Koripallo.com

Korisliigan nykytila

Viestejä
95
No nyt on kyllä luovaa talousajattelua.

Jos menestystä on tavoiteltu ja saatu paukuttamalla ensin rutiinilla vuosibudjetit paskaksi ja odottamalla sitten Big Daddyn kuittaavan alijäämän, kysymys on nimenomaan yli varojen elämisestä.

Toinen juttu on vielä se, että tämä ankea subventointi on mielellään lakaistu maton alle ja puhuttu mieluummin julkisuudessa kauniita sanoja alueen/kaupungin vahvasta seura- ja koripallokulttuurista ja laji-ihmisten kovasta työstä. Nämä ovat siis muka olleet menestyksen taustalla.

Samalla naapurikylän joukkue on saattanut elellä oikeasti suu säkkiä myöten, jolloin resurssit ja menestys ovat olleet sen mukaiset. Tätä "köyhäilyä" on sitten toki avoimesti pilkattu joka puolella.
En ole Gulls kannattaja, ja en ole kuullut köyhäilyn pilkkaamista Gullsin suunnasta.
Jos Big Daddy & Mama on tietoisesti tehny valinnan, että tappiota tulee ja ne ollaan valmiit kuittaamaan, ja ne on kuitattu, niin ainakaan he eivät ole eläneet yli varojensa. Nyt homma pakettiin kenties siksi, etteivät joutuisi tilanteeseen missä elävät yli varojensa. Aika pitkään sama porukka Seagulls toimistolla on tainnut tehdä hommia jo vuosia, joten aika pitkämielisiä Kulvikit olisivat olleet jos ennen joka kauden alkua toimistolta olisi luvattu, että nyt myydään miljoonalla, ja sitten ei kuitenkaan olisi huvittanut ”koska Big Daddy maksaa”. Voisi kuvitella että jokunen henkilö olisi vaihtunut, jos omistajilla olisi ollut halua vaatia parempaa.

Jotenkin kyllä jää silti kuva, että ihan kaikkia kiviä ei ole kumppanimyynnissä käännetty, mutta tuskin niitä 450 tonnia per kausi olisi silti löytynyt.

Ainoa mikä on ns. ”tyylitöntä” että ilmoitus tapahtuu tässä kohtaa, jolloin soppa jatkon osalta on aika sekava.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
95
Mielestäni tätä myyntityötä ja markkinointia korostetaan nyt ihan liikaa. On selvä, että se on tärkeää, mutta on aivan haihattelua puhua siitä mesenaatin vaihtoehtona. Monella seuralla on taustalla ihmisiä, jotka ymmärtävät myös bisneksestä jotain. Kyllä he varmasti maksaisivat mielummin pari myyjää toimistolle, jos he uskoisivat sen tuovan tuloja lisää saman verran, kuin he muuten kuittaisivat itse vuoden lopussa.

Olisi tottakai aivan ideaalitilanne, mikäli seurat lisäisivät ottelutapahtumiensa tuloja ja yhteistyökumppaniensa määrää ja siten nostaisivat tulojaan vaikkapa 25% muutamassa vuodessa. Näilläkin luvuilla oltaisiin silti aika kaukana niistä budjeteista, mitä vaikka viime kausien mestarit ovat ilmoittaneet budjeteikseen. Eli jälleen kerran: Parempaan pitää pystyä mutta en mitenkään näe, että Korisliiga voi jatkaa tällaisena kuin se nyt on edes silloin, vaikka kaikki menisi täydellisesti oikein ja myyntitavoitteet saavutetaan kaikkialla.

Olen ehkä pessimisti, mutta en oikeasti näe että Korisliigalla olisi tällä hetkellä aivan valtava taloudellinen potentiaali, joka on vielä ulosmittaamatta.
Valitettavasti samaa mieltä.
 
Viestejä
5 878
Koriksesta en tiedä, mutta jalkapallon puolella HJK nyt ainakin. En tiedä viime vuosisadan vanhoista ajoista, mutta ainakin 80- ja 90-luvuilla seura oli pahoissa talousvaikeuksissa ja Lyytikäisen suku joutui rahoittamaan toimintaa omasta pussista runsaasti. Ainakin 2010-luvulta asti liikevaihto ja talous on kasvanut tasaisesti ja tulokset olleet voitollisia.

Ilman euromenestystä tuskin onnistuisi heilläkään. Eikä siinä mitään, ansaittuja paikkoja Euroopassa toki.
 
Viestejä
5 878
Täällä kun joillain on tapana muiden touhuja kommentoidessaan aina muistaa nostaa omaa jengiä jalustalle, niin päätin kahlata läpi kaikkien viime kauden Korisliigajengien sekä LaBan (nousija) ja JBA:n (potentiaalinen nousija) kotisivut ja tsekata miten paljon sitä myyntityötä on onnistuneesti tehty ja kuinka iso on kumppaniverkosto missäkin kaupungissa. Ja tulos yllätti sekä pohjan että etenkin kärjen osalta. Tässä tulos.

katso liitettä 4881

Erikoismainintoina voisi nostaa
1. Tapiolan Honka. Selvästi pienin kumppaniverkosto ylivoimaisesti suurimmalla markkina-alueella. Nyt valoja päälle Espoossa pikku hiljaa.
2. KTP. Nettisivut tehty niin, että kumppanien laskeminen kesti vartin pidempään kuin muilla. Suurin osa logoista on piilossa suurimman osan aikaa (näkyvissä 5 kerrallaan). Miten tuo voi olla kumppanien kannalta se paras näkyvyys.
3. Kouvot. Kumppanien jakaminen viiteen kategoriaan vaatii varmaan yhden ylimääräisen ihmisen toimistolle. Eikä ainakaan helpota myyntiä.
4. Kobrat. Yli 220 kumppania ja ylivoimainen voitto tässä laskelmassa. Kova tulos tuolla markkina-alueella. Seuran viestintä on koko Korisliigan huonointa, mutta näköjään omassa pesässä touhutaan kumppanien kanssa hyvinkin aktiivisesti.

Ja pakko todeta että ongelmissa olevien BC Nokian ja Seagullsin tulos varsinkin isoon liikevaihtoon suhteutettuna on tässä laskelmassa kehno.

Euroista tämä taulukko ei kerro mitään, mutta jokainen kumppanuus tarkoittaa kuitenkin jollain mittarilla ja skaalalla onnistunutta myynticasea ja kertoo siksi jotain seuran tekemisestä.

En tiedä, olenko puusilmä nyt, mutta mitä nuo tasot tarkoittavat? Kiitos kovasta duunista! :)
 
Viestejä
630
Mielestäni tätä myyntityötä ja markkinointia korostetaan nyt ihan liikaa. On selvä, että se on tärkeää, mutta on aivan haihattelua puhua siitä mesenaatin vaihtoehtona. Monella seuralla on taustalla ihmisiä, jotka ymmärtävät myös bisneksestä jotain. Kyllä he varmasti maksaisivat mielummin pari myyjää toimistolle, jos he uskoisivat sen tuovan tuloja lisää saman verran, kuin he muuten kuittaisivat itse vuoden lopussa.
Pakko kysyä kun jäi epäselväksi, että jos joukkue X haluaa kasvattaa budjettinsa vaikkapa 450 k€:sta 550 k€:eek:on, niin miten sen satatonnia hankkisit? Mesenaatin avullako? Ei myyntiä kasvattamalla kun on niin pieninä puroina?
 
Viestejä
630
En tiedä, olenko puusilmä nyt, mutta mitä nuo tasot tarkoittavat? Kiitos kovasta duunista! :)
Tuolta löytyy Kouvojen himmeli. https://kouvot.fi/kumppanit/

Kouvojen kumppanit on karsinoitu seuraaviin kategorioihin: Pääyhteistyökumppanit, Kulta, Hopea, Pronssi ja Matkassa mukana.

Mun mielestäni tuo viimeinen kuulostaa vähättelyltä ja suorastaan v..tuilulta. En ymmärrä miten kukaan haluaa olla Matkassa mukana -kategorian yhteistyökumppani. Tuossa alimmassa kategoriassa puhutaan varmaan satasista ja tuo kategorian nimeäminen kertoo että kyse on lillukanvarsista. Ei näin.

Ja jokaisella seuralla nuo tasot on nimetty omalla tavallaan ja kuten taulukosta näkyy, niin joku seura ei käytä mitään karsinoita.
 
Viestejä
95
Pakko kysyä kun jäi epäselväksi, että jos joukkue X haluaa kasvattaa budjettinsa vaikkapa 450 k€:sta 550 k€:eek:on, niin miten sen satatonnia hankkisit? Mesenaatin avullako? Ei myyntiä kasvattamalla kun on niin pieninä puroina?
Tottakai kannattaa hakea myynnistä kasvua, kaikki sataset, pikkutonnit ja kausikortit.. Muistetaan silti että osa niistä mesenaateista, on niitä Yrjö Yrittäjiä jotka tekevät firmansa nimissä sen kumppanisopimuksen ja maksavat siitä vaikka sitten 50.000 euroa, eivätkä varmasti odota että se todellakaan toisi firmalle yhtään lisää liiketoimintaa. Tämä nyt sitten näyttäytyy monelle moninverroin jalompana toimintana kuin se, että sama YY kaivaisi ne rahat omasta taskustaan, esim. rahoista jotka on ottanut ulos samaisesta yrityksestään osinkoina.

Täällä voidaan sitten ihastella kuin se minun rakas Pallokerho Oy Ry on tehnyt niin helvetin hienoa ja kannattavaa seuratoimintaa, vaikka homma lepää pitkälti Yrjö Yrittäjän ja 1-2 rotary-kaverinsa varassa.
 
Viestejä
1 512
Pakko kysyä kun jäi epäselväksi, että jos joukkue X haluaa kasvattaa budjettinsa vaikkapa 450 k€:sta 550 k€:eek:on, niin miten sen satatonnia hankkisit? Mesenaatin avullako? Ei myyntiä kasvattamalla kun on niin pieninä puroina?
Tottakai mieluiten hankkisin sen mieluiten myyntiä kasvattamalla ja yhteistyökumppaneita hankkimalla. Oma pointtini oli, että tällaisia ylimääräisiä satasia tai ~25% kasvuja tuloissa ei ole tuosta noin revittävissä. Ei ainakaan välittömästi. Uskon ja luotan suomalaisiin koripalloihmisiin niin paljon, että tiedän heidän kyllä kääntäneen jo useimmat kivet etsiessään yhteistyökumppaneita ja tapoja kasvattaa seurojensa ottelutapahtumia.
 
Viestejä
630
Tottakai mieluiten hankkisin sen mieluiten myyntiä kasvattamalla ja yhteistyökumppaneita hankkimalla. Oma pointtini oli, että tällaisia ylimääräisiä satasia tai ~25% kasvuja tuloissa ei ole tuosta noin revittävissä. Ei ainakaan välittömästi. Uskon ja luotan suomalaisiin koripalloihmisiin niin paljon, että tiedän heidän kyllä kääntäneen jo useimmat kivet etsiessään yhteistyökumppaneita ja tapoja kasvattaa seurojensa ottelutapahtumia.
Periaatteessa näin. Mutta fakta on myös se, että jos vertaa kumppanien määrää esim. isojen jääkiekko- tai futisseurojen verkostoon, niin Korisliigassa ollaan kaukana takana. Kiviä on varmasti käännetty paljon, mutta myynti on työtä, jossa on aina on sarkaa tehtävänä. Onneksi suurimmalle osalla työtä on rekrytoinnin vaihtoehtona työn ostaminen ulkoa. Ohessa yhden palvelujaan tarjoavan myyntiputiikin asiakaslogoja. Listalta löytyy ainakin kolme Korisliiga-seuraakin. Kumppaniverkosto voi kasvaa vaikka toimistolla keskitytään johonkin olennaisempaan. Tämä on juuri se tapa millä valtakunnan suurimmat seurat muissa lajeissa verkostoaan kasvattavat.
1749064713313.png
 
Viestejä
95
Periaatteessa näin. Mutta fakta on myös se, että jos vertaa kumppanien määrää esim. isojen jääkiekko- tai futisseurojen verkostoon, niin Korisliigassa ollaan kaukana takana. Kiviä on varmasti käännetty paljon, mutta myynti on työtä, jossa on aina on sarkaa tehtävänä. Onneksi suurimmalle osalla työtä on rekrytoinnin vaihtoehtona työn ostaminen ulkoa. Ohessa yhden palvelujaan tarjoavan myyntiputiikin asiakaslogoja. Listalta löytyy ainakin kolme Korisliiga-seuraakin. Kumppaniverkosto voi kasvaa vaikka toimistolla keskitytään johonkin olennaisempaan. Tämä on juuri se tapa millä valtakunnan suurimmat seurat muissa lajeissa verkostoaan kasvattavat.katso liitettä 4883
Mutta tämäkään ei kerro vielä siitä mitään että paljonko tämä putiikki on tuonut noiden korisliigaseurojen kassaan. Toivottavasti paljon ja kasvavassa määrin.
 
Viestejä
95
Periaatteessa näin. Mutta fakta on myös se, että jos vertaa kumppanien määrää esim. isojen jääkiekko- tai futisseurojen verkostoon, niin Korisliigassa ollaan kaukana takana. Kiviä on varmasti käännetty paljon, mutta myynti on työtä, jossa on aina on sarkaa tehtävänä. Onneksi suurimmalle osalla työtä on rekrytoinnin vaihtoehtona työn ostaminen ulkoa. Ohessa yhden palvelujaan tarjoavan myyntiputiikin asiakaslogoja. Listalta löytyy ainakin kolme Korisliiga-seuraakin. Kumppaniverkosto voi kasvaa vaikka toimistolla keskitytään johonkin olennaisempaan. Tämä on juuri se tapa millä valtakunnan suurimmat seurat muissa lajeissa verkostoaan kasvattavat.katso liitettä 4883
Ja todettakoon vielä että kaikki tällaiset uudet toimintamallit ovat toivottavia ja kannatettavia. Nykyiset toimintamallit eivät selvästikään toimi, ja/tai ovat liian kapean oto tekijäjoukon varassa.

tuo yllä mainittu firma tekee liikevaihtoa näköjään noin 2,5 miljoonaa, joten jos esim kolmannes seuroille tehdystä myynnistä jäisi firmalle, voisi arvioida noin 5 miljoonaa tuloutuvan seurojen kassaan. Mikä jaettuna on jo kohtalainen summa per seura noin keskiarvona.
 
Viestejä
647
tuo yllä mainittu firma tekee liikevaihtoa näköjään noin 2,5 miljoonaa, joten jos esim kolmannes seuroille tehdystä myynnistä jäisi firmalle, voisi arvioida noin 5 miljoonaa tuloutuvan seurojen kassaan. Mikä jaettuna on jo kohtalainen summa per seura noin keskiarvona.
Logoja laskin 38. Niille 5 Meur tasan olisi 131 578,95 / seura. Ja 65 789 euroa menisi myyntitoimistolle/seura.
 
Viestejä
93
Palkkakatto voisi olla, se pitäisi kulukuuria väkisinkin? Lisäksi se lisäisi omien junioreiden kehittämistä ja arvostusta.
Tämä voisi olla niitä toimenpiteitä ja sääntöjä, mitä koripalloliitto voisi miettiä ja tuoda?
 
Viestejä
1 755
Palkkakaton sijaan ehdotan niinkin radikaalia, että joukkueet katsovat omat tulot, budjetoivat sen mukaan joukkueen menot ja maksavat palkkoja sen mukaan. Ei niin, että joukkue katsoo, millä palkkabudjetilla voisi voittaa mestaruuden, sen mukaan rakentavat joukkueen, toiminnanjohtaja koittaa löytää uusia sponsoreita ja omistaja kuittaa tappiot.
 
Viestejä
1 512
Palkkakatto kohtelisi seuroja todella eri tavoin eikä monenkaan seuran kohdalla varmasti estäisi ongelmia. Se myös ihan varmasti lisäisi esim. Broman Groupin palveluksessa työskentelevien Katajan koripalloilijoiden määrää kun osa palkasta tulisi sitten siivilityön kautta. Tämähän ei sinänsä olisi välttämättä edes huono juttu.
 
Viestejä
368
Palkkakaton sijaan ehdotan niinkin radikaalia, että joukkueet katsovat omat tulot, budjetoivat sen mukaan joukkueen menot ja maksavat palkkoja sen mukaan. Ei niin, että joukkue katsoo, millä palkkabudjetilla voisi voittaa mestaruuden, sen mukaan rakentavat joukkueen, toiminnanjohtaja koittaa löytää uusia sponsoreita ja omistaja kuittaa tappiot.
Oikeasti erittäin fiksu idea eikä edes mikään uusi innovaatio toiminnan järkevoittämiseksi seuroissa.
 
Viestejä
788
Palkkakatto kohtelisi seuroja todella eri tavoin eikä monenkaan seuran kohdalla varmasti estäisi ongelmia. Se myös ihan varmasti lisäisi esim. Broman Groupin palveluksessa työskentelevien Katajan koripalloilijoiden määrää kun osa palkasta tulisi sitten siivilityön kautta. Tämähän ei sinänsä olisi välttämättä edes huono juttu.
Kuten todettu, niin tappioiden kuittaamiseen löytyy kyllä sitten tapoja, mm. ylihintaiset mainokset. Jos joku päätää joukkueeseen rahaa kaataa niin menetelmä on toissijainen. Keino löytyy aina.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös