Vs: NBA Awards 2008
Luin Simmonsin luettelot eilen ja olin kyllä hyvin pettynyt Billin ykkösvalintaan.
*LOPETA TÄHÄN JOS HALUAT ITSE JÄRKYTTYÄ LISTASTA*
Kevin Garnett ykkösenä? Aika veto napata CP:n ja KB:n edelle, vaikka Celticin mies onkin. Tottakai Boston on pelannut hyvin, mutta niin niiden pitikin pelata. Yliodotusten? Ehkä. Onko Garnett korvaamaton osa joukkuetta? On, vaikka Celtics runkosarjassa pelasivatkin ihan hyvin ilmankin. Mutta MVP ohi Koben ja Chrisin? Pidän erikoisena ratkasuna.
Mun kirjoissa MVP-valintaan vaikuttaa ainakin seuraavat tekijät:
- Joukkueen menestys. Ja tässä kohtaa konferenssikin painaa hitusen, etenkin New Orleansin kaltaisen joukkueen kohdalla, jolla ei kenenkään ennakkoarvioissa pitänyt olla mitään asiaa kärkikahinoihin.
- Henkilökohtaiset statsit. Ei tarvi välttämättä olla hlö.koht. "career year", mutta vähintään oman pelipaikan parhaimmistoa. Tähän kohtaanhan kaikki sopiikin.
- Joukkuekavereista potentiaalin repiminen, eli kavereista kaikki irti. Edelleen, kaikki sopii tähän, CP3 tietenkin PG:nä vähän paremmin.
- Ja edelleen se yllätysmomentti. Bostonin pitikin olla hyvä, kaikki tiesivät mihin Garnett pystyy ja nyt on vielä aika hyvät backupitkin mukana. Kaikki tiesivät, että CP3 on kova, mutta näin hyvä mitä kausi on näyttänyt? Ja joukkueessa on David West ja Tyson Chandler... Come on! Noi äijät ei olis mitään ilman Paulia. Sanotaan sitä vaikka Nash-efektiksi: muistatte varmaan kuinka Nash sai MVP-vuosinaan pari kaveria näyttämään niin hyvältä että sopimukset muihin seuroihin tuleville kausille saattoivat olla hiukan yliammuttuja...
- Asenne. Jokainen näistä jampoista pelaa kovaa joka ilta ja omaa hurjan intesiteetin. Se että KG huutaa joukkuekavereille vaikka ollaan 30 pinnaa johdossa, ei mun silmissä nosta osakkeita yhtään korkeammalle. Kuten Simmonskin kirjoitti, se intesiteetti tulee välillä väärin esiin tiukkojen pelien lopussa, tällä tarkoitetaan Suomeksi "jäätymistä", jota yli-innostuminen teettää.
Oma valinta CP3, hyvänä kakkosena Kobe. Ihan sama kumpi valitaan, hyvä päätös joka tapauksessa, mutta mun mielestä Garnett olisi vaan aika surullinen valinta. Sori kaikille.
Tietenkin tässä kohtaa voi aina pelata Celtic-kortin, kuinka parikymmentä vuotta sukeltanut perinteikäs seura tekee paluun huipulle, mutta en oo ihan varma kuuluuko se kortti MVP-kisaan.