Koripallo.com

Mikä on paras leffa?

Jay sanoi:
Miksi arvosteluissa 1930-luvulla tehty leffa saa noin 5 tähteä ainoastaan kun se on vanha ja jota normi-ihminen ei jaksa katsoa ja sitten oikeasti katsomisen arvoinen leffa saa max 3 tähteä. Tämä ottaa päähän leffojen arvosteluissa. Nämä "taideleffat" espanjasta ja norjasta....voe jumal.....
Soot muute NIIN oikeessa!!

Kaupungit valot on järkyttävän hieno ja koskettava elokuva. Se että se on tehty 30-luvulla ja että kuvanlaatu on sen ajan tekniikan rajoittamaa, ei kuitenkaan tarkoita etteikö tarina ja näyttelijäntyö olisi helvetin hyvää. Mun mielestä on vähintään yhtä väärin suhtautua vanhoihin leffoihin karsastaen kuin suhtautua uusiin leffoihin karsastaen. Eli hyvä leffa on hyvä, oli se sitten tehty 1931 tai 2004.

Bobbyn lista näytti suoraan IMDB:n top250:sta otetulta

Niinpä. Vaikka itse asiassa listasinkin nuo leffat eräältä toiselta sivustolta kuin IMDb:ltä niin eiköhän nuo samat ole IMDb:lläkin hyvän arvosanan omaavia elokuvia. Hyvät leffat kun tuppaavat saamaan hyviä arvosanoja. Noin yleensä. Onhan noilla listoilla meinaan melkoista roskaa ihan kärkipäässäkin. Kuten esimerkiksi Tarantinon järjestään yliarvostetut tekeleet. Taitavatpa muuten Jay nuo sinunkin listaamat leffat löytyä siltä top250 listalta, mutta entäs sitten?

Ns. taideleffoista pitkälti samaa mieltä. Vähän turhan monta "tsekkiläistä draamaa" on tullut vaimon pakottaman katsastettua joista ei saanut sitten pienintäkään iloa irti. Vaimo kyllä väitti tykkäävänsä. Ja mukavaa että muuten mainitsit espanjalaisetkin! Almadovarin leffat (vaikka kaiketi niin taideleffoja olekaan) kun järjestään ovat keskivertokamaa papereissani, vaikka arvostettuja näyttävät kaikilla listauksilla olevan. Nuo mun listaamat nyt vaan sattuvat olemaan mielestäni käsittämättömän hienoja tekeleitä. Julkaisuvuodesta ja värittömyydestä/värillisyydestä välittämättä.

Ja se 1992 versio Drakulasta on muuten aika mitäänsanomaton. Nosferatusta nähnyt kuin lyhyen pätkän, joten en käy vertaamaan.

Starwreck on asenteella tehty suomalainen pläjäys, jonka vasta nyt katsoin kun siitä oli uutisissa. Kerta kaikkisen ihailtavaa, että jotkut osaavat ja jaksavat tehdä pienillä resursseilla varmasti ison työmäärän.
www.starwreck.com

Tarantinon elokuvista sen verran, että niiden kautta (vasta) olen ymmärtänyt että elokuvissa voi olla muitakin hienouksia kuin kivasti eteenpäin menevä juoni ja näppärä näyttelijätyö. Aikaisemmin en olisi uskonut, että kahden ihmisen käymä keskustelu ilman erityistä liitosta elokuvaan voi tarjota niin paljon, eli kuinka paljon hyvä dialogi voi antaa katsojalle. Koska näyttelijätyö on myös erinomaista, niin oikeastaan väkivallalla mässäily on ainoa asia mikä päähän pälkähtää, minkä takia monet saattavat niitä karsastaa. Ainakin siinä mielessä hyviä teoksia, että ovat osanneet yhdistää väkivaltahittielokuvatyylin sekaan oikeita elokuvallisia hienouksia, mitä kautta monet saattavat innostua perehtymään aiheeseen lisää ja tykästyä vaikka Sergio Leonen länkkäreihin.

No, koska en ole elokuvataiteesta kuitenkaan järin kiinnostunut, ainoastaan elokuvien viihdyttävyydestä, niin en ole perehtynyt vanhoihin klassikkoihin. Mielestäni Ace Ventura 2 on viiden tähden elokuva, koska onnistui antamaan niin paljon naurua ja iloa meikäläisen elämään aikoinaan. Werner Herzogin tekeleet joita olen nähnyt, ovat jollakin tavalla mielenkiintoisia ja outoja, mutta kuitenkin tylsiä loppujen lopuksi.

Noista Bobby Brownin listaamista elokuvista olen tainnut nähdä vain muutamia, mutta sitäkin useampi on ollut tarkoitus katsoa. Malickin The Thin Red Line oli nimenomaan tylsä ja pitkäveteinen mielestäni(vahvasti korostettuna). Vaikka periaatteessa siinä oli hienoa meininkiä, niin mieli teki tehdä jotai muuta kun katsoa elokuvaa. Kummisedältä odotin paljon - PALJON - enemmän. Tosin elokuvan hypetys yhdistettynä siihen, että olin lukenut kirjan, mikä on mitä mainioin, sai varmaan odotukseni turhan korkealle. Magnolian tunnustan sitä vastoin mielelläni huippuelokuvaksi. Ghost Dog oli elokuva, mikä tuli katsottua väärään aikaan väärässä porukassa, mutta ei jättänyt huonoa kuvaa siltikään.

Okei, kunhan innostuin turisemaan, vaikken elokuva-asiantuntija olekaan. Onneksi se riittää, että tietää mistä itse tykkää.
Sanotaan vielä, että viime aikaisista elokuvista Sin City on selkeästi tehnyt parhaimman vaikutuksen.

Jay

Bobby Brown sanoi:
Kaupungit valot on järkyttävän hieno ja koskettava elokuva. Se että se on tehty 30-luvulla ja että kuvanlaatu on sen ajan tekniikan rajoittamaa, ei kuitenkaan tarkoita etteikö tarina ja näyttelijäntyö olisi helvetin hyvää. Mun mielestä on vähintään yhtä väärin suhtautua vanhoihin leffoihin karsastaen kuin suhtautua uusiin leffoihin karsastaen. Eli hyvä leffa on hyvä, oli se sitten tehty 1931 tai 2004.

Niinpä. Vaikka itse asiassa listasinkin nuo leffat eräältä toiselta sivustolta kuin IMDb:ltä niin eiköhän nuo samat ole IMDb:lläkin hyvän arvosanan omaavia elokuvia. Hyvät leffat kun tuppaavat saamaan hyviä arvosanoja. Noin yleensä. Onhan noilla listoilla meinaan melkoista roskaa ihan kärkipäässäkin. Kuten esimerkiksi Tarantinon järjestään yliarvostetut tekeleet. Taitavatpa muuten Jay nuo sinunkin listaamat leffat löytyä siltä top250 listalta, mutta entäs sitten?

Ns. taideleffoista pitkälti samaa mieltä. Vähän turhan monta "tsekkiläistä draamaa" on tullut vaimon pakottaman katsastettua joista ei saanut sitten pienintäkään iloa irti. Vaimo kyllä väitti tykkäävänsä. Ja mukavaa että muuten mainitsit espanjalaisetkin! Almadovarin leffat (vaikka kaiketi niin taideleffoja olekaan) kun järjestään ovat keskivertokamaa papereissani, vaikka arvostettuja näyttävät kaikilla listauksilla olevan. Nuo mun listaamat nyt vaan sattuvat olemaan mielestäni käsittämättömän hienoja tekeleitä. Julkaisuvuodesta ja värittömyydestä/värillisyydestä välittämättä.

Ja se 1992 versio Drakulasta on muuten aika mitäänsanomaton. Nosferatusta nähnyt kuin lyhyen pätkän, joten en käy vertaamaan.

Tulipa pitkä quote-lainaus...
No joo totta....löytyy ne munkin leffat sieltä IMDB:n listalta... sorry =)
Hyvät leffat vaan on hyviä.
Chaplinin leffan olen joskus katsellu. Ja ei ainakaan niin paljoo iskeny et listaisin mun listaan.
Anyways...maailmassa liikaa leffoja et vois top 10 tehdä....paitsi avain pakoon....

PS.. Ja tuli nyt mieleen lopetellessa Green mile-niminen leffakin mieleen. Yleensähän Kingin kirjoista tehdyt leffat on AIVAN hanurista mutta Avain pakoon ja Green mile on poikkeuksia...

Kritisointi on kivimpää.

Sin City on juoneton musiikkivideo. Söpö kylläkin.

Almodovar saa niin hyviä arvosteluja vain sen takia, että leffassa on paljon homoseksuaaleja, ja sellaisen leffan kritisointi on kriitikoilta kiellytty. Zetat ja kumppanit käyvät heti kimppuun. Saippuaoopperoita, jotka on tehty leffoiksi, ja joissa on miehen ja naisen tilalla mies ja mies.

Thin Red Line on hieman tekotaiteellinen, mutta yksi parhaista sotaleffoista.

Takuuvarmasti kammottavia leffoja Hollywoodista viime vuosina ovat olleet kaikki taideleffat, joissa pällistelee Tom Cruise. Vanilla Sky ja Eyes Wide Shut ovat järkyttäviä tekeleitä. Magnolia ei kuulu tähän sarjaan, mutta siinä Cruise ei olekaan pääosassa.

Kaikki leffat, joissa on räppäri pääosassa, ovat pelottava kokemus.

Kaksi parasta leffaa viime aikoina:

Rautakolmonen(3-Iron) Kim Ki-Dukin häikäisevan kaunis ja taianomainen leffa. Kaikki Kim Ki-Dukin leffat ovat katsomisen arvoisia. Itse olen nähnyt "Viisi Vuodenaikaa" ja "Samarialaisen".

Fear And Loathing in Las Vegas: Hunter S. Thompsonin perkeleellisen nihilistiseen kirjaan perustuva leffa - ohjaajana Terry Gilliam. Jos ette aio koskaan käyttää huumeita(suosittelen), katsokaa tämä leffa, niin tiedätte ainakin, miltä se tuntuisi.

All-time favourite: The Big Lebowski

Jay

Big Lebowski varmaankin ainoo leffa mitä en ole kattonu? Onkos se nyt sitten niin hyvä ja mitkäs siinä on se juttu? Varmaan tarvii IMDB:tä kiusata vaihteex taas.
Juh eihän nää foorumeitten jutut menis mihinkään jos joku ei koskaan kyseenalaistais toisten mielipiteitä/haukkuis toisen mielipiteitä täysin P*skoiks..

Fear and loathing oli juh aika kokemus...paha siitä karusellista on pois nousta kun ei vaan pysty tai kun baarissa liskot hyökii päälle.... :p

Noh nyt rehvailua..Itellä päälle 1000 elokuvaa ni ei ainakaan tule tylsinä pävinä valinnan pulaa....juuh ja kaikki ei ole DVD-leffoja =)

Räppi/nigga-elokuvista uusimpana on mainittava Redemption, joka kertoo tosta Stan Tookie williams-cripspomosta joka death rowssa taitaa viel muutaman päivän hengailla? Ellei snoop saa imagollaan lykkäiltyä ruiskua...Hell...olipa vanha leffa kun IMDB:tä tsekkasin ...2004...heti hakuun..

Ja se tämän päiväinen listalta unohtunut:

Lee Tamahorin "Once Were Warriors" vuodelta 1994.

Almodovar saa niin hyviä arvosteluja vain sen takia, että leffassa on paljon homoseksuaaleja, ja sellaisen leffan kritisointi on kriitikoilta kiellytty.

Ajattelin vähän puolustaa Almadovaria, sillä muistelin miehen ennen näitä "Puhu hänelle" ja "Kaikki äidistäni" keskinkertaisuuksia tehneen sentään jotakin hyvää. Mutta mutta. Osoittautuikin että elokuva jota muistelin (Tissi ja Kuu - La Teta y la Luna) olikin jonkun Bigas Lunan tekemä eikä meidän Pedron.

Malickin The Thin Red Line oli nimenomaan tylsä ja pitkäveteinen mielestäni(vahvasti korostettuna). Vaikka periaatteessa siinä oli hienoa meininkiä, niin mieli teki tehdä jotai muuta kun katsoa elokuvaa.

Nyt pitää myöntää että Thin Red Line on listalla vähän senkin takia mitä siitä olisi voinut tulla. Tarinahan kertoo, että Malick editoi leffan kokoon ja vei sen n. kuusituntisena studioille jotka pätkivät sen puoliin. Ja leffahan ei ihan parhaaseen tapaan tämän takia tarinaa kuljeta. Tylsyys selittyy osaksi tälläkin, elokuvasta tuli vähän enemmän sarja kohtauksia kuin kattava tarina. Musta tuntuu että elokuva siis olisi ollut vähemmän tylsä vielä pidempänä. Jos tällainen on mahdollista.

On leffassa kuitenkin niin paljon hyvääkin, että sitä voi joillekin top listoille miettiä. Uskomattoman hieno unenomainen tunnelma rauhallisissa kohtauksissa, toisaalta intensiiviset taistelukohtaukset ja kauttaaltaan erinomaista näyttelemistä (Nolte, Caviezel, Penn, Chaplin). Jotakin directors cuttia odotellessa.

Tarantinon elokuvista sen verran, että niiden kautta (vasta) olen ymmärtänyt että elokuvissa voi olla muitakin hienouksia kuin kivasti eteenpäin menevä juoni ja näppärä näyttelijätyö. Aikaisemmin en olisi uskonut, että kahden ihmisen käymä keskustelu ilman erityistä liitosta elokuvaan voi tarjota niin paljon, eli kuinka paljon hyvä dialogi voi antaa katsojalle. Koska näyttelijätyö on myös erinomaista, niin oikeastaan väkivallalla mässäily on ainoa asia mikä päähän pälkähtää, minkä takia monet saattavat niitä karsastaa. Ainakin siinä mielessä hyviä teoksia, että ovat osanneet yhdistää väkivaltahittielokuvatyylin sekaan oikeita elokuvallisia hienouksia, mitä kautta monet saattavat innostua perehtymään aiheeseen lisää ja tykästyä vaikka Sergio Leonen länkkäreihin.

Usein mulla jää käteen Tarantinon leffoista vain ja ainoastaan nuo irralliset keskustelut. Kokonaisuudessaan miehen tarinat kun ovatkin sitten aika mitäänsanomattomia. Mun mielestä miehen leffoissa ei nyt vaan ole mitään tarpeeksi erilaista tai erityistä noustakseen omalla listallani klassikoiksi. Ihan ok viihdettä, muttei paljon muuta...

Omat suosikit:

1. Gladiator
2. Rocky II
3. Rocky
4. Imperiumin vastaisku
5. Forrest Gump
6. Tähtien sota
7. Nuija ja tosinuija
8. Kala nimeltä Wanda
9. South Park: Isompi, pidempi ja leikkaamaton
10. Scarface - Arpinaama
11. Vihreä maili
12. Jedin paluu
13. Päiväni murmelina
14. Taru sormusten herrasta: Kuninkaan paluu
15. John Q

Paras viime aikoina näkemäni leffa on Kung Fu Hustle. Todella hauska elokuva, jossa ei pahemmin pääse pitkästymään.

pot

The Chef sanoi:
Omat suosikit:

1. Gladiator
2. Rocky II
3. Rocky
4. Imperiumin vastaisku
5. Forrest Gump
6. Tähtien sota
7. Nuija ja tosinuija
8. Kala nimeltä Wanda
9. South Park: Isompi, pidempi ja leikkaamaton
10. Scarface - Arpinaama
11. Vihreä maili
12. Jedin paluu
13. Päiväni murmelina
14. Taru sormusten herrasta: Kuninkaan paluu
15. John Q
Onpas hyviä leffoja. Varsinkin noista koskettavia ovat John Q ja Vihreä Maili, sitten muuten hyviä tietenki Rockyt ;) ja tuo Scarfacehan nyt on kulttileffa

Bobby Brown sanoi:
Ja se tämän päiväinen listalta unohtunut:

Lee Tamahorin "Once Were Warriors" vuodelta 1994.

Loistava.

Nyt pitää myöntää että Thin Red Line on listalla vähän senkin takia mitä siitä olisi voinut tulla. Tarinahan kertoo, että Malick editoi leffan kokoon ja vei sen n. kuusituntisena studioille jotka pätkivät sen puoliin. Ja leffahan ei ihan parhaaseen tapaan tämän takia tarinaa kuljeta. Tylsyys selittyy osaksi tälläkin, elokuvasta tuli vähän enemmän sarja kohtauksia kuin kattava tarina. Musta tuntuu että elokuva siis olisi ollut vähemmän tylsä vielä pidempänä. Jos tällainen on mahdollista.

On leffassa kuitenkin niin paljon hyvääkin, että sitä voi joillekin top listoille miettiä. Uskomattoman hieno unenomainen tunnelma rauhallisissa kohtauksissa, toisaalta intensiiviset taistelukohtaukset ja kauttaaltaan erinomaista näyttelemistä (Nolte, Caviezel, Penn, Chaplin). Jotakin directors cuttia odotellessa.

Tuota en leffasta tiennytkään. Jotenkin olen aina ajatellut, että tuollaista taustalla täytyy olla. Miksi helvetissä vaikkapa Clooney on palkattu leffaan? Näyttelemään yhdessä kohtauksessa? Muutenkin leffa on epäluonnollisen epätasainen. Yksikään ohjaaja ei voi olla noin skitsofreeninen.

En tiedä onko mainittu, mutta hyvistä musiikkivideoista puhuttaessa Requiem for a Dream on aika kova sana. Kovaa visuaalista tykitystä.

Coach Carter on musta ihan älyttömän hyvä ! Ehkä paras mitä oon koskaa nähny :D Kaiken lisäks se on viel korisleffa ;D

SMK

Eli tässä jotain hyviä elokuvia:
Honey
8Mile
Coach Carter
Scary Movie 1
You Got Served
TSH 3
Matrix 1
Painajainen perheessä
Hyökkäys asemalle 13
Bad Company

Hyviä elokuvia nuo kaikki, jos et oo nähny ni nopeest vuokraamaa...  ;)

Eilen katsoin Green street hooligansin, ennakkoon en tiennyt elokuvasta yhtään mitään.

Elokuva kertoo West Hamin firmasta, eli jalkapallohuligaani porukasta johon eksyy eräs Jenkki(Eliah Wood). Todella hyvä ja todentuntuinen elokuva, suosittelen.

Mr. Mef sanoi:
The Longest Yard, siis se uudempi versio, on aivan sairaan hyvä.

Katoin kans muutama viikko sitten , ihan kelpoviihdettä. Naurua myös mukavasti ripoteltuna...

CB4

On muuten aika tyhmä suomenkielinen nimi tolla Longest Yardilla: Luunmurtajat ;D

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.