Konteksti on siitä hassu juttu, että sen voi kirjoittaa niihin sanoihin joita käyttää. "Maan historian" asettaa kontekstiksi juuri sen eli koko "suomalaisen tarinan", ja sikäli kun olen antanut itseni ymmärtää, tuolla Suuressa Maailmassa on paljon ihmisiä, jotka tietävät kuka Sibelius, jopa keitä Viren ja Jansson ovat, ja jotka eivät todellakaan tiedä mitään Räikköstä. Jos lukutaitoa ja jonkinasteista ymmärrystä maailmasta löytyy, ei kirjoita noin idioottimaisia otsikoita.Konteksti oli jutussa puhtaasti urheilu ja näkökulma taas raha & vaikutusvalta.
Moderni media taas tarkoittaa sitä, että on mahdollista tavoittaa ihan eri malliin ihmisiä ympäri maailman. Niin hienoja urheilijoita kuin Nurmi, Virén & co. aikoinaan olivatkin, eipä heitä kovin moni Suomen ulkopuolella tuntenut.
Ja jos taas Markkasen mahdollisuuksia ajattelee, niin ei se mahdotonta ole, että pojasta kasvaisi Niken globaali mainoskasvo. Ei mikään LeBron, mutta siinä kakkoskorin tähdissä. Silloin sitten puhutaan isosta pinosta dollareita, ei muutamasta kolikosta taskun pohjalla.
Niin hienoja urheilijoita kuin Nurmi, Virén & co. aikoinaan olivatkin, eipä heitä kovin moni Suomen ulkopuolella tuntenut. ...
Ja Alvar Aalto on kyllä tietyissä piireissä aika kova sana.Vieläkin jäin jumittamaan tähän... Kun nyt olen jo tällainen varhaiskeski-ikäinen kansainvälistäkin työtä tehnyt pieru, niin olen tullut tuntemaan aika paljon ihmisiä maailmalta (hekin joskus Kekkosen aikaan syntyneitä), jotka ovat silmät loistaen selittäneet minulle Virénistä ja Nurmesta (KYLLÄ! Paavo Nurmesta), kun olen kertonut olevani Suomesta. Ja sitten ehkä myös Nykäsestä ja Häkkisestä. Ja Räikkösestä, sikäli kun edelleen ovat seuranneet urheilua.
Samaten Kuningas Litti on maailmalla varsin tunnettu. Näin maailma makaa. Some muuttaa sitä, mutta lähinnä kohdistamalla kuumimman huomion sinne tänne. Huomion suunta muuttuu viikottain, kuukausittain, vuosittain. Katsotaan kymmenen vuoden päästä; silloin voi olla että Markkanen on tunnettuudessa samaa tasoa kuin Räikkönen - NBA on kuitenkin Hyvin Seurattu Brändi. Että sikäli samaa mieltä alkuperäisen, niinikään kuohuttaneen otsikoinnin kanssa.