Koripallo.com

Korisliigan tulevaisuus

Miten liiton brändityö liittyy Hesarin urheilutoimituksen juttuihin? Ne julkaisee niitä mitä luetaan. Jos haluaa Hesariin korista, niin kannattaa antaa palautetta Hesariin. Niin mäkin teen aina kun lehtimyyjä soittaa. ”Soita sitten seuraavan kerran, kun urheilusivut on kunnossa”. Sit ne alkaa selittää hyvistä sivuista ja voi kertoa mitkä lajit puuttuu.
olihan tämä viesti nyt sarkasmia tai vitsi?
 
Tämä on täysin totta, mutta maajoukkuekoris lähtee Sanomalta syyskuussa, NBA ilmeisesti jo lähtenyt ja vuoden päästä korisliigat. Paukut on jo Veikkausliigassa, veikkaan.

Siltikin, kyllähän näitä kisoja pitäisi enemmän varmaan markkinoida.
Ai onko tuo totta että vuoden päästä korisliigakin? No toivon mukaan jos lähtee, niin paljon parempaan paikkaan, ja kaikki valtakunnalliset sarjat, rahakkaammalla sopimuksella. Se olisi vain suomikorikselle parasta. Jos menee tulevan kauden jälkeen koristv:lle, on se suuri askel taaksepäin. Joten toivon että muualle.
 
Markkinointi ollut jostain syystä aina kehnoa koriksen suhteen suomessa. Eniten valtaa jääkiekko ja jalkapallo tilaa palstoilla. Mutta yksi asia mikä olisi saatava kuntoon, olisi se itse liiton oma tiedottaminen sivuillaan kaikista sarjoista.
 
Ai onko tuo totta että vuoden päästä korisliigakin? No toivon mukaan jos lähtee, niin paljon parempaan paikkaan, ja kaikki valtakunnalliset sarjat, rahakkaammalla sopimuksella. Se olisi vain suomikorikselle parasta. Jos menee tulevan kauden jälkeen koristv:lle, on se suuri askel taaksepäin. Joten toivon että muualle.

Niin sopimus vissii ainakin loppuu...
 
Ei Hesarin pitäisikään, vaan liiton. Ja yksi tärkeä osa suosion kasvattamiseen on saada näkyvyyttä niissäkin kanavissa, joissa muutkin kuin lajiuskolliset jo olemassa olevat fanit luuhaavat. Kun se suosio ei kasva, jos hehkutetaan vain niiden jo lajia seuraavien kesken. Että vaikka olisi kuinka somessa kuvaa ja juttua, ei sinne potentiaalit uudet fanit vahingossa eksy. Hesari Suomen luetuimpana lehtenä (kyllä, sitä luetaan paljon myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella) nyt olisi aika merkittävä ja hyvä kanava… etenkin nyt, kun saman konsernin TV-kanavat ovat vastuussa kisojen televisioinnista. Ei pitäisi siis olla ylivoimainen tehtävä saada joku Sanoman pomoista innostumaan uutisoinnista ja ennakkohehkutuksista, kun sitä monen muun lajin kohdalla saadaan silmät ja korvat täyteen monta kuukautta ennen kisoja.
Jos Hesarista haluaa näkyvyyttä, sitä mainosmyynnissä kyllä myyvät.

Siihen miten koris näkyy tai on näkymättä Hesarissa (ja muissa vastaavissa medioissa) liitolla ei ole juuri minkäänlaista vaikutusmahdollisuutta. Liitto tarjoaa Susijengin avoimia harjoituksia medialle, haastattelupäiviä, parhaansa mukaan järjestää minkä tahansa 1:1 haastattelun.

Sanoman pomoja ei kiinnosta sitten pätkääkään, että joku liitosta alkaisi soitella että kirjoitelkaa nyt koriksesta, kun se on niin hienoa. Päinvastoin, varmaan pitäisi tuollaista soittelijaa vähän vajaana tai ammattitaidottomana.

Jos halutaan Hesarin kirjoittavan juttuja, pitäisi niille jutuille olla lukijoita. Ja fakta on, että mikään muu kuin Lauri Markkanen ei kiinnosta.
 
Jos Hesarista haluaa näkyvyyttä, sitä mainosmyynnissä kyllä myyvät.

Siihen miten koris näkyy tai on näkymättä Hesarissa (ja muissa vastaavissa medioissa) liitolla ei ole juuri minkäänlaista vaikutusmahdollisuutta. Liitto tarjoaa Susijengin avoimia harjoituksia medialle, haastattelupäiviä, parhaansa mukaan järjestää minkä tahansa 1:1 haastattelun.

Sanoman pomoja ei kiinnosta sitten pätkääkään, että joku liitosta alkaisi soitella että kirjoitelkaa nyt koriksesta, kun se on niin hienoa. Päinvastoin, varmaan pitäisi tuollaista soittelijaa vähän vajaana tai ammattitaidottomana.

Jos halutaan Hesarin kirjoittavan juttuja, pitäisi niille jutuille olla lukijoita. Ja fakta on, että mikään muu kuin Lauri Markkanen ei kiinnosta.
Itse olen (ilman varsinaista koulutusta) tehnyt omalla alallani viestinnän ja markkinoinnin hommia ja voin kertoa, että siihen, mitä lehdissä lukee tai telkkarissa kerrotaan, on aivan valtava vaikutus sillä, mitä ja miten mikäkin taho medialle päin viestii. Joka kuvittelee, ettei lajiliiton viestintä ja markkinointi voi vaikuttaa valtavasti siihen, miten paljon laji näkyy mediassa, ei ymmärrä sen paremmin viestinnästä kuin mediakentästä kovin paljoa. Se lukijakunta ei voi syntyä tyhjästä ennen juttuja. Ne jutut, joita ihmiset haluavat lukea, pitää ensi jonkun sinne lehteen kirjoittaa ja sitä ennen toimittajalle myydä se idea jutun kirjoittamisesta. Se kysyntä ei synny tyhjästä.
 
Ne jutut, joita ihmiset haluavat lukea, pitää ensi jonkun sinne lehteen kirjoittaa ja sitä ennen toimittajalle myydä se idea jutun kirjoittamisesta. Se kysyntä ei synny tyhjästä.
Ja tässä Hippo Taatila ja Mika Mäkelä aika kiitettävää duunia tekivätkin Susijengi-buumin alkuaikoina. Toki toivoisi jonkun panostavan myös Korisliigaan vastaavalla tasolla.
 
Ihan oikein, että ei lähdetä tekemään tuon isompia juttuja höntsämatseista. Ja eiköhän niitä isompia juttuja ala tulemaan hesarista, kun Susijengi saapuu pääkaupunkiseudulle.
Hommahan menee vikaan jo siinä vaiheessa kun henkiö tarttuu Hesariin siinä mielessä, että aikomuksena on joku urheilujuttu lukea. Hesari nimittäin on kokonaisuutena ehkä paskin lehti urheilu-uutisten osalta, mitä yli viisi sivuisista sanomalehdistä voi Suomessa löytää.
 
Liiton markkinoinnista puhuminen Hesarin kaltaisen journalistisen median yhteydessä nyt kertoo jo, että ollaan aika pahasti harhateillä.

Ja, noh, itse olen ollut 25 vuotta urheilumediassa ja tunnen valtaosan niistä tyypeistä.

Vaikka siellä olisi joku (sanotaanko vaikka Lauri Lehtinen, Aamulehden urheilun päällikkö) oikein vimpan päälle korisniilo, joka olisi täysin valmis ja vastaanottavainen tekemään ja teettämään juttuja koripallosta, siellä uutispäällikkö ja analytiikka sanoo, että nyt lopetatte tuollaisen resurssien hukkaamisen, kun a) sillä ei saa tilauksia ja b) sillä ei saa lukijoita.

Jos oikeasti haluaisi pistäytyä ammattimielessä tutustumaan jonkun toimituksen arkeen, luulisin sellaisen järjestyvän. Karisee virheelliset luulot.
 
Liiton markkinoinnista puhuminen Hesarin kaltaisen journalistisen median yhteydessä nyt kertoo jo, että ollaan aika pahasti harhateillä.

Ja, noh, itse olen ollut 25 vuotta urheilumediassa ja tunnen valtaosan niistä tyypeistä.

Vaikka siellä olisi joku (sanotaanko vaikka Lauri Lehtinen, Aamulehden urheilun päällikkö) oikein vimpan päälle korisniilo, joka olisi täysin valmis ja vastaanottavainen tekemään ja teettämään juttuja koripallosta, siellä uutispäällikkö ja analytiikka sanoo, että nyt lopetatte tuollaisen resurssien hukkaamisen, kun a) sillä ei saa tilauksia ja b) sillä ei saa lukijoita.

Jos oikeasti haluaisi pistäytyä ammattimielessä tutustumaan jonkun toimituksen arkeen, luulisin sellaisen järjestyvän. Karisee virheelliset luulot.
Ja juuri siksi niitä juttuideoita ei myydä (vain ja etenkään ensisijaisesti) sille toimittajalle, vaan niille ylemmille tahoille. Jos haluaa oikeasti tutustua ammattimielessä osaavaan viestintään, kannattaa käydä ekskursioilla jossain alan isoista firmoista niin ymmärtää, miten homma oikeasti pyörii. Karisee virheelliset luulot.
 
Hommahan menee vikaan jo siinä vaiheessa kun henkiö tarttuu Hesariin siinä mielessä, että aikomuksena on joku urheilujuttu lukea. Hesari nimittäin on kokonaisuutena ehkä paskin lehti urheilu-uutisten osalta, mitä yli viisi sivuisista sanomalehdistä voi Suomessa löytää.
Tässä vain unohtuu se, että niitä lajiniiloja ei tarvitse enää houkutella lajin pariin. Ne houkuteltava ovat juuri niitä, jotka lukevat urheilu-uutisensa Hesarista.
 
Maksan sinulle @Tuutikki 500 euroa, kun Hesarissa on juttu yhdessä sovitusta koripallon juttuideasta.
Oma alani on lääketutkimus, enkä
ole enää lähes kymmeneen vuoteen viestintää tehnyt, joten suhteet ja rahkeet eivät valitettavasti asian hoitamiseen riitä, eikä edes sen seurantaan, saako joku lajiliiton viestinnässä joskus asian hoidettua. Joten rahasi lienevät turvassa. Se ei muuta mihinkään sitä tosiasiaa, että koripalloliiton viestintä ei osaa tällä hetkellä hommiaan, enkä itse pidättele hengistystä, että hetkeen sinne ketään osaavaa hommiin tulisikaan.
 
Kova on usko, kun tietoa ei ole.

Ja kuten tässä ketjussa aiemminkin todettu ja vaadittu, kun vaan liittoon olisi palkattu oikeat ihmiset (se kun on tietysti seksikkäin ja halutuin duuni, mitä olla voi), niin olisi joka päivä Hesarissa juttuja, isot ja kiiltävät uudet areenat pullistelisivat väkeä ja olisi miljoonien tv-sopimus. Mitään muuta ei tarvitse, kun oikeat ihmiset palkata, mutta kun korisyhteisö vaan vuosi toisensa jälkeen itse valitsee väärät ihmiset niitä rekrytointeja tekemään.
 
Kova on usko, kun tietoa ei ole.

Ja kuten tässä ketjussa aiemminkin todettu ja vaadittu, kun vaan liittoon olisi palkattu oikeat ihmiset (se kun on tietysti seksikkäin ja halutuin duuni, mitä olla voi), niin olisi joka päivä Hesarissa juttuja, isot ja kiiltävät uudet areenat pullistelisivat väkeä ja olisi miljoonien tv-sopimus. Mitään muuta ei tarvitse, kun oikeat ihmiset palkata, mutta kun korisyhteisö vaan vuosi toisensa jälkeen itse valitsee väärät ihmiset niitä rekrytointeja tekemään.
Se on kuule alalla kuin alalla vähän niin, että homma alkaa toimia, kun palkataan oikeat ihmiset oikeisiin hommiin. Ja myös niin, että ”sisäsiittoisissa” yhteisöissä on hirveän vaikea nähdä, että se, miten hommia on tehty viimeiset 40 vuotta, ei ehkä sittenkään ole enää se oikein tapa tehdä asioita. Eikä välttämättä ne samat ihmiset tai niiden kumminkaimat ole niitä parhaita tekijöitä hamaan hautaan asti.

Kiva olisi kuulla, kuka sinun mielestäsi voisi koripallon näkyvyydelle jotain tehdä ja miten, jos ei liiton viestinnän ihmiset. Vika kun ei nyt oikeasti ole siinä, että esim. jalkapalloon ja jääkiekkoon verrattuna laji olisi tylsää katsottavaa, laji olisi kansainvälisesti merkityksettömän pieni, mitään menestystä ei olisi koskaan tullut millään tasolla (juu, mitaleita on ottaneet vain tytöt, mutta eipä niistäkään ole määräänsä enempää huudeltu) tai etteikö persoonia ja tarinoita pelaajista ja taustalta löytyisi. Jos jonkun has-been jalkapalloilijan USA:n kansalaisuus on valtakunnan päälehdessä 1,5 sivun jutun arvoinen, luulisi, että jonkun has-been koripalloilijankin urasta riittäisi kerrottavaa edes puolen sivun verran, kun nyt on ne koripallon kotikisat tuloillaan. Me fanitkaan kun emme niitä juttuja voi määräänsä enempää klikkailla auki, jos niitä ei lehdessä yhtään klikattavaksi ole.
 
LA:n olympialaisten 5000 metrin loppukilpailussa 7. elokuuta 1932 suomalaiset Lauri Lehtinen ja Lauri Virtanen nousivat johtoon jo aikaisessa vaiheessa. He onnistuivat karistamaan kannoiltaan kaikki muut kilpailijat paitsi USA:n Ralph Hillin, pian juoksusta muodostuikin Lehtisen ja Hillin kaksinkamppailu. Viimeisellä kierroksella Hill yritti ohittaa Lehtisen, tämän huomattuaan Lehtinen alkoi juosta siksakkia radalta toiselle estäen Hillin ohitusyritykset ja voitti lopulta puolella metrillä. Vaikka taktiikkaa siihen aikaan käytettiin yleisesti Euroopassa, amerikkalaisyleisö ei ollut tottunut siihen ja buuasi voittajalle, molempien ajaksi tuli 14.30,0.
 
Ei pitäisi siis olla ylivoimainen tehtävä sada joku Sanoman pomoista innostumaan uutisoinnista ja ennakkohehkutuksista, kun sitä monen muun lajin kohdalla saadaan silmät ja korvat täyteen monta kuukautta ennen kisoja.
Tuo ei ole kovin kovaa journalismia.
Tiedän, että tuollaisista oman konsernin tuotteista nykyään (tai varmaan ennenkin on) paljon juttuja tehdään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo ei ole kovin kovaa journalismia.
Tiedän, että tuollaisista oman konsernin tuotteista nykyään (tai varmaan ennenkin on) paljon juttuja tehdään.
Pitääkö kaiken olla kovaa journalismia, jos se ainoa asia, josta ollaan jotakuinkin yhtä mieltä on se, että nimenomaan näkyvyyttä ja uusia seuraajia lajille tarvitaan lisää? Voitaisiinko ensin hankkia pohjalle se tarvittava massa, että olisi varaa panostaa siihen kovaan journalismiin?
 
Kiva olisi kuulla, kuka sinun mielestäsi voisi koripallon näkyvyydelle jotain tehdä ja miten, jos ei liiton viestinnän ihmiset. Vika kun ei nyt oikeasti ole siinä, että esim. jalkapalloon ja jääkiekkoon verrattuna laji olisi tylsää katsottavaa, laji olisi kansainvälisesti merkityksettömän pieni, mitään menestystä ei olisi koskaan tullut millään tasolla (juu, mitaleita on ottaneet vain tytöt, mutta eipä niistäkään ole määräänsä enempää huudeltu) tai etteikö persoonia ja tarinoita pelaajista ja taustalta löytyisi.
No minä olen sanonut tämän lukemattomia kertoja tällä foorumilla: seurat.

Kaikki lähtee seuroista. Sitten jos väkeä käy katsomoissa ja pelejä katsotaan ruuduilta, näkyvyys seuraa.

Seuroissa se ei voi myöskään olla minkään yhden "no palkataan AMK:sta 10h/vko joku nuori some-tyyppi" varassa, vaan sen pitäisi mennä läpi koko organisaation: pelaajat, valmennus, seurajohto, hallitus.

Siellä Hesarissa (ja Iltalehdessä ja Ilta-Sanomissa ja vähän kaikkialla) on ollut viimeiseen kuukauteen liki kymmenen juttua helsinkiläisestä naispesäpalloseurasta. Ei siksi koska Pesäpalloliiton viestintä olisi nostanut tikkua ristiinkään asian eteen, vaan koska seura on itse tehnyt itsestään kiinnostavan ja hankkinut joukkueeseen yhden kiinnostavimmista nuorista pelaajista.

Siis: naispesisjoukkue!

Kotimaisessa koripallossa on mielikuva lajista suurempana kuin mitä se oikeasti on. Susijengi liikuttaa arvokisoihin tuhatmäärin 6. pelaajia. NBA on miljardiluokan sarja, missä vielä pelaa tähtitason suomalainen. Sillä vaan ei ole merkitystä muun kotimaisen koripallon osalta n. lainkaan, koska vaikkapa Korisliigan yleisömäärät ja Ruudun katsojamäärät ovat samalla tasolla kuin... naisten pesäpallolla. Se on suomikoriksen tämänhetkinen taso. Siinä ei minkään liiton viskaalin temput sitä muuksi muuta.

Me fanitkaan kun emme niitä juttuja voi määräänsä enempää klikkailla auki, jos niitä ei lehdessä yhtään klikattavaksi ole.
Mutta kun ette edes klikkaile.

Naisten pesäpallosta tehtävien sisältöjen lukijamäärät Supervuorossa ovat korkeammat kuin miesten Korisliigan juttujen Koripallo.comissa.

edit. Vielä taustalukemistoa yllä olevaan halukkaille.

 
No minä olen sanonut tämän lukemattomia kertoja tällä foorumilla: seurat.

Kaikki lähtee seuroista. Sitten jos väkeä käy katsomoissa ja pelejä katsotaan ruuduilta, näkyvyys seuraa.

Seuroissa se ei voi myöskään olla minkään yhden "no palkataan AMK:sta 10h/vko joku nuori some-tyyppi" varassa, vaan sen pitäisi mennä läpi koko organisaation: pelaajat, valmennus, seurajohto, hallitus.

Siellä Hesarissa (ja Iltalehdessä ja Ilta-Sanomissa ja vähän kaikkialla) on ollut viimeiseen kuukauteen liki kymmenen juttua helsinkiläisestä naispesäpalloseurasta. Ei siksi koska Pesäpalloliiton viestintä olisi nostanut tikkua ristiinkään asian eteen, vaan koska seura on itse tehnyt itsestään kiinnostavan ja hankkinut joukkueeseen yhden kiinnostavimmista nuorista pelaajista.

Siis: naispesisjoukkue!

Kotimaisessa koripallossa on mielikuva lajista suurempana kuin mitä se oikeasti on. Susijengi liikuttaa arvokisoihin tuhatmäärin 6. pelaajia. NBA on miljardiluokan sarja, missä vielä pelaa tähtitason suomalainen. Sillä vaan ei ole merkitystä muun kotimaisen koripallon osalta n. lainkaan, koska vaikkapa Korisliigan yleisömäärät ja Ruudun katsojamäärät ovat samalla tasolla kuin... naisten pesäpallolla. Se on suomikoriksen tämänhetkinen taso. Siinä ei minkään liiton viskaalin temput sitä muuksi muuta.


Mutta kun ette edes klikkaile.

Naisten pesäpallosta tehtävien sisältöjen lukijamäärät Supervuorossa ovat korkeammat kuin miesten Korisliigan juttujen Koripallo.comissa.

edit. Vielä taustalukemistoa yllä olevaan halukkaille.

Seurat voivat tehdä asioita paikallisella tasolla kukin rahkeidensa mukaan, mutta niin kauan kuin edes korisliiga ei ole oma organisaationsa, seurojen mahdollisuus oikeasti tehdä mitään merkittävää koko lajin näkyvyyden kannalta on erittäin rajallinen. Se näkyvyys pitää ensin luoda ylätasolla koko lajille, sen jälkeen liigatasolla korisliigalle ja vasta alimmalla portaalla tulevat seurat, jotka vastaavat paikallisesta näkyvyydestä. Tuo sinun ehdotuksesi on vähän sama kuin sanoisi, ettei ole hallituksen vastuulla hoitaa Suomen taloutta kuntoon, vaan vastuu on yksittäisillä yrityksillä. Jokainen toki tekee osansa, mutta päävastuu ei voi koskaan olla alatason toimijoilla.

P.s. Ne fanit kyllä klikkailevat, niitä klikkailijoita vain on pahuksen vähän, kun liiton viestintä ei ole hoitanut hommansa. Se, että naisten superpesiksen juttuja klikkaillaan auki enemmän kuin koripallojuttuja kertoo juurikin liiton viestinnän epäonnistumisesta, ei meidän harvalukuisten fanien klikkauskyvyttömyydestä.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Takaisin
Ylös