Koripallo.com

Lakers - koko järviSuomen joukkue

Viestejä
64
Onko joku asiasta erimieltä?
No eipä se ollut mikään väite vaan fakta ettei ole koskaan uransa aikana ollut parhaimmillaan tärkeiden minuuttien kohdalla vaan se hänen tehokkuus tullut pelin alku ja keskivaiheilla ja kovat pelit clousannut aina joku toinen pelaaja mm. Kyrie,Wade,Allen,Ad jne... tai ainakaan en itse muista että olisi joskus ollut tehokas näissä ratkaisu tilanteissa?
Tää on joko täydellinen rapala tai sit täydellistä tietämättömyyttä.

Mutta nimenomaan FAKTA eli tilastojen kertoma asia on se, että kyseessä on statistisesti historian paras ”clutch” pelaaja, ainakin jos otetaan lukuun vaan ns ”all time” pelaajat. Muun muassa eniten buzzer better game winnereita pudotuspeleissä, eniten viimeisen 2 minuutin ajalta johtoaseman muuttaneita ja pelin voittaneita heittoja sekä runkosarjassa, että pudotuspeleissä. Paras prosentti clutch tilanteissa pudotuspeleissä (viim 2min) sekä korkein pistekeskiarvo katkaisupelissä (elimination games + game 7) Eikä kaikkia varmasti tullut vielä edes mainittua. Hieman nuo 2011 finaalit on jäänyt monella päälle, jos niiden takia edelleen jaksaa keksiä tällaisia väitteitä.

Sekään ei tietenkään poista sitä, että Kyriellä on iso heitto GSW 2016, Raylla on iso heitto game 6 2013, ADllä tuo iso heitto tuli kuplan konferenssifinaaleissa, ei finaaleissa kuten kahdella muulla. Wadelta ei tule LeBronin kanssa pelanneena tuollaista yksittäistä hetkeä mieleen, toki varsinkin 2012 finaaleissa oli isossa osassa kaatamassa OKCtä.
 
Viestejä
157
Eli tuon tilaston mukaan LeBron on uransa aikana ottanut liigan keskiarvoa enemmän heittoja kytkinajalla ja vähemmän roska-ajalla. On myös heittänyt liigan keskiarvoa paremmin kytkinajalla. Toki on heittänyt vielä enemmän liigan keskiarvon yli normaaliajalla, että olisiko oikea tulkinta sitten, että LeBron on liigaa parempi pelaaja kaikissa kategorioissa, mutta suhteessa vähemmän parempi kytkinajalla, ottaen myös enemmän heittoja (roolia?) silloin.

Katsoin ihan mielenkiinnosta muutaman esimerkkipelaajan, jotka itse miellän ratkaisuhetkien sulajiksi: Harden ja Westbrook (Paul Georgesta ei oikein ollut kertynyt dataa), sitten äärimmäisen kova ratkaisuhetkien pelaaja (Dirk) ja pari sellaista, joita tunnutaan usein pitävän kovina, mutta en ole itse ihan vakuttunut: Lillard, Kobe. Jos verrataan, että paljon näillä heittorposentit on muuttuneet normaalista kytkinajalle ja vielä turbokytkinajalle (liigan keskiarvot -0,7 % ja -9,1 %). Westbrook -15,3 % ja -21,2 % sekä Harden +0,1 % ja -18,3 % ja nämä ovat mielestäni sulamislukuja. Dirk -4,3 % ja -4,1 %. Sitten Lillard -1 % ja -8,4 % sekä Kobe -7,4 % ja -10,2 %. LeBron -2 % ja - 10,3 %.

Aika vaika mun on tätä tulkita niin, että LeBron sulaisi tärkeillä hetkillä. Näyttää aika lailla menevän liigan keskiarvoon ja suunnilleen samaa tasoa kuin Kobe ja Lillard.
 
Viestejä
534
Pitää muistaa miten heikko itä oli kun Lebukka siellä tilastoja tehnyt ja prosenttien sijaan Lebronin heittomäärät clutchilla ovat aika alhaiset pelin ratkojalle. Itse en perusta Lebronin kohdalla statseja koska eye test ja voittaminen ovat niin pahasti ristiriidassa tilastoihin ja näiden jälkimmäisten seikkojen takia en itse pidä Lebronia kummoisena kytkin pelaajana.
 
Viestejä
157
Pitää muistaa miten heikko itä oli kun Lebukka siellä tilastoja tehnyt ja prosenttien sijaan Lebronin heittomäärät clutchilla ovat aika alhaiset pelin ratkojalle. Itse en perusta Lebronin kohdalla statseja koska eye test ja voittaminen ovat niin pahasti ristiriidassa tilastoihin ja näiden jälkimmäisten seikkojen takia en itse pidä Lebronia kummoisena kytkin pelaajana.
Oletko sä edes katsonut itse noita linkkaamiasi statseja? Eli uusi väite: LeBron on ottanut vähän heittoja ratkaisuhetkillä. Liigan keskiarvo pleijareissa "Clutch" ja "Clutch^2" ovat 7,9 % ja 0,9 %. Katsotaanpa vertailun vuoksi nuo aiemmin mainitsemani ja laitan tähän, että monta %-yksikköä eroa heillä on näissä liigan keskiarvoon, eli positiivinen arvo niin ovat ottaneet keskimääräistä enemmän heittoja ratkaisuhetkillä suhteessa siihen, minkä verran heittävät normaalisti.
Westbrook 2,6 % ja 0,8 %; Harden 0,1 % ja 0,3 %; Dirk 2,5 % ja 0,3 %; Lillard 0,8 % ja 1,6 %; Kobe 1,8 % ja 0,7 %. LeBronilla 2,3 % ja 0,6 %. Muutamia muita esimerkkejä: Curry 0,6 % ja 0,6 %; Durant 1,4 % ja 0,6 %; Kyrie 0,4 % ja -0,2 %. Eli LeBron ottaa enemmän heittoja tärkeillä hetkillä suhteessa liigan keskiarvoon ja riippuen vähän, mitä lukua painotetaan, niin tässä summittaisesti valitsemassani 9 pelaajan vertailujoukossa hän ottaa joko 2. eniten (clutch & clutch^2) ratkaisuheittoja, 3. eniten (pelkkä clutch) tai puolivälissä jaetulla 4. sijalla.

Nyt siis pelaaja, joka on heikko tärkeillä hetkillä ja heittomäärät pieniä. Mitä seuraavaksi?
 
Viestejä
125
Ei ole tullut mestaruuksia tiuhaan tahtiin ja sitten on tullut tuo Markkasen Lauri, ei välttämättä nykynuoriso löydä niin helposti Lakersia.


Ja se HBO:n sarjakin loppui nopeasti, siinä olis ollut potentiaalia hyväksi mainokseksi (jos se olis tehty kunnolla).
Märkä unihan olisi nähdä Late Lakersissä.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös