Vs: Mitä minien tulisi osata?
YO sanoi:
itse pidän koordinaatio ja tekniikkareeniä todella paljon suuremmassa arvossa kuin mitkään pelilliset asiat sinäänsä. niitä ehtii sitten oppia c-pojissa ja myöhemminkin.
ei moni minipoika kuitenkaan ole niin taitava etteikö tekniikka-juttuja tarvisi käydä.
opetin pojille mineissä pelkästään itsensä vapaaksi pelaamista, enkä paljon muuta kentällä liikkumista.
Olen samaa mieltä. Mikroikäisinä pojat ja tytöt liikkuvat muutenkin niin paljon, että motoriikka, koordinaatio ym. harjotteet on mun mielestä vielä vähän "turhia". Niitä mä otan vähän mukaan sitten mineissä, kun se kasvaminen on lähtenyt käyntiin kunnolla (en tosin tiedä, koska se kasvaminen oikeasti alkaa sekoittaa motoriikkaa).
Mikroissa ollaan keskitytty hirveästi henkilökohtaiseen tekniikkaan. Lay upit opetellaan molemmin puolin ja toistetaan niitä joka treeneissä, ei välttämättä pelkkiä lay uppeja vaan yhdistelämällä niitä muihin juttuihin. Syöttöjä treenataan juoksusta, kasilla ja ihan vaan pareittain syöttelemällä kahdella pallolla erillaisilla tavoilla. Heittotekniikkaa käydään läpi noin kerran kuussa, pitäisi käydä useamminkin mutta toisaalta mikroilla ei riitä voima heittää oikein, joten enemmän aikaa siihen panostetaan sitten mineissä. Kuljettamista ollaan hierottu todella paljon kahdenpallon kuljetuksella ja erillaisilla pujottelu drilleillä. Liikkumista kentällä otetaan mun mielestä enemmän vasta myöhemmin, minien loppuaikoina ja c-junnuissa. Itsensä vapaaksi pelaaminen ja tyhjään paikkaan liikkumista toisin ollaan käyty läpi jo mikroissa.
Puolustus on sitten vähän eri peli. Olen sitä mieltä, että puolustaminen on 97% psyykettä, fysiikkaa ja oikein sijoittumista. Se loppu 3% on sitten sitä tekniikkaa. Ja omasta mielestä oikean sijoittumisen voi oppia vielä vaikka 20 vuotiaana, joten en lähtisi mikroissa/mineissä hirveästi panostamaan joukkuepuolustuksen saloihin. Puolustusasennot pitää käydä läpi ja muutenkin hieman opettaa ja selittää puolustuksen ideaa mutta muuten vain painottaa siitä psyykkeen osuutta ("nyt puolustetaan ihan sikana!").
Otsikon kysymykseen vastaukseksi voitaisiin muotoilla, että mineissä ei tarvitse osata vielä mitään. Liigassakin pelaa miehiä, jotka ovat aloittaneet lajin vasta yli 16-vuotiaina. Mutta jos ajatellaan mitä pari vuotta pelanneiden n.10 vuotiaiden tulisi osata niin muunmuassa:
Kuljetus: Kahdenpallon sujuvat vaihdot eri tavoin. Erillaisia harhautuksia. Luonnollinen kosketus palloon.
Syöttö: Syötöt kaikilla erillaisilla tavoilla paitsi ehkä selän takaa. Ja vastaanotto varma ja sujuva.
Heitto: Hyppyheitto parista metristä suht oikealla tekniikalla. Lay upit molemmin puolin sujuvasti.
Lisäksi heitto-, askel- ja syöttöhahautuksia. Erillaisia ykstahti ym. pysähdyksiä. Puolustamisen alkeet.
Omien kokemusten perusteella voisin sanoa, että eniten päänvaivaa tuottaa suuret tasoerot. Toiset ovat vaan luonnostaan paljon lahjakkaampia ja oppivat asioita paljon nopeammin kuin toiset. Tasoerothan tasoittuvat iän myötä ja loppujen lopuksi se minien heikoin saattaakin olla tulevaisuuden liigapelaaja. Urheilussa asenteella on kuitenkin se suurin painoarvo. Siksi on tärkeää, että valmentajat muistavat keskittyä jokaiseen pelaajaan samalla energia määrällä. Onneksi meilläkin on treeneissä aina usempi valmentaja, jolloin jokaiselta pelaajalta voimme vaatia aina parempia suorituksia ja taso on silti jokaisella sopiva. Myös lasten ajoittainen ylivilkkaus on kaikessa hellyyttävyydessään aina yhtä turhauttavaa, siksi jokaisen valmentajan tulisi miettiä, minkä ikäisiä pelaajia oikeasti onkaan lähdössä valmentamaan. Pitkää pinnaa vaaditaan aika usein. Ja vaikka itse olenkin toiminut vain poikapuolella niin olettaisin, että kaikki yllämainittu pätee myös tyttöihin.
Loppuun vielä toive: Voisiko Manzu (ja miksei muutkin) kertoa oman näkökulmansa siihen, milloin siihen oikeaan heittotekniikkaan kannattaa oikeasti ruveta panostamaan?