Vs: Kouvot - LaNMKY 3.12. Manskari
Kouvot oli tulessa ja esitti kauden parastaan, mitä olen muutaman pelin nähnyt. Lahtikaan ei kuitenkaan ollut huono, mutta Kouvojen heittopeli oli loistavaa. Käyn kauden aikana katsomassa muutaman sata korispeliä eri sarjatasoilla eri puolilla maata ja tänään suuntasin Kouvolaan. Näin ehkä kauden tasapainoisimman esityksen Kouvojen taholta, niin puolustuksessa kuin hyökkäyksessä heti alusta lähtien. Lahdelta olen kuitenkin ehkä nähnyt tällä kaudella parempaakin peliä.
Pelin aikana kiinnitin huomiota mielestäni valitettavaan ilmiöön, jota en juuri muualla sm-korispaikkakunnilla näe ns. fanien taholta. Jo viime kaudella lahtelaisten fanien käytökseen otti kantaa jopa seuran päävalmentaja, mutta nyt kun faniporukan pomo on hieman hillinnyt omaa käytöstään, niin törkeästi kayttäytyvien ns. kannattajien määrä sen kun lisääntyy. Ja suuri osa hiljaisesti myötäilee keskisormen näyttäjien toiminnan niin vastustajapelaajia kuin tuomareita kohtaan. Aivan järkyttävää käytöstä, missä on se todellinen kannustaminen. Jokaisella mestaruussarjapaikkakunnalla on oma porukkansa, joka huutelee asiattomuuksia, mutta unohtaa oman joukkueensa kannustamisen. Kouvoillakin oli tänään niitä, mutta ei tässä mittakaavassa. Mutta lahtelaiset vetävät törkeydellään voiton. Harmi, koska uskon että kannustajissa on myös tosikannustajia. Lahden omassa joukkueessa on kuitenkin tosi tyylikkäitä pelaajia Teemu Laineen ja Ilkka Vuoren johdolla, jotka ansaitsisivat parempaa. Eräässä tällä kaudella Lahdessa näkemässäni pelissä eräs lahtelainen vieressäni sanoi pelin aikana, kun Urheilutalolla oli hiljaista Namikan ollessa vaikeuksissa ottelussa, että missä ovat ne loistavat kannattajat. Olin aina aikaisemmin luullut ja ajatellut Namikan kannustajien olevan koripalloa ymmärtäviä, mutta tänään petyin todella pahasti. Mietin, kun esim. Kouvolassa katsomossa oli paljon pieniäkin lapsia, että tajuavatko lahtelaiset minkälainen kuva Namikan kannustajista muodostuu. Enkä itse ainakaan mielellään veisi pientä lasta kuuntelemaan henkilökohtaisia törkeyksiä ja keskisormen näyttöä. Jostain voi tulla ehkä koriksen pelaaja, joka oppii, että vastustajat ja tuomarit ovat roskasakkia, joita ei tarvitse arvostaa. Muutamilla Namika Lahden kannattajilta puuttuu kyky suhtautua vastustajiin ja tuomareihin kuunioituksella.Toivoisin, että Namika Lahden seurajohto kertoisi oman mielipiteensä tähän käytökseen. Olen käsittänyt, että Namikalla on jonkinlainen kristillinen tausta. Lahden tapauksessa seurajohto ei voi vetäytyä vastuusta, koska olen käsittänyt että faniryhmällä on kiinteä sidos seuraan. Kuten sanoin kaikkialla on oma koripalloa ymmärtämätön törkeästi käyttätyvä ryhmänsä, mutta jos tämä on suomalaista fanikulttuuria, niin oman joukkueen kannustaminen on siitä kaukana.