Vs: Korisliigan nykytila
Tervehdin ilolla tätä keskustelua jota tässä nyt on viritelty viimeisten viestien osalta otteluennakoita ja tiedottamista koskien. Itsekin olen tuota samaa tässä mietiskellyt aika paljonkin, varsinkin otteluennakoiden ja -raporttien osalta.
Nykypäivänä moni asia on muuttunut vaikkapa kymmenen vuoden takaiseen verrattuna, mutta matsiennakot ja -raportit lienevät edelleen ns "vanhan kaavan" mukaiset (omat kirjoitukseni ml). Olen aiemmin miettinyt enemmänkin näiden juttujeni rakennetta (pientä hienosäätöä), mutta viime aikoina ajatusmaailma on kääntynyt siihen, mikä on enää näissä tarpeellista, mitä nykyään haluttaisiin oikeasti luettavan? Onko enää tarkoituksenmukaista kirjoittaa juuri mitään vai pitäisikö valtaosa ennakoista ja rapoista saada videomuotoon jne. Itse en ole keksinyt yhtä ja oikeata ratkaisua. Haluaisin kuitenkin sinisilmäisesti uskoa siihen, että tekstimuotoiseen ennakkoon ja raporttiin on tilausta edelleenkin...sisältöä täytyy tosin miettiä ihan uudesta näkökulmasta.
Ennakot ja raportit (sekä niiden kirjoittaminen) poikkeavat toisistaan täysin...siis lukijan sisältötarpeen mukaan. Mielestäni on haasteellisempaa saada raportin sisältö vastaamaan nykypäivää. Ennakon olisi annettava ennen kaikkea tietoa tulevasta ottelusta tavallisen katsojan tarpeeseen...ei ensisijaisesti lajiniiloille, he tietävät ne jutut pääosin muutenkin (kärjistäen ilmaistuna).
Mitä minä näen tarpeelliseksi kirjoittaessani ennakkoa:
- pelaajan/pelaajien (molemmista joukkueista) ennakkotunnelmat ko. peliin liittyen (valmentajien mietteet tulevat korisliigan sivuille)
- uutiset joukkueen sisältä...tunnelmat, pelaava kokoonpano, havainnot treeneistä jne -> monesti näissä tulee vastaan se, mitä seura haluaa näistä ennakkoon kirjoitettavan ja mitä ei. Itse pitää myös pystyä olemaan aktiivisesti joukkueen mukana, aikakysymys.
- joukkueiden väliset kauden aikaisemmat kohtaamiset, mihin ovat ratkenneet, mikä ollut silmiin pistävää jne
- tuleva ottelu: erityiset matchupit, joukkueiden kuntokäyrät, edelliset liigaottelut, mahdolliset uudet pelaajat, muut ennakkoon ajatellen ottelun kulkuun ja lopputulokseen suuresti vaikuttavat asiat
- tarvittavaa tilastovertailua: joukkuetilastot ja pelaajatilastot (ainakin tärkeimmät pelaajat)
- jotain spesiaalia juuri kyseiseen otteluun ja vastustajaan liittyen...pelillisiä asioita
- jotain tunnelmaa ennakkoon kohottavaa
Moni yllä olevista asioista karsiutuu pois aikapulan vuoksi. Itselläni ennakon/rapon kirjoittamiseen menee aikaa yleenä 1-3 tuntia/tuote. Jos aikaa on käytössä vain tunti, tulee jutusta hyvin pintapuolinen.
Raportti sitten onkin ihan oma lukunsa. Mitä sisältöä siihen tarvitaan? Jokainen voi katsoa matsin vaikka kotisohvalta, lehdistötilaisuus tulee kokonaisuutena nettiin, ottelun tilastot saa helposti muutamalla napin painalluksella jne. Minä näen asian niin, että lajiniilot onkivat nuo tiedot netistä käsiinsä, eivät välttämättä tavalliset katsojat. Mutta se sisältö, mikä on nykyään olennaista?
- ottelun kulku pääpiirteittäin ja ottelun ratkaisut
- mitkä tärkeimmät tekijät vaikuttivat lopputulokseen
- ottelun taktista purkamista
- ottelun tärkeimmät tilastot, erot joukkueiden välillä
- pelaajista onnistujat nostetaan esille, molemmista joukkueista
- valmentajien/pelaajien kommentit
- miten tästä eteenpäin
Omalla kohdallani ottelun lopputuloksellakin on joskus vaikutusta raportin "syntymiseen", mitä sitä salaamaan. Esimerkiksi Kauhajoella/Lapualla/Joensuussa koetun tappion jälkeen saa vähän aikaa koota motivaation rippeitä jutun kirjoittamiseen kun tappio ketuttaa ja matka kotiin kestää 5-6 tuntia...eikä bussissa kirjoittaminen muutenkaan ole mitään herkkua. Näin ei tietysti saisi olla, mutta ainakin itselläni näin se vain joskus on.
Joku kirjoitti, että ennakot/rapot voisivat olla mitaltaan vain kolmanneksen nykyisistä ja alle tunnissa tuutissa. Tämähän se nykyajan trendi on: nopeasti ettei juttu vanhene, mutta samalla sisältö on kovin köyhää. Itse en haluaisi tähän lähteä. Fakta on myös se, että:
- kotimatsin jälkeen: lehdistötilaisuus, jutustelua paikalla olleiden katsojien kanssa, keskustelua omien pelaajien kanssa, joukkueen huoltojuttuja jne -> parhaimmillaankin jutun kirjoittaminen alkaa tunti ottelusta ja siihen kirjoitusaika 1-3h.
- vierasmatsin jälkeen: lehdistötilaisuus, paikallisten kanssa keskustelua ja onnitteluja puolin ja toisin, joukkueen huoltohommat, kamojen pakkaus, päivällinen jne -> 1,5-2h matsin jälkeen alkaa kirjoittaminen, bussissa työläämpää kirjoittaa
Tunnissa saadaan tarvittaessa jotain ulos(tettua), mutta mitä se antaa ja kenelle? Valmentajien kommentit (korisliiga.fi) matsista tulevat tunnissa (jatkossa ehkä jotkut videonpätkätkin) ja lehdistötilaisuudenkin osalta siihen jollain paikkakunnilla päästään, mutta kirjallisen raportin kirjoittaminen vaatii enemmän aikaa, nyt ja tulevaisuudessa.
Tässä nyt muutamia haja-ajatuksia tähän aiheeseen. Tiedottamisestakin olisi muutamia hajatelmia, mutta aika ei riitä, nyt on aika lähteä Kotkaan ja kauden kolmanteen Kymenlaakson derbyyn