ehdottomasti! Tästä tulee mieleeni kuitenkin myös viimeaikainen Mikael Jantusen haastattelu:

Hän kehuu asuinkaupunkiaan (Pariisi) ja hehkuttaa, että kaikkea mahdollista tekemistä olisi tarjolla. Siihen nähden hän kuluttaa vapaapäivänsä kaupungissa yllättävällä tavalla.

– Enimmäkseen pysyttelen asunnossani.

 
Viestejä
545
Ammattilais sarjoissa johon korisliiga kuuluu tason määrittää raha, sillä sitä taitoa saa tai sen puuttuessa jää saamatta. Suomessa pelaajien palkkoja polkee myös alhainen ostovoima, joka koskettaa etenkin kotimaisia pelaajia, keikkatyöläisiä joille palkkaan sisältyy työsuhteen aikainen ylläpito pystytään vielä kilpailla suht.hyvin, mutta kyllä esim. Bulgariassa tulee sikäläinen ammatti pelaaja palkallaan paremmin toimeen mitä vastaava Suomalainen suomessa ja siksi meidän majutason pelaajat eivät mielellään jää korisliigaan supertähdeksi vaan muualle eurooppaan vaikka penkkimieheksi koska harrastuksesta on tullut ammatti jolla pitää itsensä elättää. Vai olenko ajatukseni kanssa ihan hakoteillä?
 
Viestejä
3 123
Ammattilais sarjoissa johon korisliiga kuuluu tason määrittää raha, sillä sitä taitoa saa tai sen puuttuessa jää saamatta. Suomessa pelaajien palkkoja polkee myös alhainen ostovoima, joka koskettaa etenkin kotimaisia pelaajia, keikkatyöläisiä joille palkkaan sisältyy työsuhteen aikainen ylläpito pystytään vielä kilpailla suht.hyvin, mutta kyllä esim. Bulgariassa tulee sikäläinen ammatti pelaaja palkallaan paremmin toimeen mitä vastaava Suomalainen suomessa ja siksi meidän majutason pelaajat eivät mielellään jää korisliigaan supertähdeksi vaan muualle eurooppaan vaikka penkkimieheksi koska harrastuksesta on tullut ammatti jolla pitää itsensä elättää. Vai olenko ajatukseni kanssa ihan hakoteillä?
Et ole. Ja koska kotimainen pelaaja kun siirtyy nyt mihin tahansa eurooppalaiseen seuraan niin palkka on nettopalkka. Eli vähän pienempikin brutto riittää, koska käytännössä kulut on asunto- ja ruokaetujen myötä varsin pienet. No ja toki eiköhän iso osa hae myös tuota kokemusta itsellensä.
 
Viestejä
426
eiköhän iso osa hae myös tuota kokemusta itsellensä
Ottaen huomiion, että urheilijan ura on kuitenkin aika lyhyt ja harvalle maksettaan sellaisia korvauksia millä loppuelämän tulee toimeen, niiin kyllähän tuo uusien kulttuurien ja asioiden kokeminen on varmasti aika korkealla.
Ihan vaikka syy miksi junnu lähtee mielummin jenkkeihin yliopistoon kuin valitsee kotimaisen Korisliigaseuran.
 
Viestejä
2 360
Lisäksi muistuttaisin, että ainakin kp.com kirjoittajat haluavat että joukkueen rahat laitetaan hyviin jenkkeihin (koska ne ratkaisee mestaruuden) ja suomalaiset mielellään kengännauha-budjetilla eli junnuluokkaa. Siinä ei kokeneet suomalaiset (joille enemmän pitäisi maksaa) ole kovin arvostettuja.
 
Viestejä
3 123
Lisäksi muistuttaisin, että ainakin kp.com kirjoittajat haluavat että joukkueen rahat laitetaan hyviin jenkkeihin (koska ne ratkaisee mestaruuden) ja suomalaiset mielellään kengännauha-budjetilla eli junnuluokkaa. Siinä ei kokeneet suomalaiset (joille enemmän pitäisi maksaa) ole kovin arvostettuja.
Toisaalta kokeneita kotimaisia ei taida olla vapaana juurikaan?
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös