Koripallo.com

Korisliigan nykytila

Vs: Korisliigan nykytila

Valitettavasti nämä seurojen otteluraportit alkavat olla täysin turhia, todennäköisesti niitä lukevat vain pelaajat ja tyttöystävät. Liigan sivuilta löytyvät boxscore ja valmentajakommentit on aika tyhjentäviä. Kotisivujen tehtävät muuttuvat nykyään nopeasti, ottelurapotoinnin merkitys vähenee koko ajan

Europot sanoi:
Valitettavasti nämä seurojen otteluraportit alkavat olla täysin turhia, todennäköisesti niitä lukevat vain pelaajat ja tyttöystävät. Liigan sivuilta löytyvät boxscore ja valmentajakommentit on aika tyhjentäviä. Kotisivujen tehtävät muuttuvat nykyään nopeasti, ottelurapotoinnin merkitys vähenee koko ajan
Olen erimieltä. Jos otteluraportti sisältää joukkueelta saatua tietoa esimerkiksi tunnelmista ennen ja jälkeen ottelun, niin se varmasti kiinnostaa faneja. Usein joukkueen oma raportti kertoo myös tarkemmin loukkaantumistilanteesta.

Itse odotan aina sekä ennakkoa että raporttia ja olen kovin pettynyt jos sellaista ei tule tai se viipyy. Ja lisättäköön, että käytän Twitteriä melko ahkerasti, mutta siitä huolimatta raportteja kaipaan.

Turnover sanoi:
Olen erimieltä. Jos otteluraportti sisältää joukkueelta saatua tietoa esimerkiksi tunnelmista ennen ja jälkeen ottelun, niin se varmasti kiinnostaa faneja. Usein joukkueen oma raportti kertoo myös tarkemmin loukkaantumistilanteesta.

Itse odotan aina sekä ennakkoa että raporttia ja olen kovin pettynyt jos sellaista ei tule tai se viipyy. Ja lisättäköön, että käytän Twitteriä melko ahkerasti, mutta siitä huolimatta raportteja kaipaan.

Sama täällä. En näe otteluraportteja ollenkaan tarpeettomina, huolimatta pelien live-seurannasta, korisliiga-teeveestä ja twitteristä. Toki huonojakin raportteja saa luettavaksi, mutta kyllä ne yleensä avartavat ja tuovat lisää näkökulmaa pelitapahtumiin.
Mikä sen sijaan pännii, on se, että lähes kaikki uutisoinnit matseista ovat kopioita seurojen otteluraporteista ja niissä sitatoiduista lehdistötilaisuuksien valmentajakommenteista. Joku toimittaja voisi kysyä valmentajalta joskus erikseenkin jonkun kysymyksen tapahtumista, ihan vaikka vain saadakseen omanlaisensa kulman uutiseensa...?

Taitaa olla niin, että sellainen, joka on todella kiinnostunut joukkueen tekemisistä, seuraa ja lukee uteliaana ihan kaiken, mitä peltapahtumasta saa. Halutaan nähdä (paikalla, live, stream, tv...) peli SEKÄ kuulla muiden näkemyksiä/tulkintoja siitä.
Lähes kaikki, mitä peleistä kirjoitetaan, on "vain" uutisointia, vaikka teksti ilmestyisi kuinka myöhään pelin jälkeen. Seurat eivät useimmiten kai "uskalla" selostaa kriittisesti vaan tuottavat ainapositiivista numeromössöä.
Kuitenkaan lukijat eivät odota enää pelkkää pelitapahtumain kirjaamista vaan oikeaa selostusta siitä, kuka ja miten hyökkäsi, syötti, puolusti hyvin ja sai jotakin ratkaisevaa aikaan - tai tuhosi tilaisuuden. Mitä oli niiden kirjautuneiden lukujen takana? Varsinkin puolustustaiturien menestykset jäävät lähes aina unholaan.

Viestintä on linkki joukkueen ja suuren yleisön välillä.

Resurssit ja voimat tahtovat uuvahtaa talousvaikeuksien kanssa kamppailuun.

Silti viestinnän on pakko olla kunnossa, jos halutaan toimintaa ylipäätään jatkaa. 8]

Tervehdin ilolla tätä keskustelua jota tässä nyt on viritelty viimeisten viestien osalta otteluennakoita ja tiedottamista koskien. Itsekin olen tuota samaa tässä mietiskellyt aika paljonkin, varsinkin otteluennakoiden ja -raporttien osalta.

Nykypäivänä moni asia on muuttunut vaikkapa kymmenen vuoden takaiseen verrattuna, mutta matsiennakot ja -raportit lienevät edelleen ns "vanhan kaavan" mukaiset (omat kirjoitukseni ml). Olen aiemmin miettinyt enemmänkin näiden juttujeni rakennetta (pientä hienosäätöä), mutta viime aikoina ajatusmaailma on kääntynyt siihen, mikä on enää näissä tarpeellista, mitä nykyään haluttaisiin oikeasti luettavan? Onko enää tarkoituksenmukaista kirjoittaa juuri mitään vai pitäisikö valtaosa ennakoista ja rapoista saada videomuotoon jne. Itse en ole keksinyt yhtä ja oikeata ratkaisua. Haluaisin kuitenkin sinisilmäisesti uskoa siihen, että tekstimuotoiseen ennakkoon ja raporttiin on tilausta edelleenkin...sisältöä täytyy tosin miettiä ihan uudesta näkökulmasta.

Ennakot ja raportit (sekä niiden kirjoittaminen) poikkeavat toisistaan täysin...siis lukijan sisältötarpeen mukaan. Mielestäni on haasteellisempaa saada raportin sisältö vastaamaan nykypäivää. Ennakon olisi annettava ennen kaikkea tietoa tulevasta ottelusta tavallisen katsojan tarpeeseen...ei ensisijaisesti lajiniiloille, he tietävät ne jutut pääosin muutenkin (kärjistäen ilmaistuna).

Mitä minä näen tarpeelliseksi kirjoittaessani ennakkoa:
- pelaajan/pelaajien (molemmista joukkueista) ennakkotunnelmat ko. peliin liittyen (valmentajien mietteet tulevat korisliigan sivuille)
- uutiset joukkueen sisältä...tunnelmat, pelaava kokoonpano, havainnot treeneistä jne -> monesti näissä tulee vastaan se, mitä seura haluaa näistä ennakkoon kirjoitettavan ja mitä ei. Itse pitää myös pystyä olemaan aktiivisesti joukkueen mukana, aikakysymys.
- joukkueiden väliset kauden aikaisemmat kohtaamiset, mihin ovat ratkenneet, mikä ollut silmiin pistävää jne
- tuleva ottelu: erityiset matchupit, joukkueiden kuntokäyrät, edelliset liigaottelut, mahdolliset uudet pelaajat, muut ennakkoon ajatellen ottelun kulkuun ja lopputulokseen suuresti vaikuttavat asiat
- tarvittavaa tilastovertailua: joukkuetilastot ja pelaajatilastot (ainakin tärkeimmät pelaajat)
- jotain spesiaalia juuri kyseiseen otteluun ja vastustajaan liittyen...pelillisiä asioita
- jotain tunnelmaa ennakkoon kohottavaa

Moni yllä olevista asioista karsiutuu pois aikapulan vuoksi. Itselläni ennakon/rapon kirjoittamiseen menee aikaa yleenä 1-3 tuntia/tuote. Jos aikaa on käytössä vain tunti, tulee jutusta hyvin pintapuolinen.

Raportti sitten onkin ihan oma lukunsa. Mitä sisältöä siihen tarvitaan? Jokainen voi katsoa matsin vaikka kotisohvalta, lehdistötilaisuus tulee kokonaisuutena nettiin, ottelun tilastot saa helposti muutamalla napin painalluksella jne. Minä näen asian niin, että lajiniilot onkivat nuo tiedot netistä käsiinsä, eivät välttämättä tavalliset katsojat. Mutta se sisältö, mikä on nykyään olennaista?
- ottelun kulku pääpiirteittäin ja ottelun ratkaisut
- mitkä tärkeimmät tekijät vaikuttivat lopputulokseen
- ottelun taktista purkamista
- ottelun tärkeimmät tilastot, erot joukkueiden välillä
- pelaajista onnistujat nostetaan esille, molemmista joukkueista
- valmentajien/pelaajien kommentit
- miten tästä eteenpäin

Omalla kohdallani ottelun lopputuloksellakin on joskus vaikutusta raportin "syntymiseen", mitä sitä salaamaan. Esimerkiksi Kauhajoella/Lapualla/Joensuussa koetun tappion jälkeen saa vähän aikaa koota motivaation rippeitä jutun kirjoittamiseen kun tappio ketuttaa ja matka kotiin kestää 5-6 tuntia...eikä bussissa kirjoittaminen muutenkaan ole mitään herkkua. Näin ei tietysti saisi olla, mutta ainakin itselläni näin se vain joskus on.

Joku kirjoitti, että ennakot/rapot voisivat olla mitaltaan vain kolmanneksen nykyisistä ja alle tunnissa tuutissa. Tämähän se nykyajan trendi on: nopeasti ettei juttu vanhene, mutta samalla sisältö on kovin köyhää. Itse en haluaisi tähän lähteä. Fakta on myös se, että:
- kotimatsin jälkeen: lehdistötilaisuus, jutustelua paikalla olleiden katsojien kanssa, keskustelua omien pelaajien kanssa, joukkueen huoltojuttuja jne -> parhaimmillaankin jutun kirjoittaminen alkaa tunti ottelusta ja siihen kirjoitusaika 1-3h.
- vierasmatsin jälkeen: lehdistötilaisuus, paikallisten kanssa keskustelua ja onnitteluja puolin ja toisin, joukkueen huoltohommat, kamojen pakkaus, päivällinen jne -> 1,5-2h matsin jälkeen alkaa kirjoittaminen, bussissa työläämpää kirjoittaa

Tunnissa saadaan tarvittaessa jotain ulos(tettua), mutta mitä se antaa ja kenelle? Valmentajien kommentit (korisliiga.fi) matsista tulevat tunnissa (jatkossa ehkä jotkut videonpätkätkin) ja lehdistötilaisuudenkin osalta siihen jollain paikkakunnilla päästään, mutta kirjallisen raportin kirjoittaminen vaatii enemmän aikaa, nyt ja tulevaisuudessa.

Tässä nyt muutamia haja-ajatuksia tähän aiheeseen. Tiedottamisestakin olisi muutamia hajatelmia, mutta aika ei riitä, nyt on aika lähteä Kotkaan ja kauden kolmanteen Kymenlaakson derbyyn :)

Kyllä ainakin minä olen ollut tosi tyytyväinen Palleron ennakoihin ja raportteihin, vaikka totta puhuen ne joskus aika pitkiä ovatkin. Jatka siis vaan samaan malliin.

Itse kirjoittelen jotakin näkemyksiä peleistä ja nimenomaan omasta näkökulmastani katsottuna. Eihän ne kyllä kaksisiakaan ole ja yleensä kirjoitan ne kovalla näppäinvauhdilla heti pelin jälkeen. Siinä tunnetilassa voi joku asia jäädä totaalisesti mainitsemattakin. Tai jotain liikaakin korostaen.

Mutta vaikka vieraspelin useimmat näkeekin livenä, niin ei se ihan sama ole kuin paikanpäältä katsottuna. Siinä tulee nähtyä paljon muutakin, mitä kamera ei ehdi näyttää. Pelaajien ja valmentajien, kuten tuomareidenkin reaktiot tietyissä tilanteissa. Niistäkin on ihan kiva kirjoittaa ja varsinkin vierasmatseista tietää.

Valitettavasti täällä kpcomissa ainakin peliraportteja ei tahdo enää moneltakaan irrota. Toisaalta taas sellaiset lauseen tai parin kirjoitukset, joissa vain sanotaan oman joukkueen olleen huippuhyvä ja vastustajan olleen paska jne., eivät palvele ketään.

Erinomainen avautuminen Ihmispallolta.

Minulle ainakin nämä otteluiden ennakkojutut on paljon oleellisempia (loukkaantumiset, poissaolot jne) kuin kotisivuille 3 hrs ottelun jälkeen ilmestyvät otteluraportit. Tuollaisen hyvän otteluraportin tekemiseen menee varmasti muutamia tunteja ja en ole ihan varma kuinka moni niitä nykyään lukee kun tilastot, valmentajakommentit ja jopa lehdistötilaisuuden video löytyvät netistä paljon aikaisemmin. Täytyy olla todella kova fani lukeakseen näiden lisäksi seurojen omat raportit.
Otteluraportit ovat tietenkin ihan hieno palvelumuoto, mutta kun tekijöistä on jatkuva pula ja ottelua jo mutenkin raportoidaan netissä aika paljon, niin jos jostain on tingittävä niin välillä tuntuu että kolmen tunnin luovan panoksen uhraaminen otteluraportointiin on iso panos saatuun hyötyyn nähden.

Otteluennakot ja muu mesoaminen sosiaalisessa mediassa on mun mielestä paljon mielenkiintoisempaa ja hyödyllisempää markkinointia.

Pieni otteluraportti ja linkit korisliigan tilastoihin ja lehdistöpalaveriin riittää ihan hyvin

Tässä kun on yrittänyt asiaa tosissaan miettiä, niin eihän se tietenkään kovin helppo homma ole kirjoittaa sellaista tekstiä joka palvelisi kaikkia. Ja siinä tilanteessa se ihmispallon kuvailema tavallinen palliainen on ehkä se parempi kohde jolle teksti kannattaisi keskittää. Sitten päästäänkin siihen, että miten tuo palvelu saataisiin hänen naamansa eteen? Silloin twitterit, facebookit ja muut nousevat isoon arvoon.

Jotkin joukkueet kuten divarissa lappeenranta on alkanut laittamaan lyhyen videohaastiksen pelin jälkeen nopeahkosti eetteriin. Parhaimmillaan se ei vaadi juuri mitään editointia ja ehkä kenties mahdollisesti jookos voisi olla hieman kivuttomampi tapa antaa nopea kuva pelin jälkeisistä tunnelmista. Se ei myöskään vaadi mitään tajutonta kykyä tuottaa kirjakielirunoiluja vaan riittää edes jotenkin järkevästi rakennetut kysymykset tai edes se "miltä nyt tuntuu?" jonka voi valmentajalle+pelaajalle esittää.

Mutta kun vajailla resursseilla hommaa tehdään ja, with all due respect, amatööripuuhailuna niin joskus sen rapsan tai ennakon sylkäiseminen mihin vaan voi olla hieman raskasta. Ja lisäksi se tosiaan saattaa olla yltiöpositiivista lässynläätä eikä enää palvele juuri ketään. Siinäkin tapauksessa edes jokin tekstin pätkä olisi parempi kuin ettei tarjota mitään, täysin hiljainen raportointi on edelleen minun silmissä lähes rikollinen ratkaisu ja ikävä kyllä jotkin joukkueet syyllistyvät vielä korisliigassakin tähän. Divarissa se on edelleen arkipäivää varsinkin hieman nuoremmilla ja kokemattomilla organisaatioilla. Lyhyt ennakko olisi kuitenkin kiva aina lukaista, se palvelisi erityisesti uusia lajin seuraajia jotka eivät tiedä joukkueista tai edes lajista vielä paljoakaan.

Kohtalo on kova kun laji on edelleen Suomessa varsinkin median osalta hyvin marginaalissa. Puolueetonta tekstiä saadaan siis odottaa vielä tovi.

Rapsat kannattaisi tästä eteenpäin sopeuttaa siihen, että Suomessa on siirrytty aikoja sitten digi- ja someaikaan. Mitä lisäarvoa haluan tätä taustaa vasten tällä rapsalla tuoda tuulipuku kansalle, jonka toivon Korisliigan matseihin vaeltavan? Rapsat elää nimittäin käytännössä monin paikoin yhä ysäriä, jopa kasaria. 8]

Niin kauan, kun rakas liittomme palkkaa "hyväveli" asenteella johtohenkilönsä on sekä korisliigan, että liiton toiminta melkoista puuhastelua. Nyt pääkallotornissa on keskitytty erittäin tärkeisiin ongelmakohtiin kuten pelaajien aluspaitojen repsottamiseen, seuran omien sponsoreiden näkyvyyden minimoimiseen lehdistötilaisuuksien taustaseinästä, tai nyrkkihippasten (M1D) lakaisemiseen maton alle.

Odotan sitä päivää, kun samalla asenteella ja tarmolla keskitytään esimerkiksi tuomaritoiminnan ammattimaisuuteen taikka seurojen junioritoiminnan kehittämiseen. Tämä saattaa (ehkä) tapahtua siinä vaiheessa, kun liitossa valaistutaan palkkaamaan lajin ulkopuolinen ammattilainen johtamaan liittoa ja liigaa. Tällä hetkellä tuntuu, että toimijoilta puuttuu niin visio kuin strategiakin. Keskitytään mikrojohtamiseen ilman sen suurempaa isoa kuvaa tulevaisuudesta.

Millä tapaa liiton pitäisi enemmän panostaa junnutoimintaan? Lupaan viedä hyviä ideoita jollekin liiton toimijalle eteenpäin, jos eivät täältä muuten sinne eksy.

Itse käynyt lähiaikoina aika paljonkin liiton järjestämissä tilaisuuksissa ammentamassa oppia, joten jotain hyvää allekirjoittanut on ainakin liitolta saanut junnutoimintaan liittyen.

Osaisiko joku nörtti kertoa mulle, miksi mun läppärillä noi kaikki Keemotion - ottelut hieman tökkivät.

Jos katson esim. NBA-pelejä liigapassilla, Euroliigan pelejä Livebasketball-tv, samalta jolta näkyi mm MM- ja EM-kisat, VTB-liigan otteluita VTB:n sivuilta, kuva pysy tasalaatuisena ottelun alusta loppuun.

Kaikissa Keemotion-peleissä (Korisliigatv, Veikkaustv, ISTV) tuntuu siltä että strimi menee tukkoon ja kuva alkaa nykiä mitä pitemmälle peli menee, joskus jopa niin pahasti että pitää sulkea koko laite ja aloittaa uudestaan. Sitten se alkaa taas jonkin ajan jälkeen tökkiä.

Puuttuuko multa mahdollisesti joku palikka vai mistä kiikastaa.

jaakko1 sanoi:
Jos tähän mennään, niin lopetan Korisliigan seuraamisen saman tien.

Kuten myös. Viimeisen 3-4 vuotta olen muutaman pelin kaudessa katsonut paikan päällä vuosittain ja vienyt useamman kaverinkin eka kertaa korisotteluun. Jos jenkkimäärä lisääntyy nykyisestä, saavat kyllä jatkossa pelailla ihan rauhassa ilman minun vahtimistani.

Erityisen surullinen muutos on suomalaisten lahjakkuuksien kanssa. Eipä ole jatkossa paljon pelipaikkoja Suomessa, joissa saisi vastuuta ja joista joku maksaisi ja sitä kautta mahdollistaisi pelaamisen ja kehittymisen. Mutta eipä tämä ole minun ongelmani, seurataan muita lajeja sitten vaan...

Jaakon kanssa tässä niin samaa mieltä, kuin samaa mieltä voi olla.
Vaikka Lappeenrannassa ei tällä hetkellä omaa joukkuetta olekaan, niin silti olen melkein kaikkien joukkueiden pelin nähnyt livenä tällä kaudella.

Hitain askelin kohti vapautusta. Toivottavasti seuraavaksi poistataan lex Sarcevic ja tilalle neljäs aito ulkomaalainen.

Samoilla linjoilla jaakon ja jiirin kanssa. Ellei sitten esim Kouvoista synny kirkas poikkeus ulkomaalaisvirran joukossa, jolloin kiinnostus Kouvoja vastaan todennäköisesti vain kasvaisi.

Eiköhän tuo ole vain taas noita "jotkut seurat haluaa" juttuja, joilla saadaan klikkauksia ja lukijoita jutuille. Tai joo, ihan taatusti joku haluaa. Niin joku Suomessa haluaa tasaveroakin, mutta onneksi enemmistö päättää. Vuoden 2006 kokeilu ilman jenkki-rajoituksia oli ainakin niin totaalinen katastrofi, että luulisi sen olevan vielä kirkkaana muistissa kaikilla joiden pää ei ole totaalisessa umpijäässä.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.