Jälkiviisaus on tietysti helppoa, mutta pakko on lainata tähän muutamia pessimistien mielipiteitä tuolta ketjun alkupäästä, kun toivoisin että tämä välillä Suomessa esillä oleva asenne pikkuhiljaa jäisi vähemmälle. Petterin esimerkki toivottavasti auttaa asiaa.
Lainaus käyttäjältä Nisula 07.02.07 17.19:
"Komppaan Rollinsia* (Henkka?) siinä, että toki unelmia saa olla, ja niitä nämä NBA-puheet tällä hetkellä ovatkin. Ylihehkutus kääntyy vaan Petteriä vastaan, joten mun mielestä kannattais laittaa nyt jäitä hattuun tai kävellä ilman pipoa vartti ulkona illalla. Kaveri on kuitenkin 18v ja vielä kaukana NBA:sta, mitä tahansa voi käydä. Hehkutetaan asiaa sitten kun se on ajankohtainen. Voip olla että Petteri on MVP joskus, mutta hieman todennäköisempää on että näin ei tule käymään. Ja korostan etten missään nimessä epäile Petterin kykyjä, niitä on paljon, mutta niin on myös matkaa NBA:han.."
Jortani 08.02.07 17.07:
"Taitaa Koponen pelata ensi kaudella vielä korisliigaa.
" (Tämä tosin taisi olla provo
)
Ja sitten loppuun asenne jolla pärjättiin - Lainaus käyttäjältä aZombie 07.02.07 23.49:
"Katsojat ja muut ulkopuoliset tarkkailijat tälläkin palstalla saavat hyssytellä ja varoitella, mutta toivottavasti itse Koponen ei moiseen sorru. Horjumaton itseluottamus omaan tekemiseen on ensimmäisiä ja tärkeimpiä asioita, mitkä täytyy olla kunnossa. Itseluottamuksen ei tarvitse olla realistista, eikä mielellään saakaan olla. Siihen päälle vielä kova työnteko ja armoton kilpailuvietti, niin pääsee pitkälle. Jos vielä sattuu olemaan lahjakkuutta, mitä Petterilläkin ilmeisesti tuntuu olevan, niin taivas rajaksi.
Okei, on hieman yliampuvaa tekstiä, mutta välillä niinkin päin. En nimittäin usko, että suomalaisisilla etunenässä on ongelmia liiallisen hehkutuksen ja rationaalisen ajattelun kanssa - ennemmin toisin päin. Vosin jopa esittää väitöksen, että suomalaisia maailmanhuippuja olisi enemmänkin, jos olisi enemmän sellaista kyynerpäätaktiikalla eteenpäin meininkiä. "Minä menen ensin, vaikka sinä olisitkin parempi!""